Marco's Bouwverslag van Kolderstok's Batavia

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Leensen, 23 jan 2020.

  1. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    @Heinrich,
    It's dark oak, but I bought it at the local construction market. The cheapest one I could find :)
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De waterlijn was overigens in werkelijkheid niet zo heel strak hoor. Die werd er maar een beetje tegenaan "gekwakt" ....
     
    Leensen en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  4. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 21 / 23

    De laatste tijd even wat minder tijd (en zin) gehad. Het enige waar ik aan heb gewerkt zijn de gallerijen.

    Een deel van de bolle wulf had ik al gedaan. Daar is nu een 2e laag overheen gekomen.
    Geen idee of dit zo ook de bedoeling was, want heel logisch komt het niet op me over.
    [​IMG]

    Maar goed, als het eenmaal dicht zit, dan zie je daar niks meer van :D
    [​IMG]

    Laagje verf er over.
    [​IMG]

    Deurtjes heb ik niet kunnen vinden. Waarschijnlijk was dat gewoon het stuk wat overbleef van de kozijnen, maar dat had heb ik voor "afval" aangezien. Dus die deurtjes zelf vaan gemaakt.
    [​IMG]

    Ben v/d week bij de Batavia geweest (wat wel even schrikken was, want het lijkt een beetje vergane glorie), maar gelukkig wel goeie foto's kunnen maken ondanks het slechte weer. Daar zag ik dat de sierlijsten langs de dankrand een soort van kwart rondhout was. En aangezien er toch geen 1x1 in de doos zat, heb ik dat randje van een aan 2 kanten bijgevijld satestokje gemaakt.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hallo Leensen. Die galerij en veral die bolle wulf lyk eersteklas! Die deurtjes is op die vel.

    WeChat Image_20200615013508.jpg
     
    Leensen vindt dit leuk.
  6. jotjot

    jotjot

    Lid geworden:
    31 dec 2018
    Berichten:
    51
    Locatie:
    bronneger
    Jaques en Leensen vinden dit leuk.
  7. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    hahaha, wat leuk. Die kende ik nog niet. Zeker reuze handig! Al heb ik nu natuurlijk ook de foto's, maar in 3D om een bepaald object heen te gaan brengt het wel meer tot leven :)
     
  8. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ja, die conclusie had ik uiteindelijk ook getrokken, maar toen was het al te laat :D
    Ik dacht dat het alleen om de kozijnen ging. Nergens stond beschreven dat ik dat deurtje moest bewaren.

    Maar goed, de deurtjes die ik nu heb zijn veel mooier, want die zijn opgebouwd uit 3 verticale latten.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is mooi werk Marco, :rofl::rofl:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  10. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 25 en 26

    Ik was begonnen met het beplanken van het gallerijdak met de linden 4x1 latjes. Ook de boog boven de deur heb ik getracht met die latjes geschoteld aan te brengen, maar ik vond dat niet mooi.
    Dus alles er weer af gesloopt en overnieuw begonnen. De boog boven de deur eerst (en niet geschoteld). En i.p.v. de 4x1 latjes heb ik de abachi latjes gebruikt voor het dek. Die zijn iets smaller en dunner wat m.i. net iets beter past.

    [​IMG]

    En dan is dit het geworden, zonder kleurtje
    [​IMG]

    En zo met kleurtje
    [​IMG]

    En ook bakboord zijde schiet al aardig op.
    [​IMG]
     
    Montgomery, TIMBERWOLF, Hoosterw en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi geworden Marco.:)
     
    Leensen vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja - dat ziet er netjes uit. Ik ben bezig met het herschrijven van de bouwbeschrijving en zal hier ook wat over schrijven.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ja zeker keurig gedaan.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Echt beter zonder geschoteld!! Netjes gemaakt
     
    Leensen vindt dit leuk.
  15. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 26

    De gallerij aan bakboordzijde is ook klaar. Niet op de foto, dus dat moeten jullie maar even van me aannemen :)

    Deze week een start gemaakt met de fortuining (als dat het juiste woord is).
    Dat was nog best even een gedoe, want ik wilde die eerste plank niet plat tegen de spant aan zetten, maar al gelijk onder een hoek. Goed vastkrijgen was al een uitdaging onder een hoek, zeker in combinatie met de glooiing. Maar goed, uiteindelijk is het dan toch gelukt. Eerste rij eerst maar geverfd. Dat scheelt straks weer geknoei.
    [​IMG]

    En met de 2e plank erbij ziet het er dan zo uit
    [​IMG]

    Ook vóór zit de eerste plank er op en ben ik begonnen met het beplanken van het bakdek
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    janzwart, TIMBERWOLF, Montgomery en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nee wat, Leensen - dit lyk sommer eersteklas!:thumbsup: Die "ongeschotelde" plankjes bokant die deure is n uitstekende idee - ook om die 3mm latjes te gebruik. Dankie vir daardie insig.
     
    Leensen vindt dit leuk.
  17. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 27

    Nadat de eerste plank van de fortuining er op zat, eerst maar eens een staandertje geplaatst om wat steun te hebben (al mijn spanten waren al gesneuveld en eigenlijk vind ik het ook niet zo handig om ze weg te moeten zagen
    [​IMG]

    Het bakdek was klaar, maar het zat me niet helemaal naar de zin. De middelste planken waren zowel plankjes van 3 als 4mm, maar helaas was 3x4 toch niet hetzelfde als 4x3 waardoor er lelijke kieren ontstanden.
    [​IMG]

    En nu ziet er zo uit
    [​IMG]

    De aftimmering die aansluit op het dek zit er ook op en de verticale plank een laagje verf gekregen om te voorkomen dat ik straks het dek weer volklieder :)
    De fortuining bij het bakdek zit er nu op en het dek is 2x in de beits gezet.
    [​IMG]

    Dus nu kunnen we achter verder. Ook hier al vast een staandertje geplaatst. Komende week verder met de planken.
    [​IMG]
     
    Mees Ippel, janzwart, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Roy v d

    Roy v d

    Lid geworden:
    9 jul 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hoi Marco. Ik volg ook jou bouw verslag :) en ik vind dat je al iets heel moois aan het bouwen bent. Mijn complimenten. En ik ben zelf ook net begonnen met model bouw van oude schepen en ben nu ook de Batavia van kolderstok aan het bouwen. En het is inderdaad een hele mooi en moeilijke uitdaging. Ik wou zelf ook een eigen topic hier beginnen om af en toe foto's te plaatsen van mijn bouwwerk en vragen te stellen aan ervaren bouwers. Alleen ik kan nergens vinden hoe dat moet ha ha. Maar ik loop nu zelf ergens tegen aan. En dat is de kleur van de spiegel. Ik zie bij alle bouw verslagen van diverse bouwers dat het allemaal zwart is geschildert. Maar ik kom ook foto's tegen van de echte Batavia dat ie donkerblauw is en ik heb hier thuis ook een boek van Willem vos . En daar staat een plaatje in van de spiegel en die is ook donker blauw? Dus weet iemand of de spiegel nou zwart moet of donker blauw? Groetjes roy van diepen
     
    Jaques en Leensen vinden dit leuk.
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
  20. Roy v d

    Roy v d

    Lid geworden:
    9 jul 2020
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Dank je wel. En ik ga het vanavond even proberen
     

Deel Deze Pagina