Maffei Tramlocomotief NCS 7 - 8

Vandaag de brander nog even verder afgemaakt.

Bij de vorige brander die gelijk is aan deze heb je een rvs gaas als kous over de branderbuis gemaakt.
Heeft dit ook het goede resultaat opgeleverd?
Ga je dit bij deze brander herhalen?

De stop in het uiteinde van de branderbuis kun je ook met zilver solderen.
Gesoldeerd is het een absoluut gasdicht geheel.
De branderbuis zal nooit zo heet worden dat de soldering loslaat.

De branderbuis van RVS en niet van messing?
Mooi gemaakt.
Nu nog even testen.
Succes

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vandaag de brander nog even verder afgemaakt.

Bij de vorige brander die gelijk is aan deze heb je een rvs gaas als kous over de branderbuis gemaakt.
Heeft dit ook het goede resultaat opgeleverd?
Ga je dit bij deze brander herhalen?

De stop in het uiteinde van de branderbuis kun je ook met zilver solderen.
Gesoldeerd is het een absoluut gasdicht geheel.
De branderbuis zal nooit zo heet worden dat de soldering loslaat.

De branderbuis van RVS en niet van messing?
Mooi gemaakt.
Nu nog even testen.
Succes

Veel modelbouwplezier,
Willum
Toch wel , het uiteinde is te warm voor zilversoldeer , dat smelt.
Zelfs een messingbuis durft smelten ,
In het uiteinde zit een dekseltje dat dicht gewalst is.
Dirk
 
Te warm voor zilversoldeer , dat smelt.
Een branderbuis mag nooit zo heet worden
dat een zilversoldering aan die buis begint te smelten.
Dat wil dus zeggen dat de buis zelf langere tijd meer dan 600 graden Celsius is.
Dit kan niet.
Boven 600 graden is de fles ook al lang aan het lekken.

Zelfs een messingbuis durft smelten,
Messing smelten?
Dan zitten we boven 800 graden Celsius voor een langere tijd.
Dit kan niet.

Een brander welke dan ook,
Soldeerbrander, gaszuurstofbrander
of een brander zoals vroeger in een CV mogen nooit zo heet worden.
De secondaire verbrandingslucht koelt ook de branderkop of branderbuis.
Boven op waar de vlam aan de perforering aanhangt daar is het behoorlijk warm van de stralingswarmte.
upload_2023-3-13_10-47-57.png

Foto © w.p. 3-2023
RVS branderkopjes het chroom is verkleurd door de warmte.
Ook deze branderbak gaat in een kamer.

Nog erger,
De hitte van de vlam straalt naar boven in de branderkamer.
De branderkamer is zeer krap.
Dan zouden de zilverhardsolderingen op de beide uiteinden ook loskomen.
Dat loopt met een sisser af.
Als deze twee solderingen loskomen spuit het ketelwater ook in de branderkamer.
Uit is het spel.

Veel modelbouwplezier,
Willum


 
En toch heb ik al branders gesmolten,

Dat is dan een heftig veiligheidsrisico.
Ontoelaatbaar om deze gok te nemen.
Als de brander wegbrand stroomt het gas vrij in het branderhuis.
Uit het vrij uitstromende gas kan een explosie en of brand voortkomen.
Hier valt echt niet mee te spotten.

Voor een absoluut veilig modelbouw,
Ik ben klaar.
Willum
 
Vanmorgen de Maffei onder stoom gebracht.
Paar videootjes van gemaakt.
Wat blijkt na afloop is alleen een wazig filmpje van de onderzijde gelukt.
Nou ja hij doet het in ieder geval.
Moet nog even wat verzinnen dat de rookkast deur dicht kan klemmen en dan kan het model uit elkaar.
Zij word in NS groen gespoten, maar dat vergt nog wel weer wat werkzaamheden.
Alles ontvetten en schoonmaken, dan in de primer en dan in de kleur en dan weer opbouwen.

Groet,

Ruud
 
Schilderen en de baan op.
Zij beland naast de Backer & Rueb op de plank.
Ik ben meer een bouwer, maar alles moet wel echt kunnen werken (in dit geval op stoom)
Hier in de buurt is nergens een baan en om nou een rondje in de tuin te leggen gaat mij te ver.
Ik ga hier achter een rijtuig maken dat ook hier in Elburg heeft gereden.
Dat word nog wel veel uitzoeken want heb hiervan een paar foto's en een tekeningetje uit een boek.
NCS C 1-5 Aa small.jpg
Rijtuig Van der Zypen & Charlier .jpg

Maar dat geeft wel weer veel vrije interpretatie.

Groet,

Ruud.
 
Ik zie in je tekening
Installatiedraad genoemd.
upload_2023-4-14_14-9-59.png

Standaard lasdraden voor Tig-lassen zijn
1mm
1,6 mm
2 mm
2,4 mm
En ze zijn recht.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Vanmiddag even naar het Nederlands Stoommachinemuseum, stoomgemaal “Vier Noorder Koggen” in Medemblik geweest.
Ik had ergens gelezen dat zij een mooi boek "250 jaar stoom in 58 verhalen" hadden.
Ik was in de buurt, dus maar even ophalen en gelijk even een kijkje buiten genomen.
20230420_150908 small.jpg

20230420_121201 small.jpg
20230420_121243B small.jpg

20230420_121307 small.jpg
20230420_121446 small.jpg

20230420_121505 small.jpg
20230420_121518 small.jpg

20230420_121518 small.jpg
20230420_121527 small.jpg


Was weer even de moeite waard !!

Groet,

Ruud.
 
Stoommachinemuseum

Van de schoorsteen had ik bijna gezegd:
Die is door Canoy Herfkens gemaakt, (stenen gebakken en gebouwd).
Maar hij is gebouwd door,
Geelen en die betrok de stenen van Canoy-Herfkens’ Steenfabrieken in Tegelen en Venlo.
Typisch die stenen.
Ander opvallend punt,
De schoorsteen staat op het talud tussen weg en water
en, hij staat nog steeds kaarsrecht.


Mooi die locomobielen en stationaire.
Jammer dat ze daar staan te roesten.
Gaan wij twee daar eens werk van maken Ruud?

Geen foto's binnen gemaakt?

En nu op de bank boek lezen.
Veel leesplezier.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Ben er ook wel eens geweest, mooi museum.
En asikmenievergis, nog altijd operationeel. (net als het Wouda gemaal)
25 Jaar terug heeft het nog meegeholpen WestFriesland weer droog te maken nadat er in zeer korte tijd een meter water was gevallen.
 
Back
Top