Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Er was ook nog een pakje en even vrij uurtje dus bekeken en even plaatjes geschoten. Houden we het topic een beetje actief :);)

360.jpg


360.jpg


Een cabine sluiting. Deze kwam ik tegen toen ik naar velgjes aan het zoeken was. Kon het niet laten.......
En dan de velgen natuurlijk. Wilde toch graag alu velgen op de vrachtwagen. Chroom zoals geleverd vind ik niet passen en spuiten eigenlijk ook niet bij een EU truck. Past niet in het totaalbeeld wat ik voor ogen heb.

Gelukkig zijn er adressen waar de velgen nog enigzins betaalbaar zijn al ligt er hier ook voor ruim € 100,00.....

360.jpg


360.jpg


360.jpg


En met de bandjes ziet het er dan zo uit.

360.jpg


Ik zou zeggen hoogwaardig maar niet bling.
 
zijn geen chroomplated velgen
had die op ebay gevonden,hebben n soort smoke laagje over t chroom alu velgen
al lijken uw achtervelgen er wel erg op
 
Begrijp nog steeds niet wat je precies wilt vertellen Marco.

Eerst nog even wat anders. Afgelopen weekend in Duitsland op de baan van IG Mini Logistik geweest in Waltrop. Ze hadden de baan uitgebouwd en op de opening moest ik toch wel even gaan kijken. Het is ook maar een uur rijden voor mij.

Ter plekke had ik ook afgesproken met iemand die voor mij een kiepspindel had. En hij had hem bij zich.

360.jpg


Mooi slank setje met een trapezium draad. De truuk voor de truck was eigenlijk een 3D geprint nieuw kontje.

360.jpg


Deze moet dan in de plaats van het originele eindstuk komen. Bij een tamiya truck zit dan achter zo'n stalen dwarsbuis tussen dat eindstuk. Hierop steunt dan de spindel. Die buis moet door de gaten in de armen. Deze set hadden ze ontwikkeld voor een standaard Tamiya 6x4 Arocs 3363 trekker waar ze een kieper van hebben gemaakt. 2 werkende kiepers hadden ze bij zich en ik was onder de indruk. Omdat de spindel zelf plat in het chassis blijft liggen is de kracht enorm. Een beetje vergelijkbaar met wat ik in mijn kieptrailer ook had.

Ik had mijn Arocs chassis wel meegenomen. Op het oog alles bekeken, beetje tegenaan gehouden en niet de moeite genomen om het te monteren. De plaats was er niet zo en het leek allemaal wel goed.

360.jpg


Maar.....te koop dus!! Spindelset voor een Tamiya 6x4 truck. Denk dat het ook wel op een Actros, Scania of MAN past.

Maar het past zo niet op een Tamiya Arocs 3348 !!! Tuurlijk is alles passen te maken maar ik moet zoveel aanpassen. Het chassis is te lang zo. De achterlichtsteunen en spatbordsteunen achter nieuw maken. Geprint achterdeel is smaller. De as van de bak zit in de weg. Geen ruimte voor de bumper en een eventueel vangmuil etc etc

Ook de spindel gebruiken met de originele achterkant stuit op diverse problemen.

Dit zag ik allemaal pas toen ik gisteren thuis er een beetje mee aan het spelen ging. Ik heb met de leverancier overleg gehad en deze wilde mij natuurlijk helpen, nieuwe delen printen etc. Daar lag het dus zeker niet aan. Ik schiet dan echter mijn doel een beetje voorbij. Waarom door een ander de hele achterkant laten verbouwen?

Ik had vooraf ook al een andere spindel oplossing bij RCBRMin gezien. Deze blijft weliswaar niet vlak maar hierbij is het zo te zien wel mogelijk de hele originele kont te behouden.

Het is natuurlijk ook niet nodig om met deze wagen 15 kg nat zand te kunnen kiepen....Dat past er nooit in!!

Die spindel is nu dus besteld. Ik zal dan nog even moeten ondervinden welke RB motor ik het beste kan gebruiken qua snelheid en kracht.
Ik wil een 2S lipo gebruiken. Ik zal eerst de motor uit mijn Joskin kieper lenen en die als benchmark nemen.

Overigens een top middag/avond gehad op de nieuwe baan van IG Mini Logistik. Binnenkort volgt de film!

Onder het motto; Es gibt viel zu tun, lassen wir es liegen! tot de volgende
 
Dit setje was € 80,00. De spindel en het 3D onderdeel.

En ik heb vanmiddag en vanavond nog wat dingetjes kunnen doen. Door het spindelverhaal ben ik even na gaan denken hoe nu verder te gaan. Ik heb besloten nu de vrachtwagen zoveel mogelijk op te bouwen. Dan de techniek zoveel mogelijk te installeren en te kijken waar knelpunten zitten.
Ook kom je zo dingetjes tegen die anders moeten/kunnen. Hieronder wat voorbeeldjes ervan.

360.jpg


Het kontje zover in elkaar....

360.jpg


De "heupen".

360.jpg


En de achterbumper. In deze stand zou die vast moeten staan volgens de bouwbeschrijving. Ik heb echter al op You Tube gezien dat bij het kiepen dan de bumper vol in de zandstroom zit. De bumpers zijn in het echt weg te kiepen. Dan staat ie zo.

360.jpg


Hier wil ik dus met een servootje iets proberen.
De banden lagen al op de velgen dus ook die er maar even onder zetten. Even voor de looks en stand in verband met de verhoging.

360.jpg


Dat is dus het voordeel van een mock up bouw. De banden en velgen komen tegen de ophanging en schokbreker aan. Hier moet dus wat aan gebeuren. De offset klopt niet. Ook even de originele geprobeerd. Daar is het iets beter maar raakt de band nog steeds de schokbreker. Het ligt dus aan de Carson assen. Bij de MAN had ik dit probleem eigenlijk niet toen deze assen eronder zaten.

360.jpg


Dit is dus beter. Andere velgen hoor ik jullie denken? Nee hoor....

360.jpg


Even zo opgelost. Ik moet nog even kijken of ik een velgwissel ga doen. Kom ik nog op terug dus.

360.jpg


De naven van de voorvelgen. Deze gaan wel goed.

360.jpg


Even een totaalbeeld met vooral aandacht voor de stand van de achterwielen. Ik vind het wel mooi zo. Iets meer bouwverkeer als bij het origineel.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Het volgende waar ik me even op ga storten is de kiepbak. De vergrendeling voor de klep werkt via een beugelsysteem dat zich afsteunt op het hulpchassis. Net naast de kiep as.

360.jpg


360.jpg


Hier een close up. Ik verwonder me soms weer over hoe de ingenieurs bij Tamiya dit soort dingen bedenken. Wat is de achterliggende gedachte om dit zo te doen. Er loopt dus een klein asje door die door 2 M2 zelftappertjes met een onderlegplaatje op zijn plaat gehouden word.

360.jpg


Hier gemonteerd en bak deels omhoog. De haak staat nu omlaag. Op zich werkt het wel zo dus dat is goed. Bij handbediening en schoon, dat wel. We gaan zien hoe het in het zand gaat worden.

360.jpg


Zo, het chassis staat er nu zo bij.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Een ander dingetje bij Tamiya trucks zijn altijd de tanks en kasten aan het chassis. Deels voor MFC/MFU aangepast. Maar ook vaak een combinatie vormend met de accuhouder. Die wilde ik eigenlijk niet monteren. Dus eerst de boel even in elkaar gezet.

360.jpg


360.jpg


De rechterzijde. De luchtketels en uitlaat. Deze is dus voor de MFC voorbereid.

360.jpg


360.jpg


De linkerzijde. Tank, adblue en denk accu oid. Zoals ook gebruikelijk zijn deze delen deels half of voor een kwart incompleet, hol, afgehakt.....
Dat is dus weer een dingetje. Natuurlijk zijn er genoeg vervangers te krijgen in Alu en metaal. Maar....het budget begint echt op te raken en met Lesu of Scaleparts onderdelen ben je zo weer € 200,00 verder.

