Ik heb wat proefjes gedaan om te kijken of ik met minder hars goede resultaten kan bereiken om zo tot een lichter product te komen.
Normaal houd ik een verhouding 100:90 aan, dus 100 gr weefsel met 90 gr hars.
Materiaal op maat gemaakt, ik ga 4 proefjes maken, ieder met dezelfde afmetingen en materialen.
Bij de proef 1 en 2 heb ik het balsa eerst behandeld met spanlak.
Bij proef 2 en 4 heb ik maar de helft van de hars gebruikt, dus 100:45.
Zo die kan uitharden van 30 graden, nu afwachten.
Resultaat, je ziet duidelijk dat bij proef 2 en 4 het glasweefsel niet volledig geïmpregneerd is.
Hetzelfde geld voor de andere zijde, proef 2 en 4 zijn niet volledig geïmpregneerd.
Deze was behandeld met spanlak (proef 1), hechting van het koolstof is minder goed.
Deze was niet behandeld met spanlak (proef 3), de hechting van het balsa en koolstof is goed.
Conclusie;
Bij proef 2 en 4 (waar minder hars is gebruikt) is de stevigheid vele malen minder, bepaalde plekken van het weefsel zijn niet verzadigt met hars.
Door spanlak toe te passen kan er minder hars in het balsa trekken, maar de hechting van het weefsel op het balsa word ook minder.
Voor mij is het duidelijk, ik blijf de verhouding 100:90 aanhouden, na het zien van de (mindere) resultaten overweeg ik zelf om naar 100:100 te gaan.
Ben geschrokken wat voor invloed het heeft als er te weinig hars gebruikt word.
MVG
Edwin.