Marco's Bouwverslag van Kolderstok's Batavia

Week 21 / 23

De laatste tijd even wat minder tijd (en zin) gehad. Het enige waar ik aan heb gewerkt zijn de gallerijen.

Een deel van de bolle wulf had ik al gedaan. Daar is nu een 2e laag overheen gekomen.
Geen idee of dit zo ook de bedoeling was, want heel logisch komt het niet op me over.
097.jpg

Maar goed, als het eenmaal dicht zit, dan zie je daar niks meer van :D
098.jpg

Laagje verf er over.
099.jpg

Deurtjes heb ik niet kunnen vinden. Waarschijnlijk was dat gewoon het stuk wat overbleef van de kozijnen, maar dat had heb ik voor "afval" aangezien. Dus die deurtjes zelf vaan gemaakt.
100.jpg

Ben v/d week bij de Batavia geweest (wat wel even schrikken was, want het lijkt een beetje vergane glorie), maar gelukkig wel goeie foto's kunnen maken ondanks het slechte weer. Daar zag ik dat de sierlijsten langs de dankrand een soort van kwart rondhout was. En aangezien er toch geen 1x1 in de doos zat, heb ik dat randje van een aan 2 kanten bijgevijld satestokje gemaakt.

Hallo Leensen. Die galerij en veral die bolle wulf lyk eersteklas! Die deurtjes is op die vel.

Ja, die conclusie had ik uiteindelijk ook getrokken, maar toen was het al te laat :D
Ik dacht dat het alleen om de kozijnen ging. Nergens stond beschreven dat ik dat deurtje moest bewaren.

Maar goed, de deurtjes die ik nu heb zijn veel mooier, want die zijn opgebouwd uit 3 verticale latten.

Week 25 en 26

Ik was begonnen met het beplanken van het gallerijdak met de linden 4x1 latjes. Ook de boog boven de deur heb ik getracht met die latjes geschoteld aan te brengen, maar ik vond dat niet mooi.
Dus alles er weer af gesloopt en overnieuw begonnen. De boog boven de deur eerst (en niet geschoteld). En i.p.v. de 4x1 latjes heb ik de abachi latjes gebruikt voor het dek. Die zijn iets smaller en dunner wat m.i. net iets beter past.

101.jpg

En dan is dit het geworden, zonder kleurtje
102.jpg

En zo met kleurtje
103.jpg

En ook bakboord zijde schiet al aardig op.
104.jpg

Ja - dat ziet er netjes uit. Ik ben bezig met het herschrijven van de bouwbeschrijving en zal hier ook wat over schrijven.

Week 26

De gallerij aan bakboordzijde is ook klaar. Niet op de foto, dus dat moeten jullie maar even van me aannemen :)

Deze week een start gemaakt met de fortuining (als dat het juiste woord is).
Dat was nog best even een gedoe, want ik wilde die eerste plank niet plat tegen de spant aan zetten, maar al gelijk onder een hoek. Goed vastkrijgen was al een uitdaging onder een hoek, zeker in combinatie met de glooiing. Maar goed, uiteindelijk is het dan toch gelukt. Eerste rij eerst maar geverfd. Dat scheelt straks weer geknoei.
105.jpg

En met de 2e plank erbij ziet het er dan zo uit
106.jpg

Ook vóór zit de eerste plank er op en ben ik begonnen met het beplanken van het bakdek
107.jpg

108.jpg

Nee wat, Leensen - dit lyk sommer eersteklas!:thumbsup: Die "ongeschotelde" plankjes bokant die deure is n uitstekende idee - ook om die 3mm latjes te gebruik. Dankie vir daardie insig.

Week 27

Nadat de eerste plank van de fortuining er op zat, eerst maar eens een staandertje geplaatst om wat steun te hebben (al mijn spanten waren al gesneuveld en eigenlijk vind ik het ook niet zo handig om ze weg te moeten zagen
109.jpg

Het bakdek was klaar, maar het zat me niet helemaal naar de zin. De middelste planken waren zowel plankjes van 3 als 4mm, maar helaas was 3x4 toch niet hetzelfde als 4x3 waardoor er lelijke kieren ontstanden.
110.jpg

En nu ziet er zo uit
111.jpg

De aftimmering die aansluit op het dek zit er ook op en de verticale plank een laagje verf gekregen om te voorkomen dat ik straks het dek weer volklieder :)
De fortuining bij het bakdek zit er nu op en het dek is 2x in de beits gezet.
112.jpg

Dus nu kunnen we achter verder. Ook hier al vast een staandertje geplaatst. Komende week verder met de planken.
113.jpg

Hoi Marco. Ik volg ook jou bouw verslag :) en ik vind dat je al iets heel moois aan het bouwen bent. Mijn complimenten. En ik ben zelf ook net begonnen met model bouw van oude schepen en ben nu ook de Batavia van kolderstok aan het bouwen. En het is inderdaad een hele mooi en moeilijke uitdaging. Ik wou zelf ook een eigen topic hier beginnen om af en toe foto's te plaatsen van mijn bouwwerk en vragen te stellen aan ervaren bouwers. Alleen ik kan nergens vinden hoe dat moet ha ha. Maar ik loop nu zelf ergens tegen aan. En dat is de kleur van de spiegel. Ik zie bij alle bouw verslagen van diverse bouwers dat het allemaal zwart is geschildert. Maar ik kom ook foto's tegen van de echte Batavia dat ie donkerblauw is en ik heb hier thuis ook een boek van Willem vos . En daar staat een plaatje in van de spiegel en die is ook donker blauw? Dus weet iemand of de spiegel nou zwart moet of donker blauw? Groetjes roy van diepen

Back