De gordingen aan de romp voorkant worden eerst zo goed mogelijk in de juiste vorm gebogen. Dat is niet moeilijk en gaat snel.
Het uiteinde van de latjes in een plastic zak met een beetje water en dit een paar uur laten weken. Maar let op! Voor de lasverbinding is witte houtlijm gebruikt en die kan niet goed tegen vocht.
Hout is als een spons en zuigt water op. De natte latjes zijn nu lekker soepel en laten zich nu makkelijk vervormen.
Er zijn verschillende mogelijkheden hoe de latjes in de juiste vorm te krijgen. Sommige modelbouwers plaatsen de latjes in de uitsparingen van de spanten en laten het drogen.
Uiteraard is dat een prima methode, maar mijn voorkeur heeft de hete strijkbout.
Door de hitte van de strijkbout verdampt het water snel en de latjes zijn direct klaar voor het verlijmen met de spanten.
Alle gordingen zijn nu verlijmd met de spanten. Het uitrichten van de spanten vergde extra aandacht. Omdat ik voldoende hulpmiddelen heb was dat geen moeilijk karwei.
Ik ben tevreden, de spanten staan exact in positie en haaks op het deelvlak. Dit krijgt nu voldoende tijd voor het uitharden.
De oplettende lezer zal gezien hebben dat de gordingen diep in de spanten zitten.
Op de gordingen komen nog balsahout latjes en die worden dan samen met de spanten in de juiste vorm geschuurd.
Johannes