Marco's Bouwverslag van Kolderstok's Batavia

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Leensen, 23 jan 2020.

  1. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klopt. Als het goed is zijn er 2 lengtes van 50cm linden 4x4. Die zouden voor de knechten zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar een meter voor nodig heb, dus waarschijnlijk kan ik die daar wel voor gebruiken ja.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit wordt ook weer prachtig!
     
    Leensen vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    En mocht je wat tekort komen - het is altijd na te leveren.
    Je maakt er een mooi schip van.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  4. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Thanks! En ik vind het ook nog steeds leuk :)
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  5. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 19 / 20

    De week is nog niet helemaal voorbij, maar ik verwacht de komende dagen toch niet zo heel veel te gaan doen en nu had ik even tijd om een update te doen.

    De frames van de beide gallerijen zitten nu op zijn plek. Die rondgaande rand moet nog wel bijgewerkt worden (bij de kont), want helemaal lekker aansluiten doet het daar niet. Aan bakboordzijde sluit het wel iets beter aan, maar daar heb ik dan weer geen foto van gemaakt :)
    [​IMG]

    Omdat ik nu de boot nog makkelijk op zijn kop kon leggen heb ik eerst de romp geverfd.
    Had nog wel een mooie constructie gemaakt met een potlood om een strakke lijn te tekenen, maar dat was niet echt een succes. Bij de boeg was het erg 'hobbelig' waardoor er geen mooie lijn kwam. Op de beits was het potlood ook bijna niet te zien. En het is ook geen doorgaande lijn die rondom overal even hoog is, dus uiteindelijk heb ik het afplakken maar uit de losse pols gedaan.
    [​IMG]

    Daarna de eerste laag verf er op.
    [​IMG]

    Ik wilde sowieso geen supergladde romp, want de romp is nu eenmaal van planken gemaakt, maar na die eerste laag verf vielen me de oneffenheden wel iets te veel op. Omdat 1 potje verf toch niet genoeg was, ben ik eerst maar eens aan het schuren geslagen. .
    [​IMG]

    Veel meer dan schuren kon ik ook niet doen, want de verf was op. Moest toen even op zoek naar een winkel in de buurt waar ik heen kon, want de verzendkosten zouden anders duurder zijn dan de verf... Gelukkig zat er hier in Apeldoorn een zaak voor modelbouw treinen die ook de Vallejo verf verkocht, dus dat kwam mooi uit en daar kon ik dinsdag 2 potjes verf halen en nu staat ie er zo bij:
    [​IMG]

    Helaas wel een paar plekjes (aan de andere kant) waar de verf onder de afplaktape is gekropen, dus dat ga ik dit weekend nog even bijwerken.
     
    TIMBERWOLF, Mees Ippel, *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi.
    Ik heb met scherp mesje doorgelopen verf weggekrabt en dat ging goed. Daarna met de blanke lak het hout weer bijgewerkt.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ziet er qua kleur echt goed uit zo die houtkleur met de witte waterlijn! Een volgende keer bij het aanbrengen onder het onderste berghout blijven;) het lijkt er nu op dat je lijn boven je poorten zitten als ik dit doortrek? Een waterlijn betekend dus een volkomen waterpaslijn en zo diep ligt het schip dus in het water. Hierbij rekening houdend met stuurlast van je schip.
    Ik weet het ik ben een slecht uitlegger:(

    Bij een schip is de waterlijn het grensvlak (of de doorsnede van het schip op het grensvlak) tussen het gedeelte van de scheepsromp onder water en dat van het gedeelte erboven. Bij gelijklastig schip zonder slagzij is de waterlijn symmetrisch.
     
    pietsan en Leensen vinden dit leuk.
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    je kan tegenwoordig van die goedkope kleine waterpassen met een lazerlicht in kopen op een kleine 3 pikkel die zijn supper handig om je waterlijn mooi af te schrijven of een schildrij recht tegen de muur te hangen.

    maar het witten is wel erg goed gedaan hoor :koud::thumbsup:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  9. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    @Hans Groenenberg,
    De waterlijn van de Batavia is in het echt niet 1 rechte lijn. In het middelste gedeelte loopt dat witte gedeelte gewoon met de kromming van het berghout mee. Maar je hebt gelijk dat het gedeelte aan de voor en achterzijde "waterpas" had moeten zijn en dat is helaas niet het geval bij mij. Het is overigens niet zo dat die lijn boven de poorten uit zou komen. Denk dat dat gezichtsbedrog is door de foto, maar die lijn komt inderdaad wel dicht bij de onderkant van de poorten uit ja :D
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Maar wel erg netjes gedaan en je kleurstelling is echt wel top zo.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  11. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die kleur heb ik zelf niet bedacht hoor. Dat is gewoon de verf die de andere Hans mij verkocht heeft :rofl:
    Wat ik wel zelf heb bedacht is dat ik de romp, ondanks dat het noten was, toch donkere beits heb gebruikt en geen blanke lak en pakt goed uit, want ik vind de combi inderdaad echt mooi staan zo.
    Zal voor de volgende update een foto van recht opzij maken zodat het verloop van de waterlijn iets beter te zien is.
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    De Batavia staat er netjes bij Marco :rofl::rofl:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    heb ik ook last van de verzendkosten alles te duur maakt , daarom koop ik ook een hoop dingen bij amazon.de , ik heb prime dus geen verzendkosten
     
    Leensen en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Eigenlijk was ik toch best nieuwsgierig hoe ver ik er naast zou zitten met de waterlijn, maar het lijkt er op dat het in de praktijk nog best wel meevalt.
    Sterker nog, ik ben eigenlijk best positief verrast, want had verwacht dat het veel erger zou zijn :rofl:
    [​IMG]
     
    Jaques, pietsan en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat valt 100% mee
     
    Leensen vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dan zou ik hier niets meer aan doen hoor!
     
    Leensen vindt dit leuk.
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit geeft een totaal ander beeld dan de foto in vorige post. Zo laten zou ik zeggen , ziet er prima uit.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  18. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Niets meer aan doen. Als je met de kwast over het berghout moet gaan kronkelen krijg je een raar gezicht lijkt me.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Prima zo. Een Spaans galjoen in de 15 eeuw had geen rechte lijn maar een gegolfde lijn. Die versierde dit gedeelte mee. :) Dat vond ik in dat Spaanse boek siglio XV nog wat.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Prachtig Leensen! The wood really has a beautiful colour. Did you use the Dark Oak from Hans? (And your waterline is perfect!)
     
    Leensen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina