Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

2jb18hc.jpg


De delen zijn intussen uitgesneden.. Mocht je de indruk krijgen dat het wat klein lijkt... Dat is ook zo! Ik heb besloten om het model te laten krimpen tot 58cm spanwijdte. Ik heb wel weer eens zin in een klein projectiel :-) Aangezien ik de setup voor deze grootte nog had liggen kwam het ook wel goed uit.

14e12df.jpg


Vleugelhelften zijn bijna klaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jawel, weet alleen nog niet hoeveel graden. De helften zitten ook nog niet aan elkaar ;-)
 
Maar hoe ga je die V-stelling stevig genoeg krijgen dan??? Je hebt nu alles in depron ribben.

Ook geen clark-Y ???

Paul
 
Gewoon aan elkaar plakken met aan de onderkant een profiel met V stelling.
Werkt uitstekend! Zo heb ik het bij mijn vorige model ook gedaan.

Het is op de foto niet goed te zien maar ik gebruik wel het Clark-Y profiel:

2w36p9f.jpg
 
Hoi Paul,

Dat denk ik ook wel. Ik heb alleen nog moeite om het depron aan de voorkant van de vleugel in de juiste vorm te krijgen. Bij mijn vorige model (110cm) ging dat wat makkelijker dan bij deze. Hoe heb jij dat gedaan?

Vincent.
 
Hoi Vincent,

Zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde van de vleugel moet je het depron flink "krommen". Dit gaat beter als je met een vork oid het depron aan de binnenkant inkrast. Om de naad die je na het lijmen van boven en onderkant aan de voorkant overhoud, mooi dicht te krijgen, heb ik een 3mm halfrond plastic profiel gekocht bij een modeltreinenwinkel en dit met POR op de voorlijst gelijmd. Dit maakt je voorlijst tevens super stevig.

Paul
 
Hoi Paul,

Bedankt voor de tip! Dit ga ik vanavond even proberen.

Ik probeer het model door alle drukte (opruiming i.v.m verhuizing) dit weekend vliegend te krijgen.

De foto's zal ik hier uiteraard posten.

Vincent.
 
Dit weekend nog???

Dan ga je wel heel snel zeg..... zorg je wel dat de lijm droog is voordat ie de lucht in gaat anders kan je de onderdelen bij elkaar gaan rapen (geintje !!!).

Paul
 
Laatst bewerkt:
58 cm

Vincent,

Is het door de drukte nog geliukt om er iets aan te doen ? Als je 60cm maakt uit 3mm depron hoef je haast geen versteviging in te bouwen by een (dik) ClarkY profiel. Je kunt de ronding voor gewoon erin schuren, en over de voorlijst cello-tape plakken (strijkijzer). Sterk zat. Maak je hem 100 gram ?

Harm
 
Hoi Harm,

Heb helaas niet veel tijd gehad om er aan te werken want ik ben door het 3mm depron heen. Ik dacht dat ik nog genoeg voorraad had maar dat zijn 6mm platen :sad:

100 gram vind ik eerlijk gezegd een beetje weinig voor dit model... Hij wordt vrij stevig en mag wel op +-160 gram uitkomen. Ik wil hem ook nog kunnen vliegen met een beetje wind.

Morgen even kijken of er nog wat bij Henk op voorraad is.

OFFTOPIC:

Heb nog wel even een oud epp model wat gecrashed was nieuw leven in geblazen. Vleugels ingekort en een nieuwe romp uit wat nog van de oude romp over was uitgesneden. Spanwijdte is tevens 60cm:

111i3rd.jpg


Vincent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben verloren sinds ik je bouwverslag zag , heb nog probleem met het uitprinten ,,ik kom niet aan mijn 800 mm spanw
groetjes
 
Hoi Nino,

Welke van de bouwverslagen bedoel je??? Er staan nogal wat verschillende bouwsels in dit draadje, 80 cm, 100 cm, 58 cm.....
Met of zonder V_stelling, welk profiel, etc.

Paul
 
Laatst bewerkt:
Dit is een draadje wat wel wat nieuw leven kan gebruiken. Het is een goed ontwerp en er staan zo veel mooie eindresultaten tussen. Een Spitfire is en blijft, naar mijn mening, één van de mooiste vliegtuigen uit de geschiedenis van de luchtvaart.

Ik had een ander bouwproject lopen, een Extra 300 van 46cm spanwijdte waar ik veel vliegplezier aan heb beleeft.

Het verslag met video's van de Extra 300 is hier te vinden:
micro-extra-300-van-isofast

Ze is inmiddels door de montage van een te zware camera beyond repair. Maar ik ga nu de Spit bouwen. Ik mik op 50cm spanwijdte en een gewicht onder de 80 gram aangezien de setup uit mijn ge-crashte Extra 300 (die ik ga hergebruiken) niet veel groter aan kan.

Ik ga weer gebruik maken van IsoFast foamplaten van 2mm. Aangezien dit materiaal anders reageert dan Depron zal er wel weer flink worden afgeweken van het originele ontwerp.

Mits er nog interesse is in dit draadje zal ik mijn bouwproces vast leggen en posten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ook in Balsa

Kwam vorige week de tekeningen weer tegen, en dacht, dat moet toch ook in Balsa kunnen ......

full


Een echte Clark-Y vleugel (geen NACA2215), V stelling van frontale foto's van een echte overgenomen, wel carbon versteviging tussen motorschot tot aan de vleugel. Huid uit 1mm balsa. Zit nu op 120 gram (incls 2 servo's in vleugels).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1week

Ja, was een week werk, maar nu gaat get wat langzamer, want het huis heeft eerst aandacht nodig. Maar ik zal de vorderingen wel posten, maar zal ze beperkt houden, want het draadje gaat tenslotte over de DEPRON versie van de spit. Heb dezelfde tekeningen basis gebruikt (afgezien vleugel profiel) maar wel ander bouwmateriaal.
 
Back
Top