Ja red cedar is mooi hout, zuigt net genoeg epoxy op om keihard te worden. Ik deel je ervaring met balsa. Mijn enige bootje dat ik heb geverfd was van balsa, inderdaad een lelijke houtsoort. Je heb ook veel meer epoxy nodig om iets stevigs te krijgen. Red cedar is prachtig hout, licht, soms heel mooie tekening. Ik heb een Orion Edge zonder edge RG65 gebouwd van red cedar met yellow cedar. Ondanks voorzorg maatregelen bleek ik behoorlijk allergisch, met heftige niesbuien en hoestbuien die twee weken aanhielden. In deze tijd leek het mij beter maar even van red cedar af te blijven. Ik heb op een bepaald moment een mooie balk heel licht abachi gevonden (het gewicht varieert sterk per plank) vergelijkbaar met Balsa maar veel sterker. Gebruikt in combinatie met red cedar voor een aangepaste manta 2017. Cedrela, loofhout ceder, of spanish cedar is ook in heel wisselende kwaliteit, dichtheid en zaagsnede te koop. Dit is mijn eerste bootje met dit hout. Bevalt wel. Kijken of ik er een epoxy versterkte houten kiel van kan maken. Met red cedar is dat mislukt. Ik gebruik yellow cedar omdat ik het mooi vind, de paar grammetjes extra neem ik op de koop toe. Je kan de dunne latjes heel mooi buigen zonder dat ze breken. Nadeel van lichtgekleurd hout en de bouwwijze met latjes is dat je de naden wel erg ziet. Pauwlonia heb ik geen ervaring mee. Zal eens een latje uitzoeken en testen.