Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

  1. [​IMG]

    De delen zijn intussen uitgesneden.. Mocht je de indruk krijgen dat het wat klein lijkt... Dat is ook zo! Ik heb besloten om het model te laten krimpen tot 58cm spanwijdte. Ik heb wel weer eens zin in een klein projectiel :) Aangezien ik de setup voor deze grootte nog had liggen kwam het ook wel goed uit.

    [​IMG]

    Vleugelhelften zijn bijna klaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2011
  2. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat wordt geen V-stelling dus........????

    Paul
     
  3. Jawel, weet alleen nog niet hoeveel graden. De helften zitten ook nog niet aan elkaar ;-)
     
  4. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Maar hoe ga je die V-stelling stevig genoeg krijgen dan??? Je hebt nu alles in depron ribben.

    Ook geen clark-Y ???

    Paul
     
  5. Gewoon aan elkaar plakken met aan de onderkant een profiel met V stelling.
    Werkt uitstekend! Zo heb ik het bij mijn vorige model ook gedaan.

    Het is op de foto niet goed te zien maar ik gebruik wel het Clark-Y profiel:

    [​IMG]
     
  6. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik zie het. Je gaat een hoop plezier hebben van dat vleugelprofiel.

    Paul
     
  7. Hoi Paul,

    Dat denk ik ook wel. Ik heb alleen nog moeite om het depron aan de voorkant van de vleugel in de juiste vorm te krijgen. Bij mijn vorige model (110cm) ging dat wat makkelijker dan bij deze. Hoe heb jij dat gedaan?

    Vincent.
     
  8. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Vincent,

    Zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde van de vleugel moet je het depron flink "krommen". Dit gaat beter als je met een vork oid het depron aan de binnenkant inkrast. Om de naad die je na het lijmen van boven en onderkant aan de voorkant overhoud, mooi dicht te krijgen, heb ik een 3mm halfrond plastic profiel gekocht bij een modeltreinenwinkel en dit met POR op de voorlijst gelijmd. Dit maakt je voorlijst tevens super stevig.

    Paul
     
  9. Hoi Paul,

    Bedankt voor de tip! Dit ga ik vanavond even proberen.

    Ik probeer het model door alle drukte (opruiming i.v.m verhuizing) dit weekend vliegend te krijgen.

    De foto's zal ik hier uiteraard posten.

    Vincent.
     
  10. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dit weekend nog???

    Dan ga je wel heel snel zeg..... zorg je wel dat de lijm droog is voordat ie de lucht in gaat anders kan je de onderdelen bij elkaar gaan rapen (geintje !!!).

    Paul
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  11. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    58 cm

    Vincent,

    Is het door de drukte nog geliukt om er iets aan te doen ? Als je 60cm maakt uit 3mm depron hoef je haast geen versteviging in te bouwen by een (dik) ClarkY profiel. Je kunt de ronding voor gewoon erin schuren, en over de voorlijst cello-tape plakken (strijkijzer). Sterk zat. Maak je hem 100 gram ?

    Harm
     
  12. Hoi Harm,

    Heb helaas niet veel tijd gehad om er aan te werken want ik ben door het 3mm depron heen. Ik dacht dat ik nog genoeg voorraad had maar dat zijn 6mm platen :sad:

    100 gram vind ik eerlijk gezegd een beetje weinig voor dit model... Hij wordt vrij stevig en mag wel op +-160 gram uitkomen. Ik wil hem ook nog kunnen vliegen met een beetje wind.

    Morgen even kijken of er nog wat bij Henk op voorraad is.

    OFFTOPIC:

    Heb nog wel even een oud epp model wat gecrashed was nieuw leven in geblazen. Vleugels ingekort en een nieuwe romp uit wat nog van de oude romp over was uitgesneden. Spanwijdte is tevens 60cm:

    [​IMG]

    Vincent.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2011
  13. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Vincent,

    Al vorderingen gemaakt?

    Paul
     
  14. elninio 1

    elninio 1 PH-SAM

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    32
    Locatie:
    ALKEN
    ik ben verloren sinds ik je bouwverslag zag , heb nog probleem met het uitprinten ,,ik kom niet aan mijn 800 mm spanw
    groetjes
     
  15. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Nino,

    Welke van de bouwverslagen bedoel je??? Er staan nogal wat verschillende bouwsels in dit draadje, 80 cm, 100 cm, 58 cm.....
    Met of zonder V_stelling, welk profiel, etc.

    Paul
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2011
  16. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dit is een draadje wat wel wat nieuw leven kan gebruiken. Het is een goed ontwerp en er staan zo veel mooie eindresultaten tussen. Een Spitfire is en blijft, naar mijn mening, één van de mooiste vliegtuigen uit de geschiedenis van de luchtvaart.

    Ik had een ander bouwproject lopen, een Extra 300 van 46cm spanwijdte waar ik veel vliegplezier aan heb beleeft.

    Het verslag met video's van de Extra 300 is hier te vinden:
    micro-extra-300-van-isofast

    Ze is inmiddels door de montage van een te zware camera beyond repair. Maar ik ga nu de Spit bouwen. Ik mik op 50cm spanwijdte en een gewicht onder de 80 gram aangezien de setup uit mijn ge-crashte Extra 300 (die ik ga hergebruiken) niet veel groter aan kan.

    Ik ga weer gebruik maken van IsoFast foamplaten van 2mm. Aangezien dit materiaal anders reageert dan Depron zal er wel weer flink worden afgeweken van het originele ontwerp.

    Mits er nog interesse is in dit draadje zal ik mijn bouwproces vast leggen en posten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Nu ook in Balsa

    Kwam vorige week de tekeningen weer tegen, en dacht, dat moet toch ook in Balsa kunnen ......

    [​IMG]

    Een echte Clark-Y vleugel (geen NACA2215), V stelling van frontale foto's van een echte overgenomen, wel carbon versteviging tussen motorschot tot aan de vleugel. Huid uit 1mm balsa. Zit nu op 120 gram (incls 2 servo's in vleugels).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat ziet er erg mooi uit... en... heb je dat in een week gebouwd? Erg knap!
     
  19. vliegtuigje

    vliegtuigje

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Staphorst, vlakbij meppel en zwolle
    Mooi dingetje!
     
  20. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    1week

    Ja, was een week werk, maar nu gaat get wat langzamer, want het huis heeft eerst aandacht nodig. Maar ik zal de vorderingen wel posten, maar zal ze beperkt houden, want het draadje gaat tenslotte over de DEPRON versie van de spit. Heb dezelfde tekeningen basis gebruikt (afgezien vleugel profiel) maar wel ander bouwmateriaal.
     

Deel Deze Pagina