Lockheed L-12A “Electra Junior”

Vond deze nog voor je van een aantal jaartjes terug

71944a2ab8bf3ec96.jpg


Volgende is wel niet jouw cup of tea maar ik plaats hem toch even ;)

71944a2ab8be505c4.jpg




Groeten, Ralf
 
Ik ben ’t nog niet verleerd het werken met een figuurzaag.

qgL07I.jpg

ttRaRE.jpg



Twee halve rompdelen bouwen is een prima methode, maar hoe krijg je de twee later fatsoenlijk aan elkaar gelijmd? Wel opletten, één linker en één rechter rompdeel bouwen.
Toevallig ken ik iemand die twee linker vleugels gebouwd heeft, één vleugel ging dan mee de badkuip in om alles weer los te weken, haha.

Ik heb voor de volgende methode gekozen.
Stap één, de spanten paarsgewijs bewerken. Eerst de deelvlakken vlak schuren.
Daarvoor heb ik balsa hulpstukjes in de uitsparingen van de gordingen geplaatst.
aiqndx.jpg


Volgende stap is, een uitsparing zagen voor een plug.
Swduag.jpg


En hier is te zien hoe het wordt, een soort lego.
Dus alle spanten krijgen zo een bewerking.
m7KujL.jpg



Maar hoe krijg ik een linker en een rechter rompdeel die precies passend zijn?
Daarvoor kommen in de bouwplank gaten door en door, die dezelfde diameter hebben als de pluggen in de spanten.
Eerst bouw ik het linker rompdeel, daarna bouwplank omdraaien, pluggen weer in de gaten en verder met het rechter rompdeel.
pR8BxZ.jpg

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Zie ik nu pas :hammer:dit mooie project!

....ik snak naar handwerk, lekker met conventionele machines werken. Heerlijk, lekker ontspannen alle onderdelen handmatig stuk voor stuk produceren. Begrijp me goed, ik vind het fantastisch die digitale technieken en maak er maximaal gebruik van, maar nu voor dit project even niet, gewoon lekker ouderwets handwerk...

Ontzettend herkenbaar!

Succes in ieder geval met deze mooie uitdaging!



.
 
.
Wat een prachtig project Johannes :thumbsup:
Uiteraard ga ik dit ook weer volgen, wordt weer GENIETEN met hoofdletters!
En weer een hoop leren van jouw bouwkunsten.
Ook een erg mooi schema gekozen, in het NMM de L-38, maar die zal je vast al veel gefotografeerd hebben:

lockheed_12a%2Bescape%2Bfrom%2Bjava%2Bby%2Bflickerhivemind%2Bnet.jpg


Heel veel plezier met de bouw van deze beauty

Groeten, Ramses
.
 
Hallo, ik zie dit nu pas... Ik wou al lang de electra 10e bouwen van amelia earhart, nu ik dit terug zie passeren hier, hmmm tempting.... ik heb nog niet gegoogled, maar zit er veel verschil tussen deze versies?
 
.
Wat een prachtig project Johannes :thumbsup:
Uiteraard ga ik dit ook weer volgen, wordt weer GENIETEN met hoofdletters!
En weer een hoop leren van jouw bouwkunsten.
Ook een erg mooi schema gekozen, in het NMM de L-38, maar die zal je vast al veel gefotografeerd hebben:

lockheed_12a%2Bescape%2Bfrom%2Bjava%2Bby%2Bflickerhivemind%2Bnet.jpg


Heel veel plezier met de bouw van deze beauty

Groeten, Ramses
.
Hoi Ramses, bedankt voor je belangstelling!

In het NMM ben ik nog nooit geweest.
Een bezoek staat gepland voor januari 2018. Maar eerst zal ik een verzoek indienen voor het gebruik van een statief voor mijn fotocamera in het museum.

