Links-rechts voeding Emco Compact 8 (E)

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door rweust, 23 nov 2011.

  1. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Vroeger had je alleen maar with worth schroefdraad op de machines en wilde je dan metrische draad kunnen snijden, dan was een tandwiel met 127 tanden nodig Ik zou niet weten hoe het tegenwoordig is, in elk geval moet je wel de spoed van de draad weten. Deze is grover, dus is een iets kleiner tandwiel nodig, zijn de spoed verhoudingen bekend, dan is het uit te rekenen.

    Groetjes Hans.
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    24 gangen? dat is op de myford de meest simpele instelling die er is:
    Driver:20
    dan een idle wheel om de afstand te overbruggen, en die doet dus niets aan de berekening, kan elke waarde zijn, maar op deze machine aanbevolen:70
    Leadscrew: 60
    Dus in feite is de overbrenging dan 20:60
    Let wel, mijn leadscrew is niet metrisch, maar heeft 8 gangen/inch, dus 60/20 x 8 =24 gangen
    Het lijkt me dat een metrische bank die x gangen/inch kan maken, zeer zeker 24 gangen kan bewerken.
    En die verdere aanduiding op je 'maatplaatje' betekent alleen dat 24 gangen voornamelijk voorkomt bij 3/16" en 7/32" schroefdraad.
    Cor
     
  3. Maarten Speet

    Maarten Speet

    Lid geworden:
    11 aug 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Amsterdam
    Dag Robert,
    Ik ben een EMCO C8 aan het opknappen, en ik las jouw verhaal over de omkeeroverbrenging voor de langsvoeding.
    Ik denk erover om er ook een te maken voor mijn draaibank.
    Je foto's zijn duidelijk, maar om te bouwen zijn tekeningen wel handig.
    Heb je toevallig tekeningen van de diverse plaatjes en zo of overvraag ik je nu?
    Als het nodig is wil er wel een vergoeding voor betalen.
    Alvast bedankt voor je reactie, met vriendelijke groet,
    Maarten Speet
     

Deel Deze Pagina