LRP elektro algemeen

Was inderdaad een sidewinder V2, maar is helaas een ander gegund. Die mens deed hem weg omdat zijn auto te snel was met de 5700kv.......

@Anthem2: geef maar een gil als je er van wilt, misschien kunnen we zaken doen

Grt
Paul
 
Was inderdaad een sidewinder V2, maar is helaas een ander gegund. Die mens deed hem weg omdat zijn auto te snel was met de 5700kv.......

@Anthem2: geef maar een gil als je er van wilt, misschien kunnen we zaken doen

Grt
Paul

Ik houd het in mijn achterhoofd, ik kijk rustig naar een leuk setje en wanneer er iets opduikt laat ik direct iets weten. Gaat om een ezrun 60amp met 9turns motor, ezrun 30 amp met 12 turns Leopard motor, misschien ook nog een carson dragster 10,5 turns setje en dan heb ik ook nog 2 motors wat er maar liggen (vxl 1/16 2 keer gereden en een lrp vector x11)
 
Da's een mooie, duidelijke stap voor stap handleiding over afstellen en onderhoud aan de slipper.


Gisteren nog gereden met de Blast, was wel even wennen, door de minimale speling op het stuur, reageert deze feller op het stuur dan mijn andere auto's.
 
de meenemers op de twister geven ook speling op de voorwielen.
de alu meenemers zijn onderweg, dan is de speling ook weg dat scheelt aanzienlijk.
gister met de 24t pinion gereden maar niet echt kunnen testen ofzo.
gaat lekker alleen de esc word nog wel aardig warm. niet te heet maar ik vind het ietsje te warm.
morgen even goed testen en temperaturen dan kan ik ook de 23 en 25t pinion nog testen.
ook de dempers moet ik nog afstellen. zowiezo mijn eigen olie erin want het springen ging nog niet helemaal als voorheen, hij dook voorover en landde op zijn rug. de achterkant was te stijf vergeleken bij de voorkant. de bovenkanten van de shocktowers zijn al mooi afgesleten door 1 verkeerde landing. hij schoof met 60 ongeveer op zijn rug door de straat ... doodzonde maarja
 
Je kan de temps op gevoel inschatten, of voor iets meer dan een tientje een redelijk goede IR thermometer halen, dan heb je een nauwkeuriger tempmeting.
 
Aha. Omdat je niet in temperaturen sprak maar met wat vagere omschrijving als "niet te heet maar ietsje te warm" dacht ik dat je het op gevoel deed. Over hoeveel graden hebben we het dan, en na hoe lang rijden en met welke buitentemperatuur?
 
Waar haal je zon thermometer dan voor een tientje?

Vandaag er achter gekomen waarom de dogbone uit de TC valt na een crash, de achterste schokbreker toren is gescheurd.....
 
Waar haal je zon thermometer dan voor een tientje?

Vandaag er achter gekomen waarom de dogbone uit de TC valt na een crash, de achterste schokbreker toren is gescheurd.....


Hobby King, of voor ietsje meer, een NL shop die veel van het assortiment van HK verkoopt.


Vandaag weer met de Blast gereden, ineens weer alleen achterwielaandrijving. Inbusje uit de voorste drive cup van de cardan-as. Wel dikke mazzel gehad, het lag in het zand waar ik donuts had gedraaid met de auto. Het terug erin draaien is altijd weer een leuk karweitje, ditmaal ook maar geborgd met een drupje secondenlijm, even geen locktite bij de hand. Kunnen we weer verder, maar wel de tip, doe wat borgmiddel op de voorste inbus van de drive cups van de cardan-as. Op de 1 of andere manier heeft die achter er geen last van, maar bij mij is het al de 2e keer dat deze voorste loskomt, en dit is inmiddels al een nieuwe drive cup, omdat de oude uitgelubberd was, dus de kans dat het aan de drive cup ligt, lijkt me klein.
 
vanmiddag even wezen rijden, ging prima met de 25 tands pinion.
de regelaar nog wel wat warm maar de motor was handwarm, prima tot zover.
ook niet gek natuurlijk als je continu volle toeren draait.
van de week even het asfalt op met nieuwe olie in de dempers en dan kan ik nog wel eens de 23 en 26 tands pinion testen

55u6.jpg



5fya.jpg

zdzo.jpg

icn9.jpg

hyou.jpg

BANG, en het vuil is weg
f00o.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's schaatsen voor gevorderden. ;)

Wat is trouwens het doel van die schuimpjes rond de kogelkopjes, zand buiten houden zodat de cup van de link niet snel uitslijt? Zou je dan ook niet eens moeten denken aan van die "sokken" over je schokdempers? Die 0-ringen gaan dat zand/stof ook niet leuk vinden.

