Marco's Bouwverslag van Kolderstok's Batavia

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Leensen, 23 jan 2020.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je maakt hier een mooie Batavia Marco. :thumbsup::thumbsup:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  2. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 13

    Aangezien er nogal wat dekogen zijn waar ringetjes in moesten, heb ik besloten het me makkelijk te maken en heb maar gewoon ringetjes gekocht. Tevens ook een goedje meebesteld waarmee ik het messing een ander kleurtje kan geven.
    [​IMG]

    Na een uurtje of 2 ziet het er dan ongeveer zo uit.
    [​IMG]

    Omdat ik nu mooie ringetjes had, dan toch de deurtjes op de luizenplecht van deurhengsels voorzien.
    [​IMG]

    Het rooster van het Halfdek is ook in elkaar gezet.
    [​IMG]

    Aan stuurboordzijde de laatste planken van de verschansing geplaatst en tevens mijn foutje met de spanten hersteld :D
    En ook druk geweest met de touwen waarmee het canvas op zijn plek wordt gehouden.
    Hier heb ik gekozen voor het witte 'touw' en waarschijnlijk een slagje dikker dan nodig was. Ben er nog niet uit wat ik er van vind, maar het was een dusdanig rotwerk dat ik al blij ben dat het er op zit...
    [​IMG]

    Was ook al bezig geweest met het galjoen, maar daar ben ik vergeten foto's van te maken, dus die komen een volgende keer.
     
    Heinrich, Freubelaer, Montgomery en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 14

    Slijtkiel aangebracht.
    En bij elke gelegenheid ook telkens weer het schuurblok of schuurlinnen erbij om de romp zo mooi mogelijk te krijgen :)
    [​IMG]

    Beplanking op de holle en bolle wulf afgemaakt.
    Dat was nog best lastig, want naast de holling en bolling zat er nog een kleine buiging in de planken, dus het was soms best even wat vijlwerk om alles netjes op de plek te krijgen.
    [​IMG]

    Zoals vorige keer al aangegeven had ik al een begin gemaakt met het galjoen. Hij was al op maat gevijld en ik had al een dappere poging ondernomen om de krul te verfraaien.
    Deze week het galjoen op zijn plek gezet.
    [​IMG]

    Daarna de slooiknieën geplaatst.
    [​IMG]

    En verlengd en het geheel bijgevijld en geschuurd zodat het 1 geheel werd.
    Tevens die driehoek onder de onderste slooiknie aangebracht met 4 latjes. Geen idee hoe het heet, want het stond niet in de handleiding, maar ik gok dat dat iets is tegen het opspattend water?
    [​IMG]

    En als laatste de ankerkluis. Ook deze heb ik gemaakt op basis van de foto's van de replica en dat is net iets anders dan de handleiding v.w.b. de afmetingen en positie van de gaten.
    [​IMG]
     
    Hoosterw, TIMBERWOLF, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie mooi werk,Leensen. Alles kom nou baie mooi bymekaar.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  6. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 15

    Begin deze week de romp en het halfdek voorzien van een eerste beitslaag
    [​IMG]

    De laatste 2 planken liggen ook klaar.
    Waarschijnlijk heb ik toch ergens 1 (of meerdere) lengte verprutst, want ik had er nog maar 1.
    [​IMG]

    Galjoendek in elkaar gezet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De spanten op het galjoen geplaatst en de romp voorzien van een 2e beitslaag.
    [​IMG]
     
    Arno Verstegen, janzwart, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ooh!!! Leensen, jou romp (oke - die Batavia se romp) gaan prachtig lyk as alles klaar gebeits en geschilderd is,
     
    Leensen vindt dit leuk.
  8. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 16

    Binnenkort met de achterkant en de galerijen aan de slag.
    Het eerste begin is al vast gemaakt met het 'glas in lood'
    [​IMG]

    Maar eerst verder met de verschansingen van het Verdek. Stuurboord is nu op de reling na klaar.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En hier is ook de afgelopen 1,5 week ook vee tijd in gaan zitten. Ik ben wel blij met mijn led-loeplamp, want die had ik wel nodig.
    Er zaten ook wat tanden in de mond, maar die heb ik toch weer rood gemaakt, want het werd niet mooi. Met mijn stomme kop net nog wel een nieuwe poging ondernomen, maar dat had ik beter niet kunnen doen :hammer:
    Hier nog wel de foto van vóór het verprutsen :D Denk dat het ik het zo maar moet laten, maar dan moet ik wel eerst weer herstellen...
    [​IMG]
     
    Jaques, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jij schiet lekker op Marco, mooi hoor
     
    Leensen vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Als een leeuw brult, dan boezemt die angst in. Het enige dat je dan bijblijft zijn de 4 slagtanden. Ik zou die wit maken en de rest laten voor wat het is. Ik denk dat het dan meer op een leeuw lijkt.
     
