Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 22 jan 2019.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Inderdaad, Modelbouw is (soms) concessies doen. :) :)
    :thumbsup::worship:
     
    Catwoman en trialrolf vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Vandaag weer best veel kunnen doen. Het is een beetje afwisselen. Lijmen, drogen wat anders solderen...kijken, denken en weer wat doen.
    Zo gaat het eigenlijk best vlot al ben ik er nog lang niet. De richting is echter zeker zichtbaar.

    Apropos zichtbaar, verlichting komt er natuurlijk ook in en wel van RC Lab.

    [​IMG]

    Achter zaten ze er al in, speciaal voor de kipper Arocs. Voor zijn het dezelfde als in de Arocs trekker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooi is dat het zijknippertje met een stekkertje op de print zit. Bij demontage van de cabine gaan de zijknippers namelijk mee en blijft de hoofdverlichting zitten.

    [​IMG]

    Dan maar meteen de zaken hier afronden en de steenslagbeschermers voor de verlichting ook monteren. Vervelend is dat deze volgens de instructies gelijmd moeten worden. Ik heb ze overigens niet gespoten. Het zwarte plastic is mooi egaal en denk niet dat het van spuiten mooier gaat worden. Ook was ik nog steeds sceptisch over de montage. Heb overwogen de metalen versies aan te schaffen maar die zijn ook weer duur.

    Toen een idee..... een van de zovelen ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kleinste schroefjes die ik kan vasthouden. Ik heb er nog kramp van. Mij zul je ook nooit schaal 1/87 zie doen. Ga liever naar 1/5 ofzo.
    In het plakblokje een klein gaatje geboord en door het spatbord. Boutje erdoor en zelftappend klaar. Op de plek van de 2 lijmpuntjes 1mm gaatjes geboord. De pinnetjes vallen erin en "klemmen" zonder lijm. Zit prima vast zo!!!

    [​IMG]

    En blijven testen tussendoor!

    [​IMG]

    De voorspatborden gemonteerd. Aan de tussenwand van TH truckmodelbouw zitten de overeenkomstige gaatjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En wie staat daar opeens op de gang? Is het een paard?

    [​IMG]

    Nee, Sjon!! De nieuwe chaffeur! Zou hij weten hoe ik normaliter personeel vastleg......
    Effe proefzitten dan maar.

    [​IMG]

    Dan moet langzamerhand ook de papierwinkel in orde worden gemaakt. Kentekenaanvraag en al die prut....
    Ik was eigenlijk van plan om voor deze truck de kentekenplaten bij Dingsign in Oostenrijk te bestellen. Deze is echter al weer een paar maanden gesloten. Hij zou in februari weer open gaan maar zijn account is nog steeds sluimerend. Hij heeft het zo druk schijnbaar maar maakt dan ook ware kunstwerken. Voorlopig doe ik het dus even hiermee. En lang niet gek denk ik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kentekens maken in sjabloon. Hoge kwaliteit afdruk en dan cellotape eroverheen. Goed aanwrijven zodat de kleuren opkomen. Heb er ook nog een paar op voorraad gemaakt.
    En voor de RDW abonnementen.....Nee, deze bestaan niet! :D :D :D

    Wie interesse heeft in dit bestand in 3 schalen moet mij maar even een berichtje met emailadres doen. Het download linkje is er niet meer op de betreffende site. Ik weet niet hoe ik hier eventueel een downloadbestand moet plaatsen.

    Dan op maar knippen.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achter zit het wel erg scheef maar dat is inmiddels geregeld.

    [​IMG]

    De tegenvaller van vandaag is deze. Ik wilde eigenlijk verlichting in het dashboard maken. Ik had ook de betreffende vlakken afgeplakt bij het spuiten. Zonder stickers een 2 tal leds erachter gehad en dat leek wel mooi. Echter de stickers dempen het licht toch zoveel dat met de stickers eigenlijk veel meer leds nodig zijn. Ik moet even kijken hoe ik dat ga doen zonder dat alles verlicht is binnen behalve het dashboard. Ook blijkt de lak niet zo goed te hechten op het dashboard. Komt dus nog vervolgje op.

    [​IMG]

    Tja, ik vind hem wel mooi worden eigenlijk......
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Een korte update. Weer wat montagewerk. Lijmen van gelakte delen. Zoveel mogelijk verf wegkrabben maar blijft een ggrrr klus. Het is altijd maar de vraag of het blijft zitten :(

    [​IMG]

    Luchthapper gemonteerd en roosters geverfd.

    [​IMG]

    Plafondplaatje ivm de kabels onder het dak.

    [​IMG]

    Spiegels voorbereiden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De cabine zover klaar en nu de lijm goed laten drogen.

    [​IMG]

    Het dasboard nog van wat versierselen voorzien. Sjon had dit meegebracht......
     
    bvdh, JamesDavis, MarlinNavigator en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Mooi!
    Goed gedaan met die steenslag beschermers.....

    En aangaande de stickers, dat kan jij wel :)
    En by the way: je vader heet dus Sjon, want met die beide bordjes achter de ramen...meestal de namen van de kinderen, oftewel zijn zoon en (schoon) dochter

    Ga zo door.
    En tot ziens volgende week in Ede,
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ha ha , wijsneus:)
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Het gaat nu met rasse schreden zoals ze dat dan noemen. Ede gaan we gewoon halen dus inderdaad Rob, See Ya. Ik heb zelfs nog een week voor iets nieuws ;) Ik zal in Ede denk ik wel een verrassing meenemen. Klein maar..... ola la.

    De Arocs!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kennen jullie dit? Tuurlijk toch! Er zijn modelbouw collega's die dit heel netjes allemaal voor elkaar hebben, gelabeld, op kleur en op de millimeter nauwkeurig. Daar ben ik jaloers op!

    Eerst even alle prop kanalen op de SFR-1 en de ontvanger aansluiten en de SFR-1 inleren. Daarna het een en ander proef programmeren en uitproberen. De verlichting was nog wel een dingetje. Ik had de verlichtingsunits van RC Lab. De kleurcodes van de draadjes klopten echter niet helemaal. Dat was wel even freubelen maar is uiteindelijk goed gekomen.

    Ik heb de stuurservo via de SFR-1 lopen. Het mooie is dat ik met de zender dan ook gewoon de uitslag en vertraging van de zender kan regelen.
    Ik heb nu echter geen aparte BEC meer nodig omdat de SFR-1 de zware servo van voedig voorziet.
    De rijregelaar cq gas loopt natuurlijk ook vvia de SFR-1, dat is een vereiste natuurlijk want dit is ook de rijregelaar.

    Dan de soldeerbout aanzwengelen en de kniptang erbij. De kabels van de verlichting uitzoeken....

    [​IMG]

    Het overzicht een beetje....

    [​IMG]

    De verlichting.....

    [​IMG]

    En het zwaailicht! Op de SFR-1 kun je 16 lichtkanalen aansluiten zeg maar. 2x8. Dit doe je dus met die AKL-8. Ik had er 2 gekocht maar na al het tellen en bekijken en het wegvallen van de dashboard- en binnenverlichting kwam ik op 9 aansluitingen. Om echter voor 1 aansluiting nog een AKL-8 te monteren vond ik een beetje te gek. Rommelen in de bakjes leverde weer een stekkertje met een draadje op. Lipjes eraf en het past.

    [​IMG]

    En hier dus kanaal 9! Heb al bedacht dat als er nog een ergens een lampje bij komt die apart geschakeld moet worden dan doe ik dat op deze manier.
    Tja en wat doe je dan? de cabine erop en nog eens testen of alles het doet!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ja hoor. Het werkt. Nog wat toeters en geluiden geprogrammeerd enzo. Dit weekend de regelaar in de SFR-1 eens goed uitproberen. Je kunt hier ook zaken als de massa traagheid etc instellen en natuurlijk de cruise control. Op de werkbank en hobbykamer een beetje weinig ruimte.
    Wel moet ik nog de toerentalverhoging van de motor bij het kiepen vinden. Krijg dit niet voor elkaar.
    Vandaag weer een pakje.

    [​IMG]

    Ik had me bedacht dat ik in de bak wel wat aluminium kon plakken ter bescherming tegen de bagger bakken en het zand en stenenspul. CC Hand heeft heel mooi bewerkt plaatwerk net zoals de spatborden. Deze kosten echter bijna € 70,00. Pawa in Duitsland heeft ook een binnenbak die gezet is. Op zich wel mooi. Echter inclusief verzenden naar NL € 39,50. Met wat gegoogle dit bedrijf gevonden en met een week de bestelde spullen in huis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij het bestellen toch gekozen voor geborstelde plaat. Dit heeft uiteindelijk inclusief verzenden € 30,00 gekost. Met normale plaat was het
    ca € 25,00 geweest. Wel blijkt nu dat het kopschot van de bak iets achterover staat. Er is dus een kiertje. Maar even kijken hoe de boel zich gaat houden. Ook is bij het lijmen nog een ongelukje gebeurd zodat de lak aan de buitenkant beschadigd is. De lakstift dus nog maar even erbij pakken.

    Ja, het zit er bijna op. De bestickering afmaken en dan lekker rijden en kiepen.
     
  7. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Hij is mooi veworden:thumbsup:.
    Ik ga zondag een chassis met haakarm systeem ophalen, kan ik ook weer verder met de Arocs.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  8. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooi bouwverslag Rolf en bruikbare tips. Alleen de beier SFR 1 vind ik prijzig, ik heb nog een beier usm rc 2 liggen voor een nieuw project.
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Valt toch wel mee, in ieder geval zijn je draden vanaf de ontvanger al mooi weggewerkt.

    Als straks alles op z'n plaats zit, gewoon dat bosje vanaf die flatcable 1 voor 1 netjes op lengte maken, en het is af toch?

    Groeten

    Arie
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Marcelinets. Als je de USM RC2 al hebt gewoon een goede regelaar bijkopen en dan is het ook goed. Ik heb deze ook alleen maar gekocht omdat ik niets meer op voorraad had. Ik ben erg content met de regelaars van Modellbauregler.de. Echter deze samen met een USM RC-2 is bijna net zo duur als een SFR-1.

    Ja Arie, het is ook geen rakettechnologie en het verdwijnt als het goed is voor lange tijd onder de cabine. Het is meer een verwijzing naar mannen als Pieter en Opa Wil. Die maken het gewoon op een andere manier af....Dat is gewoon af! Vind ik mooi!

    Vandaag even timmerman gespeeld maar daar verder geen produktiebeelden van. Wel van het resultaat. Gezien mijn timmerwerk functioneel is maar niet mooi even wat opgeleukt met dit apparaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De folie komt dan weer op de kist samen met de grote Meiller stickers die ik voor de vrachtwagen veel te groot vond.

    [​IMG]

    En ja, de vrachtwagen past ook :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit keer een ladekist...... Morgen de SFR-1 instellen/testen!
     
  11. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Kun je nog mooi een zoutstrooier maken voor in de bak
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zeker Koos. Die zoutstrooier is er van Bruder ook.

    [​IMG]

    Dat moet dus kunnen maar dan zou ik wel de klep van een soort snelsluiting moeten voorzien. Eerst maar eens met andere zaken aan de gang zoals je hieronder zult zien.

    Afgelopen zondag heb ik de SFR-1 van Beier verder ingesteld en ik moet zeggen de regelaar die erin zit is wel een fijn dingetje. Die lastwissel en ingebouwde traagheid geven een realistisch rijbeeld en je kunt er erg mooi traag mee rijden. Ook heb ik de cruise control ingeschakeld en dat rijd verrassend leuk. Ik heb hem wel zo ingesteld dat deze alleen vooruit werkt en een noodremfunctie heeft. Linkerknuppel helemaal naar achter en hij staat meteen stil. Ook kan ik hem met een schakelaar helemaal uitschakelen. Kijken of het een wennertje is omdat alle andere voeruitgen natuurlijk geen cruise control hebben.

    De instellingen voor de stuurservo op de SFR-1 heb ik nog niet gebruikt. Dit doe ik op de zender daar deze nog kleinere stappen kent voor met name de traagheid. Wel mooi dat je dus de servo via de SFR-1 kunt laten lopen maar de zender het laatste woord heeft.

    Vanaf het begin was wel duidelijk dat ik in de toekomst een trailer achter de Arocs wilde. Geen kieptrailer maar een diepladertje voor de lichtere bouwvoertuigen zeg maar. Tijdens het instellen heb ik ook een beetje proef gereden met mijn omgebouwde Bruder dieplader. Deze had ik al een beetje aangepast voor mijn tractoren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze zijn er ook van Lesu en Carson en met instelbare luchtvering van Premacon en Scaleart. Maar wat een bedragen.
    Ik heb wel wat ideeën voor de looks en uitvoering. Ook heb ik nog een idee voor een andere trailer. Einddoel is dat ook deze trailer dan is voorzien van Beier SM-IR-16-2 en de bijbehorende functies evenals een op afstand bestuurbare koppeling aan de Arocs.

    Tot die tijd ga ik deze Bruder dieplader even wat opleuken en bruikbaar maken. Kan die in Ede er vast achter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de achterlichtunits komen rode ledjes als achterlichten. Die branden dus gewoon altijd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze dieplader had alleen een motor voor de oprijplaten. Deze motor werd via de tractor voorzien van voeding en commando's. Nu moet de dieplader dus meer autonoom worden en krijgt zijn eigen regelaar, accu en een ontvanger. Deze is als slaaf geprogrammeerd op mijn zender bij de Arocs. Nu kan ik dus de rijplaten bedienen terwijl de trailer achter de Arocs zit.

    [​IMG]

    Het houtwerk was nog blank. Ook heb ik wat hout en plastic gecombineerd om dadelijk op het voordek de boel een beetje af te dekken en op te leuken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, moeten we maar een beetje haast gaan maken om de boel voor Ede netjes te krijgen.
     
    jimmy, arm1948, vwforum en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, vandaag maar eens met de bestickering begonnen. Omdat ik nog wel eens vragen krijg hierover heb ik nu eens wat uitgebreider foto's gemaakt en zal ik wat uitgebreider stilstaan bij dit deel van het werk.

