Liebherr hc-l 355

Leuk zo'n geslaagde "generale" toch? Thuis dingen proberen allemaal leuk en aardig maar er gaat niets boven een dag rommelen op een beurs of evenement.
 
Heb de kraan uit de verte zien draaien, ziet er prachtig uit. :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Fijn dat alles naar tevredenheid is verlopen.

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo allemaal,

Na weer een periode volop bouwen aan ditmaal een man truck het beursseizoen weer afgesloten met de beurs in Dortmund. Vanaf nu weer gewoon lekker op hobbytempo verder werken aan de kraan in plaats van de druk hebben dat iets af moet. De kraan heeft zich weer 4 dagen volop bewezen met het nodige hijswerk dat hij op de baan verricht heeft. Wel een paar puntjes aan het licht gekomen dat echt snel veranderd moet worden zo mist het ballast op de bovenwagen en dat komt natuurlijk niet echt de stabiliteit ten goede. De haak kan natuurlijk ook echt niet wat er in hangt dus dit zijn puntjes die ik het eerste aan wil gaan pakken. Maar eerst een paar foto's van de beurs en dan zal de volgende update wel weer vanzelf volgen.

20230419_161712.jpg


Kraan valt door de messing kleur een beetje weg maar is wel te zien. Hier opgebouwd met 1,9m toren en 1,87 giek hier mist helaas wel het klimrek (frame om de kraan op te kunnen drukken of te laten zakken) Het a frame zit nu met de schijven op zoon 2,6m en dat is vrij lastig om de draad eroverheen te krijgen. Met een klimrek kan je de kraan opbouwen op 1,15m hoog en als deze ingeschoren en opgebouwd is uitklimmen (kraan opdrukken en giekdelen ertussen schuiven) Maar dit is voor de toekomst eerst gaat de aandacht naar het model functioneel krijgen en daarna natuurlijk de details.

20230421_113520.jpg


De taak deze beurs was op het opslag terrein de onderdelen laden en lossen voor transport over de baan. de gele giekdelen zijn van Richard zijn lr 1750 en welke hij niet nodig had lagen hier in opslag.

20230421_175112.jpg


De Man waar ik de laatste periode voor de beurs druk mee ben geweest. Het spuitwerk ben ik nog niet tevreden over en ook missen hier nog de nodige onderdelen.

20230423_080548.jpg


Overzicht van de baan. Achteraf weer is te weinig foto's gemaakt.

20230423_081605.jpg


20230423_081609.jpg


De giekdelen waren geen probleem voor de kraan hij is eigenlijk veel sterker dan hij op schaal zou moeten zijn.

20230423_081615.jpg


En als afsluiter nog de laatste foto. Voorlopig ga ik mij eerst weer concentreren op de verdere bouw ik wil de lieren verder af gaan maken en wat ik al schreef de haak en ballast voor de kraan.

Tot de volgende update.

Mvg Mitchell
 
Ziet er prachtig uit, wordt alleen maar mooier als hij straks in de lak staat.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
dat is de enige zonde die alle modelbouwer begaan , we maken alles veel sterker dan het origineel , op schaal wel te verstaan :)
 
Hallo allemaal,

Ondertussen weer wat kleine dingen aan de kraan gedaan. Zo heb ik de klimnokken in elkaar gesoldeerd en helaas heb ik deze ontworpen met iets teveel speling. Maar daar ga ik plaatjes voor maken en ertussen solderen dan komt dat ook weer goed. Als dat gebeurd is kunnen de details erop en kan ik de pennen afmaken waar ze mee vast zitten.

Foto's:

20230701_144313.jpg


Het gaat om de 4 uistekende nokken bij het gedeelte wat op de toren staat. Hier komt later het klimrek in om de kraan te kunnen verhogen.

20230701_144309.jpg


En hier nog een overzicht. In principe is het een kwestie van loopkat afmaken die de torendelen naar binnen rijdt, motor printen die de delen naar binnen rijdt en de steunen van het bordes aanpassen en dan is dit gedeelte al klaar voor de verf.

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

Aangezien de vakantieperiode is aangebroken ga ook ik even genieten van de rust en even lekker van andere dingen genieten dan de hobby. Maar voor de vakantie nog wel even de laatste hand gelegd aan de klimnokken. In mijn vorige post beschreven dat ik helaas iets teveel speling had getekend om de nokken te bevestigen. Na nog een keer goed naar de foto´s kijken zag ik dat bij de echte hier ook een stelbout voor zit om de speling op te heffen. Deze dus ook op het model gemaakt als functioneel detail. Na de vakantie wil ik weer verder gaan met de kat die de giekdelen naar binnen rijdt en het frame waar de torendelen in hangen. Dit zijn een beetje de laatste onderdelen die bij de draaikrans horen en dan is dit gedeelte klaar.

Foto´s:

20230716_121151.jpg


De vier nokken bij elkaar.

20230716_134926.jpg


Nog een close up van de nok.

20230716_160042.jpg


En gemonteerd ziet dat er zo uit. Op de foto ook de kat te zien die de giekdelen naar binnen rijdt maar met deze versie ben ik niet tevreden en zal daarom ook vervangen worden.

IMG_1315.jpg


En om te laten zien hoe het bij de echte eruit ziet hier een foto van de echte variant.

Tot zover weer deze kleine update en iedereen een fijne vakantie gewenst.

Mvg Mitchell
 
Hallo allemaal,

De vakantie periode ligt weer achter ons en het gewone leventje is weer begonnen. Zo is ondertussen de bouw van de kraan weer opgepakt. Ik ben verder gegaan om de kat die de giekdelen naar binnen rijdt af te maken en het frame waar de giekdelen in hangen. Dit is weer gereed al is er bij de kat wel een puntje aan het licht gekomen wat ik nog even moet verhelpen om het functioneel te krijgen maar dit gaat vast wel weer goed komen. Verder is het snijwerk van 12 delen rails, de haak en wat losse onderdelen binnen gekomen dus ook dit kan in elkaar gezet worden. Helaas is alleen tijdens het bouwen de draaibank gesneuveld maar deze stond toch al op de nominatie om vervagen te worden door een wat groter model wat inmiddels gebeurd is. Mocht ik de tijd weer vinden kan ik dus weer fijn verder bouwen aan de kraan. Maar tijd voor foto's:

20230809_133746.jpg


Eerst een idee hoe groot de onderdelen zijn waar de kat uit gemaakt is. Een vrij uitdagend klusje aangezien ik best grote vingers heb.

20230809_141052.jpg


De 2 zijkanten klaar om gesoldeerd te worden.

20230811_113731.jpg


En in elkaar gesoldeerd ziet dat er dan zo uit inclusief de asjes waar de wieltjes over komen te draaien. Het onderdeel waar dadelijk de draad aan vast komt heeft wat voeten in aarde gehad omdat het zo ontzettend klein werd. later maar gekozen voor deze oplossing met een stuk massief infrezen en dat te solderen.

20230811_143115.jpg


En op de bint ziet dat er dan zo uit. De bint moet ik nog wel de voorkant een klein stukje van aanpassen deze hoort aan de bovenkant een stukje open te zijn maar dat is niet extreem veel werk gelukkig.

20230811_192811.jpg


Daarna verder gegaan aan het frame waar de giekdelen in hangen om naar binnen te rijden tijdens het uitklimmen van de kraan.

20230816_133142.jpg


Even los in elkaar ziet dat er dan zo uit.

20230818_140223.jpg


En in elkaar ziet dat er dan zo uit. De pennen bovenin zijn om het giekdeel op te hangen deze zijn functioneel. Alleen mis ik nog 4 schijfjes op de uiteinden van de asjes van het frame zodat hij vast zit in de kat hij kan er nu nog uit glijden.

20230818_140721.jpg


En met een giekdeel erin ziet dat er zo uit. Vergis je er niet in 1 giekdeel weegt gewoon een slordige 4 klio.

20230826_131155.jpg


En hier dan het snijwerk wat binnen gekomen is van de rails en de haak.

De update over de haak en de rails komt later wel. Iedereen in ieder geval nog een fijn weekend en tot de volgende!

Mvg Mitchell
 
hallo allemaal,

Zoals beloofd de update van de haak voor de Liebherr die op wat kleine dingetjes na zo goed als klaar is.
Het mechanisme in de haak om deze in de lucht van 1 naar 2 touwen te hangen werkt ook en de trappen zijn net als bij de echte de standaard om de haak neer te kunnen zetten.

Foto´s:

20230903_093033.jpg


Als eerst het mechanisme dat binnen in de haak zit en draait zodat de haak altijd recht blijft. Het is wat lastig uit te leggen maar ik laat het op een beurs wel zien als er interesse is.

20230903_123159.jpg


Hier los in elkaar gezet met de zijplaten. Het mechanisme staat hier rechtop wat betekend dat de haak op 2 touwen staat.

20230924_103851.jpg


Om de haak te kunnen verzwaren zit er ook ballast omheen waar ook de trappen aan vast zitten. Het is mogelijk om het ballast te demonteren met 2 pennen net als bij de echte.

20231001_124843.jpg


Hier alles los in elkaar gestoken en begint het best wel ergens op te lijken al zeg ik het zelf.

20231008_121626.jpg


Hier het gedeelte waar later de lagers in komen en waar de haak zelf in komt te hangen en draaien.

20231008_133643.jpg


En hier dan de haak zelf helemaal in elkaar gezet. Wat nog ontbreekt is de haak zelf en de schijf waar de draad overheen komt te lopen.

20231008_133618.jpg


En hier dan het ballast wat zelf dus kan staan.

20231008_133552.jpg


En dan zakt de rest van de haak erin en met 2 pennen zit het geheel dan vast.

20231008_134341.jpg


En hier de trappen opgevouwen en klaar om aan het werk te gaan.

Ik ga binnenkort is achter de cnc frees kruipen om de haak zelf te gaan maken en dan is het nog even wachten tot de lagers binnen komen dan is dit onderdeel zo goed als afgerond. Volgend agenda puntje wordt de contragiek van details voorzien en de lieren afmaken. Zo wil ik stuk voor stuk de onderdelen gaan afmaken en hoop ik in ede weer een heel stuk verder te zijn met de kraan.

Tot de volgende!

Mvg Mitchell
 
Dat ziet er weer prachtig uit Mitchell, je moet me inderdaad maar eens uitleggen hoe de schijven werken met een of twee kabels.
Zou je bij je foto's iets neer kunnen leggen zodat de grote van het onderdeel een beetje zichtbaar wordt, ik heb nu geen idee hoe groot het hijsblok is.
groet Leo.
 
Dit is uiteraard veel meer waard dan even op de Leuk knop te rammen.
Maar ik kan enkel met open mond naar je werk zitten te staren met als enige reactie, "PRACHTIG".
 
Mitchell, als een echte kranenman, praat jij over "touwen"? Of bedoel je daar niet de hijskabel/hijsdraad mee?
En hebben we het hier over een 1 schijfs blok, of een 2 schijfs?
En als het een 2 schijfs blok is, hoe hangt het dan netjes verticaal als het is ingeschoren op 2 parten?
Sorry, maar ik mis hier een beetje uitleg.
Cor
 
Hallo allemaal,

Leo in het kader van u vraagt wij draaien:

20231010_173615.jpg


Hier de haak met een 2 euro muntstuk om te laten zien dat het best een fors onderdeel is. De haak is zoon 12 centimeter hoog en vergeleken met de rest van het model behoorlijk aan de grote kant. Maar dat is bij de echte ook het geval kijk maar naar onderstaande foto:

P1010119a.jpg



Marc, Bedankt voor je compliment! Ik vind de vind ik leuk knop inderdaad behoorlijk afgezaagd maar dat is ieder zijn mening natuurlijk.

Cor, Sorry als ik soms iets teveel in vaktermen praat. Wat voor mij heel vanzelfsprekend is is natuurlijk voor iemand anders complete wartaal.
De term touwen is inderdaad een andere benaming voor de hijsdraad/hijskabel of te wel de kabel waar de last aan hangt.

Verder is het een enkelschijfs hijsblok wat maximaal op 2 touwen kan worden ingeschoren. Toch nog goed om 32t te kunnen pakken tot 17,5 meter vanaf hart draaikrans.
2 schijfs hijsblokken komen zelden voor omdat inderdaad wat jij zegt deze niet in evenwicht zijn als je deze minder inscheert. Vandaar dat over het algemeen de hijsblokken van kranen altijd een oneven aantal schijven hebben.

Ik hoop zo toch nog het een en ander duidelijk gemaakt te hebben en mochten er nog meer vragen zijn stel ze gerust!

Mvg Mitchell
 
Back
Top