Theo,
Klopt, was zelf ook positief verbaasd.
Voorheen slingerde de Fireblade altijd heftig direct na loslaten, wat dus veel afremde. Het gewelfde kielvlakprofiel levert nu een hogere Clmax, bij nagenoeg geen extra weerstand. Tevens is het kielvlakvolume nu vergroot.
Blijkt dat het kielvlak tijdens lanceren soms tot aan Clmax belast wordt ( soms erover).
Dit kan ook gezien worden in die filmpjes op de engelse/oostenrijkse internetpagina;s: doorbuiging van de staartboom van enkele cm in de richting van de werper. Als je je staartboom dusdanig probeert te vervormen blijkt dat er grote krachten optreden op het kielvlak, gericht naar de werper (dus tegengesteld aan de middptvl. kracht). Dit komt in ieder geval door het traagheidsmoment van het model, welke "door wil draaien", direct na het loslaten.
Ben er nog niet uit of het ook te maken heeft met het feit dat het kielvlak ver achter het zwpt zit in verhouding tot de draaicirkel. Als de vleugel (zwpt) in het verlengde van de arm van de werper zou blijven, zou het kielvlak ong. met 17graden (niet reeel) aangestroomd moeten worden (zet maar eens uit op papier of in comp.) Het zou dus ook al kunnen dat het kielvlak al zwaar belast wordt net voor het loslaten (bij snelheid 20 tot 30 m/s), ook in richting van de werper.
Twee effecten welke hierop ook nog van belang zijn, welke het geheel vrij complex maakt: invloed van de stijfheid van de romppook (staartvlakken willen naar buiten door de middelptvl.kr. 70 g x 15 gram staartvlakken is 1 kg op uiteinde van de pook naar buiten gericht.
De weerstand van het model zelf zal het model ook al naar achter willen doen. Conclusie: te complex, gewoon testen.
Verbetering nu met bolle zijde van het kielvlakprofiel (5 tot 6mm dik op dikste punt) naar werper gericht.
Geef na het vliegen bij rustig weer wel de ong. still-air tijd.
Peter
Klopt, was zelf ook positief verbaasd.
Voorheen slingerde de Fireblade altijd heftig direct na loslaten, wat dus veel afremde. Het gewelfde kielvlakprofiel levert nu een hogere Clmax, bij nagenoeg geen extra weerstand. Tevens is het kielvlakvolume nu vergroot.
Blijkt dat het kielvlak tijdens lanceren soms tot aan Clmax belast wordt ( soms erover).
Dit kan ook gezien worden in die filmpjes op de engelse/oostenrijkse internetpagina;s: doorbuiging van de staartboom van enkele cm in de richting van de werper. Als je je staartboom dusdanig probeert te vervormen blijkt dat er grote krachten optreden op het kielvlak, gericht naar de werper (dus tegengesteld aan de middptvl. kracht). Dit komt in ieder geval door het traagheidsmoment van het model, welke "door wil draaien", direct na het loslaten.
Ben er nog niet uit of het ook te maken heeft met het feit dat het kielvlak ver achter het zwpt zit in verhouding tot de draaicirkel. Als de vleugel (zwpt) in het verlengde van de arm van de werper zou blijven, zou het kielvlak ong. met 17graden (niet reeel) aangestroomd moeten worden (zet maar eens uit op papier of in comp.) Het zou dus ook al kunnen dat het kielvlak al zwaar belast wordt net voor het loslaten (bij snelheid 20 tot 30 m/s), ook in richting van de werper.
Twee effecten welke hierop ook nog van belang zijn, welke het geheel vrij complex maakt: invloed van de stijfheid van de romppook (staartvlakken willen naar buiten door de middelptvl.kr. 70 g x 15 gram staartvlakken is 1 kg op uiteinde van de pook naar buiten gericht.
De weerstand van het model zelf zal het model ook al naar achter willen doen. Conclusie: te complex, gewoon testen.
Verbetering nu met bolle zijde van het kielvlakprofiel (5 tot 6mm dik op dikste punt) naar werper gericht.
Geef na het vliegen bij rustig weer wel de ong. still-air tijd.
Peter