Links-rechts voeding Emco Compact 8 (E)

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door rweust, 23 nov 2011.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Jouw uitleg
    En nu had ik het weer niet goed neergezet
    Volgens iemand verkeerd bij Walpot
    Je mag hier niets verkeerd doen
    Je mag je eigen ook niet verdedigen
    En ik ben Vervelend nu jij en dan ik

    mvg
    Frederik ps als ik iets verkeerd doe
    En heb het later toch begrepen dan bied ik daarvoor mijn exuus aan
    Wat is daar mis mee??????????????????????????
     
  2. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Je doet helemaal niets verkeerd, het excuus wordt juist erg gewaardeerd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het waarschijnlijk niet gedurfd had zo openlijk mijn excuses te maken. Dat laatste zinnetje van mij was een grapje om het ijs te breken, zo erg vond ik het namelijk allemaal niet. Mocht dit verkeerd vallen, dan hiervoor mijn excuses, dit was niet de bedoeling.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2011
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland


    Helemaal mee eens. Behalve de sociale functie is een forum de plek bij uitstek om ervaring te delen.


    Inderdaad. Frederik, respect om dit zo openlijk te doen, i.p.v. bijv alleen via een pb, wat ook had gekund.
     
  4. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Links-rechts voeding voor Emco Compact 8 (E)

    Mocht iemand geinteresseerd zijn in verdere gegevens van deze omkeeroverbrenging (want daar ging het topic eigenlijk over) laat me dit dan via een PBtje dan even weten.
     
  5. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Links-rechts voeding voor Emco Compact 8 (E)

    Het blijkt dat deze omkeerkoppeling ook al omschreven op het web staat.

    http://finance.groups.yahoo.com/group/8x18Lathe/files/C8%20Wurdemann%20Tumbler/


    Ik had hem uit een Duits modelbouwblad, maar voor iedereen die hem wil bouwen voldoet bovenstaande link ook. Zoals gezegd, het voordeel is dat deze zonder grote aanpassingen achter de pulley van de hoofdspil past.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Stuur die link: eens even naar je zelf toe !
    En kijk dan eens wat je ziet.
    Alles over Amerika dat wel.
    Maar geen techniek hoor.
    mvg
    Frederik
     
  7. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Links-rechts voeding voor Emco Compact 8 (E)

    Sorry Frederik,

    Deze link werkt inderdaad alleen als je eerst een Yahoo account hebt. Deze had ik al en wordt automatisch geladen in de browser, vandaar dat ik het niet merkte. Als je geinteresseerd bent, kun je je op onderstaande link aanmelden voor de 8x18 Lathe groep,forum gaat over de Emco Compact 8, daarna kun je de vorige link gebruiken.

    8x18Lathe : 8x18Lathe

    Hier staan alle files over de Wurdemann Tumbler, zoals deze van origine Duitse omkeeroverbrenging in het Engels is genoemd.
     
  8. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    omkeerinrichting Compact 8

    Hallo allen,
    Het omkeermechaniek werd indertijd ook als accessoire aangeboden voor de Compact 5 en was standaard op de Emcomat 7 en 8.X serie bij mijn weten. Dat was het kleine handletje links op de zijkast.
    Ik heb nog iets misschien: beitels voor rechtse draad kan je niet gebruiken voor linkse draad tenzij de beitelsnijpunt symmeterisch is. Dit kan je mooi zien in het aanbod van hardmetalen beitelplaten voor draadsnijden.
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dit kan je mooi zien in het aanbod van hardmetalen beitelplaten voor draadsnijden.[/QUOTE]

    Waar vind ik dat dan
     
  10. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Volgens mij zijn de beitelpunten hetzelfde.
    De reden dat je een linker houder niet voor rechts werk mag gebruiken lijkt me dat dan het plaatje niet IN de houder wordt gedrukt, maar er wordt UIT getrokken tijdens bewerking.
     
