Lockheed L-12A “Electra Junior”

Goed idee Johannes met dat magneetblokje...:thumbsup:

Groet Jan...:bye:
Jan, lang geleden heb ik verschillende verstekbakken uitgeprobeerd, maar ik kan niet me werken, het resultaat was absoluut niet wat ik verwachte.
Dus zocht ik een andere oplossing en met dit simpele magneetblokje ging een nieuwe wereld voor mij open. Afkorten of onder een hoek zagen was noch nooit zo simpel.
Het resultaat is perfect strak en het gaat snel.

Johannes
 
Die grenen latjes vindt je bij de doehetzelvert in lengtes van 2 meter. Ik heb er afgelopen week nog 4 per vleugelhelft toegepast.

Mees
 
Die grenen latjes vindt je bij de doehetzelvert in lengtes van 2 meter. Ik heb er afgelopen week nog 4 per vleugelhelft toegepast.

Mees
Natuurlijk kan je bij elke bouwmarkt hout van 2 meter lengte of langer krijgen.
In elk geval vurenhout, maar grenenhout niet meer bij elke Bouwmarkt.
Ik overdrijf niet, maar heb inmiddels enige uren in verschillende Bouwmarkten gezocht naar bruikbaar vurenhout (niet voor dit project). Af en doe heb ik geluk en zit er iets voor mij tussen.

Wat mij opvalt is, dat vele modelbouwers erg tegenop zien hout doormiddel van een lasverbinding te verlengen.
Veel liever gaan ze op zoek naar hout wat de gewenste lengte heeft. Dat is natuurlijk fantastisch, maar bedenk wel dat hout een natuurproduct is.
Zelden zal je hout vinden wat over de gehele lengte een perfecte vezelverloop heeft.

Johannes
 
De gordingen aan de romp voorkant worden eerst zo goed mogelijk in de juiste vorm gebogen. Dat is niet moeilijk en gaat snel.
Het uiteinde van de latjes in een plastic zak met een beetje water en dit een paar uur laten weken. Maar let op! Voor de lasverbinding is witte houtlijm gebruikt en die kan niet goed tegen vocht.
Hout is als een spons en zuigt water op. De natte latjes zijn nu lekker soepel en laten zich nu makkelijk vervormen.
Er zijn verschillende mogelijkheden hoe de latjes in de juiste vorm te krijgen. Sommige modelbouwers plaatsen de latjes in de uitsparingen van de spanten en laten het drogen.
Uiteraard is dat een prima methode, maar mijn voorkeur heeft de hete strijkbout.
Door de hitte van de strijkbout verdampt het water snel en de latjes zijn direct klaar voor het verlijmen met de spanten.
2yDOHy.jpg

ck2bKU.jpg



Alle gordingen zijn nu verlijmd met de spanten. Het uitrichten van de spanten vergde extra aandacht. Omdat ik voldoende hulpmiddelen heb was dat geen moeilijk karwei.
Ik ben tevreden, de spanten staan exact in positie en haaks op het deelvlak. Dit krijgt nu voldoende tijd voor het uitharden.
De oplettende lezer zal gezien hebben dat de gordingen diep in de spanten zitten.
Op de gordingen komen nog balsahout latjes en die worden dan samen met de spanten in de juiste vorm geschuurd.
wb4HW3.jpg

YGrEvS.jpg


Johannes
 
Zo, goed bezig zeg! :thumbsup:

Met wat voor lijm en hoe ga je de balsa latjes op de gordingen lijmen?

Je heb of heeeeeel veel hele kleine knijpertjes nodig, of . . . Ja, of wat?


jan.
 
Hier het antwoord ob de vraag hoe ik de balsa latjes op de gordingen klem en welke lijm ik gebruik.
Vooraan waar de lijmklemmen niet tussen de gordingen passen gebruik ik spiraalveren om te latjes te klemmen.
Het balsahout heeft voldoende overmaat zodat beschadigingen door de klemmen later met het schuren verdwijnen.
De lijm, Titebond met Longer assembly time vind ik zeer geschikt voor deze oefening.
Hoef ik niet zo te haasten met het aanbrengen van de klemmen. Aan de lijmparels kan je goed zien dat er genoeg klemkracht is.
Zo, het eerste balsa latje zit erop, nu de rest nog. :)
S8SqZv.jpg

h3UCdb.jpg

Wc2VDY.jpg

6rmnCx.jpg


Johannes
 
De lijm smeer ik niet op de balsahout latjes, maar op de grenen gordingen.
Dat doe ik bewust omdat balsahout het vocht uit de lijm sneller opzuigt als het grenenhout. Op deze manier krijg ik meer tijd voor het aanbrengen van de klemmen.
Ook ouderwetse houten wasknijpers kan ik gebruiken voor deze klus.
qhOPIj.jpg

inOAci.jpg



Zelfs de balsa latjes krijgen een lasverbinding, niet omdat het moet, maar omdat het kan. :)
WBHIZ7.jpg

APp9Vt.jpg


Johannes
 
elfs de balsa latjes krijgen een lasverbinding, niet omdat het moet, maar omdat het kan. :)

Ik had niet anders verwacht.

In een hobbywinkel (Pipoos) zag ik zakjes met van die hele kleine wasknijpertjes.
mini_knijpers_gekleurd_200st-28688.jpg


Maar
- ik ben bang dat de bekkies niet ver genoeg van elkaar gaan
- omdat ze zo klein zijn, laten ze denk ik moeten achter in het balsa . . .

Toch, op plaatsen waar je weinig ruimte hebt: wie weet.


jan.
 
Alle balsahout latjes zitten nu op de grenen gordingen. Het schuren van het balsahout is ook klaar. Ik heb alles zo goed mogelijk vlak geschuurd zodat straks de balsahout indekking goed op de spanten en gordingen aansluit.
Rtparw.jpg

6E46qN.jpg


Nu is de vorm van de romp goed te zien. Helaas heb ik de beschikbare foto’s en tekeningen pas na het maken en verlijmen van de spanten goed bestudeerd.
Nu blijkt dat er behoorlijke afwijkingen zijn met dat wat ik aan het bouwen ben, vergeleken met de originele Lockheed.
Aan mij de keuze, het zo laten of alsnog de spanten aanpassen. Ik kies voor het aanpassen van de spanten, is wel extra werk maar dan heb ik een goed gevoel.
De juiste vormgeving bepaald voor een groot gedeelde de uitstraling (karakter) van dit toestel. Op de foto is te zien dat vanaf de vleugel de v-stelling over de romp naar achter doorloopt.
Romp voor de vleugel klopt wel, maar de spanten achter de vleugel moeten aangepast worden. Aan de verstelbare winkelhaak (zweihaak) is de afwijking goed te zien hoe het zou moeten zijn.
7J5N0T.jpg

OcOCu9.jpg

sqkSoQ.jpg


Johannes
 
Laatst bewerkt:
Kriebels wat strak gemaakt weer Johannes, prachtig :thumbsup:
Voor de eventuele aanpassing hoeft er gelukkig niets gesloopt te worden.
Je zou kunnen volstaan met het ophogen (wigvorm) van de gordingen lijkt me?
Bij schaalbouw is het zo hoe langer je je verdiept in een model hoe meer details je tegenkomt.
Op een gegeven moment moet je daar ook afstand van kunnen nemen en accepteren dat het evengoed erg mooi is wat je gemaakt hebt ;)

Groeten, Ralf
 
Ralf, bedankt voor het compliment.
Inderdaad, wigvormig ophogen is met werkstof hout niet moeilijk.

Johannes
 
Ik heb nog één klein dingetje, spant 6 is niet naar mijn zin. Op de foto van de originele Lockheed is duitelijk te zien dat de spant bij het cockpitraam schuin naar binnen staat.
Dat krijgt mijn model ook, helaas niet volledig schaalgetrouw, maar deze ingreep zal doch net dat beetje extra uitstraling geven als het toestel klaar is.
f4wgo1.jpg

kZIM0k.jpg

x0YL6f.jpg

rUud9r.jpg

Mizs5V.jpg



Johannes
 
Het gaat verder met de romp versterkingen. Een grote plaat 3 mm populieren triplex geeft de constructie wat extra sterkte.
dPZktg.jpg

UAs750.jpg


Voor de vleugelbevestiging worden twee M 5 inslagmoeren met epoxy in blokjes vliegtuig multiplex gelijmd.
yaPuZH.jpg

W3KUQX.jpg

P40dh9.jpg




Er komen nog extra versterkingen in de romp- vleugel overgang.
k7n24E.jpg

9syyzJ.jpg


Johannes
 
Back
Top