Er is weer het een en ander gedaan en binnengekomen. Jullie worden dus weer deelgenoot (hierin zit iets van genieten) van mijn modelbouwperikelen. Eigenlijk is het best lekker zo'n bouwverslag te schrijven. Het geeft mijzelf ook altijd een moment van bezinning. Ik kan tegenwoordig niet meer zo goed vooruit denken met stappen die ik maak. Ook vergeet ik nog wel dingen. Dat merk ik in de modelbouw ook steeds meer. Op deze manier loop ik altijd mijn eigen project ook een beetje door.....
Genoeg geleuter. De speaker! Ik had al opgemerkt dat deze niet in het dak kon. Nu zullen er nog wel plattere zijn maar of je dan nog wel de gewenste kwaliteit hebt? Ik heb deze nu immers ook al. Dus dan ook maar gebruiken.
Wat plekken bekeken in de vrachtwagen. Onderin zou eventueel een mogelijkheid zijn maar je moet ook iets van een klankkast hebben. Bovendien moet deze Arocs wel terreinwaardig worden en zal ook daadwerkelijk het zand zien op de met name Duitse banen.
Uiteindelijk besloten dat dit het plekje gaat worden.
Ik denk dat het wel goed gaat wat betreft het uitzicht/inkijk. In mijn MAN en MB SK berger staat de speaker ook in de cabine en valt niet storend op. De eventuele binnenverlichting zou nog roet in het eten kunnen gooien. Dan moeten we dat maar even bekijken. Een andere plek is er naar mijn mening niet. Achter de achterwand kan ook niet. Die ruimte is te smal.
Dus eerst maar eens een bakje bouwen van 3mm styreen.
Deze is klaar voor de verdere afwerking.
Dan nog de ex- accuhouder voor de onderdelen aan het chassis. Nu het geen accuhouder meer is kan er ook nog wel wat zichtbaar materiaal vanaf.
Voor.....
en na.
En de andere kant heeft een soortgelijke behandeling ondergaan.
Weer wat klaar.
Aan de onderkant van de kiepbak moest ook nog het een en ander gelijmd worden. Beetje vreemd op zich wel dat Tamiya zich al deze moeite neemt voor extra mallen. Als ze de bak aan de onderkant wat anders gevormd hadden dan was dit helemaal niet nodig.
De bak en het rekje met kapjes en strookjes.
Deze moeten dan als dwarsbalken gelijmd worden op de richeltjes.
En deze strookjes in de rand van de bak aan de onderzijde. Dit is niet geheel dicht. Achteraf bedacht ik me dat bij het reinigen voor het spuiten, de eerste reiniging is altijd een sopje bij mij, hier nog wel eens water onder zou kunnen blijven. Goed drogen is dus nog meer noodzaak als het al is.
En alles gelijmd.
Ook staan er al 3 bakjes op de hobbykamer waarin het klein spul op kleur komt te liggen. Gezien de voorspellingen zou het zomaar kunnen zijn dat ik dit weekend al wat klein spul kan spuiten en dat ook ga doen.
Ja, spuiten. Dan moet je ook weten wat voor een kleuren. Dat heeft me heel wat hoofdbrekens gekost. Groot voordeel van het nabouwen van een bestaande truck is dat je over de kleuren niet na hoeft te denken. Deze Arocs komt virtueel in de plaats van mijn Actros. Ik kan Sterre immers niet zonder vrachtwagen laten zitten. Blauw en rood komen dan weer om de hoek kijken. Dit zijn ook favorieten van mij moet ik zeggen.
Toch wilde ik iets heel anders. Het gaat geen showtruck worden, dat zeker niet. Het is immers een bouwvoertuig. Voor de hand liggend is dan de bovenzijde een kleur en de onderzijde, bumper en spatborden, grijs/grauw plastic kleurtje. Heb ik ook overwogen. Ook de wat klassieke Mercedes kleuren groen samen met rood heb ik bekeken. Foto's, You tube en forums doorgespit naar Arocsen.
Uiteindelijk een beslissing.
Weer met lakstiften in Ral kleuren. De precieze kleuren en kleurstelling gaan jullie nog zien maar er is een kleur voor het chassis, 2 voor de carrosserie, en 2 voor de aanbouwdelen.
Dan nog de afdeling pakketjes en post......
Buiten de doos met lak.
Dit komt op de achterspatborden. Maatwerk traanplaat. Ik had al in een vroeg stadium gezien dat in de bouwdoos hiervoor stickers zitten. Die vind ik gewoon lelijk. Ik had al overwogen om de spatborden gewoon zwart te laten. Eventueel traanplaat spatborden te kopen of eventueel (laten) maken.
Toen zag ik dit setje en heb besloten hiervoor te gaan.
De eindschakelaars voor de bak en diodes. Natuurlijk maar 2 nodig voor deze. Ook een set voor de Goldhofer en reserve......
Ik heb nog overwogen om de motor van de bak met een regelaar van CTI te besturen. Deze hebben regelaars met een soort afslag onder belasting bedoeld voor de elektrische cilinders. Deze heb ik ook gebruikt in de spindel van de MB SK bergingstruck. Daar werkt hij nog steeds goed want ik heb nog steeds goed contact met de nieuwe eigenaar in Engeland.
In 2 Duitse forums heb ik echter ook gelezen dat vooral bij belasting het wel mis kan gaan met deze Thor regelaars. Gezien de Arocs toch een kieper is en er meer van de motor gevraagd zal worden dan bij de berger heb ik besloten voor ouderwetse eindschakelaars te gaan.
Trouwens wat een prijsverschil. Bij de grote C kost ie ruim € 3,00. Bij een kleine electrowebwinkel in NL € 0,90. Je hebt het dan een dag later. Bij de grote Ali heb je er 10 voor $ 1,55 incl verzenden!!!!!
Tot slot nog even terugkomend op de flatcables van Beier. Bij de leverancier van de switches ook deze gevonden. Ik dacht altijd dat die contacten/kabels etc van Beier iets bijzonders waren....Dat valt dus wel mee.
Zo, weer een lang verhaal geworden........