Manta IOM

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DioM, 3 mrt 2020.

Tags:
  1. Roel Nooi

    Roel Nooi

    Lid geworden:
    18 jul 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Uffelte
    DioM, dank voor je antwoord op de noodzaak van de grijze draad in de Robbe r.c. uitrusting. Vragen maakt iemand wijzer. M.vr.gr. Roel Nooi.
     
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dimitri, over dat zeildoek voor IOM en M; mijn contact bij de zeilmaker zegt dat dit zulk specifiek doek is, dat ze het niet hebben. ze verwezen me naar 'de modelbouwwereld'. ;)
    Dat wordt dus bestellen bij PG, of bij Sailetc.
     
  3. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Kijk even bij PJ sails in Engeland daar ben ik jaren geleden ook goed geholpen
     
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay en Tom bedankt, ik probeer het nu nog 1x via een grafisch vormgever die als hobby dlg's bouwd. Is kijken of die wat weet!

    Gisteravond voor de 1e x met de Manta en Goth tegelijkertijd gevaren (linker stick de M rechts de G) dus geen handen vrij voor foto of filmpje :D en de vele sloepjes :( .
    Erg leuk om ze zo naast elkaar op het water te zien en had ook redelijk wat bekijks.
    De Manta start net wat sneller al is het (nog)lastig te vergelijken moest nog ff wennen aan 2 bootjes tegelijkertijd!
     
  5. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam


    4 mei mooi windje in de perfecte richting voor mijn plekje langs de Amstel. De Manta had er zin in
     
    Mabo en Bert V vinden dit leuk.
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Loopt er heel mooi doorheen! Wat me opvalt is vooral voor de wind. de neus blijft mooi omhoog, niet een keer gedoken, geen snelheidsverlies met een begraven boeg. Toch wel bijzonder voor zo'n smal ontwerp.
    ik heb gisteren maar een rondje met de K gevaren. was ook weer erg leuk om te doen.
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay de Manta is maar 2 cm smaller op het breedste punt dan de Goth maar bij het aangrijpingspunt vd fok is de Manta weer 2cm breder (13M 11G).
    Ik kan me wel vinden bij de benaming van Phielp een soort "Rijn aak" vorm de Manta is zeer snel op breedte en loopt naar achteren langzaam af 20200507_194625.jpeg Image.jpeg
    Gisteren mocht hier de oude M weer eens het water voelen ,was wel ff wennen (vooral aan die #$%@trage hitech winch) Screenshot_20200507-200232_Video Player.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2020
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik zie wat je bedoeld. Dat is wel passend bij de huidige ideeën van een bootje op die afmeting. En dat maakt voor de wind waarschijnlijk meer verschil dan die twee centimeter op de maximale breedte. Ik heb die Manta ook echt overwogen toen ik wilde gaan bouwen. Heb je zelf een idee welke voor je gevoel beter vaart? Aan de wind geeft zo'n brede boeg in mijn ogen ook wel wat meer weerstand. Maar het is altijd een compromis, welke benadering je ook kiest.
     
  9. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb ze nog maar 1x naast elkaar laten varen toen op 1 zender wat ff wennen was. Maar de Manta starte wat sneller en duikt als ze snelheid heeft dus mínder. En de Goth heeft wat meer moeite met woelig water dat viel me wel op!
    Maar dit alles kan ook door de verschillende zelfgemaakte kielen en roerbladen komen, de Goth was mijn eerste iom bouwsel waar bij ik veel heb geleerd en heb daar door bij de Manta veel gewicht kunnen besparen en veel beter/handiger gedaan.
    Ik heb er nu net een zender bij gekregen en kan nu met mijn vriendin gaan varen en vergelijken onder gelijke weeromstandigheden .
     
  10. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    leuk.
    Ik heb ook bij HobbyKing een tweede zender gekocht. goedkoop ding van turnigy, maar doet het perfect. kan ik ook met twee modellen tegelijk varen.
     
  11. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam

    Gister avond zou ik een surf/sup les/opfris cursus aan een vriend van me geven maar voor windsurfen net te weinig wind en voor suppen net te veel dus toen maar uit armoede :D mijn beide bootjes uitgelaten op de vinkeveenseplassen .
    Daarna rondje Baambrugsezuwe met de Manta gedaan



     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2020
    Ard en Bert V vinden dit leuk.
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    loopt er mooi doorheen. Dimitri!
    prachtig tochtje zo
     
  13. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja ik ben zeker tevreden ze loopt idd erg mooi zeker zo op openwater met "schone" wind. Opzich hoef je dr amper te corrigeren op het roer en ze loeft mooi op in vlaagjes. De volgende x ruil ik het correctie gewicht grotendeels in voor een gpsr ben erg benieuwd naar de tracklog en wat de max/gem snelheid enz enz zijn ook onder verschillende trimmingen . En vinkeveen heeft zulk helderwater dat onderwater opnames ook mogelijk moeten zijn dat lijkt me ook wel interessant om die kant eens op snelheid te zien !
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    zeker
    leuk idee
     
  15. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    ik ben op zoek naar het boek van Slooff: The Aero- and Hydromechanics of Keel Yachts.
    Heeft iemand een exemplaar waar hij vanaf wil ?
     
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Sorry, niet in mijn bezit
     
  17. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hier ook niet ,maar zo een bootje als op de omslag is wel ooit in ons bezit geweest (FS33)
     
  18. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    2 jaar intensief gebruik had toch wat sporen achter gelaten op de Manta.
    20220227_172729.jpeg
    En ook een paar reparaties stoorde me al een tijdje 20220227_172801.jpeg
    Omdat dit toch wel mn favoriete bootje is werd het dus tijd voor een opknapbeurt eerst maar eens de boel leeg halen 20220227_172113.jpeg
    En dan de plakresten verwijderen en nog wat bijwerken en de boel weer opschuren 20220228_235903.jpeg . En dan een nieuwe laag verf er op ik had de kleur nog staan en die bus had de 2 jaar ook overleeft (al gaf hij eerst 3 kleuren 8) ) dus nu weer mooi strak in de verf 20220305_231332.jpeg
     
  19. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Dan alles weer inbouwen (slopen gaat makkelijker) 20220306_015909.jpeg Nieuwe schoten en omloop op de drum 20220306_023444.jpeg
    En de boel weer dicht plakken 20220306_030524.jpeg
    En dan staat de Manta er weer netjes bij alleen nog wachten op de nieuwe neusbumper die zit nu vers in de mal
    20220306_033551.jpeg
     
    Mabo en Bert V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina