Mallen vleugels maken

Hey Edwin,

Welk losmiddel heb je voor die IMC gebruikt? Degene die HP-textiles hiervoor aanbied (HGR5) of 'gewoon' PVA?

Grt Michel

Hey Michel,

Ik heb PVA gebruikt icm grundierwax van R en G, daar heb ik altijd wel acceptabele resultaten mee.
Heb eerst een proefje gemaakt en dat loste perfect.

BTW hoe is het met de Fokker, hoor er weinig van :(.

MVG

Edwin.
 
Ik ben weer wat verder met het inwendige van de vleugel.
De bedoeling is om eerst het hele binnenwerk te ontwerpen uit stukjes balsa, daarna overtekenen in corel draw.

IMG_5784.JPG


Eerst de hoofdlijnen uitgetekend waarna de liggers gevormt worden.

IMG_5785.JPG


Nadat de posite van de spanten bekent was deze uitgetekend en uitgesneden.

IMG_0285.JPG


De hoogte van de liggers en spanten wil ik zo nauwkeurig mogelijk hebben.
Ik probeer alles 2 mm kleiner te maken, zodat er ruimte is om alles later te verlijmen(1 mm van boven en 1 mm van onder)

Omdat het lastig te meten is heb ik elk spantje/ligger appart in de mal geplaatst, hier op een paar punten wat klei gekleeft.
De andere kant van de mal erop en aangedrukt, daarna weer open en het stukje klei opmeten, wat dus 2 mm moest zijn.
Was een hele klus.

IMG_2241.JPG


Alle overgetekend op papier, dit ga ik inscannen en overtekenen in corel draw en kan de freesmachine ermee aan de gang.

MVG

Edwin.
 
Enkele delen gefreesd.

IMG_0702.JPG

De ligger is opgebouwd uit 3 lagen balsa met daartussen koolstof weefsel onder vacuüm verlijmt.
De 2 lagen balsa aan de buitenzijde ( 2 X 2mm) met de nerf in de langs richting.
De binnenste laag 4 mm met de nerf dwars.

De liggers waar het landingsgestel bracket in zit is opgebouwd uit;
-2 x 3 mm populieren triplex.
-Daar tussen 3 mm balsa met de nerf dwars.
-2 X koolstof weefsel ertussen, ook weer onder vacuüm verlijmt.

MVG

Edwin.
 

Bijlagen

  • IMG_0702.JPG
    IMG_0702.JPG
    253,9 KB · Weergaven: 328
Ik vind het fraai werk!
Alleen die titel van het draadje. Het begint toch meer op een ribbenvleugel te lijken, die toevallig in een mal is gebouwd! :D;)
 
Weer een stukje verder, inmiddels 4 vleugels gefreesd, in elkaar gelijmd, gepast, zaken aangepast en weer opnieuw tot ik tevreden was.

Hieronder een aantal foto's van het definitieve ontwerp, hierbij heb ik het koolstof weefsel aan de buitenkant gehouden van de liggers.

IMG_2224.JPG


IMG_2225.JPG


IMG_2229.JPG


IMG_2193.JPG


Aileron scharnier.

IMG_2194.JPG


Detail van het scharnier.

IMG_2189.JPG


Om iedere keer alles te passen gebruikte ik in eerste instantie stukjes klei, maar dit was zo'n gepruts dat ik later met de kitspuit een laagje kit op de liggers en spanten aangebracht heb, mal gesloten en de volgende dag met een schuifmaat de dikte van de kit opmeten om zo te bepalen of ik aan de 2 mm speling kwam :hammer:

IMG_2153.JPG


IMG_2155.JPG



Dat was het weer zover.

MVG

Edwin.
 
Dank je Theo.

Van de week was het dan zover, na alles keer op keer gecontroleerd te hebben, vele malen aangepast, een tekening en werkbeschrijving gemaakt moest het er maar eens van komen om de eerste vleugel te maken.

IMG_2296.JPG


Vleugelbuis huls verlijmt.

IMG_2297.JPG


Over het reeds aangebrachte balsa in beide malhelften een stuk koolstof/kevlar weefsel van ongeveer 80 gr en een strook koolstof legsel 100 gr tpv de hoofdligger.
Over het geheel een laage 80 gr glasweefsel.

IMG_2299.JPG


Het frame voorzien van aangedikte hars en in de eerste malhelft geplaatst.

IMG_2301.JPG


IMG_2302.JPG


IMG_2303.JPG


IMG_2305.JPG


IMG_2306.JPG


Tpv de winglet pennen een lichtgewicht 2k epoxy goedje gebruikt genaamd "blue Filler"

IMG_2308.JPG


De mal dichtgeschroefd en maar duimen dat alles goed zit.

IMG_2310.JPG


Zo boven de radiator een mooie temperatuur om uit te harden.

Alle gebruikte materialen nog eens nagerekend en dan zou ik op een gewicht uitkomen van 1420 gram per vleugel, dat is eigenlijk te veel, het doel is om een vleugel uit de mal te halen van ongeveer 1000 gram.
Hoop dat ik bij deze wat te ruim gerekend heb ;).
Het orgineel weegt inclusief verf 1450 gr.


Wordt vervolgt.........

MVG

Edwin.
 
Mal open gemaakt van de week.

IMG_2323.JPG


IMG_2324.JPG


Eerste malhelft is er af.

IMG_2325.JPG


IMG_2326.JPG


Het valt allemaal niet tegen, er zijn geen spanten of liggers doorgedrukt.
De vleugel is heel erg sterk en torsie vast, geen beweging in te krijgen, durf er haast op te gaan zitten.
Alleen dat gewicht he, viel me toch weer tegen, iets meer dan dat ik berekend had, namelijk 1480 gram.
Dat moet lichter kunnen, zeker gezien de enorme sterkte, dat is wat overdreven.

IMG_2381.JPG


Servo en wiel luik open geslepen.

IMG_2383.JPG


Ik was bang dat ik te veel verdikte hars had gebruikt tijdens het sluiten, maar dat valt alles mee.

IMG_2389.JPG


Aileron en flap eraf geslepen.

Ik wil deze vleugel eerst normaal af bouwen en alle zaken die niet kloppen aanpassen voordat ik een tweede maak, die hopelijk een stuk lichter uit gaat vallen.

Maar voor de eerste vleugel valt het zeker niet tegen.

MVG

Edwin.
 

Bijlagen

  • IMG_2382.JPG
    IMG_2382.JPG
    116,4 KB · Weergaven: 367
Hoi Edwin
Is mooi geworden man , echt vak werk en nogmaals ben jaloers op je werkplaats heb dat voor de lezers hier in het echt mogen aanschouwen .
Blijf het volgen :koud:

Gr ronald
 
Nog net voordat het warme weer over is een romp, neus en klein delen gesopt.
Ik heb nog een paar kleine aanpassingen aan de romp gemaakt, enkele spanten zwaarder uitgevoerd en een extra laag glas aan de onderkant.
Ook deze keer gebruik gemaakt van IMC ipv UP-vorgelat, kon nu netter spuiten, er zit een iets dikkere laag op, waardoor het een egaal oppervlak geeft.
Alles bij elkaar 200 gram zwaarder dan de eerste romp(2040 gr), maar op de zwakkere plaatsen sterker.
Ben zeer tevreden met het resultaat, deze kist ga ik van de winter bouwen.

IMG_3436[1].JPG


IMG_3437[1].JPG


IMG_3435[1].JPG


IMG_3450[1].JPG


IMG_3451[1].JPG


IMG_3452[1].JPG


IMG_3453[1].JPG


IMG_3454[1].JPG


IMG_3456[1].JPG


IMG_3457[1].JPG


Nu nog nieuwe stabilo's en rudder soppen (staan al in de IMC) en kan het bouwen beginnen.

Hierna nog een prototype linker vleugel maken en in het voorjaar de vleugels voor deze kist.

MVG

Edwin.
 
Ik heb wat proefjes gedaan om te kijken of ik met minder hars goede resultaten kan bereiken om zo tot een lichter product te komen.
Normaal houd ik een verhouding 100:90 aan, dus 100 gr weefsel met 90 gr hars.

IMG_3533.JPG


Materiaal op maat gemaakt, ik ga 4 proefjes maken, ieder met dezelfde afmetingen en materialen.
Bij de proef 1 en 2 heb ik het balsa eerst behandeld met spanlak.
Bij proef 2 en 4 heb ik maar de helft van de hars gebruikt, dus 100:45.

IMG_3534.JPG


Zo die kan uitharden van 30 graden, nu afwachten.

IMG_3535.JPG


Resultaat, je ziet duidelijk dat bij proef 2 en 4 het glasweefsel niet volledig geïmpregneerd is.

IMG_3536.JPG


Hetzelfde geld voor de andere zijde, proef 2 en 4 zijn niet volledig geïmpregneerd.

IMG_3541.JPG


Deze was behandeld met spanlak (proef 1), hechting van het koolstof is minder goed.

IMG_3542.JPG


Deze was niet behandeld met spanlak (proef 3), de hechting van het balsa en koolstof is goed.

Conclusie;

Bij proef 2 en 4 (waar minder hars is gebruikt) is de stevigheid vele malen minder, bepaalde plekken van het weefsel zijn niet verzadigt met hars.
Door spanlak toe te passen kan er minder hars in het balsa trekken, maar de hechting van het weefsel op het balsa word ook minder.

Voor mij is het duidelijk, ik blijf de verhouding 100:90 aanhouden, na het zien van de (mindere) resultaten overweeg ik zelf om naar 100:100 te gaan.
Ben geschrokken wat voor invloed het heeft als er te weinig hars gebruikt word.

MVG

Edwin.
 
Ziet er gaaf uit!!;)
Je zou in plaats van spanlak,een dun laagje G4 kunnen proberen.
Geeft veel minder zuiging,en een goede hechting..
Ook kun je een scheurweefsel proberen,in de romp.en vleugellaminaten.
Hiermee verwijder je na uitharding nog wat overtollige hars.
Zonder dat je laminaat harsarm wordt,ook hechten de op te lijmen delen zeer goed.
Opschuren is n.l niet meer nodig.
Grt,Paul.
 
Hoi Paul,

Scheurweefsel gebruik ik al bij gevacuimeerde delen, op de de eerste foto van post 156 zie je het links boven klaar liggen.
Het is altijd wel een zorgvuldig klusje het scheerweefsel te verwijderen, het gaat weleens dubbel zitten in de hoeken en de kans dat je het product uit de mal trekt is groot.
In de romp gebruik ik het niet, deze gaat bijna nat in nat aan elkaar inclusief de spanten (die passen er later niet in omdat ze te groot zijn), het scheurweefsel zou ik er niet meer uit krijgen

Het pakket bij vacuim is als volgt opgebouwd.

-Gelcoad/UMC.
-49 gr glasweefsel.
-80 gr koolstof biaxiaal
-2 mm balsa.
-49 gr glasweefsel.
-+/- 80 gr scheurweefsel.
-Gaatjes folie.
-Bleeder.
-Vacuimfolie.

Bij de mallen zit een U profiel ingelamineerd waarover over de gehele achterlist de lucht weggezogen kan worden.
Bij de proefjes heb ik gebruik gemaakt van een vacuim schroefaansluiting, daaronder zitten nog 2 extra stukjes bleeder.

MVG

Edwin.
 
Back
Top