Ik ga maar weer eens op onderzoek uit......leuk werk!
 
Leuk verslag Rolf. Mooi hoeveel aandacht je besteed aan uitzoeken en doordenken in oplossingen. En fijn dat je ook de tijd neemt om foto’s en volledig verslag te maken, ook van de tegenvallers zodat wellicht andere kunnen van leren[emoji1303].
Ik volg deze graag en veel plezier nog met uitpuzzelen en bouwen.
Ps. De velgen staan hem echt goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dank je James, ik ga dus gewoon lekker gedetailleerd verder :rulez:

Ik ben dus weer een beetje verder op onderzoek uit geweest. In eerste instantie ben ik verder gegaan met wat ik had. Het bouwpakket en de bijbehorende onderdelen en een japanse zaag....

De originele accubak, zoals bekend denk ik dwars onder de wagen te monteren, dient ook als houder voor dieseltank, adbluetank en accubak aan de ene zijde en voor de uitlaat en luchttanks aan de andere kant.

360.jpg


360.jpg


Na de japanse zaag methode behandeling liggen er nu 2 stukken en mist er iets uit het midden.

360.jpg


Hier dus de betreffende onderdelen op geschroefd en zo houdt je het vrij origineel allemaal.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


Lekker basic en eigenlijk ook verder niets mis mee. In de uitlaat (die kan dus open) had ik de regelaar voor de kieper ingepland.
Ik zit echter nog steeds met de accu. Verderop zal blijken dat ik de cabine steekbaar en dus afneembaar maak. In principe is daar ook wel plaats voor een lipo. Echter om op de baan steeds de cabine eraf te moeten tillen/halen om een accu te wisselen...... Nee, dat zie ik niet zitten.

De originele tank zou ik kunnen verbouwen tot accu houder. Ik moet er dan altijd nog van onderen bij en mogelijk naar kleinere lipo's overstappen.
Ik vind de 1500 MAH 2S die ik nu wil gebruiken al klein zat. Wilde eigenlijk al naar iets grotere.

Lang verhaal kort....Er is een andere tank onderweg. Dit gaan we dus nog weer verder aanpassen. Ik had dit verhaal natuurlijk dan ook weg kunnen laten maar mogelijk is het voor (nieuwe) truckbouwers ook wel interessant hoe je een weg in kunt slaan en er weer op terug kunt komen.

We gaan nu eerst maar eens naar de kopse kant!

360.jpg


360.jpg


Van Timo de achterwand..... Een bouwpakket waarmee je meerdere vliegen in 1 klap slaat. Ik had hem ook in de Actros. Het interieur zit hiermee op het chassis en niet meer in de cabine. Voordeel is dan ook dat je achter en onder het interieur bergruimte maakt.

360.jpg


Bodem en achterwand.

360.jpg


Op de originele punten in het chassis geschroefd. De schroeven en kunststof afstandshulsen zitten erbij.

360.jpg


360.jpg


De voorplaat ertegenaan en dit alles word dan door 2 stukjes draadeinde aan elkaar getrokken.

360.jpg


360.jpg


Ook in de set een interieur bestaande uit stoelconsoles en een middentunnel. Deze zijn van styreen en dienen als bouwpakket in elkaar te worden gezet. Het mooie is dat in de metalen delen sleuven zijn gemaakt waar het interieur invalt en na montage dus klem mee staat. Het blijft echter wel verwijderbaar! Hier en daar was nog wat vijlwerk nodig maar het past verder goed en is een doordacht stukkie modelbouw vind ik!
Trouwens, Timo sponsort mij niet hoor!

360.jpg


De bevestiging voor de spatborden zit ook weer aan deze plaat. Tevens kun je van achter ook onder het interieur gaatjes gebruiken voor electronica of dergelijke.

Dan het feitelijk steekbaar maken van de cabine. Hierbij komt dus de kantelfunctie geheel te vervallen. De scharnieren etc worden dus niet gemonteerd. Ook kunnen de gaten in het rechterportier dicht geplamuurd worden.

