MACH Outdoor open!!

Paasraces 2012!

Even van de wibesite van Mach geplukt:

Beste rijders,
Maandag 9 april is het weer zover. Dan worden de jaarlijkse MACH Paasraces verreden.
Hieronder vind je de reglementen voor dit jaar.
De inschrijving is inmiddels geopend op www.MyRCM.CH en is ook te vinden op de Mach-site bij 'inschrijven'

Reglement Open Club Wedstrijd MACH 2012

• 4wd toerwagen Stock 13.5
  • 4wd toerwagen Modified
  • Pro-Ten 10.5
Kwalificaties van toerwagen Stock en Pro10 duren 7 minuten. Finales van toerwagen Stock en Pro10 duren 7 minuten.

Kwalificaties en finales van de toerwagen modified duren 5 minuten.

Er worden 3 kwalificaties verreden en 3 finales.

Accu’s alle klassen hardcased 2S Lipo 7.4 Volt nominaal.

De baan is open vanaf 8.00 uur. De heats starten om 10.00 uur.

Technisch reglement toerwagens

Afmetingen en specificaties voor de 4wd toerwagen

- Schaalverhouding: 1:10

- Maximale lengte: 400mm

- Maximale breedte: 190mm

- Wielbasis: 220-275mm

- Aandrijving: op 4 wielen

- Wielophanging: 4 wielen onafhankelijk

- Mechanische rem: niet toegestaan

- Versnellingsbak: niet toegestaan

- Gyroscoop: niet toegestaan

- Minimale hoogte: 115 mm

- Afmetingen spoiler: max. 190 mm breed, 40 mm lang, 25 mm hoog

Motor Stock 13.5: SpeedPassion 13.5 versie 3.0 maximale vertiming 10 graden.

Regelaar Stock 13.5: Conform NOMAC 2011, 0-graden regelaars/instelling of Cirtix.

Vaste gearratio 4.0.

Modified: Brushless merk en aantal turns vrij.

Regelaar vrij. Gearratio vrij.

Gewicht raceklaar voor toerwagens is minimaal 1350 gram.

Body’s toerwagen: alle 4 deurs sedanbody’s zijn toegestaan.

Banden Stock 13.5: Ride 32. 1 set voor de hele dag. ’s Morgens te laten markeren.

Banden Modified: vrij, 1 set voor de hele dag. ’s Morgens te laten markeren.

Smeren is toegestaan mits reukloos.

Technisch reglement Pro-Ten

Schaalverhouding: 1:10

Maximale breedte 235 mm

Aandrijving: op 2 wielen direct aangedreven met differentieel

Wielbasis 228-280 mm

Alle types 2wd (CCT, Pro-Ten, F103, F104 en Formule 1 worden toegelaten)

Motor: Brushless 10.5 merk vrij.

Gewicht raceklaar is minimaal 1100 gram.

Body’s Pro-Ten: Group-C, GTP, GT, LeMans proto, F1 (Geen brandstofkappen).

Banden: singlestage foam. Smeren is toegestaan mits reukloos.

Algemeen

Let op

Voor de start van elke heat en/of finale worden de lipo-accu’s gecontroleerd op voltage en temperatuur. De lipo’s mogen geen hogere spanning aangeven op de multimeter dan 8,40 Volt (maximale afwijking door meetonnauwkeurigheid van 0,04 Volt). De temperatuur van de lipo mag niet meer dan 5 graden celcius hoger zijn dan de omgevingstemperatuur. Bij geconstateerde overschrijding van een van deze twee regels volgt uitsluiting voor die betreffende heat of finale.

Er moet worden geladen in een lipozak.

Ik zou zeggen: iedereen inschrijven!

Halewijn

Vraagje,

Ik rij met stock cirtix esc. Is de condensator aan de regelaar een technische noodzaak?. Zou die er ook af kunnen.?

Vraagje,

Ik rij met stock cirtix esc. Is de condensator aan de regelaar een technische noodzaak?. Zou die er ook af kunnen.?

Zonder doet de regelaar het ook. Maar hij zit er niet voor niets natuurlijk. Hij vangt namelijk de piekspanning op.

Als het kan zou ik hem er op laten zitten.

Halewijn

Schade aan de aandrijflijn is weer gefixt. Zwakke onderdeel (1.5 x 0.8mm borgpen) blijk ik ruim op voorraad te hebben in de vorm van wielborgpennen van een in puin gereden HobbyKing Beatle.

Vreemd dat HPI een borgpin voor het spurgear gebruikt ipv een veel beter werkende slipperclutch. Affijn alle waar naar zijn geld :p

Tevens een traxxas stekker aan de regelaar gesoldeerd om ook met 2S LiPo's rondjes te kunnen maken. Uiteraard ook een 3S lipo voorzien van Traxxas stekker :D

Weet nu de beperkingen van het karretje, met 3S niet zwaarder dan 28/87 vertanden.

Schade aan de aandrijflijn is weer gefixt. Zwakke onderdeel (1.5 x 0.8mm borgpen) blijk ik ruim op voorraad te hebben in de vorm van wielborgpennen van een in puin gereden HobbyKing Beatle.

Vreemd dat HPI een borgpin voor het spurgear gebruikt ipv een veel beter werkende slipperclutch. Affijn alle waar naar zijn geld :p

Is dit geen optie: ::HPI RACING::?

Dan kan de pin er tenminste niet uit schuiven (of was ie echt gebroken?).

Is dit geen optie: ::HPI RACING::?

Dan kan de pin er tenminste niet uit schuiven (of was ie echt gebroken?).

Is zeker een optie en besteld:
ALLOY SPUR GEAR MOUNT (SPRINT 2)
Ook nog wat schroefjes, pennetjes e.d. meebesteld, altijd lullig als je door 1 ontbrekend pennetje of schroefje komt stil te staan.

Het spurgear raakte los tijdens remmen aan het eind van het rechte stuk. Auto vloog de bocht uit en zag wat zwarts over de baan rollen. Auto en spurgear waren reeds gesaved door medeclubleden :worship:
Vermoed dat het pennetje in 2-een is gebroken.

Spurgearhouder lijkt spelingsvrij (nog niet op de baan getest vanwege een andere hobby: motorfietsen :-P ), maar elke 1/10 mm speling is er 1 teveel op zo'n cruciaal onderdeel.

Laatst bewerkt:
Na weer een leuk seizoen indoor offroad in Haarlem wil ik nu ook in Heemstede op het asfalt gaan rijden.
Ben nog een behoorlijke newbee in het elektro onroad...
Ik ga rijden met een xray t2'009 en wil daarmee in de 13.5t stock klasse rijden.
Ik heb al gekeken op de gearcharts van xray maar als ik de FDR 4.0 (ratio1.7 = 34t/20t/34t) opzoek staan er 2 verhoudingen.
De 31/73 en de 34/80.
Welke moet ik nu hebben voor de baan in Heemstede?

Greetz,
Robin

Dat maakt dus niets uit. Zolang je op de final drive ratio van 4.0 uitkomt maakt het niet uit hoe je daar komt. Er is dan geen verschil in optrekken, snelheid en warmte ontwikkeling.

Het getal wat daarmee wel uitmaakt is de FDR en zolang die 4.0 is en blijft maakt het niet uit.

En daarbij, hoe groter de pinion, des te lastiger wordt het om de gearmesh te verstellen. Ik rij nu 78/36*1.9, en ik moet mijn topdeck dus loshalen en centerpully loshalen om bij een van de boutjes te kunnen komen om mijn motor te verschuiven.

Dat maakt dus niets uit. Zolang je op de final drive ratio van 4.0 uitkomt maakt het niet uit hoe je daar komt. Er is dan geen verschil in optrekken, snelheid en warmte ontwikkeling.

Het getal wat daarmee wel uitmaakt is de FDR en zolang die 4.0 is en blijft maakt het niet uit.

Klopt helemaal wat Joost zegt. Toch is er weldegelijk een klein (theoretisch) verschil.

Als je een klein spur en klein pinion gebruikt zal de motor verder naar achter in de auto zitten, dan wanneer je een groot spur en een groot pinion gebruikt. Terwijl je bij beide op precies de zelfde rolout komt.
Waar je motor in je auto geplaatst zit heeft weer invloed op je rijgedrag.

Daarnaast zul je zien dat wanneer je grotere pinion en spur gebruikt in theorie het geheel "soepeler" loopt dan wanneer je kleine spur's en pinions gebruikt. Dit laatste is vrijwel verwaarloosbaar, maar het eerste punt is zeker wel van belang en kan ook gewoon een tunings optie zijn.

Maar misschien is het nog wat te hoog gegrepen en is het beter om eerst heel veel te trainen. ;-)

Groet Robert

Ik gok op meer off power roll, en dus minder snelheidsverlies in bochten waardoor je accuspanning spaart, en dus na 5 minuten 1 seconde sneller kunt zijn (kan genoeg zijn)....

Ik gok op meer off power roll, en dus minder snelheidsverlies in bochten waardoor je accuspanning spaart, en dus na 5 minuten 1 seconde sneller kunt zijn (kan genoeg zijn)....

we have a winner!!! en dat voor een paar brandstofrijders, we moeten het ook allemaal weer voorkouwen..... :):)

Back