Regelaar heeft geen fan, zo te zien. Dan is het niet raar dat 'ie wat warm wordt. Je zou een uitsparing in de kap boven de regelaar kunnen snijden, en daar dan gaas aan de binnenkant kunnen plakken. Heb je koele rijwind over je regelaar, zal zeker schelen.
 
die schuimpjes is om vuil buiten te houden dat klopt.
sokken over de dempers vind ik niet nodig. mijn dempers hebben altijd prima gefunctioneerd.
die sidewinder regelaars hebben allemaal het probleem van het warm worden.
ik hoef me er geen zorgen over 2 maken maar ik wil hem koeler hebben. de meeste gebruikers zetten er een koelfan op welke te krijgen is voor de castle motors maar ik ben al druk aan het speuren naar een air scoop welke ik boven de regelaar kan maken.
vanmiddag even de speelgoedwinkel bezoeken ;)
en wie weet helpt de 26t pinion ook nog wel om de temp lager te krijgen.

601614_551229128242976_1272862025_n.jpg
 
Hoe zit het nu weer juist met warme motor,accu,regelaar? Want je zegt dat de 26t pinion misschien helpt om hem koeler te houden maar je hebt reeds getest met de 25t pinion dus ik zou dan denken dat de pinion kleiner moet? Of is dat enkel met te warme motor dan?
 
Maken die schuimpjes dan zoveel verschil in slijtage van de kogelkopjes van de ophanging?

Air scoop zou waarschijnlijk best gaaf staan, en zeker effectief zijn.


@Anthem: de warmte van een brushless regelaar wordt deels bepaald door de belasting van de motor, en deels door het toerental. Per omwenteling moeten de transistoren schakelen, hoe hoger het toerental, hoe meer keer, en daardoor meer warmte. Door de motor zwaarder te belasten, kun je de warmte naar beneden krijgen, tot op zekere hoogte, belast je de motor teveel, dan zorgen de extra amperes die door de motor en regelaar lopen weer voor meer opwarming.
 
Bij mijn rustler wordt de motor zelf erg heet dus daar geldt dan wel de regel van kleinere pinion?regelaar wordt maar lichtjes tot niet warm en lipo handwarm.vind het wel bizar dat hij zo warm wordt,sommigen hebben zwaarder vertand dan ik en hebben minder last.heb zelf 23/83 nu maar velen rijden met 25/83. Of is het misschien beter om een grotere spur te nemen ipv kleinere pinion?
 
-als de motor té warm word en de regelaar blijft koud dan is de motor overbelast

-regelaar warm en motor koud is de tandwielverhouding te kort

-regelaar te warm + accu te warm en motor koud = veel te korte verhouding

-motor warm(max 70°) + regelaar warm(max 70°) + koude accu = OK

-motor warm(max 70°) + regelaar warm(max 70°) + warme accu(uiterste max 60°) = OK

-motor warm(max 70°) + regelaar té warm + te warme accu = NOK
(in dit geval is de accu niet sterk genoeg, hier moet je dan een accu voor kopen met hogere mah en C waarde)


[post5] (brushed)

"Cool motor, hot controller, cool batteries = undergeared (Is ook een optie bij Burshless)"
hierdoor wil ik dus nog een tandje hoger proberen. kwa optrekken kan ie het makkie hebben. dit apparaat is niet te houden namelijk... zo snel

hiervan weet ik niet of het brushed of brushless is....
het is een bericht van 2005 geweest ergens op een forum.
ik hou me aan de site van pk. die is lekker duidelijk. niet in de war raken dus!





Bij een borstelloze regelaar wordt de snelheid van de motor bepaald door de frequentie waarin de spoelen aangestuurd worden. Bij lage toeren hoeft een regelaar dus weinig te pulsen, maar hoe hoger het toerental wordt, hoe vaker de regelaar moet pulsen. Bij de standaard motoren met 3 spoelen en 2 polige magneet, moet de regelaar 6 x per omwenteling schakelen. Bij 1000 toeren dus 6000 maal per minuut, bij 50.000 toeren per minuut dus 300.000 per minuut oftewel 5000 keer per seconde. Per puls ontstaat er een klein beetje verlies in de eindtrap wat op zijn beurt warmte genereert. Hoe hoger het toerental van de motor dus is, hoe vaker de regelaar moet schakelen en des te warmer de eindtrap zal worden. Natuurlijk speelt de motor belasting ook mee met het warmer worden van de regelaar. Het bepalen van de overbrengingsverhouding moet dus na een testrit bepaald worden door zowel de temperatuur van de motor als die van de regelaar in acht te nemen.
  • Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent
  • Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
  • Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed.
  • Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden Celsius, maar minder is aan te bevelen.
    80 graden is wel aanvaardbaar.


Airscoop zit er inmiddels op. een stuk van een fanta flesje ;)

ik zal foto's posten als ik zover ben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo die zit.
een bescheiden sleufgat van ongeveer 5 bij 14mm eronder.
het gat zit precies boven het koelblokje van de esc.

als de wagen op de kop beland en hij ligt op de voor en achter tower raakt hij de grond net niet, er zit +-1 cm tussen :D
het is niet de allemooiste maar het zal zeker helpen.
het is een stukje van 1 van de 5 punten waar de bodem van een 0.5l fanta flesje uit bestaat

Ik zet hier even de tag TWEAK AIR SCOOP bij. als ik dan weer eens wat zoek in dit draadje zoals dit kan ik het gemakkelijk terug vinden.
misschien een topic openen voor de lrp tweaks en tips? ;)

isrh.jpg

irsd.jpg
 
Back
Top