  12. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    noop en "spoedhoek"

    Hallo Harm:D,
    Het kan wel, maar zoals je ziet in de plaatjes voorzien de beitelhouders in het haaks op de hoek van de spoed zetten op centerhoogte van de snijplaatjes. Ik heb al eerder aangegeven dat dat niet opgaat voor symmetrische snijpunten tot dat de flanken van de snijpunt parallel aan de spoedhoek worden, dit zal eerder bij een niet goed geslepen beitel gebeuren.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2011
  13. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Ter verduidelijking.
    Je wil altijd dat de krachten op beitel, beitelhouder en daarmee dwarssupport "op druk" worden belast. Als dat "op trek" is, heb je het niet onder controle en zal tijdens het draadsnijden al een "zwabberende" beweging van de beitel, en daarmee dwarssupport, met een hoop lawaai(=ongenoegen) van/in de bank worden geconstateerd met zeer ruwe draad als gevolg.
    Kijk even naar je prismabed (Myford-eigenaars e.a. niet te kort gedaan naar ik hoop) om dat te verifieren. De "richel" (=prisma) aan de bedieningskant is nooit 45(voor) op 45(achter) graden maar eerder 30(voor) op 60(achter) graden puur om de dwarskrachten op te vangen, zonder optillen van langs- en dwarssupport.
    Als je de beitel niet wil laten "trekken" zal je de geometrie van de snijpunt zo moeten instellen dat er altijd "druk" op staat. E.a.a afhankelijk van de kleine of grote spoed die je wil snijden, is eenvoudig te berekenen.
    Zie plaatje, rood is de beitelpunt. Bovenste is "grote spoed" , onderste is "kleine spoed".:xmas:


    [​IMG]
     
  14. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    En nu gaan we weer de fout in! Draadsnijden voor linkse of rechtse draad zijn dezelfde bewerking. Met dit verschil dat het support en alleen het support de andere kant op loopt. De draairichting van de klauwplaat blijft dezelfde.
    Zie het zo, draai een moer naar rechts en je draait hem vast, draai de moer naar rechts en je draait hem los, dat is het verschil in linkse en rechtse draad. In beide gevallen is de DRAAIRICHTING dezelfde!

    Groetjes Hans.
     
  15. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    zoef heeft het juist..

    Hallo Zoef,
    Klopt helemaal. Ik zal proberen het e.e.a. in een allesomvattend geheel met plaatjes en al samen te vatten. Daarbij komen uiteraard nog "speling op de leispindel" e.a. zaken kijken.
    Mvrgrt.,
    Max
     
  16. Ratteplan

    Ratteplan

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    54
    Speling ??
    Links draad snij je van links naar rechts en dan weer van links naar recht en niet van links naar rechts, van rechts naar links en weer van links naar rechts.
    Voor rechts idemdito alleen de andere kant op.
    Je hebt dus niks met speling te maken omdat je telkens de zelfde kant op draait.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Maakt toch zeker niet uit of je nu linksom werkt of rechtsom.
    Eerst de speling eruit draaien en dan de beitel pas naar binnen.

    Als je stopt en achteruit gaat draaien eerst de beitel eruit.(uit de schroefdraad)
     
  18. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hmm, wilt u het uitleggen, aub?
     
  19. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Helimax zegt volgens mij.. Door de eenvoud van een as minder is het wellicht eenvoudiger te begrijpen. Stel, je neemt de schroefdraad beitel en duwt hem het materiaal in met het dwarssupport. Door de verplaatsing over één as maak je een V-groef, in plaats van schroefdraad. De beitelplaatje druk je het materiaal in aan de flanken, dus met 2 snijkanten. Dat zijn krachten die optreden in meerdere richtingen. Voor draadsnijden komt de narigheid als je bedenkt dat krachten van verspaning in het vlak liggen van de langsgeleiding. Ik heb ff een tekening gemaakt. In tegenstelling tot de groef steken, kan je die niet vastzetten!

    [​IMG]

    Het langssupport spelingvrij aangedrukt houden tegen de leispindel, gebeurt door de wrijving van het support en het machinebed. Dus bij schroefdaad snijden, als het langssupport beweegt, kan je de kracht van verspanen wegstrepen.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2011
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Jongens wel opschieten hoor we hebben nog 9 dagen:confused:

    Dan moet wel een ieder linkse draad kunne snijden hoor :rolleyes:
    Ik bemoei me verders nergens meer mee :murder:
    De GAROETEN
    Frederik:D :D
     

Deel Deze Pagina