Manta IOM

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DioM, 3 mrt 2020.

Tags:
  1. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik zelf zit alleen nog erg te pielen met de vorm van het voorlijk van het grootzeil, ik moet ook maar eens een setje kopen omdat eens goed te bekijken/kopiƫren
    Maar merk dat elk zeiltje dat ik maak beter is dan de vorige , nu alleen nog wat beter "doek"/materiaal vinden denk dat een wat stijver doek beter resultaat geeft.
     
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    briljant stukje gereedschap. Eenvoudig en toch zeer functioneel. Ja,de voorlijkcurve, daar is nogal wat over te doen. wordt er ook niet gemakkelijker op met de prebend die ze de masten tegenwoordig geven. in theorie heb je twee manieren om je zeil vorm te geven; 1- de voorlijkronding (een vlak stuk doek met alleen voorlijkronding geeft ook een zeil met profiel, maar bij de harde doeken van tegenwoordig heb je dan snel plooien vanuit de hoeken) en 2- de vorm van de naden. Zoals ik het zie met moderne materialen, gebruik je de voorlijkronding alleen voor de compensatie van je mastbuiging en bepaal je de vorm van je zeil met het profiel van de naden. Dat is dus even uitzoeken, en kan ook verschillen met de windsterkte. In principe zou je - met de juiste hoeveelheid pre-bend, voorstagspanning en mastdrukker - in een IOM een perfect rechte mast moeten kunnen maken. dan zou je met geen of heel weinig voorlijkronding af kunnen. in praktijk moet blijken hoe dat werkt. wel leuk om eens over te bomen en een beetje uit te proberen. bij grotere schepen heb je eigenlijk altijd wel mastbuiging en zie je vaak een niet egale curve in de voorlijkronding, soms bijna een S, om de gewenste vorm te bereiken.
    Ik zal eens kijken of ik aan een mooi stukje 50 en 75 g doek kan komen. dan kunnen we daar eens mee gaan experimenteren.
    groet
    Hay
     
  3. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Vanmiddag maar eens een ander stijgertje bezet mede ivm met de magneet vissers die een rotzooi achter hadden gelaten, geeft wel weer andere plaatjes :) Screenshot_20200325-195602_Gallery.jpeg Screenshot_20190130-043923_Video%20Player.jpeg
     
    Hay en Ard vinden dit leuk.
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    bekende woonboot, met die Amerikaan op het dak
     
  5. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Net nog ff de Manta in het water gegooid het ging nog net met het A tuig bij vlagen wel kompleet plat maar voor de wind surfend over de golfjes :D . Na wat afstellen vd zeilen dacht ik ik pak de camera erbij omdat vast te leggen ,en toen ging het vrij vlot (voor de wind) mis het top oog vande (oude)fok en de bowsie van de voorstag begaven het. Met enige moeite kreeg ik dr toch nog netjes aande kant . De fokkeboom ging niet meer van kant tot kant die kwam door t spannings verlies niet meer over de top vh voordek.
     
    Bert V en Ard vinden dit leuk.
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    gelukkig geen structurele schade, Dimitri.
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Het nieuwe fokje afgemaakt en er opgezet ,veel beter dan dit kan ik het met dit materiaal niet maken. 20200331_000511.jpg
    Ben nu dus opzoek naar 50/70micron mylar en dan niet een rol van minimaal 100m :( .
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ziet er mooi uit Dimitri!
     
  9. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay bedankt, net ff het fokje getest met een winst in een eerste wedstrijd!
    Ik was al ff aan het varen toen er opeens nog een iets andere kleine zeilboot aankwam . Ook een iets andere besturing Screenshot_20200331-180029_Gallery.jpg Screenshot_20200331-180009_Gallery.jpg
     
    Hay en Bert V vinden dit leuk.
  10. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dimitri, ik heb even wat lijntjes uitgezet voor 35, 50 en 75 micron mylar zeildoek. ben benieuwd of dat wat oplevert. Als ik dat in redelijke maten (geen 100 meter!) kan krijgen, dan bestel ik het in ieder geval. Je hoort van me.
     
  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ik ken ook wel een liefhebber voor 35 grams materiaal.
     
  12. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay ik zie dat bij die Pierre dat soort materiaal wel per meter tekrijgen is (al heeft het wel weer andere namen en zijn de voorbeeld foto's lekker duidelijk :( )
    Ik wil daar binnenkort ook wat masten en wat onderdelen en zo'n S100 bestellen en kan dan ook wat zeilmateriaal mee bestellen, maar hou me maar op de hoogte. Ik moet een bekende van me die kite's en surfzeilen repareert ook maar eens vragen wat die heeft liggen of kan krijgen.
     
  13. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik heb het nu bij de leverancier van zeildoek voor professionele zeilmakers uitstaan. Hoop snel bericht te krijgen.
    Ja, klopt, Pierre heeft doek. Ik heb in het verleden ook een hoop spullen bij hem besteld, o.a. masten voor mijn nieuwe tuigjes (die ik nog moet maken). je moet geen haast hebben, want het duurt soms even, maar tot nu toe zijn alle bestellingen steeds aangekomen.
     
  14. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik twijfelde vanmiddag ga ik ff zeilen of ga ik ff een rondje suppen . Hmm... het water is me nog te koud daarom maar niet ,dus hulde aan deze dames!!



    En nog een bootje wat langs kwam Screenshot_20190212-053403_Video Player.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2020
    Hay en Ard vinden dit leuk.
  15. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Voor zeildoek kijk eens bij PJ sails daar heb ik jaren geleden spullen besteld Mylar 23 micron 36 /50 70 zelfs andere zeil producten
    even een mailtje wat je wil hebben dan krijg je de rekening die je moet betalen
     
    Hay vindt dit leuk.
  16. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Mijn nieuwe kites zijn gemaakt van Aluula en erg sterk en vooral erg licht in gewicht , ik wist niet wat ik mee maakte toen ik voor de eerste keer een tas (met kite er in) oppakte! Denk dat ik daar eens een stuk van ga proberen voor zeiltjes (als het leverbaar is). Hier onder een materiaal test

     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2020
  17. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Je moet ook kijken wat doet het de rol is opgerold opgeslagen daar zit dan een vorm in als je daar een zeil van wil maken en voor al van zeilen van onze klasse blijf de rol vorm er in zitten
    Je kan dit gedeeltelijk opvangen door de richtingen tegen elkaar te plakken dus om en om de bannen
    Het zeil glitter mylar waar jij je zeilen van heeft gemaakt hebben ze ook in een dikker soort daar heb ik mijn Marblehead zeilen B eens van gemaakt dat ging goed
    Hier in Nederland zijn maar weinig zeilmakers te vinden die het goede zeildoek hebben voor onze klasse het spinnaker doek daar heb je niets aan
    Voor mijn M klasse had ik voor mijn A licht weer Mylar gekocht dat was een mooie film en ik gebruikte voor de fok altijd een lichter soort doek ook van mylar goed te plakken
    Jaren geleden heb ik Mylar doek met carbon draad er in gehad ik gebruikte toen wel een draaibare mast die heel stijf was naar achter toe dan heb je een beetje een surfmast systeem je zet hem neer en de vorm blijf er in staan maar dat heb je niet met een ronde mast van tegenwoordig
    Er zijn zelfs zeilers geweest die hebben hun zeil op een mail gemaakt b.v van een grootzeil en daar over een doek er over gelegd en dat verwarmen dat de ronding er in zit het systeem 3D wat een bekende zeilmaker ook doet
    Je moet net het goede zeildoek tegen komen wat net goed is en waar je in gelooft en ik heb wat doeksoorten langs zien komen in de afgelopen jaren
     
  18. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Helemaal mee eens Tom. Ik ben benieuwd waar mijn zeilmaker mee komt. die krijgt zijn doek van contender. dat is wel een van de grootste leveranciers ter wereld denk ik.
    nog niets gehoord, maar dat komt nog wel. je kunt bij diverse IOM zeilmakers doek kopen; bij PG modellisme. bij SAilsetc. onder andere. Maar ik wacht nu even af.
     
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    En voor de IOM ben je natuurlijk wel weer beperkt door de klasseregels. exotische weavings in het zeil (carbon, kevlar) zijn volgens mij niet toegestaan.
     
  20. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    In de Iom klasse zijn beperkingen eigenlijk moet je kijken bij een aantal zeilmakers die de zeilen maakt BG sails heeft een lijstje waar je uit kan kiezen
    Voor zeil 1 wordt 50 micron gebruikt maar ook wel eens 36 micron maar dan mag je wel een paar fokken maken per jaar voor de zeil 2 wordt de 70 Micro gebruikt en voor zeil 3 wel eens 100 micron of een mylar soort van een dunne soort maar er wel tegen veel wind kan
    De wind is niet zo erg maar het klapperen van de zeilen dat is de boos doener
    Ik denk dat Wim alle zeilen van de Iom klasse in zijn bezit heb
    Bij Contender hebben ze genoeg dan kan je vragen aan wie ze hebben geleverd
     

Deel Deze Pagina