Gitaarversterker wacht op onderdelen: spitje MKII
Een avondje vrij, dus maken we de vleugel van de spit even af. Zo veel werk was het niet meer. En dankzij een gouden tip van Paul was het helemaal zo gepiept.
Hij vertelde mij dat hij met success depron gebogen had met een verfstripper, egeltje methode (dus heeeeeeel voorzichtig).
We snijden de bovenkant van de vleugel uiten passen hem op de onderkant. Dan gaan we voorzichtig buigen met warmte (hitte)....
8mm vanaf de achterzijde trek ik een hulplijn. Dat is de lijn die gelijk moet komen met de achterlijst van de bodem.
Al buigend en passend komen we vanzelf de, in de weg zittende, servo tegen en snijden een depron stukje weg. Na een paar keer buigen, bijbuigen en terugbuigen valt de bovenkant precies pas, terwijl de achterkan goed op het hulplijntje aansluit.
Dan steek ik door de hoeken van de aileron spelden, haal de bovenkan van de onderkant, en snijd de ailerons uit de bovenkant.
Omdat ik de bovenkant met por erop ga lijmen moet alles in 1 keer goed zitten. Dus moet ik referentiepunten maken. Ik teken een lijntje waar de carbon ligger onder het depron uitkomt, en maak met schildertape een verlenging van de vleugeltip met een tweede richtpunt.
Plakken maar !! NEEE !!!
Eerst controleren we of de srvo draait...check
Dan controleren we of de buisjes voor de stuurstangetjes open zijn (lijmresten).. check
Plakken ... Ja ..
De uitgesneden ailerons maak ik 1mm korter, zodat ze wat speling hebben met de vleugel, en schuur de voorlijst schuin (de aileron moet omhoog kunnen). Por eraan, en klaar.
Bij het lijmen van de ander vleugelhelft bleek dat je met warmte HEEEL voorzichtig moet zijn met het buigen.
Het depron was wat gekrompen. Geen paniek, snij er een stukje uit en plak een nieuw stuk erin, later schuren we het wel bij.
Ongeschuurd, ongeverfd en zonder stuurstangetjes: 54 gram
Voorzichtig kunnen we de groffe vorm aan de vleugel gaan schuren met een schuurblokje.
Nu gaan we de stuurstangetjes voorbereiden. Eerst knippen we het centrale stukje buis weg bij de servo, en steken de stuurstangetjes erin om te zien of alles past.
Daarna knippen we van een overgebleven servowieltje heveltjes voor de ailerons. Doordat de stuurstangen er nog in zitten kunnen we de toekomstige positie van de heveltjes aftekenen en een gaatje in het depron snijden. Eentje links, eentje rechts.
Tenslotte lijmen we de heveltjes erin.
Nu moet de vleugel drogen.
Volgende aflevering maken we snel (10 minten werk) de stuurstangetjes erin en gaan we de romp bouwen. Tot dan ....