Hier dus de cabine van voren. De standaard gaten.

360.jpg


De metalen montageplaat uit de set. Hier dus 2 M3 boutjes met bolle kop een stukje ingedraaid.

360.jpg


360.jpg


De gaatjes in de cabine tot sleufjes gesneden en hoppa.

360.jpg


Aan de achterzijde kun je dan de gewone cabine sluiting monteren zoals je die uit de kit kent. Ik gebruik daar dadelijk een andere.
Groot voordeel van een steekbare cabine vind ik dat je deze redelijk snel kunt verwijderen. De standaard kantelbare gaat maar beperkt naar voren en met mijn dikke handen kun je dan nog nergens bij. Ook kun je geen volledige achterwand plaatsen en deze volhangen met spullen.
Een als je aan het chassis wilt/moet werken dan leg je de cabine gewoon veilig weg en je kunt de vrachtwagen gewoon op kop leggen.

Was weer een heel verhaal. Hoop dat het jullie nog kan boeien allemaal. Voor de NIET wegklikkers...... Tot de volgende :);)
 
Dankje. Ook maar meteen alle volgers en leuk-klikkers bedanken. Maar wen er niet aan, ga dat niet steeds doen :koud:

Eerst maar weer eens pakketjes uitpakken.

360.jpg


360.jpg


Eindelijk is de motor er ook. Zat ik toch wel een beetje op te wachten om dan ook de servo te kunnen monteren. In de andere trucks (MAN, Actros en SK) had ik een servonaut "unterflur" motor. Nu ben ik toch maar eens voor de versie van Wetronic gegaan. Twijfelde tussen deze en eentje van PAWA.

360.jpg


Nog meer Nederlands spul ter compensatie van de China bestellingen. Van RC Labs de verlichtingsmodules.

360.jpg


Een regelaar voor de kiepspindel van CTI. Inmiddels heb ik ook een andere teruggevonden die ik nog had liggen maar kwijt was. Weet dus nog even niet welke erin komt. Zal ik beslissen bij installatie van de spindel met motor.

360.jpg


Nog een AKL 8. Er kunnen er 2 in de SFR-1. Ik denk dat ik aan 8 net niet genoeg heb.

360.jpg


Speakertje voor de vette beats.

360.jpg


En alvast wat van die lekkere primer. Die is niet altijd overal op voorraad en nu was het zonder verzendkosten.
Dus we gaan weer lekker zitten. Eerst maar een de motor installeren.

360.jpg


Daarvoor eerst het chassis weer een beetje leeg maken. Dat werkt veel eenvoudiger.

360.jpg


Na het plaats bepalen de gaatjes boren en schroefdraad tappen.

360.jpg


360.jpg


Stapels cardanassen en geentje die precies past...... Heb er eentje die bijna past gemonteerd. Nu de motor vast zit weet ik de precieze lengte en heb ik een wat mooiere stalen cardanas besteld. Deze is eigenlijk bedoeld voor een Axial Wraith dus dat gaat wel goed komen wat stevigheid betreft.

360.jpg


360.jpg


Deze servo had ik me uitgekoekeloerd. 20 KG is bij 6 volt. Iets meer dan 5v op mijn ontvanger betekent dat hij in de buurt van 15 kg zal komen. Voor een bouwvoertuig genoeg denk ik.

360.jpg


Uit de voorraadkist kwam deze nog samen met de standaard Tamiya servohouders. Na wat proberen, meten, uitvogelen en denken ook besloten deze te gebruiken.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


En met dit er allemaal in even een ESC aangesloten etc en het eerste rondje gereden door de hobbykamer........
Mogelijk nog een servo-arm van een paar millimeter langer.

Weer een hoofdstukje afgesloten. Hij rijdt en stuurt in ieder geval...

Dan maar eens kijken wat er eigenlijk allemaal ingebouwd moet worden rond de cabine.

