Long Shot - Ivan Horesji

Theo,

Klopt, was zelf ook positief verbaasd.

Voorheen slingerde de Fireblade altijd heftig direct na loslaten, wat dus veel afremde. Het gewelfde kielvlakprofiel levert nu een hogere Clmax, bij nagenoeg geen extra weerstand. Tevens is het kielvlakvolume nu vergroot.

Blijkt dat het kielvlak tijdens lanceren soms tot aan Clmax belast wordt ( soms erover).

Dit kan ook gezien worden in die filmpjes op de engelse/oostenrijkse internetpagina;s: doorbuiging van de staartboom van enkele cm in de richting van de werper. Als je je staartboom dusdanig probeert te vervormen blijkt dat er grote krachten optreden op het kielvlak, gericht naar de werper (dus tegengesteld aan de middptvl. kracht). Dit komt in ieder geval door het traagheidsmoment van het model, welke "door wil draaien", direct na het loslaten.

Ben er nog niet uit of het ook te maken heeft met het feit dat het kielvlak ver achter het zwpt zit in verhouding tot de draaicirkel. Als de vleugel (zwpt) in het verlengde van de arm van de werper zou blijven, zou het kielvlak ong. met 17graden (niet reeel) aangestroomd moeten worden (zet maar eens uit op papier of in comp.) Het zou dus ook al kunnen dat het kielvlak al zwaar belast wordt net voor het loslaten (bij snelheid 20 tot 30 m/s), ook in richting van de werper.

Twee effecten welke hierop ook nog van belang zijn, welke het geheel vrij complex maakt: invloed van de stijfheid van de romppook (staartvlakken willen naar buiten door de middelptvl.kr. 70 g x 15 gram staartvlakken is 1 kg op uiteinde van de pook naar buiten gericht.
De weerstand van het model zelf zal het model ook al naar achter willen doen. Conclusie: te complex, gewoon testen.

Verbetering nu met bolle zijde van het kielvlakprofiel (5 tot 6mm dik op dikste punt) naar werper gericht.

Geef na het vliegen bij rustig weer wel de ong. still-air tijd.

Peter

Peter Aanen zei:
Hallo Arno,

Zijn de staartvlakken al in profiel geschuurd? Zo niet, wat voor een staartvlakprofiel schrijft Horesji voor?

Hi Peter,

Zowel kielvlak als stabilo zijn bij de "Long Shot" van het type vlakke plaat.
Heb jij bij de "Fireblade" beiden van profiel voorzien of alleen het kielvlak ??

Mijn plan was/is bij de LS om in eerste instantie met de originele staartvlakken (kielvlak èn stabilo te gaan vliegen). Nou ja, niet helemaal origineel want ik ga het stabilo als pendelroer uitvoeren. Niet omdat ik in de aerodynamische voordelen daarvan geloof maar omdat zo het stabilo eenvoudig demontabel is. En dat heeft weer zijn voordelen. Makkelijker te transporteren en makkelijker om te experimenteren met verschillende lay-out's en profielen.......
ik heb het Drela verhaal goed doorgelezen en verwacht inderdaad een betere stabiliteit bij vooral de start van een geprofileerde staartgroep maar als referentie wil ik eerst de configuratie met de "vlakke plaat" proberen.
Trouwens; Ivan Horesji werkt ook momenteel aan een nieuwe staartgroep vertelde hij mij gisteren :):)

Arno

@Peter,

Zit bij de Asperin het r-roer ook onder een kleine hoek? Bij de Supergee is dit 0.6 graden, neuslijst naar rechts voor rechtshandige.

Frans

@ Frans,

Dit klopt ongeveer ook voor de Aspirin. Ben benieuwd naar jouw bevindingen...

@ Arno,

Het stabilo ook nieuw gemaakt van een 5mm balsa plankje; originele was uit platte ribben opgebouwd, en met folie bespannen. Voorlijst radius was r =2,2mm, nu misschien nog maar 0,5mm.

Misschien dat dit nieuwe stabilo ook redelijk meehelpt weerstand te verminderen, aangezien bij de startsnelheid voor de staartvlakken toch Re-getallen van enkele 100.000 bereikt worden?

Peter

Mmmm ik heb voor de ombouw van mijn Highlight tot SuperGee wel iets profiel in de staartsectie geschuurd maar niet zo extreem als Drela het voorschrijft. Na jullie verhalen zit ik nu toch te overwegen om maar even opnieuw wat in de vacuumzak te gooien.

Ben erg benieuwd wat voor'n moois ik allemaal ga zien op 11 juni :P

FF een "Long Shot" tussenscore.
Nou ja, tussenscore; als het morgenavond opnieuw zo'n lekker weer is, als wij nu hier hebben krijgt de kist zijn luchtdoop.:)
Van de LS wordt op de site van Horesji een vlieggewicht opgegeven van 290 gr. Ik zit nu op 138 voor de romp; voor de power zorgen 4 Kans van 350 ma die samen 36 gram wegen. (geadviseerd wordt 250ma / 30 gram)
De vleugel weegt nu 141 gr. incluis de "bekabeling" en de servo's. Wat er nog bij moet zijn de stootstangetjes naar de ailerons. Dus nog een grammetje of 2-3 erbij.
Het zwaartepunt ligt goed dacht ik zo; dus vliegklaar moet ik ergens rond de 285 uitkomen. Niet schlecht dus :):)
T.o.v. de kit heb ik een paar dingetjes gewijzigd. Op de eerste plaats heb ik het stabilo als pendelroer uitgevoerd. De bijgeleverde werpstift heb ik vervangen door een "blade" en het aanbevolen besturingssysteem, pull-pull heb ik gewijzigd in één pull werkend tegen de kracht van een torsieveertje in. Het zijn wel nog de "vlakke platen" Peter.
De volgende wijzigingen staan echter al op stapel; nog voordat deze kist de lucht in is gegaan.
De mallen zijn al getekend en gedeeltelijk gezaagd voor een Drela tailgroup. Buiten de al opgesomde aerodynamische voordelen moet deze tevens lichter worden.
Verder zal ik na de eerste crash :( de staartboom vervangen door een type staartboom dat ik ook op mijn F1A's gebruik. Deze worden gemaakt door de oostenrijker Rudi Holzleitner. Ik heb momenteel geen los exemplaar hier maar de bij de kit meegeleverde staartboom was 19 gram; een exemplaar van Holzleitner brengt vlgs. mij niet meer als 15 gram op de weegschaal......... Schijnt trouwens dat Rudi ook de staartbomen voor Zach's wedstrijdkisten levert!! Deze poken hebben een klein nadeel; het prijskaartje van € 25 maar ze zijn wel echt stijf bij een zeer laag gewicht.
Met al deze geplande gewichtsbesparing aan de "achterkant" zullen de 4 KAN's wel te zwaar zijn. Daar gaat dan één Lipo in; vlgs de datasheet moeten de servo's (D47) dit aankunnen. Alleen de ontvanger is hier een ?(of een MPX 4/5 of een Jeti 5mpd) Heeft hier iemand al ervaring méé?
Grof calculerend moet hiermee zeker tussen de 20 en 30 gram uitgespaard kunnen worden.
Maar nu eerst maar eens deze kist de lucht in............

Arno

Arno, 2 lipo's Etec 250 zal ook wel genoeg zijn, is dan wel 7,2 volt. Voltage regulator van 1 gram ertussen en klaar!!! (1 chip en 2 condensators)

Die MZk Quatro (4 kanaals) en de Sexta (6 kanaals) werken volgens mij perfect op 1 cel.

Hallo Arno,

Ik gebruik 4x 1/2 AAA 330 mAh NiMH van Conrad, welke uitkomt op 28 gram voor het totale accupakket incl. bedrading en soldeerwerk. Bevalt goed in comb. met 4x D47; tot 2,5 uur vliegen nog geen probleem.

Heb de Jeti 5 MPD, welke tot dusver ook nog goed bevalt. Heb nog de gewone standaard korte antenne.

Peter

Ik gebruik die jeti rex5 op 1s lipo en daar heb ik nog geen problemen mee gehad, het is in een mini dlg dus ik zal gemiddeld iets minder ver/hoog/lang vliegen maar ook de rijkweitetest heeft hij doorstaan.

Een clubgenoot van mij heeft trouwens net een longshot besteld.

arno888 zei:
Alleen de ontvanger is hier een ?(of een MPX 4/5 of een Jeti 5mpd) Heeft hier iemand al ervaring méé?

Ik heb ze beiden in gebruik. Wel niet in een DLG, maar in een electro model. De pico ontvangers van multiplex kan ik alleen maar afraden (in tegenstelling tot de ipd ontvangers). Als ik ze gebruik heb ik met de modellen "vervelende tikjes", met onder andere een jeti 5 heb ik eigenlijk geen problemen.

Leon,

Is idd niet (eenvoudig) te vinden via Conrad internetpagina. Via catalogus2006 nummer gevonden : 25 06 41-06 .
Dit nr. direct invoeren in internetpagina geeft wel resultaat. Kost euro 5,05/stuk bij bestelling van 4 stuks.

Peter

De LS is vliegklaar. Uiteindelijk is de kist 285 gram zwaar geworden. Er moest toch nog een snipperje lood in om het zwp goed te krijgen.
Nou is het dus geduldig wachten op vliegbaar weer :(:(

Arno

De eerste keer......

Nou, niet helemaal de eerste keer; verleden week al voorzichtig een paar handstartje op het grasveldje voor mijn huis gemaakt om de invalshoeken te checken. Die waren goed, de invalshoeken dan, maar het originele 2.5 mm dikke stabilo was minder en lag binnen de kortste keren aan barrels :(
Daarom de voorbije dagen maar gestoeid met wat schuim, glas en epoxie en het Drela stab gemaakt (HT22)
Vanavond rond een uur of acht was de windsterkte gedaald tot een aanvaardbaar niveau (4 m/sec) en dus was het tijd om eens echt te gaan vliegen. De eerste voorzichtige starts lieten een probleemloos stijgpatroon zien. Het vliegbeeld is nog niet ok. Daar moet nog flink gestoeid worden met roeruitslagen e.d. Ook ligt vlgs. mij het zwp nog wat te ver naar voren, maar dat is voor een vlgd keer. In elk geval een flink aantal starts gemaakt en geprobeerd wat kon en wat niet kon en geprobeerd wat feeling te krijgen voor deze manier van starten.......
Is trouwens een voordeel dat ik in mijn jonge jaren wel eens met een discus gegooid heb. Dat bewegingspatroon zat nog ergens opgeslagen op mijn harde schijf :)
Het is nog te vroeg voor verdere conclusies maar ik was niet ontevreden over vanavond. Hoogtes is natuurlijk moeilijk (vlgd. keer zal ik de Alti erin leggen) maar ik denk toch wel dat de meeste starts 30+ waren. Durf ik wel te stellen; Ik heb nog wel eens een F1A model aan de startlijn (:)) en dat is 50 meter......
Ten slotte nog een klein detail: het waren vanavond mijn eerste starts met een SAL kist :):)

Arno

Meer en meer ontdek ik wat er mogelijk is met de Long Shot en met SAL modellen meer algemeen :):)
Maar met mijn F3J ervaring in gedachten loop ik al snel aan tegen wat beperkingen die mijn huidige zender mij biedt. Dat is een Mpx Cockpit....
Ik kan wel de flaps in een start stand zetten, expo, dual rate, etc. maar dan houdt het al snel op.
De Mpx 4000 die ik in mijn F3J tijd gebruikte is in mijn ogen nog altijd de meest optimale zender maar daar hangt dan ook een behoorlijk prijskaartje aan. Jammer genoeg zeg ik nu, heb ik dat ding na het beeindigen van mijn F3J karriere verkocht :(.
Maar het net afspeurend naar een betaalbaar alternatief kwam ik uit bij de Mpx Evo. De discussie over welke zender nu het beste is wil ik hier niet gaan voeren maar de Mpx Evo 9 is voor een wel heel erg schappelijke prijs te krijgen bij Lindinger in Oostenrijk. http://shop.lindinger.at/ProductDet...age=/ProductTree.asp?CategoryID=563&PPP=&SP=0
De versie met het "ouderwetse" HF moduul wordt daar aangeboden voor €299.-
Nog altijd een behoorlijk prijskaartje maar wanneer je bedenkt dat deze zender in Nederland voor een bedrag rond de €450 wordt aangeboden, is dit wel een goede deal. Deze zender wordt trouwens meestal aangeboden met een synthesizer moduul, (geen zender kristallen meer nodig dus) maar als je daar geen waarde aan hecht is dit wel een echt koopje.

Arno

Ik vlieg met een mpx evo9 met synth, erg fijne zender, let er op dat je niet voor de 7 gaat, die heeft veel minder mogenlijkheden dan de 9 of 12.

Veel succes met de longshot!

Back