Liebherr LTM 1090

Dan heb ik nog de armen van de onderbouw. Die kunnen mogelijk wel met spindels worden bediend. En als laatste blijft dan nog de vering over om de rijhoogte te kunnen regelen / de wielen in te trekken als blijkt dat de stempels niet stevig genoeg zijn om de kraan goed los te krijgen / de slag te klein.
Hoe doe jij dat met de eind afslagen van de spindels? Micro schakelaars die ik gebruik op spindels, zijn toch wel weer (relatief) volumineus! Of heb je dat al eens eerder gepubliceerd misschien?

En de wielen intrekken?
Het lijkt me de ultieme uitdaging. Wordt de vering dan ook hydraulisch?
Ik denk dat je er makkelijker sterkere/langere stempels op kunt maken, dan te gaan werken aan intrekkende assen: het met wel modelbouw blijven, zoals je zelf eerder al zei ;)
Cor

elektronica-en-hydrauliek

hier heb ik een helehoop spindels beschreven met hun technieken en ook hoe compact te bouwen.

De echte kraan heeft ook hydraulische / pneumatische vering (even onbekend welke van de 2 dacht hydraulisch). En ja het is een uitdaging maar ik weet van een andere kraan bouwer dat die problemen ondervond met zijn stempels omdat er toch een behoorlijke druk op komt te staan met uitzetten. Ik ben uitgegaan van 40kg totaal gewicht van de kraan maar mogelijk dat ik dit met de contra gewichten erbij moet bijstellen na 50kg. Dit houdt in dat er in het beste geval 12,5kg staat per cilinder.

De cilinder is even ruw geschat 16mm binnenmaat. Wat zou neerkomen op 2cm² bij 20bar zou ik dan volgens mijn berekening 40kg per stuk kunnen drukken. Opzich voldoende zou je zeggen?

Echter heb ik ook nog met de slag te maken. Op dit moment heb ik het nog niet uitgetekend maar ik verwacht dat mijn maximaal haalbare slag rond de 40mm - 50mm komt te liggen.

Ik ben op het moment ook nog aan het uitzoeken waarom op mijn tekening de armen 2x uitschuiven maar in de praktijk maar 1x zover ik kan zien op de fotos...

Overigens is een hydraulische ophanging niet direct heel moeilijk want heb de informatie van de duitse kraanbouwer die dit heeft toegepast onder zijn kraan. Het komt er kort weg op neer dat er aan elke cilindergroep een extra cilinder komt welke met een stevige veer gekoppeld staat aan de groep ernaast.

ik zal eens zien of ik het bouwverslag met de uitleg kan vinden.

edit:
wat fotos niet heel duidelijk. Maar rechts onderin heeft die de tank cilinders liggen als het ware:
attachment.php

Laatst bewerkt door een moderator:
Je foto is niet zichtbaar.:(
Ik kende dat topic van jouw met de 6 opties, maar was met name geïnteresseerd in optie 6, maar daarbij wordt niet beschreven HOE je die sensors hebt gemaakt, en wat de bijbehorende electronica dan wel is...

Wat die dubbel uitschuivende stempelbalken betreft: dat wordt normaliter gedaan met een kabel/ketting aandrijving, voor de 2e stage, terwijl de eerste bediend wordt dor de cilinder; lijkt me ook wel te doen in model, met staaldraden.
Het systeem is je ongetwijfeld wel bekend.
Cor

hallo cor,

Oeps die afbeelding is van een ander forum en vereist registratie aldaar.

De steunbalken lijken bij de echte kraan niet dubbel uit te schuiven?? mogelijk dat mijn tekening van een iets ouder type is en dat die ze nog wel dubbel had.

ik zoek even wat fototjes op.

Enkele steunbalken:
hardeman1090_01.jpg

het lijkt erop dat de oude wel dubbel had:
20111019215159-01a1549a-me.jpg

schol1090_01.jpg

Je foto is niet zichtbaar.:(
Ik kende dat topic van jouw met de 6 opties, maar was met name geïnteresseerd in optie 6, maar daarbij wordt niet beschreven HOE je die sensors hebt gemaakt, en wat de bijbehorende electronica dan wel is...

De elektronica bestaat uit een multiswitch voor de aansturing (meestal met een relais of schakemodule voor de motoren twee richtingen op te laten gaan).

als schakelaars kan je een aantal dingen doen. Er zijn zeer kleine micro switches een nog compactere oplossing is de reed contacten en dan een magneetje in de spindel te verwerken. Op mijn telekraan heb ik dit voorbereid zitten onder andere. Ik kan dus met de magneetcontact zien of het einde van de spindel bereikt is. (net als op je fietscomputer)

Hallo Alwin, hoe loopt je project momenteel ? al een idee wanneer klaar te zijn ?
ben benieuwd, je bent wel erg proffesioneel bezig vindt het heel interessant.

hallo cor,

De steunbalken lijken bij de echte kraan niet dubbel uit te schuiven?? mogelijk dat mijn tekening van een iets ouder type is en dat die ze nog wel dubbel had
Ja , die foto's zijn overduidelijk.
Betreffende de reed switches, daar hebben we het nog wel even over......
ik ken het systeem, maar ben benieuwd naar de uitvoering.
Cor

Hallo Alwin, hoe loopt je project momenteel ? al een idee wanneer klaar te zijn ?
ben benieuwd, je bent wel erg proffesioneel bezig vindt het heel interessant.

het is geen project dat binnen een jaar klaar zal zijn. Ben al enige jaren bezig met de voorbereiding en zoals je ziet zit er nog veel meer werk in. Ik wil nu vooral proberen om zoveel mogelijk voorbereid te hebben voordat ik onderdelen weer 3x sta te maken. Aangezien ik momenteel toch niet echt een hobby ruimte tot mijn beschikking heb ligt het echte bouwen op een laag pitje.

Ja , die foto's zijn overduidelijk.
Betreffende de reed switches, daar hebben we het nog wel even over......
ik ken het systeem, maar ben benieuwd naar de uitvoering.
Cor

ar_album_picm.php

Deze spindels gebruik ik voor de mast in de kraan.

ar_album_picm.php

De gele bus op de tekening bestaat in de praktijk uit 2 kogellagers, en 1 neodym magneet. Op het moment dat de spindel geheel uitgeschoven is komt de magneet bij de reed contact terecht met als gevolg dat er een contact gemaakt wordt.

Dus de 2 lagers en magneet zitten net onder de "zuiger" ?
De lagers zijn dan bedoeld als geleiding van de top van de zuigerstang/ spindelas?
Kan je neodym magneten doorboren, of zijn die zo te koop? Nooit gezien.. zien er meestal uit als kleine 3V-Litiumbatterijen, toch?

En dan heb je ook nog een afslag nodig aan de geheel ingetrokken kant; of doe je dat met schakelaars op de mastdelen?
Cor

Hallo Alwin,

Je was op zoek naar de ophanging van de ballast contragewichten voor jou kraan.

Ik kwam dit tegen op een Duits forum.
Dit is wel een zwaardere kraan dan die van jou, maar volgens mij is de ophanging hetzelfde.

Mogelijk heb je hier iets aan, zo niet, dan verwijder ik de link wel weer.
LTM 1200 5.1 Baubericht

hallo piet,

ik ken het bouwverslag en zitten zeker interessante stukken in.
Mijn tekeningen gaan ook uit van een soort gelijke constructie als deze duitser heeft gedaan.

maar mogelijk dat ik dit met de contra gewichten erbij moet bijstellen na 50kg. Dit houdt in dat er in het beste geval 12,5kg staat per cilinder.
Volgens mij gaat deze redenering alleen op als je de alleen de kraan op zijn stempels zou zetten en er niks mee zou doen.
Ik neem echter aan dat je er ook nog mee wilt hijsen, en dan komt ook je last moment van giek en last nog een keer om de hoek kijken.
Ik zou er voor de zekerheid nog eens aan rekenen.....

Nee hoor, zo werkt dat niet: je hebt een bepaalde druk nodig om de kraan op te stempelen; en dan kan je ongeveer uitgaan van 1/4 van de last per cilinder.
Eenmaal opgestempeld heb je de pompdruk niet meer nodig, want dan zijn de cilinders afgesloten, dus wat je daarna doet maakt niet uit.
De inwendige druk in de cilinder aan de kant van de last gaat natuurlijk wel oplopen bij het hijsen van een last, maar daar heb je dus geen pompcapaciteit voor nodig.
Cor

mechanisch inderdaad wel.
Hydraulisch gezien niet.

Hydraulisch hoef ik inderdaad alleen het dood gewicht op te drukken. En daarna af te sluiten. Overigens hou ik altijd rekening met een bepaald percentage marge dus extra capaciteit.

overigens worden de cilinders binnenmaat vermoedelijk zo'n 16mm.
Wat inhoudt dat er een oppervlakte is van 2,01cm² als ik uitga van 20 bar kan ik hier per cilinder 40kg mee drukken. Dus dat zal niet heel veel problemen mogen geven verwacht ik.

Kuche Uche uche uche!
Zo even het stof van dit topic af blazen.
Eindelijk! eindelijk heb ik weer mijn hobbyruimte tot mijn beschikking.
Afgelopen zomer een flinke schuur gebouwd en momenteel de laatste puntjes op de i aan het zetten. Heb nu een mooie ruimte (24m²) en volledig geisoleerd. Zet er een cv ketel + water in en je hebt een huis op zich xP.
[post485]

Nog een update die ik niet geplaatst had afgelopen zomer zijn de banden binnen gekomen in rubber:
8538.jpg

8539.jpg

8540.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt een mooie hobbyruimte gemaakt Alwin, verwarming is nu waarschijnlijk de eerste behoefte maar is er ook al aan de warme dagen gedacht? Alleen een deur open zetten lijkt me niet voldoende, en al die zweetdruppels veroorzaken toch lelijke plekken op je hobby spullen.:D

Haha nou verwarming nog niet nodig gehad, de gehele schuur is van hout en geisoleerd.
Ook de koeling nog niet nodig gehad. De temperatuur is er eigenlijk altijd wel aangenaam geweest.

Mogelijk als de vorst echt toeslaat dat het anders wordt maar dan is vermoedelijk een kleine olie radiator al meer dan genoeg om het snel warm te krijgen. Anders overweeg ik nog een airco/heater in een aan te schaffen maar dat is best prijzig en ook een flinke stroom verbruiker. Dus voorlopig kijk ik het nog even aan.

Back