360.jpg


360.jpg


Die SFR-1 van Beier is maar ietsje groter dan een USM-RC-2 maar heeft wel een dikkere kont....Een koelelement maakt de achterzijde er niet vlakker op. Deze kun je niet zomaar ergens op plakken.

360.jpg


Tuurlijk gebruik ik ook mijn Wago 221 klemmen weer.

360.jpg


Een eerste set up. 2x wago, een ontvanger, een externe bec, 2x AKL 8 en de SFR-1 en zo goed als vol. Die flatcables zijn ook niet erg handzaam zo.
Ik had er nog eentje liggen en heb gekeken of ik die stekker eraf kon krijgen om ze in te korten. Je krijgt hem er een keer af....in stukken en dus onbruikbaar. Het zit me nog niet lekker zo. Ik heb de SFR-1 op een alu balkje geplakt. De cabine kan er maar net overheen. Zit me ook nog niet lekker.

Dan het accu verhaal. Heb deze tank besteld en nu binnen.

360.jpg


Daar kan mooi een lipo in. Deze zat ook op mijn Mercedes SK berger. Maar ik heb nu bij deze truck mijn twijfels. Michael van het MBVP forum heeft me weer aan het denken gezet. Ik moet toch zien dat ik wat spul onder de vloer kan krijgen. Een 2S hardcase shorty 4200 MAH zou ik dan misschien wel kwijt kunnen en dus een dag kunnen rijden zonder wissel.

Dit gaat dus weer op de schop maar ook hier weer als voorbeeld hoe een niet standaard bouw kan gaan.

See ya!
 
Ik had er nog eentje liggen en heb gekeken of ik die stekker eraf kon krijgen om ze in te korten. Je krijgt hem er een keer af....in stukken en dus onbruikbaar. Het zit me nog niet lekker zo.


Toch heb ik verschillende keren wel een stekker los gemaakt, en weer vast gekregen, met nog wel dunnere kabels en kleinere stekkers.

Kan je bij die kapotte niet kijken hoe hij precies in elkaar zat?

En dan met passend gereedschap ze netjes uit elkaar halen?

Groeten

Arie
 
Hallo Arie, maar heb je ook specifiek deze open gehad. Ik Denk namelijk dat het eenwegstekkers zijn. Ze klikken ingenieus in elkaar en doorboren de kabel en vast. Zoals Ik het zie is hergebruik cq heel uit elkaar krijgen zo niet mogelijk. Ga op Duitse FB groep nog een poging doen morgen.
 
Rolf die flatkabel kan je in de lengte richting rustig in snijden dan wordt de kabel soepel en makelijker tebuigen.
 
wat is het nou?? Wèl leuk aangeklikt, of heb jij zo'n knopje? Wil ik óók!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

mbf.JPG
 
Heren, heren, wat een topic vervuiling weer :koud:
Jullie klikken toch op leuk omdat ik jullie met mijn bouwverslag van de straat houd......

Ook met de flatcable ben ik al weer wat verder gekomen.
Maar even in de juiste volgorde.....

360.jpg


Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat de speaker in het dak zou passen. Eventueel met een iets verlaagd plafonnetje.
Maar dit vraagt wel om een extreme verlaging.

360.jpg


En hier ligt ie in het dak. Komt dus nog lager. Denk dat ik hem maar op dezelfde plek als in de MAN ga maken. Trouwens in de MB SK stond ie daar ook. Dat dus ook binnenkort in dit theater.

360.jpg


Met de achterwand dus nog een keer opnieuw beginnen. Heb niet eens uitgehuild......
Ook met de nieuwe tank bezig geweest....Het is het gewoon net niet. Hij is een tik te groot. Past gewoon niet bij deze vrachtwagen.
De accu MOET op de een of andere manier onder/achter de cabine!

Onder de vloer van de cabine is eigenlijk heel veel ruimte. Ik dacht dat ik nog shorty 2S lipo's had. Heb er ook nog naar gezocht. Ik realiseerde me echter na een tijdje dat ik deze een tijdje terug bij een auto verkocht had..... Zonde van het 20 minuten zoeken....zucht.

360.jpg


De ruimte is voor een shorty ook te smal. Ook de SFR-1 kan er net niet in. Voor de Actros gebruikte ik altijd 2S 2200 MAH lipo's. Daar heb ik er ook nog een paar van. Deze past wel in het gat.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


De boel nog maar weer eens opgeplakt in een iets andere setting. Links onderin het gat ligt nu de externe BEC. Mogelijk dat deze ook weg kan. Ik weet nog niet of ik de stuurservo over de SFR-1 ga sturen of direct op de ontvanger. Ontvangers van Graupner kunnen met 2 BEC's werken.

Natuurlijk had ik bij de eerste setting de motorkabels van de SFR-1 te kort afgeknipt. Kl...van de Bok.
Bij deze 2e setting de motorkabels ook via een kleine omweg naar boven laten lopen om de accu niet in de weg te zitten. Dus maar nieuwe kabels aan de motor gesoldeerd. Tevens een deansstekker als motorstekker gebruikt.

Nu is er natuurlijk nog een maar...... Want om bij de accu te komen moet de kiepbak wel omhoog staan. Dat moet ook kunnen als er nog geen accu inzit. Dat kan natuurlijk alleen maar als de kiephevel niet vastzit aan de bak. De spindel heb ik nog niet dus moet maar even afwachten of die constructie zonder meer mogelijk is.

Even ter herinnering een foto van mijn Carson kieper.

360.jpg


De bak loopt over kogellagers. Zo wil ik het bij de Arocs ook hebben.

Dan nog even de flatcables van Beier. Ik had in een Beier Facebook groep ook een bericht geplaatst op zoek naar oplossingen. Het is dus wel mogelijk de stekkers eraf te halen! Wel heel voorzichtig maar als je de slag te pakken hebt.....

360.jpg


Deze kunnen nu in het gedeelte onder de ontvanger komen. Ik heb ook de stekker aan de kant van de SFR-1 omgedraaid zodat de flatcable inderdaad ook flat kan blijven en niet gedraaid hoeft te worden. Wel moet ik dan omdenken bij het programmeren en aansluiten. Denk niet dat het zo blijft. Gezien de bovenstaande tip van het insnijden :friends: . Daar kom je dan zelf niet op als je zo bezig bent.

Ik vind het sowieso erg moeilijk tegenwoordig om meerdere stappen vooruit te denken.

Kijken wat we van de week allemaal gaan doen. Chinees nieuwjaar is voorbij dus ik hoop op pakjes en met name de spindel.
 
Er is weer het een en ander gedaan en binnengekomen. Jullie worden dus weer deelgenoot (hierin zit iets van genieten) van mijn modelbouwperikelen. Eigenlijk is het best lekker zo'n bouwverslag te schrijven. Het geeft mijzelf ook altijd een moment van bezinning. Ik kan tegenwoordig niet meer zo goed vooruit denken met stappen die ik maak. Ook vergeet ik nog wel dingen. Dat merk ik in de modelbouw ook steeds meer. Op deze manier loop ik altijd mijn eigen project ook een beetje door.....

Genoeg geleuter. De speaker! Ik had al opgemerkt dat deze niet in het dak kon. Nu zullen er nog wel plattere zijn maar of je dan nog wel de gewenste kwaliteit hebt? Ik heb deze nu immers ook al. Dus dan ook maar gebruiken.
Wat plekken bekeken in de vrachtwagen. Onderin zou eventueel een mogelijkheid zijn maar je moet ook iets van een klankkast hebben. Bovendien moet deze Arocs wel terreinwaardig worden en zal ook daadwerkelijk het zand zien op de met name Duitse banen.

Uiteindelijk besloten dat dit het plekje gaat worden.

360.jpg


Ik denk dat het wel goed gaat wat betreft het uitzicht/inkijk. In mijn MAN en MB SK berger staat de speaker ook in de cabine en valt niet storend op. De eventuele binnenverlichting zou nog roet in het eten kunnen gooien. Dan moeten we dat maar even bekijken. Een andere plek is er naar mijn mening niet. Achter de achterwand kan ook niet. Die ruimte is te smal.

Dus eerst maar eens een bakje bouwen van 3mm styreen.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Deze is klaar voor de verdere afwerking.

Dan nog de ex- accuhouder voor de onderdelen aan het chassis. Nu het geen accuhouder meer is kan er ook nog wel wat zichtbaar materiaal vanaf.
Voor.....

360.jpg


en na.

360.jpg


En de andere kant heeft een soortgelijke behandeling ondergaan.
Weer wat klaar.

Aan de onderkant van de kiepbak moest ook nog het een en ander gelijmd worden. Beetje vreemd op zich wel dat Tamiya zich al deze moeite neemt voor extra mallen. Als ze de bak aan de onderkant wat anders gevormd hadden dan was dit helemaal niet nodig.

360.jpg


De bak en het rekje met kapjes en strookjes.

360.jpg


Deze moeten dan als dwarsbalken gelijmd worden op de richeltjes.

360.jpg


En deze strookjes in de rand van de bak aan de onderzijde. Dit is niet geheel dicht. Achteraf bedacht ik me dat bij het reinigen voor het spuiten, de eerste reiniging is altijd een sopje bij mij, hier nog wel eens water onder zou kunnen blijven. Goed drogen is dus nog meer noodzaak als het al is.

360.jpg


360.jpg


En alles gelijmd.

360.jpg


Ook staan er al 3 bakjes op de hobbykamer waarin het klein spul op kleur komt te liggen. Gezien de voorspellingen zou het zomaar kunnen zijn dat ik dit weekend al wat klein spul kan spuiten en dat ook ga doen.

Ja, spuiten. Dan moet je ook weten wat voor een kleuren. Dat heeft me heel wat hoofdbrekens gekost. Groot voordeel van het nabouwen van een bestaande truck is dat je over de kleuren niet na hoeft te denken. Deze Arocs komt virtueel in de plaats van mijn Actros. Ik kan Sterre immers niet zonder vrachtwagen laten zitten. Blauw en rood komen dan weer om de hoek kijken. Dit zijn ook favorieten van mij moet ik zeggen.
Toch wilde ik iets heel anders. Het gaat geen showtruck worden, dat zeker niet. Het is immers een bouwvoertuig. Voor de hand liggend is dan de bovenzijde een kleur en de onderzijde, bumper en spatborden, grijs/grauw plastic kleurtje. Heb ik ook overwogen. Ook de wat klassieke Mercedes kleuren groen samen met rood heb ik bekeken. Foto's, You tube en forums doorgespit naar Arocsen.

Uiteindelijk een beslissing.

360.jpg


Weer met lakstiften in Ral kleuren. De precieze kleuren en kleurstelling gaan jullie nog zien maar er is een kleur voor het chassis, 2 voor de carrosserie, en 2 voor de aanbouwdelen.

Dan nog de afdeling pakketjes en post......

Buiten de doos met lak.

360.jpg


Dit komt op de achterspatborden. Maatwerk traanplaat. Ik had al in een vroeg stadium gezien dat in de bouwdoos hiervoor stickers zitten. Die vind ik gewoon lelijk. Ik had al overwogen om de spatborden gewoon zwart te laten. Eventueel traanplaat spatborden te kopen of eventueel (laten) maken.
Toen zag ik dit setje en heb besloten hiervoor te gaan.

360.jpg


De eindschakelaars voor de bak en diodes. Natuurlijk maar 2 nodig voor deze. Ook een set voor de Goldhofer en reserve......
Ik heb nog overwogen om de motor van de bak met een regelaar van CTI te besturen. Deze hebben regelaars met een soort afslag onder belasting bedoeld voor de elektrische cilinders. Deze heb ik ook gebruikt in de spindel van de MB SK bergingstruck. Daar werkt hij nog steeds goed want ik heb nog steeds goed contact met de nieuwe eigenaar in Engeland.

