Marblehead constructie

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 19 mrt 2020.

  1. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Ja red cedar is mooi hout, zuigt net genoeg epoxy op om keihard te worden. Ik deel je ervaring met balsa. Mijn enige bootje dat ik heb geverfd was van balsa, inderdaad een lelijke houtsoort. Je heb ook veel meer epoxy nodig om iets stevigs te krijgen. Red cedar is prachtig hout, licht, soms heel mooie tekening. Ik heb een Orion Edge zonder edge RG65 gebouwd van red cedar met yellow cedar. Ondanks voorzorg maatregelen bleek ik behoorlijk allergisch, met heftige niesbuien en hoestbuien die twee weken aanhielden. In deze tijd leek het mij beter maar even van red cedar af te blijven. Ik heb op een bepaald moment een mooie balk heel licht abachi gevonden (het gewicht varieert sterk per plank) vergelijkbaar met Balsa maar veel sterker. Gebruikt in combinatie met red cedar voor een aangepaste manta 2017. Cedrela, loofhout ceder, of spanish cedar is ook in heel wisselende kwaliteit, dichtheid en zaagsnede te koop. Dit is mijn eerste bootje met dit hout. Bevalt wel. Kijken of ik er een epoxy versterkte houten kiel van kan maken. Met red cedar is dat mislukt. Ik gebruik yellow cedar omdat ik het mooi vind, de paar grammetjes extra neem ik op de koop toe. Je kan de dunne latjes heel mooi buigen zonder dat ze breken. Nadeel van lichtgekleurd hout en de bouwwijze met latjes is dat je de naden wel erg ziet. Pauwlonia heb ik geen ervaring mee. Zal eens een latje uitzoeken en testen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Manta.JPG
      Manta.JPG
      Bestandsgrootte:
      154,9 KB
      Weergaven:
      178
    • Orion.JPG
      Orion.JPG
      Bestandsgrootte:
      174,7 KB
      Weergaven:
      168
    Ard vindt dit leuk.
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Helemaal mee eens. is een mooie combi op jouw RG65. ik heb ook een paar accentjes yellow cedar gebruikt bij mijn Ellipsis, maar jij hebt echt uitgepakt.
    Tja, dat Abachi is zeker heel wisselend in gewicht. van lichter dan Ceder tot bijna twee keer zo zwaar. Dus met de weegschaal naar de houthandel! Ga ik nog wel een keer doen.
    Ik heb net een hele mooie plank Cedrela gekregen van een vriend, die nog wat had liggen. dit is echt heel mooi in de draad gezaagd. het Cedrela waar ik mijn Ellipsis van heb gebouwd waren reststukken. dat maakt dat er helaas een paar stukken in gebruikt zijn, die ik liever had vermeden. Maar ja, ik had maar net genoeg. Vind het wel heel mooi hout qua kleur en tekening, dus van die plank ga ik dan toch nog eens een bootje bouwen.
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Misschien als ik eindelijk eens aan het ontwerpen toe kom. Een eigen ontwerp zou ik wel mooi vinden
     
  4. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Phielp,
    Je noemt abachi 'vergelijkbaar' met balsa, maar in welk opzicht?
    Ik heb ook wel eens naar een alternatief voor balsa gezocht maar geen houtsoort, of het nu abachi, western cedar of sigarenkisthout is , die alle een sg hebben van 370-450 gr/dm3, komen niet in de buurt van het sg van balsa met ca 150 gr/dm3.
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    exact, Ard. Die zoektocht heb ik ook gedaan. na balsa maak je meteen de sprong naar 370kg/m3. en dan moet je nog selectief zijn met je hout ook.
     
  6. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    De opgegeven dichtheid is een gemiddelde. Je heb hele lichte balsa die bijna verkruimelt als je het aanraakt en beduidend dichtere balsa. Zelfde geldt voor red cedar en abachi en helemaal voor cedrela. Ik kan uren zoet zijn op de zolder van de Arnhemse Fijnhout Handel om hout met de juiste lengte en gewicht te vinden, gezaagd in de juiste richting. En dan is een RG65 maar 65 cm lang. Mijn laatst gekocht plankje Abachi heeft een dichtheid van 280, heb ik net uitgerekend. De Cedrela die ik heb gebruikt 450.
    Nu is het wel zo dat om een beetje stijf bootje te planken zonder spanten je heel veel meer epoxy en glasvezel op balsa moet smeren dan op Abachi of red cedar. Ik heb een orion edge van red cedar en een van balsa gebouwd, waarbij de balsa boot door de dikkere laag epoxy en noodzakelijke (om esthetische redenen) plamuur en verflaag zwaarder uitkwam. Balsa trekt krom, abachi werkt nauwelijks o.i.v vocht en temperatuur. Daarnaast kan ik een abachi of cedar boot afschuren met de bandschuurmachine tot het juiste gewicht, dat moet je met balsa niet proberen.
     
