Manta IOM

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DioM, 3 mrt 2020.

Tags:
  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ja, dat is ook nog een plan van me, om eigen vinnen te gaan maken. dan is zo'n alu mal wel super. liefst in twee samenvoegbare delen. Ik heb nu vinnen van Craig Smith, die zijn bijna niet te evenaren. nog geen 80g en super stijf. Dus wel een uitdaging. Maar eerst die twee IOM's eens afbouwen!!
     
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ehhh.. mischien iets te veel wind voor een maiden . Dus eerst maar even in de luwte van een woonboot gebleven . 20200311_185124.jpeg 20200311_185129.jpeg
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    gaaf!!
     
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam

    Daarna toch maar een paar lekkere windvlagen mee gepakt , en de boot is nog kurkdroog van binnen.
    De Manta lijkt me zo op het eerste gezicht een stuk vlotter dan de Goth,zeker voor de wind .
    Nu nog wat bedenken voor het ballast lood in de boot had het vast geplakt met tape maar dat is toch los gekomen.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
    Ard vindt dit leuk.
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Gefeliciteerd met de geslaagde maidentrip DioM :beer:.
    Als ik zo op de foto's en het filmpje kijk, doet en vaart ze heel mooi :yes:.
     
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Buiten de "koprol" in het filmpje hier boven ben ik idd erg tevreden met wat ik tot nu toe gezien/gevoeld heb. Meteen vanaf het begin met gereduceerde roer uitslag gevaren geen moment het nodig gevonden om de knop om te zetten naar 100%

    Het ballast lood heb ik nu ingepakt (dun laagje foam) en de romp terplekke gereinigd en het daarna weer vast geplakt met ductape hoop dat het nu blijft zitten. 20200311_234729.jpg
    Gisteravond ook nog een 2s lipo ipv de 2s life accu geprobeerd ,de winch is dan weer wat sneller en met de Hv stuurservo die er in zit kan ik nu beide soorten accu's zonder problemen gebruiken.
    Nu nog een B en C tuig maken om meer te kunnen varen met de Manta ,al was het kiten vandaag erg lekker!!

    Groeten Dimitri
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dimitri

    Het correctielood in mijn boot heb ik vastgezet met siliconen kit.
    Blijft goed zitten en kan, indien nodig, eenvoudig worden verwijderd.

    Wim
     
  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Wim bedankt voor de tip.
    Ik wil het correctie lood nog even verplaatsbaar houden maar zodra de juiste plek gevonden is zet ik het of ze ook met silicone vast.
    Net nog even de Goth met het B tuig in het water gegooid

    Was zo nu en dan ook op het randje maar bleef voor de wind aardig bij de dames 8 met :rofl:
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Komende zondag varen we met een paar IOM’s wedstrijd nabij de Willem Alexander Roeibaan in Zevenhuizen (ZH) Gouda. Is dat wat voor jou? Begint rond 10:30. Weersverwachting Bft 4 en droog.
    Zie de website van DIOMCA.
     
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik zal die agenda in de gaten houden en zodra het uitkomt eens langs komen. Lijkt me erg
    leuk en leerzaam heb nl buiten mijn eigen boten er nog nooit één in het echt gezien dichter bij dan zo'n 50 meter.
    Ook zo'n open vaardag waar Joost het over heeft in de zeil agenda lijkt me erg leuk en informatief

    Dimitri
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    we wonen dicht bij elkaar. kunnen ook af en toe met twee bootjes sparren en trainen
     
    DioM vindt dit leuk.
  12. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay dat lijkt me een goed idee!
    Zeker als de avonden wat langer worden.
    Ik was zelf al bezig met het idee om mijn beide ioms tegen elkaar te laten varen ,maar ik moet dan nog ff een 2e dx6(i) erbij hebben. Mijn andere zender (een oude 40mhz) doet het alleen op de Yamaha en M.
    Ik heb met de Goth en de Yamaha al een paar keer met mijn vriendin of een vriend gevaren maar dat is geen vergelijk Screenshot_20190923-182311_Gallery.jpg
    Goth vs Yamaha op de ouderkerker plas
     
  13. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    En van middag nog ff met de Manta op het water geweest

    Beetje rare wind vandaag op de Amstel volgende x maar naar de OK plas met deze windrichting
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    is een mooi bootje geworden Dimitri!!
    ik ga snel die Ellipsis afbouwen, en dan kunnen we eens testen. En anders met de Widget, alhoewel die achterhaald zou moeten zijn en dus eigenlijk niet snel genoeg.
    Ik ben ook onder de indruk van jouw gedraaide bulb. ik heb een (oude) joekel van een metaaldraaibank staan (weegt echt een ton), maar kan er eigenlijk niet veel mee. wellicht kan ik nog het nodige van je oppikken.
    we houden contact!
     
  15. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay mijn draai ervaring is juist met zo'n fijn oud bakbeest maar ook zo roestig het is nu nl zo'n 15 jaar geleden dat ik afscheid nam van het metaal vak, het zit nog wel ergens en als ik er mee bezig ben komt een hoop terug heb ik gemerkt dus laat maar weten als ik je op de een of andere manier er mee kan helpen

    Gr Dimitri
     
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    heel graag. dat wordt dan wel na de corona crisis. kunnen we meteen eens test varen met de IOM's. kan bij mij 'in de achtertuin', maar ik kom ook met plezier naar de OKplas. Ik ben net een draadje gestart "Marblehead constructie". daarin kunnen we naar hartelust discussiëren over onze komende projecten op dat gebied. Ik vind het wel een leuk idee om allebei zo'n project op te starten, alhoewel ik nu natuurlijk eerst mijn IOM's afmaak.
    gr Hay
     
  17. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    20200323_214859.jpg 20200323_215614.jpg 20200323_220806.jpg 20200323_221153.jpg 20200323_233108.jpg 20200323_233756.jpg 20200324_033744.jpg
    Gister avond een nieuw fokje van trispi50 gemaakt met de Claudio tool
    En de oude fok kan mooi op de M zag ik net
    15850848554884804009184701503624.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
  18. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Claudio tool??
     
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ben heel benieuwd naar de methode die jij gebruikt en hoe je de 'shape' bepaald?
    ik heb nog een aantal mooie setjes liggen, maar wil uiteindelijk toch ook zelf zeiltjes gaan maken, dus ik leer graag
     
  20. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Claudio tool/gadget

    Ik had eerst een zeil blok gemaakt maar dit werkt beter en mooier, nu alleen nog goed (geen B keuze) en liefst iets stugger zeil materiaal.
    Voor het hoe en wat ;
    Zie bij lage en er is ook nog een excel bestand wat je nodig hebt.
    (En ik hier niet kan uploaden "ClaudioToolShimTable")
    En een filmpje van af 5 min gebruikt hij het
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020

Deel Deze Pagina