Luchtfoto´s

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Wartexx, wat voor camera is het? Stelt-ie zelf scherp als je op de knop drukt?

ik [ en men vader ]
zijn van plan binnenkort een goede camera aan te schaffen voor in de EZ..
welke camera raden jullie aan ?
mag wat kosten.. :p
ik las dat dit wel goede zouden zijn? :

Sony DSC P150 7,2mp
Nikon Coolpix 3700
Pentax Optio S4/S5

:help: :)

Heeft iemand tips met betrekking tot het scherpstellen van het fototoestel? ik merk namelijk dat sommige foto's haarscherp zijn, terwijl sommige dat absoluut niet zijn, nou lijkt het alleen net of de foto's waar ik langer heb scherpgesteld minder scherp zijn terwijl dit toch andersom zou moeten zijn?

Nee, omdat het vliegtuig niet stilstaat moet je juist kort scherpstellen volgens mij.
Het is lastig uitleggen maar omdat het beeld niet stilstaat moet ook constant de scherpte stelling veranderen. Bij het afdrukken moet alles dus snel gebeuren. Kort scherpstellen, grote opening van de lens voor voldoende licht en een korte sluitertijd. Vaak kan je dit op een automatisch toestel niet allemaal instellen maar is volgens mij wel de gunstigste situatie. Ik hoop iemand dit kan bevestigen.

Zelf ga ik een Panasonic FX-12 op mijn paraplane gebruiken. Het afdrukmechanisme is net klaar dus nu is het ff wachten op de juiste vliegcondities. Hier wat foto's waar het mee moet gaan gebeuren:

para-4-1.jpg

para-4-2.jpg

Als jullie vinden dat de foto's hier niet bij horen dan haal ik ze weer weg.

succes
Jeroen

Nee, omdat het vliegtuig niet stilstaat moet je juist kort scherpstellen volgens mij.
Dat klopt niet. Normaal stelt een camera (met automatische scherpstelling) scherp zogauw je de knop een beetje indrukt en houdt die instelling vast zolang je de knop niet loslaat. Dat is speciaal om de mogelijkheid te geven de scherpte (en ev. de belichting) nauwkeurig te bepalen op een bepaald deel van het onderwerp. Voorbeeld (waar ik zelf nog wel eens instink): twee mensen naast elkaar; als je gewoon het paatje bepaalt en de knop indrukt, stelt je camera vaak scherp op de muur erachter... maar als je eerst één van de gezichten midden in beeld zet, dan de knop een beetje indrukt en vasthoudt, dan de uitsnede bepaalt zoals je die wil en dan pas afdrukt, dan heeft de camera de afstand onthouden tot dat gezicht. (De finesses hangen natuurlijk ook af van het type camera; op mijn Panasonic kan ik bv nog een aantal verschillende focus-modi instellen; maar zoals beschreven werkt het bij 90% van de camera's.)

Overigens zal je bij luchtfotografie in de praktijk willen dat de scherpte op oneindig staat. Er zijn camera's die daar nog een speciaal knopje voor hebben, dan wordt de scherpstelling overruled. Als je die optie hebt, altijd gebruiken voor luchtfotografie. (Bij camera's met een programmasluiter, kiezen voor panorama of zoiets, dan is de scherpte én sluitertijd geregeld.)
Als je moet (en kan) kiezen voor korte sluitertijd of klein diafragma, kies dan korte sluitertijd. Op afstand van enkele tientallen meters of meer komt de scherpte wel goed, maar vanwege het trillen en bewegen van het toestel kan je het beste een korte sluitertijd gebruiken.

Sjoerd: Als je uitgaat van een camera van een bekend merk dan kan je er op rekeken dat de lens goed is, en dat is eigenlijk het belangrijkste - goedkope camera's werken doorgaans wel behoorlijk maar dan moet je maar afwachten of de lens een beetje deugt. Dus je kan het beste uit de bekende merken iets kiezen dat plat en licht is...

Laatst bewerkt:
Hier ook nog even wat foto's van mij met de Minimag met daarop de foto/film contructie van Matthijs,
hier het resultaat:

dsc05070qh7.jpg

dsc05067av3.jpg

groetjes

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Sjoerd.

Mijn voorkeur van een digitale camera in een model vliegtuig is.

Samsung i 85
Nikon Coolpix S 51
Sony CyberShot T70

Op Texel heb je veel duinzand, dan heb je geen last dat er korreltjes zand tussen de uitschuifbare lens komt.
Groetjes Ton

ik heb ff gegoogled en het lijken idd goede camera`s..
welke camere gebruik je zelf trouwens ?
kon het niet weer vinden. [ zag 2 pagina`s terug een foto van je [nieuwe] camera, maar kon niet lezen welke het is..]
en welke gebruikt BenPostmus ? :p
ben van plan zaterdag een camera te halen :D

Sjoerd

In mijn Electrozwever heb ik een Samsung A 503 5 megapixel's.
In mijn nieuwe EasyStar en Sony CyberShot T 70 8.1 megapixel's de eerste opnames moeten nog gemaakt worden met dit toestel.
De laatste weken is er bij ons op het eiland erg veel wind, nu wachten voor een geschikte dag.
Momenteel is het windkracht 9.

Ton

Uit dit topic heel ik dus dat dit goede camera's zijn;

Sony DSC P150 7,2mp
Nikon Coolpix 3700
Pentax Optio S4/S5
Samsung i 85
Nikon Coolpix S 51
Sony CyberShot T70

Ik ben ook opzoek naar een nieuwe digitale camera, voor normaal gebruik (bouw verslagen hier op het forum) en voor lucht foto's natuurlijk:D

Budget is 200/300 euro.

Ik vraag me af ofdat ik een uitschuifbare lens wil ofniet.
Een uitschuif bare is makkelijker voor normaal gebruik (inzoomen) en een vaste is weer hufter proof...

Ook zou ik graag willen dat je zoveel mogelijk parameters zelf in kan stellen(kan even niet op de naam komen), maar dat hij automatisch scherpt stelt etc is weer makkelijk voor even snel een foto'tje.

Moet ik een camera van boven staand lijstje nemen of een andere?

Wat zouden jullie doen?

Uit dit topic heel ik dus dat dit goede camera's zijn;

Sony DSC P150 7,2mp
Nikon Coolpix 3700
Pentax Optio S4/S5
Samsung i 85
Nikon Coolpix S 51
Sony CyberShot T70

Ik ben ook opzoek naar een nieuwe digitale camera, voor normaal gebruik (bouw verslagen hier op het forum) en voor lucht foto's natuurlijk:D

Budget is 200/300 euro.

Ik vraag me af ofdat ik een uitschuifbare lens wil ofniet.
Een uitschuif bare is makkelijker voor normaal gebruik (inzoomen) en een vaste is weer hufter proof...

Ook zou ik graag willen dat je zoveel mogelijk parameters zelf in kan stellen(kan even niet op de naam komen), maar dat hij automatisch scherpt stelt etc is weer makkelijk voor even snel een foto'tje.

Moet ik een camera van boven staand lijstje nemen of een andere?

Wat zouden jullie doen?

Ik zou kijken naar de Nikon P5000 of Nikon P5100!

Greetz van Aldert

Ik zou kijken naar de Nikon P5000 of Nikon P5100!

Greetz van Aldert
Ik weet haast wel zeker nu dat ik voor de Nikon P5100 ga:grin:
Hier is hij maar 176,63 euro met gratis verzenden en een 1 gig sd kaart.
Ik weet alleen niet of dat de site te vertrouwen is maar hier lees ik veel positieve reviews, maar of dat die te vertrouwen zijn:rolleyes:
De oplader werkt voor zover mijn research gaat op AC 100-240V dus dat moet ook geen problemen veroorzaken.
Maar heeft iemand hier ervaringen met BeachCamera(.com)?

Op ebay is het nog goedkoper :D, 123.06 euro maar er zal wel een addertje zitten..

ik heb vandaag een camera en een easystar gehaald,
de camera is een Panasonic DMC-FX30 .
met limux lens , 7.2 megapixel.
in de easystar heb ik een Typhoon 4W ingeouwd.

twijfel alleen wel hoe ik hem in zou bouwen :P
onder de vleugel,
in de neus en dan de accu onder de vleugel
op de plek waar normaal het kapje zit...

wat zouden jullie doen ?

ik heb vandaag een camera en een easystar gehaald,
de camera is een Panasonic DMC-FX30 .
met limux lens , 7.2 megapixel.
in de easystar heb ik een Typhoon 4W ingeouwd.

twijfel alleen wel hoe ik hem in zou bouwen :P
onder de vleugel,
in de neus en dan de accu onder de vleugel
op de plek waar normaal het kapje zit...

wat zouden jullie doen ?

Hey Sjoerd, top camera! Als het goed is heeft deze een Leica lens (ook één van de betere lenzenmakers, "vroegâh
'' zelf DE beste!) Camera altijd in groothoek laten staan (F2,8 lichtsterkte dus lekkere korte sluitertijden), en als je hem insteld op voorkeuzeinstelling "landschap" (meestal zo'n bergtekentje), dan heeft hij een supersnelle focustijd en responsetijd. Gecombineerd met een snel SD kaartje, kan je burstshoots maken, zodat er vaak altijd wel een goede compositie in de burst zit!
Er zit trouwens een separate luchtfotostand op de panasonic, echter deze stand is volgens mij bedoeld voor andere luchtfoto's dan die wij proberen te maken ;) . Leuk om eens uit te proberen!
Met die 4W motor, op 3S lipo is het een erg leuke en goede combi voor vele topfoto's! Ik kan bijna niet wachten om de eerste foto's te zien. Een goede prop voor die combi is een Graupner 5,5 * 4,3 camspeedpropje. Veel trust, en super rendement! Een Gunther gaat minder goed met dat vermogen.

De keuze of je hem in de neus bouwt of in de romp is vaak de voorkeur van jezelf. Bekijk de Easy, de camera en de akku in alle rust... leg het gewoon uitgespreid voor je op tafel. Bepaal dan wat handig is, en hoe je op de juiste, nette en degelijke manier het fototoestel netjes (en veilig) kan inbouwen. Net als de plek voor de akku! Tape het anders eens voorzichtig in elkaar om te kijken of het zwaartepunt goed uitkomt. Hou zeker vooral rekening met de plaatsing van de rc componenten, dit is zeker net zo belangrijk, hou de ontvanger en de ontvangerantenne zo ver mogelijkweg van je regelaar/motor/akku en "hoge"stroom draden, dat kan je een crash besparen (en dat wil je niet met een camera!)

Super (nogmaals), het word steeds leuker in het luchtfoto draadje, ik kan bijna niet wachten op de eerste foto's!!

Misschien een (kort) separaat bouwdraadje?

Succes, greetz van Aldert

Ik weet haast wel zeker nu dat ik voor de Nikon P5100 ga:grin:
Hier is hij maar 176,63 euro met gratis verzenden en een 1 gig sd kaart.
Ik weet alleen niet of dat de site te vertrouwen is maar hier lees ik veel positieve reviews, maar of dat die te vertrouwen zijn:rolleyes:
De oplader werkt voor zover mijn research gaat op AC 100-240V dus dat moet ook geen problemen veroorzaken.
Maar heeft iemand hier ervaringen met BeachCamera(.com)?

Let er wel op dat deze met USA Garantie geleverd wordt ... en dat houd in dat Nikon-Europe (waar Nikon Nederland een deel van is) nul-komma-niets voor je doet als hij onverhoopt stuk gaat ..... Amerikaanse bedrijven kopen de garantie af en geven eigen garantie (vaak maar 3 maanden, en daarna vette pech) ....

Kleine update, als je de voorwaarden leest over garantie bij "BeachCamera" dan zie je dat alle garantie fabrieksgarantie is (tenzij anders vermeld) en dat je zelf rechtstreeks bij de fabrikant moet melden voor garantie (en "BeachCamera" daar verder niets mee doet) ... dus voor garantie zaken heb je wel een probleem hier in Europa als je daar koopt ...

Laatst bewerkt:
Sjoerd

Een prima camera, nu even goed bekijken hoe je hem ga inbouwen.
Er zijn verschillende manieren op het forum te vinden.
Ton

Ik heb hem al ingebouwd en hij is klaar voor z`n eerste vlucht.
gisteren de hele dag gebouwd.
hij is bijzonder simpel maar goed ingebouwd :p
straks als ik thuis ben ff een foto maken,
en als het een beetje goed weer is misschien wat luchtfoto`s.

ik twijfel nog over 1 ding: de camera zit nu in de neus gebouwd,
maar wijst zeer weinig tot niet naar beneden , dus recht op zij.
ik vrees dat dit niet zulke mooie resultaten geeft ?
maarja, eerst eens testen en misschien later aanpassen.

Ik heb hem al ingebouwd en hij is klaar voor z`n eerste vlucht.
gisteren de hele dag gebouwd.
hij is bijzonder simpel maar goed ingebouwd :p
straks als ik thuis ben ff een foto maken,
en als het een beetje goed weer is misschien wat luchtfoto`s.

ik twijfel nog over 1 ding: de camera zit nu in de neus gebouwd,
maar wijst zeer weinig tot niet naar beneden , dus recht op zij.
ik vrees dat dit niet zulke mooie resultaten geeft ?
maarja, eerst eens testen en misschien later aanpassen.

Snel gedaan, top! Dat de camera niet naar beneden neigt is niet zo'n probleem, zolang je maar geen vleugel in beeld hebt (al is dat natuurlijk ook persoonlijk).
Om een foto te schieten die iets meer geneigd is naar beneden, maak je gewoon een bocht in de richting waar je camera kijkt.

Ik ben benieuwd, succes...

Groetjes van Aldert

ik heb gevlogen.. :D
wat zweeft hij enorm zeg.. tegen de wind in stilhangen in de lucht,
en veelste veel power :p
maar door het snel en niet goed vastzetten van de camera is hij in de lucht heel iets verschoven, en maakte hij geen foto`s.
en toen was het donker.. nouja morgen als het redelijk weer is nog een poging.
[ en ja ik heb helaas iets vleugel in beeld dat is idd niet mooi , dus ff iets aan doen ]
hier de manier van inbouwen: [ heb het niet eerder gezien maar werkt lekker :p ]
voor het zwaartepunt nog 3 kleine schroevjes in de neus [ deed ik liever dan nog een groter gat voor de accu maken. ]

het gat nog niet mooi afgewerkt, maar word nog wat angepast om de camera iets naar beneden laten te wijzen, de camera past precies en drukt zichzelf al best vast, en door een blokje schuim achter de camera zit het helemaal goed vast.

accu onder de vleugel :

na de eerste korte vlucht gelijk een groot richtings roer gemaakt..
veelste weinig uitslag standaart, na de aanpassing stuurde het prima ook in behoorlijk harde wind [ en snel te corriceren ] :

en toen wou hij deze foto niet uploaden , straks nog eens proberen.

Laatst bewerkt:
Back