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dat is ook mijn ervaring met Balsa. ik heb een balsa romp, die door de epoxy/glasvezel bekleding net zo zwaar is als mijn rompen van cedrela en red cedar. Dimitri (DioM) heeft een Manta 2017 IOM gebouwd in balsa en was een stuk lichter. Ard heeft een balsa Marblehead, die ook heel licht geworden is. Mijn vraag is dan vooral hoe de 'impact resistance' is. Voor toeren niet zo relevant, maar als je wedstrijden wil varen moet het bootje wel tegen een stootje kunnen. Wim Bakker vaart om die reden al geen wedstrijden meer met zijn houten Goth.
    Het lijkt me wel gaaf alsjeblieft zo'n stukje hout scoort als jouw Abachi van 280. dat is wel een heel mooi gewicht. zoals ik al zei; met de weegschaal naar de houthandel! Jij doet dat blijkbaar. wel zo slim. Het hout voor de twee IOM's die ik nu bouw heb ik gekregen, en een gegeven paard.....
    Het was trouwens heel mooi oud hout. goed droog en ik denk dus prima qua gewicht, maar ik heb het niet uitgerekend
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2020
  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Bij het bouwen van de Goth zag ik dat er idd erg veel gewichts verschil zat in de plankjes 3mm balsa . Dus voor de Manta alle plankjes in de winkel ff gewogen.
    Ik bleek niet de eerste te zijn die dat doet vliegers schijnen het ook te doen :D
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    kan ik me wel iets bij voorstellen. Als je linker vleugel zwaarder is dan je rechter, lijkt me dat lastig :koud:
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Plankjes wegen voor je een vleugel bouwt en per 2 van het zelfde gewicht gebruiken op de zelfde plaats.
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    daar kan ik me alles bij voorstellen
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik moet toch terugkomen op de eerdere discussie over de variatie in gewicht van hout voor de romp. Ik heb nu een hele mooie plank gekocht super fraaie rechte nerven, geen enkel noestje of imperfectie en het voelde heel mooi licht. Heel mooi stukje red cedar van 240x18x1,8 cm. ff volume uitgerekend en de plank op de weegschaal gezet. kom ik op 264 kg/m3. dat is erg licht voor red cedar, bijna 100 kg/m3 minder dan normaal. Deed me meteen denken aan de Abachi van Phielp. is ook veel lichter dan volgens het boekje.
    Weegschaaltje mee naar de houthandel is dus echt wel nuttig
     
    Zeiler, DioM en Ard vinden dit leuk.
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nog even een reactie over de winch. Ik gebruik nu een Hacker Ditex,2612S. Je hebt daar ook de aparte programmer voor nodig om hem bv 430 graden rond te laten draaien. Is een vreselijk sterk ding (ik gebruik een trommel van 6 cm diameter). Heeft een belangrijk nadeel: hij heeft een optische decoder voor de omwentelingen. Maar dat betekent dat als hij fout staat (bv 1 omwenteling verder) hij de draad een beetje kwijt is. Je loopt dan het gevaar dat hij eerst vol 360 wil draaien. Kortom, zijn nul stand is lastig , =kan 360 graden fout zijn.
     
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Reactie op wave piercing bow:
    Mijn ervaring met een teruglopende boeg bij een Marblehead" geen goed idee. Aan de wind is het prima, waarschijnlijk omdat de neus minder wind vangt, maar voor de wind is het puinhoop. Naast te weinig reserve drijfvermogen voor als de duik inzet krijg je ook erg veel water over je voordek wat de boot naar beneden drukt. Overigens geeft dat water over je dek ook extra weerstand want het loopt naar achteren met de snelheid van de boot (wrijving!) Niet doen dus.
    Maar... ik heb een keer met die duikboot gevaren met dwars vinnen op het roer. Zodra je duikt duwen ze de achterkant naar beneden. En dat was een duidelijke verbetering.
     
  15. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dan is het weer hetzelfde liedje. het is altijd een 'trade-off'. Hierdoor blijft de eeuwige zoektocht naar de perfecte romp bestaan en dat maakt het ook wel weer erg leuk.
    Ik heb nu om te beginnen de oude tramontana van Huub Gillissen gekocht. eerst die maar eens laten varen en dan zien we wel weer verder. Maar dat zelf bouwen gaat echt wel een keer gebeuren!
     
  16. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Voor een volgend M-project gaat de boeg weer met 3 cm omhoog.De V-spanten voor hou ik aan , zelfs goed te combineren met een steilsteven.De ronde knikken in Minky heb ik er weer uitgehaald.
    Maar eerst nog maar een tijdje zeilen met Minky en het een en ander laten bezinken voor de kiel gelegd wordt...
    Voor jullie info de lijnenplannen van Minky en Phantasy met de hogere boeg...
    Any words of wisdom?
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • minky.jpg
      minky.jpg
      Bestandsgrootte:
      276,5 KB
      Weergaven:
      155
    • Phantasy.jpg
      Phantasy.jpg
      Bestandsgrootte:
      188,5 KB
      Weergaven:
      155
    Bert V en DioM vinden dit leuk.
  17. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ziet er goed uit Ard. Persoonlijk vind ik de lijnen van Phantasy mooier dan van Minky. Ik geloof zelf erg in een U vormig voorschip, overgaand in een vrijwel ronde middensectie, om naar achteren dan naar een grotere cirkel te gaan, dus een vlakkere curve, waarbij je dan een afgeronde kim gebruikt om de breedte niet uit de hand te laten lopen. Ook denk ik dat de rocker, en daarmee de volume verdeling tussen voor en achter een grote rol speelt. misschien nog wel belangrijker dan de spantvorm.
    helaas moet ik me nog een keer op het digitaal ontwerpen storten, maar zo'n ontwerp wil ik wel een keer bouwen.
    Het houdt ons in ieder geval bezig!!!
     
  18. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Mooi ontwerp Ard, leuk om je te verdiepen in het design van de ideale boot en dan te proberen of hij ook goed zeilt. Ik zal binnenkort mijn overwegingen voor de bouw van mijn volgende RG65 trachten op het forum te zetten.
    Dan nog heel even over de wave piercing boeg, het is een golf doorsnijdende boeg. Ik modelzeil regelmatig aan lagerwal op ruim open water. Daar zijn waves om te piercen. Bootjes met een hoge boeg willen dan niet meer overstag. Op water met weinig of geen golven is een speedboat boeg veel beter. Nadeel is natuurlijk als er voor de wind water overheen slaat sta je meteen rechtop met je roer boven water. Een goede schipper kan dit voorkomen als er niet te veel golven zijn. Ik nog niet, maar ik blijf oefenen.

    Mijn inspiratie
    https://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=5805&start=32
    The Ferus Smit ECO bulbless Canoe type bow, designed to reduce fuel costs and better sustained speed with excellent sea keeping behavior in harsh weather and sea state conditions.
     
  19. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Met suppen zijn ze ook bezig geweest met de verschillende boegen .
    In de 14ft (race) Sup wereld gebruiken ze op vlak/binnen water een wave pearcing bow (rood) en op zee met golven een oplopende boeg (blauw) om over de golf ipv er door te gaan.
    Deze Sups hebben beide zeer efficiënte romp vormen en zijn makkelijk op snelheid te houden!
    Erg grappig hoe mijn interesses overlappen :D 20200425_215032.jpeg 20200425_215114.jpeg
     
    Hay en wim bakker vinden dit leuk.
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    mijn idee over wave piercing (gewoon met ie), voor wat het waard is; de voordelen van zo'n boeg zijn: minder weerstand, betere afvoer van overkomend water en minder gewicht. In mijn ogen duiken ze gemakkelijker dan een conventionele boeg, waarbij de weerstand dan plotseling weer heel sterk oploopt. Dat is in mijn ogen de verklaring voor de ogenschijnlijke 'controverse' van Dimitri, dat op golven een conventionele boeg wordt gebruikt en op vlak water een terugvallende boeg (wave piercing). Daarom zie je bij de IOM ontwerpen met wave piercing boeg ook vaak dat het het aan de wind best goed doen, maar voor de wind hebben ze meer nadeel dan voordeel van die boeg. Dat is althans zoals ik het zie. :hammer:
     

Deel Deze Pagina