Johannes
 
.
full



Registratie: L2-40
Constructienummer.: 1308
Datum in dienst: Mei 1942
Tweede registratie eind 1944: L2-103
Uit dienst: 1950
Opmerkingen: Type model 12A-26; 22 mei 1942 naar RNMFS Jackson USA school
10 maart 1943 naar Australië no 1. NEITS, L2-103 call sign VH-RDR
1950 opnieuw geregistreerd als T-303 naar AURI in museum Sirbang als "T-303":

c-12%2Bkota%2Bsubang%2Bcom-4.jpg


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
... zit er veel verschil tussen deze versies
Er staat e.e.a. in de ontwerp-overwegingen, en bij de afmetingen
Lockheed_Model_12_Electra_Junior (wikipedia)
→ Design and development

Model_12_Electra_Junior#Specifications_.28Model_12A.29
Model_10_Electra#Specifications_.28Electra_10A.29

"Photos of converted Model 12 for Dutch East Indies Air Force." Popular Science, February 1941, p. 80.

wikipedia zei:
... The greatest military user of the Lockheed 12 was the Royal Netherlands East Indies Army Air Force, which bought 36.[6] Sixteen of these were the Model 212, a specialized version created by Lockheed for training bomber crews, which had a .303-caliber machine gun in an unpowered, partly retractable gun turret on top of the fuselage, a second .303-caliber machine gun fixed in the nose, and bomb racks under the wing center section that could hold eight 100 lb (45 kg) bombs.[1] The other 20 aircraft were transport versions based on the Model 212.[3] ...
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik zie dit nu pas... Ik wou al lang de electra 10e bouwen van amelia earhart, nu ik dit terug zie passeren hier, hmmm tempting.... ik heb nog niet gegoogled, maar zit er veel verschil tussen deze versies?
Het verschil tussen de Lockheed 10 Electra en de Lockheed 12 Electra Junior is de afmeeting.
De Lockheed 12 Electra Junior is kleiner.

Johannes
 
De tekening van het romp zijaanzicht zit nu vastgeplakt op de bouwplank, nu kan deze niet meer verschuiven.
KAytMS.jpg


In alle rompspanten zitten nu de uitsparingen voor de positioneer pluggen.
Da3r3c.jpg


En nu met de hamer een beheerste dik op de stalen centerpunt.
vIhbcP.jpg


De positie voor de positioneer pluggen is nu bepaald.
95DWKo.jpg


Met dit handige apparaat kan ik de gaten zuiver haaks boren. Het kuiltje van de reeds aangebrachte centerpunt is mijn referentie waar het gat moet komen.
gWKiKR.jpg


Johannes
 
wouw , erg netjes .
Mooie model keuze.
(over de motor keuze doe ik geen uit spraak ;-) )

ps. mogelijk krijgt volgend jaar 1 van 9? nog vliegende lockheed electra (junior) België als thuis basis (ik weet niet of het een model L-10 of een L-12 is)
 
Laat je het papier op de spanten ? Of rul je dat er nog af met een vochtig doekje ?
Ik plak zelf het papier met prit op het hout wat zich met een vochtig doekje laat rullen.

Lees ik maak het papier vochtig en rul het met de vingers los . Dit heeft uiteindelijk weer het netste resultaat in mijn ogen doordat je dan nergens meer papier ziet . Over gewicht hoef je niet te praten . Deze kist mag wat aan boord hebben en of dat beetje papier daar wat van af haalt ....
 
Alles bij elkaar een eenvoudige, maar briljante oplossing voor een lastig vraagstuk. :thumbsup:

Ik neem aan, eerst de helften aan elkaar plakken en dan beplanken?

Kijk uit voor kromtrekken!

Maar zover zijn we nog niet . . .


jan.
 
Laat je het papier op de spanten ? Of rul je dat er nog af met een vochtig doekje ?
Ik plak zelf het papier met prit op het hout wat zich met een vochtig doekje laat rullen.

Lees ik maak het papier vochtig en rul het met de vingers los . Dit heeft uiteindelijk weer het netste resultaat in mijn ogen doordat je dan nergens meer papier ziet . Over gewicht hoef je niet te praten . Deze kist mag wat aan boord hebben en of dat beetje papier daar wat van af haalt ....

Het papier blijft niet op de spanten. Ik heb het papier met een plakstift van Action op de spanten geplakt. Inderdaad, het papier even vochtig maken en het is dan makkelijk de verwijderen. De binnenkant van de romp wordt later met poriënvuller behandeld.

gSZQrR.jpg


Johannes
 
Back
Top