De romp heeft een lengte van ca. 2100 mm. Mijn grenen latjes voor de gordingen zijn niet langer dan 1000 mm.
Het verlengen van de latjes kan eenvoudig door middel van een lasverbinding. De gekozen verhouding is 1 : 12.
Dit geeft een absoluut betrouwbare verbinding mits de bewerkingen zorgvuldig worden uitgevoerd.
Belangrijk is dat het te verlijmen oppervlak open houtporiën heeft, een bijzondere ruwheid is niet nodig.
Het maken van de afschuining met een fijne Japanzaag heeft mijn voorkeur. Dat gaat lekker snel en het gezaagde oppervlak is meteen klaar voor het verlijmen, hoeft niet meer geschuurd of zo.
Hier mijn zaagopstelling, het witte kunststof blokje is een magneet.
De zaag glijdt over het magneet blokje en zodoende ontstaat een absoluut strakke en haakse snede.
Alle latjes voor één rompdeel zijn nu gezaagd en kunnen verlijmt worden.
Ook daarvoor heb ik een eenvoudig hulpmiddel gemaakt.
1 x basisplaat met daarop in rechter lijn twee stukjes plaatmateriaal die aan de lange smalle zijde een strook schuurpapier hebben. Tegenover zijn twee stukjes plaatmateriaal onder een hoek van 5 graden aangebracht. De onderlinge afstand is bepaald door de twee losse houten conische plaatjes, dit zijn de wiggen voor het klemmen van de houten latjes. Een stukje huishoudfolie moet ervoor zorgen dat de latjes na het verlijmen nergens vastplakken.
Eerste stap, één latje met de wig fixeren.
Het tweede latje in de lengte positioneren en met de potlood een referentie streepje aanbrengen.
Witte houtlijm geeft een sterke verbinding.
Tweede latje positioneren, wig inslaan en folie omheen.
En nu de klem erop met voldoende persdruk, dat lukt makkelijk met deze klem, haha.
Een half uur klemtijd is voldoende en het volgende werkstuk kan erin.
Na een droogtijd van 18 uur ziet de lijmverbinding zo uit. Nog een beetje schuren en klaar zijn de latjes voor het verlijmen met de spanten.
Nee, nog niet helemaal, een aantal moeten worden gebogen zodat ze zonder spanning op de spanten komen.
Johannes