Meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen

Hey Mondiaan,

nogmaals, ik kan hier heel weinig echt gefundeerds over zeggen.
Zoals ik het zie, is het een echt volledig starre kop, zonder enige vorm van flex of demping, dus het zal naar alle waarschijnlijkheid zeer vinnig reageren 9ter vergelijk: mijn BO van 12 kilo en 1.90 meter rotor voelt min of meer aan als een 450 paddelkop, maar dan minder stabiel. Dus een 450 of 500 size met een dergelijke kop zal nog wel een pak nerveuzer zijn denk ik. Wat je dan weer wel hebt met die kop, is dat je in elkg geval het uitlijnen van de tuimelschijf kwijt bent, dat is al constructief in de kop en swashplate verwerkt.

Groet, Bert

En opnieuw een stukje er aan vast geplakt.
Op A4 zijn het inmiddels slechts 18 pagina's tekst.

We zullen doorgaan!

Grt,
Ben

Zeer waardevolle info mannen ! Echt een aanwinst voor het forum :D

Die kleine Bo met vierblad is ook een mooie uitdaging, welliswaar niet te vergelijken met zo`n zware heli, maar je kunt wel het stappenplan gebruiken om hem in te vliegen.

Gyro's

Beste Ben en Bert,

Een bijzonder bruikbaar en helder verhaal, zeker als je aan de vooravond staat van het grote avontuur om voor het eerst meerblads te gaan vliegen. Ik weet uit de gesprekken met Bert dat hij er geen voorstander van is maar het zou toch geweldig zijn als het verhaal werd afgemaakt met een hoofdstuk over meerassige gyro's op zo'n rotorkop. Over dit onderwerp zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer en een stap voor stap manual (how to setup e.d.) zou net als dit stukje proza een verademing zijn.

Grz. Bone

Hallo Bone,

Ik heb veel te weinig ervaring met de girosystemen zoals van Robbe en de V-stabi (V-bar)
De paar keer dat ik er aan heb mogen ruiken in heli's van een ander was ik niet echt onder de indruk. De enige schuldige ben ik, want deze systemen kunnen goed werken.
Ik vind dat de helicommand van een zo'n trieste bekabeling is voorzien dat ik daar beslist geen 4 dikke servo's aan durf te hangen dus die zal ik zelf nooit testen. Ik heb er 1 gekregen om mee te experimenteren. Heb hem ook snel weer terug gegeven.
Zelf ben ik van mening dat als ik de heli zonder dergelijke handel niet kan vliegen ik kies voor een ander systeem van rotorkop. Nu zullen er mensen zijn die zeggen: "dan moet je ook de staartgiro weg laten" Misschien wel, maar als mijn staart(giro) uitvalt breng ik de heli nog wel zonder verdere brokken terug. Als een giro op de kop uitvalt is het einde oefening, zelfs voor de beste vlieger omdat de instellingen die nodig zijn de rigid zonder giro's te vliegen dan ontbreken.

Volgend probleem is dat dit soort elektronica nog al een keer wordt aangepast of vervangen door een nieuwer product. Of er komt een nieuwe leverancier met weer een ander girosysteem op de markt.

Een handleiding schrijven die universeel is op deze systemen is onmogelijk dus je moet dan voor elk systeem een beschrijving maken.
En de beschrijving blijven updaten naar volgede software versies of nieuwe systemen.

Grt,
Ben

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Ben en Bert,

Een bijzonder bruikbaar en helder verhaal, zeker als je aan de vooravond staat van het grote avontuur om voor het eerst meerblads te gaan vliegen. Ik weet uit de gesprekken met Bert dat hij er geen voorstander van is maar het zou toch geweldig zijn als het verhaal werd afgemaakt met een hoofdstuk over meerassige gyro's op zo'n rotorkop. Over dit onderwerp zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer en een stap voor stap manual (how to setup e.d.) zou net als dit stukje proza een verademing zijn.

Grz. Bone

Hallo Bone,

Ik spreek nu even voor mezelf: Ik kan moeilijk iets beschrijven waar ik geen ervaring mee heb, en waar ik ook niet van plan ben zelf ervaring mee op te gaan doen. Dat is niet lullig bedoeld, maar in de praktijk zou het betekenen, dat ik een V-stabi of aanverwant moet gaan kopen, leren instellen en vervolgens weer verwijderen omdat ik er toch niet mee ga vliegen. Buiten dat, een paar jaar geleden was het simpel: er was alleen een V-stabi. Nu zijn er meerdere systemen, waarvan ieder systeem weer zijn specifieke eigenschappen heeft, V-stabi heeft ook al een paar van zijn principes laten varen (heb begrepen dat de pitotbuis voor de snelheidsmeting al geschrapt is uit de huidige ontwerpen) dus zelfs al zouden we dit doen, dan is het nog maar heel beperkt, want we kunnen niet alles testen en beschrijven.

Ik weet niet hoe Ben hier over denkt, en mogelijk (hij doet veel meer invlieg- en afstelwerk als ik) heeft hij hier wel ruime ervaring mee.
Maar nog helemaal afgezien daarvan: het stuk wat Ben en ik geschreven hebben, is juist specifiek bedoeld, om mensen duidelijk te maken dat het ook zónder stabilisering kan.

Feitelijk vraag je ons nu om precies het tegenovergestelde te schrijven als waar we op dit moment mee bezig zijn :)

Groet, Bert

EDIT: goh, da's toevallig, Ben was ook al aan het typen....

We zaten duidelijk tegelijk te typen :)
Ja en jij zit je post aan te passen.

Mooi en duidelijk verhaal. :thumbsup: Heeft me toch een 4-blads kop voor de 450 doen heroverwegen (en nog niet besloten). ;)

Mooi en duidelijk verhaal. :thumbsup: Heeft me toch een 4-blads kop voor de 450 doen heroverwegen (en nog niet besloten). ;)

Jouw 450 zal wel vliegen met de 4 blad, maar het gaat je niet bevallen.

Je komt dus voor de keuze te staan, of die kop eraf, of een mini-stabi erop. Want dan gaat hij wel prima vliegen. En die is nie goedkoop.

Jouw 450 zal wel vliegen met de 4 blad, maar het gaat je niet bevallen.

Je komt dus voor de keuze te staan, of die kop eraf, of een mini-stabi erop. Want dan gaat hij wel prima vliegen. En die is nie goedkoop.

Tsja, hoewel ik denk dat je gelijk hebt:
Er zijn ook mensen (vraag me niet hoe ze dat doen) die lekker ontspannen buiten staan te 3D-en met een T-rex 250. Dus je kunt nooit zeggen of het iemand bevalt, da's best persoonlijk denk ik....

Zelf heb ik een drieblads trainer staan, die zonder ballast zo "eenvoudig" vliegt dat iedereen met een minuut of tien "omschakelen" al een heel eind komt.....

Naar alle waarschijnlijkheid, als alles gedaan word om die 450 zo licht mogelijk te houden, kon het nog wel eens meevallen....
Een ding is zeker, zo makkelijk als een 2blad met paddel word het in elk geval NIET!

Groet, Bert

VStabi

Hoi Bert en Ben,

Excuses voor mijn vraag over de VStabi. Ik was even vergeten dat jullie juist willen laten zien hoe je de boel instelt om zonder te vliegen. Het wordt wel steeds aantrekkelijker om eerst eens zonder te vliegen en dan met VStabi. Ondanks de vele mailgesprekken met Brutus ben ik daar nog steeds niet aan uit. Tenminste vwb het experiment met de testbed. Voor de BO is het mij duidelijk, dan gaat ie erop. Ik heb geen zin om straks met knikkende knieeen naar een meeting te gaan en de boel static te laten staan ergens in een hoekie. Ik neem de uitnodiging van Brutus aan om binnenkort eens naar zijn trainers te komen kijken en live te zien wat er nou allemaal bij komt kijken.

Voor nu, vooral doorgaan heren!

Grz.Bone

Laatst bewerkt:
Hey Bone,

Excuses nergens voor nodig hoor :)

Zeker met het testbed, zonder ballast: probeer het nu maar eens, je zult zien, dat zolang de heli licht is, dat het best meevalt. Dat haalt de angst weg. Daarna "gewoon" je vliegvaardigheid uitbouwen.
Niemand zegt dat je binnen een week met zo'n ding moet kunnen vliegen, maar tot nog toe zeggen we ook niet dat het onmogelijk is, in tegendeel.
Je moet het alleen niet onderschatten.

Je bent toch ooit ook met "gewoon" helivliegen begonnen?.

Wat langskomen betreft: je bent van harte welkom!

Groet, Bert

He bert Wanneer ben je weer eens te bewonderen op het veld...
kan je ook eens met die (oudere) 4 blads bo van mij vliegen !
haha en wil ik die 3 blads trainer wel eens proberen !

Groetjes Rick

He bert Wanneer ben je weer eens te bewonderen op het veld...
kan je ook eens met die (oudere) 4 blads bo van mij vliegen !
haha en wil ik die 3 blads trainer wel eens proberen !

Groetjes Rick

Heu,

IK ben er ieder weekend dat er gevlogen kan worden.... Wanneer zien we JOU weer eens???? LOL

Groet, Bert

PS je hebt PB

Back