Luchtfoto´s

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Nee, ben daar nog niet mee bezig. Foto's zijn nog niet goed genoeg naar mijn zin. Ik denk dat het ook wel een kwaal van de "luchtfotograaf" is. Niet snel tevreden en het kan altijd beter. Misschien in de toekomst wel eens om de hobby een beetje te betalen maar voorlopig...
Hier nog een plaatje van vanavond, eingelijk al weer iets te donker maar het kan er mee door.

foto11np8.jpg

Groeten Henk
Kort geleden kwam er een man bij ons aan de zaak met luchtfoto's genomen uit een (1 op 1) heli.
Konden we kopen.

Ik moet zeggen: de kwaliteit die ik hier zie doet daar niet voor onder hoor!

Ik blijf dit draadje dus met belangstelling en plezier volgen.

Succes allemaal en blijf vooral die mooie plaatjes neerzetten!

Wim

Als ik het vliegen eenmaal onder de knie heb, dan schaf ik ook zo'n camera aan?? Echt geweldig mooi, die foto's.. Hoeveel kost een redelijke camera?

Een camera kan je zo duur maken als je wilt.

Ik heb trouwens geprbeert om op je website te koemn, maar die is beveiligs met een wachtwoord.

regelmentering?

Ik ben zo'n beetje een fervent luchtfotograaf en maak m'n beste plaatjes ook openbaar op m'n site . Nu zat ik een tijdje terug op de Algemene Vergadering van onze vliegclub en een medelid maakte over m'n luchtfotografieactiviteiten de volgende opmerking:

"Prachtig wat je daar doet. En die mening zal 99% van de mensen ook delen, maar vroeg of laat loop je die 1% tegen het lijf. Stel je vliegt met camera in de buurt van die succesvolle advocaat zijn huis waar, per ongeluk, zijn vrouwtje met weinig of heel weinig kleding aan lekker van het zonnetje ligt te genieten in de tuin. Jij schiet daar per ongeluk een mooi plaatje van en zonder dat je het in de gaten hebt staat die foto ook op je site. Die advocaat ziet dat, brengt dit voor het gerecht, wint en de rechter neemt z'n zakjapanner: die foto staat nu al 60 dagen op z'n site, tegen bv. 100 euro boete per dag wegens inbruik op de wet van de privacy in België, + 400 euro extra gerechtskosten, dat maakt lekker 1.000 euro, tegen gisteren te betalen."

Kan het zo'n vaart lopen in België? Dit is nu een extreem voorbeeld omdat ik de foto's die ik publiceer wel goed bekijk maar ik kan me wel inbeelden dat de man die een mega poolhouse + bijhorend zwembad geplaatst heeft zonder de nodige vergunning of toelating niet blij zal zijn als ik z'n nieuwe aanwinst openbaar maak op deze manier.

Tot op heden heb ik niks dan goede reacties gehad. Heeft iemand op dit vlak al slechte ervaringen gehad (in België)?

Laatst bewerkt:
Kort geleden kwam er een man bij ons aan de zaak met luchtfoto's genomen uit een (1 op 1) heli.
Konden we kopen.

Ik moet zeggen: de kwaliteit die ik hier zie doet daar niet voor onder hoor!
Mhhh, dat betwijfel ik.

De foto`s die hij bij zich had zullen wel een "lichte" versie zijn geweest van het orgineel.
En ander s had hij een slechte camera.

Hier op Hilversum worden door diverse mensen gefotograveerd vanuit de heli of een vliegtuig.
Zij gebruiken camera`s waar ik de uitbouw van m`n huis mee kan betalen (20.000 euro + is heel normaal).
Veelal gebruiken zij ook nog gewone films omdat digitaal op groot formaat nog steeds niet kan tippen aan rolletjes.

Neemt niet weg dat er hier hele mooie luchtfoto`s gepost worden :yes:

Ik ben zo'n beetje een fervent luchtfotograaf en maak m'n beste plaatjes ook openbaar op m'n site
Tot op heden heb ik niks dan goede reacties gehad. Heeft iemand op dit vlak al slechte ervaringen gehad (in België)?

Ik heb toevalig hierover gesproken met dhr van Lint (van de VML) en die vertelde mij dat het niet MEER verboden is om foto's en films te maken vanuit de lucht (ik dacht dat dit wel verboden was ) Anders de vraag eens stellen per mail oid aan de VML dan heb je iets zwart op wit ;)

heb net een canon ixus 75 gekocht, vooral bedoeld voor wat amateur fototjes, met te trekken maar misschien ook om luchtfotos met te maken, maar zijn jullie soms niet bang dat je je duur toestel stukmaakt?
Ok, vliegen kan iedereen, maar je weet nooit he :p
als het goed lukt, zullen er wellicht nog onboard vids komen van in een van men acrobakken, voor wat duizelingwekkende beelden te creeren... :p

De kwaliteit van deze foto's is niet erg hoog, dit komt mede door het formaat van 800 x 600 voor het forum. Wanneer deze foto in normaal formaat geplaatst zou zijn ziet het er wel goed uit. In de toekomst zal ik wat andere plaatjes gaan posten die gemaakt zijn met een 10 mega pixels camera. Dat de professionele mensen dure spullen gebruiken snap ik wel, het zijn vooral de lenzen denk ik. Zei moeten veel hoger hun plaatjes maken waar wij het op b.v. 75 meter doen. Om dan nog steeds goede foto’s te krijgen moet je dus investeren. Maar er zijn zoveel andere factoren van invloed op een goede foto, dat het fototoestel slechts een onderdeel is om goede luchtfoto’s te maken.

esmeeriu3.jpg

hier nog een oud plaatje

Even een nieuw plaatje, vanmorgen met onze mooie witte wereld! Hij is geplaatst in een ander draadje, maar eigenlijk hoort deze foto hier ook thuis!

golfclub.jpg

Greetz van Aldert

De kwaliteit van deze foto's is niet erg hoog, dit komt mede door het formaat van 800 x 600 voor het forum. Wanneer deze foto in normaal formaat geplaatst zou zijn ziet het er wel goed uit.
Wat bedoel je met "normaal formaat"? Beeldschermresolutie is plm. 72dpi. Mijn eigen bescheiden camera is 3.1 Mp. Op 72 dpi is dat ruim 50x70 cm... tja zo groot is mijn monitor toch niet...
Ik ken mensen die hebben een 8Mp camera, en hun foto's worden eigenlijk nooit grotere geprint dan 10x15, of op de monitor bekeken. Voor 10x15 is 2 megapixel ruim voldoende, en het resultaat zal absoluut niet beter worden als je 10Mp afdrukt op 10x15. (Als je toch al weet dat je foto's nooit groter dan 10x15 geprint zullen worden kan je je camera rustig afstellen op minder pixels, dat scheelt een boel in je geheugen! Als je foto's alleen op de monitor bekijkt is 1 Mp plenty.)

Dat de professionele mensen dure spullen gebruiken snap ik wel, het zijn vooral de lenzen denk ik. Zei moeten veel hoger hun plaatjes maken waar wij het op b.v. 75 meter doen. Om dan nog steeds goede foto’s te krijgen moet je dus investeren.
Een goede lens, daar kan je niet omheen. Ook een 2Mp camera staat of valt met de lens. Maar als je hoger gaat vliegen verandert ook de perspectief. Een van de aardige dingen aan modelvlieg-luchtfotografie is de geringe hoogte. Ik herinner me een foto van Aldert met een kerktoren op de voorgrond, de toren was hoger dan de camera en stak boven de horizon uit. Kijk, dat zal een professionele fotograaf niet gauw kunnen doen...
Overigens, ook voor een professionele fotograaf is 10Mp niet gauw zinvol. Dan moet je al gauw denken aan posterformaat printen; en natuurlijk als je uitgebreid gaat fotoshoppen dan scheelt het wel als je dat op een zo hoog mogelijke resolutie kan doen, des te minder zichtbaar is het resultaat.

Bart

Laatst bewerkt:
Ik druk de foto's zelf wel groter af dan 10 x 15, Max. formaten tot nu toe zijn ongeveer 50 x 30. Dan scheelt het wel of je met een 3.1 of een 10.0 camera foto's maakt. En het bewerken op de computer geeft ook veel meer mogelijkheden wanneer er met grote resolutie foto's wordt gemaakt.

koepelkerk11ot3.jpg

groeten Henk

Ik druk de foto's zelf wel groter af dan 10 x 15, Max. formaten tot nu toe zijn ongeveer 50 x 30. Dan scheelt het wel of je met een 3.1 of een 10.0 camera foto's maakt.
Klopt, maar zelfs voor 50x30 schat ik dat 5Mp plenty is (en voor zo'n formaat hebben de meesten van ons geen printer). Vwb fotobewerking heb je gelijk, dat schreef ik zelf ook al.
Overigens, volgens mij is zelf afdrukken duurder dan veel online opties, ook voor grotere formaten. Ik gebruik webfoto.nl; bevalt me prima.

Bart :x-mas:

@Aalie en Hebo
Ik wilde die dagen ook wat foto's schieten maar ik vond het verrekte mistig en heb alles maar aan de grond gehouden, hadden jullie hier geen last van?

Waar woon je en hoe laat wilde je foto's maken?
In het Noorden was tot ongeveer 13 uur prima foto's te maken. Niet echt zichtbaar vocht in de lucht.

Greetz van Aldert

Ik heb mijn foto's rond de middag gemaakt en het weer was wel aardig. Twee uur later had de zon al behoorlijk haar best gedaan en was er al veel rijp van de bomen verdwenen. Als het er zo mooi uit ziet buiten dan moet het wel raar gaan wil ik niet het vliegtuig de lucht in gooien. Hier nog een plaatje van die dag uit het noorden van het land.

koepelkerk41fw9.jpg

Groeten Henk

Ik druk de foto's zelf wel groter af dan 10 x 15, Max. formaten tot nu toe zijn ongeveer 50 x 30. Dan scheelt het wel of je met een 3.1 of een 10.0 camera foto's maakt. En het bewerken op de computer geeft ook veel meer mogelijkheden wanneer er met grote resolutie foto's wordt gemaakt.

koepelkerk11ot3.jpg

groeten Henk

zie ik daar de koepelkerk in smilde?

Gelijk een antwoord op de vraag van Roel. Snitz, jij mag niet weer raden ;).

Ik heb ook heel even gedacht dat het Drakestein was... tot ik die gracht erlangs zag.

Bart

kom zelf uit oosterbeek maar me schoonouders komen uit smilde (ex eigenaar de Kar).
altijd leuk die smilde foto's

hebo: is dat henk bouw?

Back