Lipo's

Het is eigenlijk simpel. Ofwel werk je met een hele goeie lipo ( = lage inwendige weerstand) , ofwel verwarm je voor ( wat de inwendige weerstand verlaagt), of je doet beide en mag dan met een lange levensduur rekenen. Ik heb in F5B (2s, stromen >300A met mijn 25 C lipo) altijd voorverwarmd ( minstens 30 graden), en zelfs mijn originele lipo, ondertussen meer dan 5 jaar oud, presteert nog zo goed , of toch bijna, als toen. Ik heb , buiten mijn 1e lipos die ik telkens genadeloos helemaal leeg vloog in mijn Twinstar, nog geen enkele lipo moeten afschrijven in meer dan 5 jaar...

Wat betreft de "C"... Er bestaan GEEN lipo's die constant meer dan 25C kunnen leveren.
In F5F gebruikte ik een 20C lipo bij 200A. Wil je je accu goed leren kennen, investeer dan in een goede IR meter.

Het is eigenlijk simpel. Ofwel werk je met een hele goeie lipo ( = lage inwendige weerstand) , ofwel verwarm je voor ( wat de inwendige weerstand verlaagt), of je doet beide en mag dan met een lange levensduur rekenen.

Youtube leerde mij dat ik alles in huis heb om de inwendige weerstand (goed) te meten. Durf jij zo wat waardes (in milliohms) op te dreunen waaraan een 3s lipo pack zou moeten voldoen ?

Het mooie aan electrisch vliegen heb ik altijd gevonden dat je zowat alles kan berekenen. Laat ons een goede lipo definiëren als niet onder de 3.5 volt bij de belasting waarbij we hem willen gebruiken. Dat wil zeggen dat we 4.2-3.5 = 0.7 volt mogen verliezen. Bij bijvoorbeeld 40A mag onze lipo dus een maximale weerstand van .7/40 of 17.5 mOhm hebben. Willen we 3.6v, dan moet dat 15 mOhm zijn. Voor 3s dan maal drie.En dan mag je nog niet te veel in kabels en stekkers achterlaten, of het moet nog lager... Hiermee halen we dus 40*3.5*3 = 420 Watt (of 432 bij 3.6v). Voor de kleine cellen (rond 1000mAh) kan je dit dus goed meten met bvb een Icharger , ondanks de lage resolutie van 1mOhm. Bij vergelijken dus wel goed opletten dat je altijd bij dezelfde (kamer-) temperatuur meet...

Wim,

Moet dat dan voor 3s niet gedeeld door 3 zijn voor de Ohmse waarde per cel?
Ze staan immers in serie.

Hoi Arjan,

In de supra had ik helaas (nog) geen regelaar die registreert. Mede om die reden ook alles vervangen door CC. Onderling had ik natuurlijk met Robert al gesproken - we vliegen samen - over het verschil in prestaties tussen beide setups. Vrijwel identiek, op 2 wikkelingen motor na nl. We hadden ook al gesproken over de prestaties van de lipo (ook identiek).

Wat ik bedoel met mijn vraag aan hem is - zie het onderwerp - helder te krijgen of in het algemeen deze lipo niet is aan te raden of dat hij de pech heeft van een slecht exemplaar. Op basis van mijn ervaring vermoed ik overigens het laatste.

Leuke discussie overigens.

Groet

Johnny

Even voor de duidelijkheid en correcte registratie in het forum. De accu's die ik gebruik zijn 1300 mAh 35C 3s van lemon. Toen ik ze kocht (batch voor mij en Johnny) heb ik de cellen met de "beste" meet resultaten (geleverd bij pakket) aan Johnny gegeven. Of dat nu mijn fout is geweest :( :rolleyes:

Ik had voor m'n andere Xplorer eerst een "staufenbiel" accu. Dat werkte maar niet heel super. Daar heb ik toen nieuwe 2200 mAh SLS Xtron 45 - 90C 4s voorgekocht. Dat merkte ik gelijk met stijgvermogen met de kontronik drive. Toen de nieuwe Xplorer werd besteld heb ik toen lemon lipo's gezocht 1300 mAh omdat die klein en voldoende zouden zijn. Maar zoals altijd, helaas dus. Blijken deze net niet de pit te hebben die het label zou doen vermoeden. Bestelling SLS lipo's is nagenoeg al de deur uit :)

Maar goed even buiten de lipo's om over de aandrijving de 2221/10 wil graag een wat grotere prop hebben. Kijk naar het verschil tussen de 16x8.5 en standaard 16x8 bijna een halve kilo meer "trekkracht" en ja ook gelijk meer A's. Kennelijk is de 16x8.5 virtueel een veel kleinere prop dan z'n maat doet denken, minder grip door de kleine smalle bladen?

Blacquièrdinges

Toen ik ze kocht (batch voor mij en Johnny) heb ik de cellen met de "beste" meet resultaten (geleverd bij pakket) aan Johnny gegeven.

:p
Ah, jij meet accu's door een gesloten plastic verpakking heen. Nee, ja helder. Of had je een extra setje verpakking bij besteld of zo?

Alle gekheid: je conclusie is dus minimaal dat de lemon's niet zijn aan te raden minimaal vanwege kwaliteitsverschillen in dezelfde batch?

Johnny

:rolleyes: :oops::oops::oops: Oh jee ik zie dat ik aan het liegen was. Ik had alleen de serie nummers bij elkaar gezocht ... Er was geen indicatie over inwendige weerstand of dergelijke bij de lemon's.

ai ai ... Zo zie je maar weer dat je niet uit het geheugen moet praten maar even echt controleren.

BLOOS OEPS SORRY!!

Heeft iemand een opstelling waar mee de inwendige weerstand van de lipo's gemeten kan worden (liefst iedere cell apart)?

bv test bankje met bv load van 10A? Iemand ideeen?

Blacquièrdinges

Wimh noemde een Icharger. Kennelijk een lader die ook kan ontladen en daar een meting aan vast koppeld. Misschien dat Wim er iets meer over kan vertellen.

Overigens heb ik van de zomer Robbe EVO 1250 3S en 30C lipo's gekocht waarvan de inwendige weerstand opvallend laag is. Mogelijk een nieuw ontwerp. Het toerental van de propeller loopt hoorbaar hoger dan van elke andere lipo die ik in huis heb, zelfs een 3S 2200 mAh lipo van Dymond. Dus is ook de stroom die hij kan leveren is ca. 10% hoger en minder warmte ontwikkeling.
Daar vliegt Bob ook mee in zijn Kappa 35.

Klopt Frans,

ik heb alleen geen loggende regelaar in een van mijn zwevers, dus daar kan ik weinig over zeggen. Enkel dat ze voor mijn gebruik prima bevallen :yes:

Bob

Overigens heb ik van de zomer Robbe EVO 1250 3S en 30C lipo's gekocht waarvan de inwendige weerstand opvallend laag is. Mogelijk een nieuw ontwerp. Het toerental van de propeller loopt hoorbaar hoger dan van elke andere lipo die ik in huis heb, zelfs een 3S 2200 mAh lipo van Dymond. Dus is ook de stroom die hij kan leveren is ca. 10% hoger en minder warmte ontwikkeling.
Daar vliegt Bob ook mee in zijn Kappa 35.

Hoe of waarmee heb jij dat gemeten, Frans ?

Kijk naar het verschil tussen de 16x8.5 en standaard 16x8 bijna een halve kilo meer "trekkracht" en ja ook gelijk meer A's. Kennelijk is de 16x8.5 virtueel een veel kleinere prop dan z'n maat doet denken, minder grip door de kleine smalle bladen?

Ja dat is een probleem, de opgave van de ene leverancier is vaak niet te vergelijken met die van een andere leverancier.
Zelfs van één leverancier zijn de verschillen niet altijd verklaarbaar aan de hand van de opgegeven maten.
Uit mijn eigen afstudeerverslag van 35 jaar geleden dit figuur met de rendementsgrafieken van 5 Graupner propellers:
10 is 12 x 6, 5 is 11 x 6, 6 is 11 x 7, 7 is 11 x 7½ en 8 is 11 x 8
allen gemeten bij Re= 240000, dus vergelijkbaar.
Je zou verwachten dat de prop met de laagste opgegeven spoed diameter verhouding prop 10 is maar de 11 x 6 heeft effectief een lagere waarde.
Prop 6 en 7 zijn vrijwel het zelfde waar je 7 halverwege tussen 6 en 8 zou verwachten.
Ook geometrisch bleken de props niet overeenkomstig hun opgave te zijn, dat nog wel voor props uit 1 serie van 1 leverancier.

full

Conclusie: wanneer je echt wilt optimaliseren moet je wat gaan meten.
Met bv de Unilog van SM-modellbau SM-Modellbau online Shop - UniLog 2
Voor F5B is dit essentieel om zelfs redelijk mee te kunnen komen, zelfs los van het feit dat je een logger voor stroom en spanning nodig hebt voor de wedstrijd.
Voor F5J is het niet nodig om zo diep te gaan, maar als je er lol in hebt kom je niet om meten heen.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
citaat : Hoe of waarmee heb jij dat gemeten, Frans ?

Ik heb metingen gedaan met zo'n zelfde multy wattmeter, zij het dan van het merk BMI. Juist bij dit onderwerp weten we dat er met stickers, merken en reclame cijfertjes "gerommeld" wordt.
Zelfs een verkoper in de winkel moet wel uitgaan van wat er op de buitenzijde wordt vermeld.

Arno, ik heb jou meting in tabelvorm bekeken:
een 850 mAh 3S lipo van Nano-Tech
de eerste 8 sec 15 Amp belasting ..... daarna tot 22 seconden 5 á 6 Ampere ..... en de rest (8 sec) vol vermogen ( > 40 Ampere )

Die meting kan ik ook doen zij-het dat ik moet zoeken naar de motor en de passende propeller die dat aan kunnen. Dat denk te hebben gevonden ondertussen. Die 40 graden voorverwarming heb ik niet.
Ik heb in huis :
1250 mAh 3S Robbe EVO 30C (4maanden oud)
1300 mAh 3S Lemon RC 30C (4 maanden oud) (achterop staat : Daurbelastung 39 A)
1000 mAh 3S Robbe EVO 30C (4maanden oud)
1300 mAh 3S SLS / APL 30C 2 lipo's ruim een jaar oud

Daar wil ik volgende week jou test wel op los laten. Ook is er een Unilog 2 in huis.
Vraagje aan jou Arno : heb jij toevallig ook zo'n Unilog 2 ? Dan rollen er grafieken uit. Dat maakt het iets gemakkelijker dan cijfertjes aflezen op zo'n Wattmeter.

Back