Links-rechts voeding Emco Compact 8 (E)

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door rweust, 23 nov 2011.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb met steeds stijgende verbazing hier het verhaal van de linkse en rechtse draad gelezen, en ben ondertussen een aantal malen van mijn stoel gevallen, ongelofelijk!
    Goed daar is de goede man dus nu uit.
    Trouwens, bij mijn bank zit de klauwplaat op de hoofdspil geschroefd, en kan dus niet belast worden in de tegengestelde richting, dan komt de klauwplaat er mogelijk af. On linkse draad te snijden wordt de lijas van draairichting veranderd. Daar is die omkeerinrichting voor tenslotte.

    Betreffende de beitel, die moet ofwel links en recht gelijke vrijloophoeken hebben, anders gaat het fout, als je die beitel voor linkse EN rechtse draad wilt gebruiken.
    Kijk maar eens naar een ingespannen bout, dan loopt de groef van de draad van links-boven naar rechts-onder; de vrijloop van de beitel moet dus niet de flanken van de draad raken, alleen het snijvlak.
    Als je een linkse draad hebt, dan loopt die groef in de bout de andere kant op, dus je vrijloop van de beitel moet anders geslepen worden.
    Als je een beitel hebt die symmetrisch geslepen is, en geschikt is voor rechtse draad, dan is hij[vanwege de symmetrie] ook geschikt voor linkse draad.
    Cor
     
  2. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    kleine toevoeging

    Maar hoe is het met de omkeerinrichting van Robert, hiermee is het allemaal begonnen toch?

    @Cor : zit daar geen zekering-klemring op a la emco en andere? Symmetrische punt had ik al aangegeven in #88 , maar het kan nooit kwaad om het nog eens onder de aandacht te brengen.

    Nog een kleine verhaal, tekenen gaat langzamer dan tikken vrees ik:
    -BEITELPUNT: zie mijn eerste paatje en ook de foto vande zwarte beitelhouder. Deze constructie zet de plaat schuin en scheef t.o.v het vlak van de beitelhouder zelf zodat de snijkanten van het plaatje gelijkmatig worden belast bij verschillende soorten spoed. Bij de betere beitels voor wisselplaatjes worden ook deze hoeken opgegeven
    -SNIJGEOMETRIE: stel je voor dat je met de extreme beitelpunt ,eerste plaatje, linkse draad wil snijden. Denk je dat dat lukt (zonder het ding 90 graden naar rechts te kantelen)? Voordat hij breekt krijg je hooguit een ruwe groef in een daarmee vernielde as gedraaid...
    -SPELING: de leispindeldraad(uiteraard bedoel ik niet de axiale speling in de lagers) wordt meestal aan 1 kant mooi "gelapt" door (en daarmee ook) de aanliggende draad in de halve moer omdat op die kant bijna altijd de belasting komt , tenzij je even vaak/ regelmatig "van de kop weg" draait. Als dat niet zo is zal het resultaat na nadraaien bij "van de kop weg" draaien nooit zo fraai zijn als dat van "naar de kop toe" draaien alleen al omdat de oppervlakken die bij wegdraaien aanliggen minder goed op elkaar zijn ingelopen. De noodzakelijke speling/backlash in de halve moer maakt het verschil. Naarmate in beide richtingen even vaak gebruikt wordt het verschil kleiner en zal nastellen ook minder vaak nodig zijn.
    -ACHTERDRAAIEN: bij een prisma bed gaat dat bij gelijkblijvende draairichting, bovenkant klauwplaat naar je toe , niet. (Is zelfs bij omgekeerde draairichting niet aan te bevelen vanwege wringen op het prisma.) De dwars en langsslede worden dan aan de achterzijde opgetild en nog erger: het prisma in de langsslede kan zijn werk niet meer doen. Met verhoogde slijtage aan de prismageleiding (dure reparaties!) in de langsslede en/of bed tot gevolg. Probeer gewoon eens MET BELEID NATUURLIJK met de hand de langsslede te verdaaien door aan de prismakant met de hand tegen te houden en de andere kant naar de spindel toe en er vandaan te bewegen, kan nog voor verrassingen zorgen. Optimaal afstellen blijft een "must".
    -DWARS- en CONUSSUPPORT: ook het dwarssupport wordt bij "van de kop weg draaien" anders belast, meestal zitten aan de rechterzijde de stelschroeven of stel-spie. Een spie uit 1 stuk is in het voordeel daar het gehele oppervlak gelijkmatig op druk wordt belast. Met stelschroeven heb je eigenlijk maar 5 tot 10 relatief kleine vlakken die de druk opvangen, deze lijsten zullen ook sneller slijten.. Het zelfde voor het conussupport.
    Kortom : eigenlijk is de hele constructie gemaakt voor het , met normaal linksomdraaiende spindel , met de slede naar de spindel toe en de beitel aan de voorzijde werken.
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Max, ik ben het helemaal eens met wat jij hierboven in diverse posten schreef; mijn commentaar was alleen bedoeld als een versterking/bevestiging daarvan.
    Wat de klauwplaat betreft: nee er zit op mijn Myford geen borging/klem, maar ik weet precies wat je bedoelt. Overigens is dat niet alleen op de Myford: ik heb heel lang geleden, eens een klauwplaat van de spil zien aflopen, door te remmen dmv de omkeerschakelaar!
    Dat ik geen grappig gezicht, en niet goed voor het bed.
    Cor
     
  4. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    beslommeringen aangaande speling e.d.

    @HeliCor,
    Zo heb ik het ook gezien , als onderschrijving:D, daar niet van.
    Jammer dat er geen beveiliging op loskomen van de klauwplaat op de Myford zit. HOEWEL? Ik heb iets bedacht, ik zal het nog uitwerken.

    Voor iedereen natuurlijk: alvast fijne en goede feestdagen!
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2011
  5. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Draadsnijden

    Dank je voor de bijdrage Max,

    Wat ik meestal gebruik bij draadsnijden is de zg. Set-Over techniek. Beitelslede dus scheef zetten (zie foto, deze instelling is voor rechtse draad), ik gebruik meestal een hoek van 30 graden. De beitelhouder en de beitel echter weer recht (haaks op het werkstuk) monteren. Door de diepte nu met de beitelslede steeds dieper in te stellen, snij je de draad naar links toe weg. Je hoeft dan inderdaad geen beitel te gebruiken die aan beide kanten sysmmetrisch geslepen is (bij een tophoek van 60 graden). De HSS beitel die ik normaal gebruik is dat echter wel en kan dus ook gewoon voor linkse draad gebruikt worden.

    [​IMG]

    Trouwens dit is niet mijn Emco C8, maar even een foto van een duidelijke site hierover:

    SCREWCUTTING

    Robert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Die techniek gebruik ik ook, maar dat is niet direct gebonden aan de symmetrie van de beitel.
    Het doel hiervan is om de beitel hoofdzakelijk aan 1 zijde te laten snijden.
    Overigens, ik heb heel lang geleden geleerd, dat je die topslede niet onde r 30, maar een iets kleinere hoek plaatst, zodat hij een heel kleine hoeveelheid van de andere flank ook afsnijdt; dit ter voorkoming van "trappetjes" in de niet-gesneden kant van de draad.
    Dus de topslede op iets van 28* zetten, dan snijdt de beitel hoofdzakelijk aan de linker kant, en maakt de rechter kant gelijk ook een beetje 'schoon'.
    Cor
     
  7. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Set-Over techniek draadsnijden

    Helemaal mee eens Cor,

    In mijn "oude lessen" werd over 29 graden gesproken, jij gebruikt 28 graden. Wel laten we de profielbeitel dan aan twee zijden snijden (al wordt de andere zijde slechts minimaal belast). Het lijkt mij dat een symmetrisch profielbeiteltje dan toch het beste werkt.

    Zelf heb ik geen ervaring met hardmetalen profielbeiteltjes bij draadsnijden, alleen snelstaal. De hardmetalen profielbeitelplaatjes moeten dan echter ook symmetrisch geslepen zijn (dus aan beide zijden een vrijloophoek bezitten) als ze via deze Set-Over techniek worden gebruikt of vergis ik mij hier in?

    De enige reden waarom hier dan rechtse en linkse uitvoeringen van zijn, lijkt mij de uitleg van Harm (belasting van het beitelplaatje) en misschien de vriendelijkheid van werken. Of loopt de hartlijn van het te snijden profiel door het hardmetalen beitelplaatje om een of andere reden niet in het verlengde van de beitel?
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Je laatste punt snap ik niet helemaal Ruud;
    Maar toevallig heb ik eergisteren een grote inwendige draad gesneden met een hardmetalen beitel, met vast plaatje, die ik onder 60* had geslepen, en dat ging goed; het was wel een rare draad, nl 2 5/16" met 12 TPI.
    Ging goed, maar je bent langer bezig met passen, dan met het eigenlijke snijden van de draad; een exacte passing was essentieel, maar het is helemaal gelukt,
    Nu nog een keer in een ander werkstuk, zelfde draad.
    En inderdaad, als je de setover techniek gebruikt, dan moet de beitel symmetrisch geslepen zijn, en aan beide zijden vrij lopen, want tenslotte snijdt je ook aan beide zijden. Aan de kant die je alleen maar 'schoon' maakt, moet hij niet gaan wrijven natuurlijk.
    Een ander voordeel van die set-over techniek is, dat je de dwarsslede kunt gebruiken voor het laten vrijlopen in de teruggaande gang, en die steeds weer op 0 zetten; dan geef je de voeding met de topslede; dan kan er niks fout gaan door een 'vergeten' instelling (als je me nog kunt volgen) :)
    Cor
     
  9. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Set-Over techniek draadsnijden

    Bedankt Cor,

    Ik volg je helemaal. Zo doe ik het ook:

    - Beitelslede schuin zetten (iets onder de 30 graden).
    - Beitel materiaal laten raken, Nonius schaal van de dwarslede op nul zetten. Nonius van de beitelslede op nul zetten.
    - Beitel vrij aan het begin van de de te snijden draad zetten. Totale draaddiepte inzetten met de dwarslede (beitel moet dan vrij blijven).
    -Beitel terughalen met de schuine beitelslede en weer het materiaal laten raken.

    Nu kun je gaan draadsnijden. De diepte stel je iedere snijgang verder in met de schuin gezette beitelslede tot deze weer op nul staat. De dwarsslede blijft dan op de totaal ingestelde draaddiepte staan. Deze kun je inderdaad gebruiken om de beitel vrij terug te laten lopen naar het begin van de draad. Er kan dan (bijna) niets fout gaan.

    Mijn laatste opmerking betrof het geval waarom er eigenlijk linkse en rechtse uitvoeringen van hardmetalen draadsnijbeitels met wisselplaatjes voor uitwendige draad bestaan. Het lijkt mij dat deze gewoon ook symmetrisch geslepen behoren te zijn. De enige redenen die ik kan bedenken voor verschillende uitvoeringen zijn:

    - Belasting op het wisselplaatje naar de beitel (zoals Harm al aangaf).
    - Bereikbaarheid van de draad in het werkstuk (laatste draadgang voor een borst of verdikking kunnen maken, zowel links als rechts).

    - Het laatste wat ik zou kunnen bedenken is dat deze beitels al rekening houden met de Set-Over techniek en de snijprofielen in de wisselplaatjes al onder een hoek op de beitel staan. Je zou dan ook een linkse en rechtse variant nodig hebben. Vandaar mijn vraag.

    Ik heb, zoals aangegeven, geen ervaring met HM beitels met wisselplaatjes bij draadsnijden. Profielen in wisselplaatjes die onder een hoek op de beitel staan lijken mij echter niet noodzakelijk, de beitelhouder draaien en de beitel, na het schuin zetten van de beitelslede, weer haaks op het werkstuk zetten is immers een fluitje van een cent.

    Misschien weten anderen nog een reden?
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2011
  10. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Set-Over techniek draadsnijden en HM plaatjes

    Hallo,
    Ja de geometrie van HM/VHM beitelplaatjes voorziet in een "scheefstelling" , ff "googelen" bij Sandvik en Seco e.a., geeft veel info. De onderlegplaatjes zijn bedoeld om de HM/VHM-plaat niet op buigen te belasten, HM/VHM kan niet tegen buigen , ook niet tegen stoot- en slag-belasting.
     
  11. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Heren,

    Als je de beitelslede onder de hoek van +/-30graden zet, hoe doe je het dan met de totale diepte die je snijdt? (berekenen?)
    De kernmiddellijn kan je dan niet meer aflezen van uitlezing op je dwarssupport.

    En met binnendraad kan je deze methode niet toepassen.

    Zelf ben ik jarenlang gereedschapmaker geweest en schroefdraad werd niet gesneden door het verdraaien (onder een hoek van +/-30graden) van de beitelslede.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2012
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Heel eenvoudig, als je een tophoek van 60* snijdt, dan is de met de topslede ingestelde diepte gelijk aan de spoed, zo simpel is dat.

    En deze methode is prima toe te passen met binnendraad, ik het het net afgelopen week 2 x gedaan, ging prima ( net zoals alle andere keren trouwens).

    En, hoewel heel lang geleden heb ik ook in een gereedschapmakerij gewerkt en ben daar chef geweest.

    ;)

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2012
  13. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Ik zal het eens proberen ;)
     
  14. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    tumble reverse

    Hoi,
    Nog een mooi plaatje van een Southbend 1910 "tumble reverse" :

    [​IMG]
     
  15. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Omkeeroverbrenging

    Mooi plaatje Max,

    De tumbler van de Emco Compact 8(E) heeft een extra, altijd meelopend tandwiel onder de hoofdas (ivm plaatsing van de omkeeroverbrenging naar de zijkant), maar dit verduidelijkt veel.

    Bank en techniek zien er prachtig uit, ken je de eigenaar?
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    M'n Myford is in principe identiek, en heeft (net als deze) ook een middenstand; op het plaatje is de as ingeschakeld.
    Cor
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    Dan moet dit hetzelfde zijn

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Presies!
    Cor
     
  19. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    plaatje

    Hoi allen:D,
    Veel info over bijna alle merken is te vinden op de site van Tony Griffiths:
    http://www.lathes.co.uk/
    bij velen van jullie bekend denk ik.
    Over deze Southbend: Dennis Turk(USA), ik ken hem niet hoor, heeft als "hobby" het in oude luister herstellen van allerlei machines:
    Page Title
    Maar er zijn veel meer projecten te zien en over allerlei merken maar vooral ontzettend veel info, ik denk dat dit wellicht de grootste databank over draai- , frees- en andere machines ter wereld is.
    Principe van de tumble-reverse is eigenlijk bij alle merken het zelfde en ziet bijna overal het zelfde uit.
     
  20. Motoktm

    Motoktm

    Lid geworden:
    2 mei 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    belgie
    Aller eerste keer dat ik hier terecht kom
    Hallo mischien zit ik hier verkeerd , maar ga mijn vraag toch aan de specialisten stellen
    Ik heb een huvema draaibank hu 450 , nu zou ik een schroefdraad van 24G 3/16 - 7/32 willen maken ( zo staat het op het maatplaatje waar ik de schroefdraad mee opmeet), maar op de tabel komt dit niet voor , kan mij iemand de juiste tandwielen uitrekenen ? ( ik ben in het bezit van alle bijgeleverde tandwielen )
    Ik dank iedereen die mij op de goede weg helpt , als dit op een andere plaats hoort mag je het verplaatsen
    MotoKTM
     

Deel Deze Pagina