Met een groep mensen hetzelfde model bouwen

1 motorige modellen bouw ik het liefst in 1/4
hoe groter ze zijn hoe beter ze vliegen
ik hoef ook niet bang te zijn voor een trapgat
ik heb alles in mijn schuur die goed droog is
 
Ik vlieg 1:6, 1:5 en 1:4 dubbeldekkers / oldtimers zoals de Curtiss Jenny (1:6 = 2.20m), Nieuport 11 (1:5 = 1.65m), Fieseler F.1 (1:4 = 2.10m), Stearman (1:4 = 2.20m) en Loening M8 (1:4 = 2.8m) en moet zeggen dat ze allemaal hun charme hebben en goed schaal gevlogen kunnen worden (ook met aardig wat wind).

1:6 is mooie schaal, waar vaak het zelfde werk / tijd in zit als een 1:4.

Groetjes, Edwin
 
Oeh...... die SPAD tekening is mooi en behoorlijk gedetailleerd... ik kijk hier even niet meer ;)

Ik heb "toevallig" (of toch door dit aanstekelijke draadje) wel vandaag een tekening van een Ansaldo SVA 4 in photoshop bewerkt. Was een oude tekening van een CL model welke ik van internet heb gedownload, en heb er zonder moeite een basistekening voor een 1/6 RC model van kunnen maken. In tweevoud geplot, tijdje naar gekeken en daarna snel in een koker gedaan en bij de andere tekeningen gezet.... nog te veel andere kisten eerst te bouwen.

1/6 lijkt me inderdaad wel een mooie schaal voor het beoogde project.

Groeten, Ramses
 
Die Hanriot is mooi he heb die al met Wintopo omgezet in cad staat ook hoog op mijn lijst.

Is alleen jammer van de dikke lijnen wordt een hoop werk om mooi strak in cad te krijgen maar wel de moeite waard.

Ton
 
Theo,Ton, Ralf en nog vele anderen die ik ken.
Mijn motivatie om wat selectief een meeting of showtje af te struinen is om bekenden weer te zien, moet ook wel wat kieskeurig zijn want ik moet 3 van de 5 weekenden keihard werken.
Of ik nu met een piep Trojanetje of ander simpel gebakkie sta te sturen, beleef er net zoveel plezier aan dan mijn wat gecompliceerdere kisten, kan mij wel vergapen aan wat een heleboel andere vliegers/bouwers maken kunnen met juist vaak beperkte middelen, van mijzelf vindt ik dat ik onderaan de meute thuishoor voor wat betreft schaal en afwerking van een model.
Dat ik soms ook met (stille) turbines rondvlieg heeft meer met mijn technische interesses te maken ( doe alles zelf aan de turbines ) dan dat ik misschien een minderwaardig ego zou hebben :wink: daarom ook wat mindere afwerking aan mijn modellen en meer aan de techniek, een dag heeft nu eenmaal 24 uur en een week 7 dagen, en time fly's in mijn beleving.
Mijn grootste makke is dat ik net als Jan razend enthousiast ergens aan begin maar daarna heel veel energie moet steken om een project enigszins bevredigend af te ronden, min of meer goed vliegend maken en dan schiet de mooie opschaling er vaak bij in.

Eerst maar eens de FW netjes af zien te bouwen en goed vliegend te krijgen, als er tenminste geen andere projecten tussendoor sluipen.( zoals b.v. en Morane Saulnier mooooooi )

Groet Ger.

Klopt, en daar heb ik ook mijn respect voor, jij had altijd wel iets bijzonders mee, klein, snel of groot maakte niks uit. Mijn eigen ontwerpen en "afval" verwerking zoals de easytandem en andere modellen leken ineens niet meer gewenst op shows hier in de regio.
Helaas moest ik voor een heel grote jubileumshow zelf verstek laten gaan vanwege prive omstandigheden. Achteraf kreeg ik te horen dat de organisatie mij verschillende keren heeft opgeroepen op die show. Ik had er graag aanwezig geweest om mijn creaties te laten zien aan het grote publiek.
 
De tekening van de Morane Saulnier N uit de linkjes is geen rc-motor model maar een zwever met eenvoudige een-kanaals besturing. Ik heb de betreffende Model Airplane News uit juli 1965 met tekening in bezit. Het model is ook niet echt schaal. De tekening van Peter Rake is wel geschikt maar moet voor schaal 1/6 alleen wat verkleint worden.

Groeten, Ramses
 
Ramses,

Die Morane van Rake is zeker heel mooi althans die op de foto ziet er heel goed uit.
Zou prima bij mijn Bristol M1C passen misschien toch ook maar eens bestellen hoef ik niet zelf te ontwerpen.

Ton
 
Ton, de tekening van de Ansaldo had ik van dezelfde site, Outerzone, de orginele tekening is via > deze link< te downloaden. Ziet er zo uit:

full


Heb er gisteren dmv photoshop dit van gemaakt en gelijk verschaald naar 1/6:

full


full


full


ansal1.JPG


Foto van een (groot) model tijdens Top Gun USA

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het zo lees gaan er hier straks een heleboel mensen los op modellen uit het tijdperk, waarin er veel gebruik gemaakt werd van interplane struts, turnbuckles, flying and landing wires, en andere vormen van rigging ( ;) ).

Zou mooi zijn als we een draadje hadden waar leveranciers van dat soort zaken (en pilootfiguren uit dat tijdperk, houten propellors, wielen etc.etc. ) bij elklaar gebracht worden. :yes:

Dit soort sites, zeg maar.

Hardware Index

Mick Reeves Models. (Page 1C)

Of is een dergelijk draadje er al? :confused:


jan.
 
Ramses,

Zoooo dat ziet er goed uit , mooi tekening kan me voorstellen dat je niet meer te houden bent en van start wil gaan.

Had niet bij de LC tekeningen gekeken maar ook daar staan leuke modellen bij, denk dat ik eerdaags snel ga beginnen aan de Halberstadt wie weet kan ik je in de stroming mee trekken hahahahaha.

Jan,

Linkjes hebben we niet echt nodig de echte modelbouwers maken natuurlijk alles zelf.

Hoewel een mooie piloot kan ik natuurlijk wel gebruiken.


Ton
 
Genoeg onderdelen, wielen, william brothers guns, balsa etc......gaan we beginnen.....Fokker DIII 1:6 (bouwen van driezijden aanzicht)....

Het lijstje van deelnemers is nog minimaal.

Edwin
 
Edwin,

Zal niet lang meer duren maar wil eerst het ontwerp nog even wat aanpassen,
dus eerdaags het een en ander scannen om mee aan de slag te kunnen.

Ton
 
Back
Top