Mathea Vll speedboot

Ernaast is prima zelfs. Zo heb ik 'm:

full
 
Top.
Nu nog even wachten op de leveringen van de props en de koppeling.
Kan daarna het roer en de aandrijfas definitief plaatsen.

Las nog ergens iets over gewicht en vermogenverhouding , bij speedboten .
Vuistregel zou 2KW per kg zijn.
Het gewicht is nu 762 gram en daar komt nog wel iets bij.
Het vermogen zal bij mijn Mathea absoluut niet realiseerbaar zijn.
Ben benieuwd waar het toe zal leiden.
 
Laatst bewerkt:
Nou, die vuitregel gaat zeker niet op bij de Mathea vii. Bij lange na niet zelfs. Hoe kom je aan die vuistregel? 0,2kWatt per kg voor de Mathea komt dichter in de buurt...
 
Laatst bewerkt:
Nou, die vuitregel gaat zeker niet op bij de Mathea vii. Bij lange na niet zelfs. Hoe kom je aan die vuistregel? 0,2kWatt per kg voor de Mathea komt dichter in de buurt...
Vond het zelf ook al absurd.
Stond ergens op een Duits forum.
Probeer zoveel mogelijk te lezen maar net als bij de modelvliegtuigen, is er veel kaf tussen het koren.
 
Roer positie bepaald.
Vind dit roer een enorme afbreuk doen aan het model maar het is niet anders.
Het eigengemaakte roer zal voor static worden gebruikt en het alum.dan alleen voor varen.
IMG_20210120_190625.jpg
IMG_20210120_190645.jpg
 
Ik heb het roer later nog verder naar achter gezet zelfs.
Het bootje stuurde bij mij eerst echt niet erg fijn.
Nu vaart hij heerlijk.
8286a3c7ff9980a028bc3b376f5294f7.jpg
 
Zo, de laatste onderdelen zijn binnen.
Ik had de koppeling met M6 besteld maar M5 ontvangen:(
Zelf maar even een M6 van gemaakt.
Voor de test de 37mm prop gemonteerd.
Kan nu weer verder met de bouw.
Zal het roer nog iets naar links verplaatsen.
IMG_20210129_145843.jpg
IMG_20210129_145934.jpg
 
Wil je ‘m ook ‘s van de zijkant fotograferen op een vlak oppervlak (als-of op water op snelheid)? Prop en roer komen dan naast het tafelblad. De as en drijvers leunen op het tafelblad.
Zoals op onderstaande foto... gele lijn == tafelblad.

full
 
Laatst bewerkt:
De drijvers rusten dan op de tafel evenals het achterste deel van de as. En de hele romp is zichtbaar over de gehele lengte.

 
Laatst bewerkt:
P_20210129_171437.jpg
P_20210129_171437.jpg

P_20210129_171437.jpg
 

Bijlagen

  • P_20210129_171451.jpg
    P_20210129_171451.jpg
    94,1 KB · Weergaven: 124
  • P_20210129_171435.jpg
    P_20210129_171435.jpg
    107,3 KB · Weergaven: 120
  • P_20210129_171825.jpg
    P_20210129_171825.jpg
    95 KB · Weergaven: 118
  • P_20210129_171835.jpg
    P_20210129_171835.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 115
Het punt van zorg omcirkeld... kan ook aan de foto liggen, maar het lijkt erop dat de hoek drijver - water erg vlak is. Klopt dat? Ook als je bijvoorbeeld van een wat lager punt kijkt/ fotografeert?

full
 
Ik zie een duidelijk verschil tussen jouw Mathea en die van mij.
De drijvers van jouw Mathea lopen scherp en steil op naar de voorzijde terwijl bij die van mij in een flauwe bocht op naar de voorzijde lopen.
Dat is dan ook het enige verschil.
Het raakvlak van de drijvers is nog minder dan5 millimeter en komt daarmee aardig in de buurt van jouw Mathea.
Ik heb dit kunnen waarnemen door er een zaklantaarn onder door te laten schijnen.
 
Die zilverkleurige roundnose is eigenlijk de Miss-K (bouwpakketje uit de VS en ietsje kleiner als de Mathea vii van Aero-Naut). Het raakvlak van minder dan 5mm is niet relevant, de hoek van de drijvers is enorm belangrijk. Vooruitlopend op de maiden ga je te maken krijgen met:
1. motor die te weinig toeren maakt, waardoor hydro-prop niet doet wat ze onder optimale omstandigheden doet;
2. te weinig Angle-of-Attack drijvers waardoor onevenredig veel wrijving het gevolg is;
3. behoorlijk veel gewicht aan voorzijde dat je zult moeten compenseren aan de achterzijde voor correct C of G. Een lichtgewicht zal het niet worden, maar dat hoeft ook niet. Mits CG maar wel juist is.

Puntje 2 kun je makkelijk oplossen. De as naar de prop kan wss niet meer vlakker? Dan 3mm balsa onder de drijvers en in denkbeeldige driehoek vlak schuren, zodat meer A-o-A het gevolg is.
 
Die zilverkleurige roundnose is eigenlijk de Miss-K (bouwpakketje uit de VS en ietsje kleiner als de Mathea vii van Aero-Naut). Het raakvlak van minder dan 5mm is niet relevant, de hoek van de drijvers is enorm belangrijk. Vooruitlopend op de maiden ga je te maken krijgen met:
1. motor die te weinig toeren maakt, waardoor hydro-prop niet doet wat ze onder optimale omstandigheden doet;
2. te weinig Angle-of-Attack drijvers waardoor onevenredig veel wrijving het gevolg is;
3. behoorlijk veel gewicht aan voorzijde dat je zult moeten compenseren aan de achterzijde voor correct C of G. Een lichtgewicht zal het niet worden, maar dat hoeft ook niet. Mits CG maar wel juist is.

Puntje 2 kun je makkelijk oplossen. De as naar de prop kan wss niet meer vlakker? Dan 3mm balsa onder de drijvers en in denkbeeldige driehoek vlak schuren, zodat meer A-o-A het gevolg is.
Ga nog een poging wagen om de as (nog) vlakker in te bouwen en de hoek aan te passen.
Foto's volgen.
 
Back
Top