Gerben
Forum veteraan
Hallo,
In de F5B worden zeer hoge stromen getrokken, belastingen van 80C zijn normaal, met uitschieters tot boven de 100C. Om zulke hoge stromen te kunnen leveren is het belangrijk dat de lipo voorverwarmd wordt. Ten eerste verhoogt dit de spanning die de lipo afgeeft omdat de interne weerstand verlaagd wordt, ten tweede is dit beter voor de levensduur.
Er zijn meerdere variaties mogelijk, hier een verslagje hoe ik de mijne gebouwd heb.
Als verwarming wordt het Turnigy Universal heating system gebruikt:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Universal Heater System
Voor de lieve somma van 13.65$ (ex verzend natuurlijk), krijg je een mooi doosje binnen;
In dit doosje zit het volgende:
Eigenlijk is het een 1:4 bandenwarmersysteem. Je krijgt 2 bandenwarmers en een thermostaatje. Linksboven het temperatuurvoelertje, kom ik zo op terug. Deze warmers hebben een vermogen van rond de 60W, ruim voldoende om een heaterboxje op te warmen. De meeste boxjes gebruiken 25w-40W.
Je zou de bandenwarmers direct om de lipo kunnen wikkelen, thermostaatje ertussen en klaar. Ik heb het geprobeerd maar het beviel me niet zo. De warmte van de gleoidraad in deze warmers is te direct en kan de krimpkous doorsmelten. Ook was het maar een gedoe de lipo in te wikkelen enzo. Er moest een boxje komen.
Het koffertjer lag er nog, hier zat vroeger de rammelende ruit-ontdooier in. Dergelijke koffertje kun je vinden bij Conrad of bij de betere foto-speciaalzaak. Dit koffertje meet +-31x23x15cm. Op zich zou 10cm hoogte ook prima volstaan.
Om te beginnen is de binnenkant van het koffertje een beetje geisoleerd. In dit geval met van die folie voor onder het laminaat, dit had ik nog liggen. Er zijn beter isolerende lagen bedenkbaar natuurlijk, maar het voldoet. De bodem heeft 3 lagen, zijwanden 1 laag, deksel 2 lagen.
Als bodem in de koffer komt een aluminium plaat, waar de verwarmingspads op komen. In de plaat wat gaatjes voor de circulatie en bovenin een stel 40mm fans. Gaten geboord met een gatenzaag, fannetjes gewoon vastgeplakt met CA. 3 fans is overkill, maar het stond wel leuk. Onderin de foto zie je een 2e plaat aluminium, de bandenwarmers worden tussen bodemplaat en de 2e plaat ingeklemd. Op de 2e foto zie je bovenkant van de bodemplaat met de thermostaat alvast vastgelijmd;
Nu worden de bandenwarmers pasgemaakt. De rand om de warmers is wat dik en kan voorkomen dat de warmers goed ingeklemd worden, die is weggeknipt. Draden alvast ingekort, die worden later netjes op lengte gesoldeerd direct aan de thermostaat, ben je ook van die taimiya stekker af (ondingen!). Op deze bads zie je wat schroeisporen van een eerder experiment waar ik vergeten was de thermostaat tussen de warmers te steken, dat is het risico van een losse voeler. Gelukkig waren de verwarmingsdraden in de warmers nog in orde en kon de bouw doorgaan. Warmers liggen hier op maat, en op de juiste plek. De foliekant van de bodemplaat af. Deze kant geeft de meeste warmte af en ik wou voorkomen dat de bodemplaat teveel directe warme kreeg. Nu wordt de warmte via de onderkant afgegeven aan de lucht en warmt de lipo geleidelijk door. De zwarte kant van de warmers laat ook wat warmte door (zit schuimrubber in) en warmt de bodemplaat precies mooi op tot dezelfde temperatuur als de circulerende lucht;
Onderplaat tegen de bodemplaat geschorfe, met de warmers er tussen geklemd. Hier zie je ook de plaatsing van het temperatuurvoelertje voor de thermostaat, dit was het warmste plekje van de onderplaat;
En zo komt het geheel dan in de koffer te liggen. Aan de zijwanden aan paar houten ondersteuningsblokjes gelijmd, waar de bodemplaat op vast geschroefd wordt ( op de foto ligt hij er nog los in);
Voorlopige tests zijn zeer positief. De box warmt in een paar minuutjes tot de ingestelde 40 graden op. Hij kan ook hoger ingesteld worden, tot 55 graden maximaal. De bodemplaat warmt tot dezelfde temperatuur op als de luchttemperatuur, de lipo's kunnen dus direct op deze plaat gelegd worden. De hysterese (temperatuurschommeling) beperkt zich tot een paar graden, binnenkort zal ik de box eens loggen bij het opwarmen van een lipo. De thermostaat schakelt maar af en toe in, wat aangeeft dat de bandenwarmers ruim voldoende vermogen hebben om de box warm te houden.
Morgen nog een thermometertje inbouwen en wat foto's plaatsen van de inbouw en de stekker op de zijkant voor de stroomvoorziening.
Groet,
Gerben
In de F5B worden zeer hoge stromen getrokken, belastingen van 80C zijn normaal, met uitschieters tot boven de 100C. Om zulke hoge stromen te kunnen leveren is het belangrijk dat de lipo voorverwarmd wordt. Ten eerste verhoogt dit de spanning die de lipo afgeeft omdat de interne weerstand verlaagd wordt, ten tweede is dit beter voor de levensduur.
Er zijn meerdere variaties mogelijk, hier een verslagje hoe ik de mijne gebouwd heb.
Als verwarming wordt het Turnigy Universal heating system gebruikt:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Universal Heater System
Voor de lieve somma van 13.65$ (ex verzend natuurlijk), krijg je een mooi doosje binnen;

In dit doosje zit het volgende:

Eigenlijk is het een 1:4 bandenwarmersysteem. Je krijgt 2 bandenwarmers en een thermostaatje. Linksboven het temperatuurvoelertje, kom ik zo op terug. Deze warmers hebben een vermogen van rond de 60W, ruim voldoende om een heaterboxje op te warmen. De meeste boxjes gebruiken 25w-40W.
Je zou de bandenwarmers direct om de lipo kunnen wikkelen, thermostaatje ertussen en klaar. Ik heb het geprobeerd maar het beviel me niet zo. De warmte van de gleoidraad in deze warmers is te direct en kan de krimpkous doorsmelten. Ook was het maar een gedoe de lipo in te wikkelen enzo. Er moest een boxje komen.
Het koffertjer lag er nog, hier zat vroeger de rammelende ruit-ontdooier in. Dergelijke koffertje kun je vinden bij Conrad of bij de betere foto-speciaalzaak. Dit koffertje meet +-31x23x15cm. Op zich zou 10cm hoogte ook prima volstaan.

Om te beginnen is de binnenkant van het koffertje een beetje geisoleerd. In dit geval met van die folie voor onder het laminaat, dit had ik nog liggen. Er zijn beter isolerende lagen bedenkbaar natuurlijk, maar het voldoet. De bodem heeft 3 lagen, zijwanden 1 laag, deksel 2 lagen.

Als bodem in de koffer komt een aluminium plaat, waar de verwarmingspads op komen. In de plaat wat gaatjes voor de circulatie en bovenin een stel 40mm fans. Gaten geboord met een gatenzaag, fannetjes gewoon vastgeplakt met CA. 3 fans is overkill, maar het stond wel leuk. Onderin de foto zie je een 2e plaat aluminium, de bandenwarmers worden tussen bodemplaat en de 2e plaat ingeklemd. Op de 2e foto zie je bovenkant van de bodemplaat met de thermostaat alvast vastgelijmd;


Nu worden de bandenwarmers pasgemaakt. De rand om de warmers is wat dik en kan voorkomen dat de warmers goed ingeklemd worden, die is weggeknipt. Draden alvast ingekort, die worden later netjes op lengte gesoldeerd direct aan de thermostaat, ben je ook van die taimiya stekker af (ondingen!). Op deze bads zie je wat schroeisporen van een eerder experiment waar ik vergeten was de thermostaat tussen de warmers te steken, dat is het risico van een losse voeler. Gelukkig waren de verwarmingsdraden in de warmers nog in orde en kon de bouw doorgaan. Warmers liggen hier op maat, en op de juiste plek. De foliekant van de bodemplaat af. Deze kant geeft de meeste warmte af en ik wou voorkomen dat de bodemplaat teveel directe warme kreeg. Nu wordt de warmte via de onderkant afgegeven aan de lucht en warmt de lipo geleidelijk door. De zwarte kant van de warmers laat ook wat warmte door (zit schuimrubber in) en warmt de bodemplaat precies mooi op tot dezelfde temperatuur als de circulerende lucht;

Onderplaat tegen de bodemplaat geschorfe, met de warmers er tussen geklemd. Hier zie je ook de plaatsing van het temperatuurvoelertje voor de thermostaat, dit was het warmste plekje van de onderplaat;

En zo komt het geheel dan in de koffer te liggen. Aan de zijwanden aan paar houten ondersteuningsblokjes gelijmd, waar de bodemplaat op vast geschroefd wordt ( op de foto ligt hij er nog los in);

Voorlopige tests zijn zeer positief. De box warmt in een paar minuutjes tot de ingestelde 40 graden op. Hij kan ook hoger ingesteld worden, tot 55 graden maximaal. De bodemplaat warmt tot dezelfde temperatuur op als de luchttemperatuur, de lipo's kunnen dus direct op deze plaat gelegd worden. De hysterese (temperatuurschommeling) beperkt zich tot een paar graden, binnenkort zal ik de box eens loggen bij het opwarmen van een lipo. De thermostaat schakelt maar af en toe in, wat aangeeft dat de bandenwarmers ruim voldoende vermogen hebben om de box warm te houden.
Morgen nog een thermometertje inbouwen en wat foto's plaatsen van de inbouw en de stekker op de zijkant voor de stroomvoorziening.
Groet,
Gerben