In 2 Duitse forums heb ik echter ook gelezen dat vooral bij belasting het wel mis kan gaan met deze Thor regelaars. Gezien de Arocs toch een kieper is en er meer van de motor gevraagd zal worden dan bij de berger heb ik besloten voor ouderwetse eindschakelaars te gaan.

Trouwens wat een prijsverschil. Bij de grote C kost ie ruim € 3,00. Bij een kleine electrowebwinkel in NL € 0,90. Je hebt het dan een dag later. Bij de grote Ali heb je er 10 voor $ 1,55 incl verzenden!!!!!

360.jpg


Tot slot nog even terugkomend op de flatcables van Beier. Bij de leverancier van de switches ook deze gevonden. Ik dacht altijd dat die contacten/kabels etc van Beier iets bijzonders waren....Dat valt dus wel mee.

Zo, weer een lang verhaal geworden........
 
Hallo Rolf

De contacten die jij hierboven noemt zijn IDC connectors. Deze zijn er in vele uitvoeringen.
Ik bestel mijn elektronica meestal hier:

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=IDC

Het enige nadeel is dat je er gelijk 25 hebt maar beter mee verlegen dan om verlegen.
Zoek ook eens op deze site naar andere onderdelen en kijk dan eens naar de prijzen. Bijvoorbeeld het volgende product:

https://www.allekabels.nl/zwakstroom/stekker/tamiya-connector.html

Veel zoek plezier.

Mvg.Opa Wil
 
Dank je wel Opa Wil! Kijk dat soort adresjes zijn altijd handig om te hebben!!

Dan beginnen we vandaag maar even met de goodies. De spindel heeft natuurlijk ook een motor nodig. Via You Tube iemand "gesproken" die ook een Arocs bouwt en dezelfde spindel gebruikt. Hij heeft ook deze motor en de snelheid vind ik goed.

360.jpg


Tevens past het dus in het chassis en dat is ook fijn om te weten. De motor is wel goed, daar lees ik alleen maar positieve verhalen over. Met name omdat deze als 7,2 V is uitgelegd maar meer kracht levert dan een standaard RB35 12 volt op 7,2volt.

360.jpg


Ook zijn de stickers vandaag binnen gekomen. Tuurlijk, iedereen rijdt met die Meiller stickers maar ik vind ze eigenlijk ook best wel gaaf. Een sterk logo!
Verder nog wat kleine klusjes gedaan aan de cabine.

360.jpg


360.jpg


Plaatje styreen aan de binnenkant zodat ik de gaatjes kan dicht plamuren.

360.jpg


En deze gaatjes moesten er nog in. Er komt voorlopig nog geen dakbeugel op. Ik heb wel een mooie gezien maar die kost ook weer meer dan
€ 50,00. Voorlopig is er een budgetstop!

360.jpg


En het eerste spuitwerk is klaar. Ik hoop morgen nog een lading hier neer te kunnen leggen.
Dan de soldeerbout nog een keer aanslingeren en een proefopstelling maken voor de spindelmotor en de eindschakelaars.
Ik ben echt een electronica nitwit als het om meer gaat dan plus en min. Weerstanden, diodes en de tekeningen gooi maar in mijn pet. Tekeningen lezen kan ik ook niet. Gelukkig vond ik dit...

360.jpg


Kijk, daar heb ik wat aan. Geen rare tekentjes en ik kan tenminste zien waar ik wat aan moet solderen.

360.jpg


Dan heb ik ook wel het vertrouwen en ga aan de slag.

360.jpg


360.jpg


Zender erbij, boel aansluiten en wat dacht je......Tuurlijk werkt het. Zelfs geen rookwolkje :yesss:

Dit laat ik nu zo liggen en zodra de spindel en de motor kunnen worden ingebouwd soldeer ik de definitieve kabels en maak ze meteen op lengte.
Na het spuiten komen ze er dan definitief in.

Morgen is het weer mooi weer dus we gaan verder met spuiten. Langzaamaan begint de opbouw. Als nu de spindel eens zou komen maar die zijn ze al 4 dagen aan het inpakken gezien de status.

We gaan het zien!
 
Back
Top