    [​IMG]

    Het begint met het ontwerp. Dit doe ik met het bijgeleverde programma. Het raster in het programma is instelbaar. Ik heb het standaard op 1 cm staan. Elk vakje is dus 1x1 centimeter. Je meet op je model de ruimte die je hebt en weet dan het kader waarbinnen je moet blijven.

    [​IMG]

    De folie in de plotter.

    [​IMG]

    De kop. Net als bij een printer. In dat buisje met het blauwe dopje zit het mesje.

    [​IMG]

    Zo komt het er dan uit.

    [​IMG]

    Afsnijden. De folie die ik bestel zit altijd op rollen van 3 meter. Op deze manier snijd ik de rol recht af zodat hij de volgende keer ook weer recht het apparaat in gaat.

    [​IMG]

    Dan begint het pellen. Je wilt natuurlijk dat overhouden wat uiteindelijk de sticker gaat vormen. Eerst knip ik altijd ruwweg de sticker uit en gan dan met een pincet de folie weghalen die ik niet nodig heb.

    [​IMG]

    Zo ziet het er dan uit. De volgende stap is het geheel op een transferfolie overbrengen. Dat is een folie die de sticker opneemt.

    [​IMG]

    Als je goed kijkt zie je dat de sticker nu op de folie zit.

    [​IMG]

    In dit geval heb ik dus de geplotte sticker op een reflecterende folie geplakt. Je plakt dus de transferfolie met je sticker op je model of plaatje of in dit geval andere sticker. Na goed wrijven en aandrukken pel je de transferfolie er weer af en blijft je sticker zitten. Je moet dus altijd ook met folie werken die harder plakt dan je transferfolie. De transferfolie is ook in verschillende sterktes te krijgen. Ik gebruik medium tack zoals dat heet.

    [​IMG]

    En dan op je model!
    Ook kun je dus samengestelde stickers maken.

    [​IMG]

    Logo in grijs en tekst in wit. Je kunt 1 kleur tegelijk snijden.
    Je neemt eerst de ene op je transferfolie op, in dit geval de tekst en plakt deze dan op het logo.

    [​IMG]

    Net te zien.

    [​IMG]

    En ook deze op het model.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een als finishing touch voor de Scania adepten.

    Ik hoop dat dit voor de een of ander duidelijkheid geeft van hoe het werkt. Met mijn apparaat (Silhouette Cameo 2) kan ik echter geen hele kleine letters maken. Dat is dan weer het nadeel. Ook slijt een mesje best wel vlug. Je kunt er ook nog veel meer mee maar daar heb ik of mijn vrouw zich nog niet in verdiept.

    De Arocs is voorlopig eerst maar eens klaar. Staat het een en ander op de planning om te rijden. De volgende beelden van de Arocs zullen dus bewegende beelden zijn op video!
     
    Broeckx Ronny, graafie68, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Top, mooie truck geworden zo
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er goed uit.
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, die reclame en werk- stickers maken het wèl helemaal af Ralf! En bedankt voor de uitgebreide uitleg van het proces.
    Cor



    Maarreeee, die "Zand Grind Puin" sticker op de linkerkant helt wel een beetje over, zo lijkt het.......:hammer:
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Valt wel mee hoor !
    Een Kniesoor die daar oplet, komt ook regelmatig voor bij 1:1 trucks :)
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    alo Rolf,

    Het geheel ziet er mooi strak uit.
    Hele mooie combinatie geworden.
    SMILEY APPLAUS.gif

    Jammer dat ik de MB Arocs zaterdag niet live kan bewonderen in Ede. (16-03-2019)
    Helaas laat mijn gezondheid dit nog niet toe.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, klopt idd, een kniesoor....
    Ik heb zo een oog voor alles wat niet recht/horizontaal/verticaal/haaks is/moet zijn.
    Als ergens een schilderijtje niet recht hangt dan valt me dat op, al is het maar een paar mm van links naar rechts.
    Maar goed, ik had het dus toch goed gezien.
    Maar het eindresultaat is er echt niet minder om: geweldig! :thumbsup:
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 en trialrolf vinden dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie allen. Ja Cor, das een dilemma . Ik kan niet recht plakken.... ondanks hulpplakbandje ging deze ook mis. Zag het pas op de foto. Daar lijkt het ook erger. Als het blijft storen dan herstel ik het wel een keertje.

    Ik reken erop dat op een volgend evenement wel foto's komt maken Pieter. !!! ;) Doe maar rustug an.
     
    Helicor, VOLVO FH 16 750 en Ghossie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina