Marblehead constructie

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 19 mrt 2020.

  1. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja die bruine tape was ik ook van plan of cnc laten uitfrezen , en het filmpje had ik ook bekeken is net een surfboard shapen. Ik heb nog een eps blank liggen dat schuim werkt erg fijn kan het alleen nog niet over mn hart krijgen om die in stukken te zagen 't moet nl mn nieuwe foilsup worden :D
     
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Roofmate, gebruikt voor dakisolatie, heeft een fijne structuur die goed te schuren is. Weet niet of het in aceton oplost.
     
  3. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Roofmate, Jackodur, Astrotherm, Styrodur....merknamen voor XPS schuim...genoeg keuze ik ga maar een pakje xps halen of het oplost of niet weet ik (nog) niet , leeg krijg ik m toch wel . Nu alleen nog een ontwerp
     
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik vind de Equation een mooi ontwerp. heel smooth, mooie vloeiende lijnen. zou perfect zijn voor houtbouw :D, maar dat doen we dus maar niet.
    Toch eerst mijn IOM's afbouwen. zit enorm te klooien met die dekmal. misschien maak ik wel een nieuwe, maar dat is weer voor een ander topic!
     
  5. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Joost zo'n lijstje heb ik al meerdere keren gemaakt en ik kom op andere getallen , ik kan alleen geen waardes voor het (A?)tuig vinden dus neem ik daar voor die van jouw over.(tussen de haakjes op Inet gevonden waardes (forums/shops)het kan dus nog beter!! )

    4800 Totaal
    3300 loodje
    350 Tuig
    150 vin (100/180gr)
    40 Roer (21/50gr)
    6 Rx
    30 servo (25<)
    59 1000mah 2s
    82 winch

    Dan kom ik op zo'n 780gr zeg 750gr wat over blijft voor romp en kleine delen .(alarm /zwaardere winch)
    Dat lijkt me wel te doen
    Ruder.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2020
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dimitri, dan praat je wel over een kleine roerservo. ik heb er een van 22 g, maar die heeft (slechts) 4,5 kg/cm. Ik denk dat dit genoeg is, maar veel mensen willen een sterkere. De lier vind ik te licht neergezet. een RMG zit al snel op 140g. dat is 60 meer dan jij aangeeft.
    dan nog een aan/uit schakelaar en lipo-alarm. samen ook wel 20-25g. je ziet ook wel dat sommigen met 500ma lipo's varen. dat is nog lichter, maar dan loop je de hele tijd met geknepen billen of ie er niet mee ophoud. met 1000 moet je op een dag ook zeker 1 of 2x wisselen, maar dat is denk ik wel te doen.
    Dan mag de romp rond de 700 zijn, maar wel met oogjes etc er op.
    ben het met je eens dat dit haalbaar is. Ik denk zelfs in hout. Lijkt me toch heel gaaf een romp in diagonaal fineer, met daarachter carbon.
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay ik zat als winch te denken aan een Pda (70gr )of ditex (70gr)(gewicht beide zonder drum ) of die S100 (108) vandaar die 780 naar 750gr.
    Lipo alarm 8gr aan uitschakelaar gebruik ik niet gewoon stekkertje achter het dekseltje .
    Ik gebruik nu 700life 2s en 850lipo 2s in de iom's die doen het uren en zijn via het dekseltje zo te wisselen .
    In mn goth heb ik een 18gr stuurservo zitten van 4.8kg maar die begint meer speling te geven daar moet wat beters in! Bij de manta zit er een hv 5kg in van 32gr die is prima,maar heb net een savox gekregen van 5kg en 25gr en wp denk dat ik die voor dit project ga reserveren.
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Romp in diagonaal fineer met carbon.
    Als modelbouwer lijkt dat een leuke uitdaging maar ik vrees dat we ons niet moeten verkijken op het gewicht.Je moet uitgaan van minstens 2 lagen kruiselings gelegd fineer.
    Vraag : op wat voor mal pin/niet je dat vast?
    2 lagen fineer , van 4 gr per laag, voor een marblehead van 40 dm2 is al 320 gram.
    Komt nog aardig wat epoxy bij, reken op totaal 360 gram.
    Een laag carbon aan de binnenkant (200 gr?) voegt ca 150 gr toe.
    Je zit dan al op 510 gram, zonder vin- en mastbox met liefst nog een lokaal dwarsschotje, fundaties van servo's etc.
    Ik vermoed zo dat met dek en al je toch weer uitkomt op 700 tot 750 gram.
    En dan komt de coating op buitenkant huid er nog bij etc.
    Of je neemt glasweefsel van 100 gr ipv carbon, dat scheelt iets.
    Maar.... ik vrees nogmaals dat het bij een leuk 'toerbootje' blijft, met alle respect;)
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
  10. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    René,
    Geweldig!
    Leuk dat je reageerde!
    Ard
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dank voor je input René.
    Ik ben zo vrij geweest om je blog even te lezen over de afgelopen 10 jr. Chapeau!!
    maar die bouw in fineer is precies zoals ik het bedoelde. Voor een M of een IOM kun je denk ik met twee diagonale lagen uit, wel met een dun matje aan binnen en buitenkant. zie ook het leuke bouwverslag van scratchy in RCgroups. Ellipsis IOM - veneer strip build
    Heb je nog foto's van je AC model helemaal af? want die ontbreken in de blog en in het bouwverslag.
    groet
    Hay
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Onder zeil met de 235 cm carbon mast

    P1010515.jpg P1010519.jpg

    HPIM1033.JPG
     
  13. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
  14. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Hallo, ik ben geen regelmatige forumlezer, maar door corona aan huis gebonden, lees ik met plezier jullie bijdrages. Ik heb zelf een aantal houten bootjes gebouwd en test ze uit bij RG65 wedstrijden. Ik ben echter een beroerd radiozeiler.

    Naar aanleiding van zelf ontwerpen van bootjes en neuzen:
    Een half jaar geleden heb ik de voorkant van mijn (ongeveer) Orion Edge afgezaagd, en er een negative wave piercing boeg op gezet. Die ging mooi door de golven. (foto) Voorheen trok hij een veel te grote, remmende boeggolf.

    Thuis door Corona creatief geworden. Ik heb een min of meer Manta bij de boeg samen geknepen in Delftship, de ronde bovenzijde van de Orion Edge erop geplakt. De gebogen naar binnen gekeerde gangboorden geven veel stijfheid aan het ontwerp. Doorsnedes geprint, latjes yellow en spanish cedar gezaagd en samen geplakt. Ben nu halverwege de epoxy.

    Een negative gestroomlijnde boeg maakt het misschien makkelijk om weer snel omhoog te komen of onder water gewoon door te zeilen. In elk geval leuk om te proberen.

    Ik bouw met houten latjes op wegwerp spanten, met epoxy over de latjes. De latjes schuur ik van binnenuit bijna helemaal weg en houd zo een licht epoxy bootje over met robuuste hout look. Ik heb wat foto’s geplakt maar heb geen idee wat ermee gaat gebeuren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V, wim bakker, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als we op de miniatuur klikken krijgen we je foto.

    Knap werk niks leuker als eigen ontwerpen testen :)
     
  16. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Houd ons maar op de hoogte met je experimenten.
    Wie weet wat er nog boven water komt:(
    Ard
     
  17. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    mooi project, Phielp. Dat is wel een beetje wat ik bedoelde met het model dat ik in gedachten heb. Gaaf om het ook gewoon te doen. Welke klasse is het, die je nu bouwt? weer een RG 65? Je moet er eigenlijk een eigen draadje over beginnen, waarin je ook je ontwerp beter kunt laten zien.
    Ik moet me toch echt dat werken met een ontwerpprogramma eigen gaan maken. Dat is toch wel heel leuk om te doen.
     
  18. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    De helaas vorig jaar overleden Nick Creech (Emintaka op het rcgroups forum) had een aantal vergelijkbare ontwerpen, die hij ook allemaal liet bouwen. was erg leuk om te volgen. sommige ontwerpen deden het prima, andere helemaal uien. Heb je een prachtig gebouwd bootje naar eigen ontwerp, kan het gelijk de vuilbak in. Hij zat daar helemaal niet mee. mij zou dat toch wel een beetje pijn doen.
     
  19. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    De RG65 is zeer geschikt om met zelfbouw bootjes te rommelen. Bijna alles mag en ze zijn snel gebouwd, of geprint in 3d. Je heb ook geen meetbrief nodig, alle bootjes varen onder hetzelfde nummer. Dus kan je tuig, kiel en roer makkelijk over zetten. En ik kan ze testen op de sloot in de achtertuin, tot die vol met prut groeit. Ik heb inderdaad al een aantal bootjes in de vuilnisbak gegooid (waaronder vijf rg65 ‘s). Ik ben niet het type dat bouwverslagen kan schrijven, eerlijk gezegd lees ik alleen dit forum, maar vind het wel interessant om over ontwerp of bouwwijze te lezen of discussiëren. Ik heb ook geëxperimenteerd met fineer, glasvezel en epoxy. Was geen overtuigend succes. Ik wil geen ingewikkelde techniek gebruiken daarom zijn met epoxy en föhn geïmpregneerde latjes de nu door mij geprefereerde bouwwijze. Een kale romp weegt maar iets meer dan een commercieel verkrijgbare superromp, met kielkast en mastkoker en roersteun van hout kom ik ca 30 tot 70 gr hoger uit. 3D geprinte bootjes die blijven drijven zijn zwaarder. Het is natuurlijk wel een uitdaging de juiste plankjes te vinden om de latjes uit te zagen.
     
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ben ik helemaal met je eens. Ik bouw nu een Slice in Red Cedar, die amper zwaarder is dan een vol-epoxy romp en veel stijver. wellicht kan ik in de toekomst nog lichter. mer balsa kan dat zeker, maar dat vind ik niet zo'n mooi hout om te zien. cedrela vind ik het mooist, maar is best lastig bouwen met die kruisnerven allemaal en ook wat zwaarder. Abachi is ook mooi bouwhout, maar daar heb ik geen ervaring mee. Pauwlonia is mooi licht (280 kg/m3) maar ik las een bouwverslag van iemand, die zei: nooit meer. Ik vind het wel een uitdaging en wil het toch wel eens proberen.
     

Deel Deze Pagina