  11. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    @Stephan Kertész
    En dan die witte rand om de bek dus weglaten?
    Dat heb ik inderdaad nog niet overwogen, maar misschien wel een goed idee. Die witte rand hoor eigenlijk wel (en die is wel gelukt), maar echt mooi vind ik het niet. Ook niet op het origineel (of replica, hoe je die ook moet noemen).
    Van de andere kant... het is allemaal zo klein, je ziet er bijna niks van terug. Ik ga er eens rustig over nadenken.
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Je kan heel subtiel een tantje of wat aantikken, maar laat hem niet rondlopen zoals nu. Nu is het net alsof Pipo een pruik opheeft. :)
    Je hoeft omdat het zo klein is hier en daar alleen iets aan te tikken met je kwastje. Je ziet het niet of nauwelijks en dan krijg je eerder het idee dat er iets is. Ga je echt proberen alle tanden zichtbaar te maken dan is het snel over the top.
     
  13. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het waren bij de eerste poging ook 3 kleine streepjes, maar toen ik met die rand aan de slag ging, ging het mis. Toen die rand er op zat heb ik heb opnieuw geprobeerd, maar het is gewoon een enorm gepriegel.
    En ja, die leeuw lijkt inderdaad net een clown :rofl:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    IMG_0098.JPG

    Hier heb ik het mannetje ter paard ook zichtbaar gemaakt met gewoon hier en daar een tikkie verf. De illusie maakt het een man ter paard. Voorheen zonder verf was het niet duidelijk wat het was.
     
    TIMBERWOLF en Leensen vinden dit leuk.
  15. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 17 / 18

    Eerst verder gegaan waar ik vorige keer mee gestopt was en dat is het bijwerken van de mond van de leeuw.
    Nog steeds niet super, maar niet uitvergroot kan het er wat mij betreft mee door. Gelukkig zie je er op deze foto niet veel van, maar die rare witte lippen zijn weg :)
    [​IMG]

    De verschansingen op het hoofddek zijn, op de relingen na, klaar.
    [​IMG]

    Toen kwam er minder goed nieuws. Ik dacht toch echt dat ik de streepjes gevolgd had, maar bij de achterste 4 spanten is er toch wat mis gegaan. Ik had het a.d.h.v. de foto's die ik regelmatig check ook allang moeten zien. Het onderste berghout liep bij de laatste geschutspoort nog goed, maar bij de kont komt ie gewoon 1 plank te laag uit, waardoor de galerijen strak tegen het gele berghout aan zouden gaan komen.
    [​IMG]

    Helemaal goed zal het dus niet gaan komen, dus als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. 4 planken losgewrikt en opnieuw vastgezet.
    [​IMG]

    En dan is dit het resultaat (ziet er met dat geklieder met beits even niet uit, maar het gaat om het idee)
    [​IMG]

    Gelukkig ging er ook nog wel iets goed en dat is het galjoen.
    [​IMG]

    Uiteraard heb ik diverse spantjes meerdere keren op de plek moeten zetten, want het is nogal een puzzel om het netjes (passend) te krijgen.
    Aan stuurboordkant zitten de noten afwerkingen er ook op. Veel werk, maar ik ben blij met het resultaat.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Die reling gaan nog wel een uitdaging worden, want die gaat een flinke bocht naar boven moeten maken. Nog even uitzoeken waar ik dat van moet maken, want noten 4x4 zit volgens mij niet in de doos.
     
    janzwart, Heinrich, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja dit lijkt op een leeuw

    Herstel zie je straks niks meer van. En je galjoen is mooi gelukt.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat heb je mooi gemaakt Marco, en voor die reling kun je eens bij Marc kijken met zijn Black Pearl. volgens mij had die zijn reling opgebouwd uit dunnere plankjes die in het juiste model in elkaar geplakt zijn.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  18. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik te weinig tijd heb om al die verslagen te lezen, maar ik ben dus even naar dat project van Marc aan het kijken nu en dat is wel impressive hoor.
    Die relingen van 2 dunnere lagen maken lijkt inderdaad het meest voor de hand liggend. Dat was met de berghouten ook.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  19. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Jy maak baie mooi vordering Leensen. Die galjoen lyk eersteklas!
     
    Leensen vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Goed nat maken en kalm aan buigen zonder te forceren, volgens mij zat er bij mij linden 4x4mm in ipv noten, maar dat is best goed bij te kleuren hoor
    Voor de rest word het een mooie Batavia hoor Marco :worship::worship:
     
    Leensen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina