Methanol; waar te koop?

Daarnaast heeft het een koelende werking

Neen, echt niet.... :-)

Het zit een klein beetje anders.....ga het maar eens uitzoeken......

Wat de rest betreft, natuurlijk nitro geeft meer vermogen en gaat pingelen tegen....

Daarintegen, die 800 toeren bij volgas......

Je moet je afvragen, heb ik dat nodig?

Beter, sneller, meer.....

of toch goed genoeg zonder nitro.......eventueel met wat wasbenzine?

De motor wordt wel iets gekoeld door de nitromethaan, maar het effect is weinig.

Dit komt doordat het bij een bepaalde temperatuur en druk van vloeibaar overgaat naar gas.

Door de gasexpansie is meer warmte nodig dan er vrijkomt. Het neemt dus wat warmte over van de motor (dus koeling).

Maar!!!over het algemeen kun je zeggen, dus te meer nitromethaan, des te meer power,
de motor wordt heter, en motor zal sneller verslijten.

Een ander aspect van nitromethaan is wanneer het in contact komt met water (welk geproduceerd wordt bij het verbranden van de brandstof) “nitric zuur” of te wel salpeterzuur vrij komt.

Johan

de koeling komt niet van de nitro, maar van het feit dat je motor veel rijker moet en er meer olie (dat koelt, niet de nitro) door je motor gejagen word.

dat en de reden die johan opgeeft.

Allereerst wist ik dat al, en als je mijn tekst leest haal je dat er ook uit. Ik geef zelf al aan dat het komt doordat je relatief meer brandstof verbruikt.

Ten tweede, ja die 800 toeren heb ik nodig. Met 5% nitro gaat hij niet ongelimiteerd verticaal, met 10% wel..

Ik had dit al uitgezocht hoor, zo'n noob ben ik nu ook weer niet ;)

Als je die kracht echt nodig hebt, zou je een grotere motor kunnen overwegen.

Deze stook je dan zonder de dure nitromethaan.

Je vliegt dan per saldo goedkoper, en je motor loopt niet meer op het uiterste.

Gezien, je vlieguren kan dit uit.

Johan

Gezien mijn vlieguren, ben ik gek dat ik niet benzine of electro vlieg, maar ja, de initiële investering die daarvoor nodig is, is voor mij te hoog.

Een grotere motor is niet echt een overweging, deze motor is prima geschikt voor wat ik er mee wil. 10% is niet strikt nodig en ook zonder nitro zou deze motor wel lopen. Of hij stationair dan meer toeren nodig zou hebben, durf ik niet te zeggen, omdat ik het nog nooit geprobeerd heb.

Ik betaal nu voor 5l (10% nitro, klotz) € 24,50.

Als ik uitga van het eerder besproken 200l vat methanol en daar dezelfde brandstof van wil maken, kom ik tot de volgende rekensom:

- 200l methanol (=72%) € 100 (houdt het iets hoger aan)
- 27,7 liter nitro (=10%) € 500 (hobbyin, 5*5l + 3*1l)
- 50l klotz (=18%) € 431 (hobbyin, 10*5l)

totaal volume brandstof is dan 277l. Totale kosten (ex transport) € 1031. Dat houdt in € 18,61 per 5 liter, oftewel een besparing van € 5,40 per liter

Dat is een besparing van 23%, louter door de methanol elders te betrekken.

Maar 200l methanol gaat mijn verzekering niet trekken :P

Delen door 4 hezik.......

:-)

Je zult wat clubgenoten moeten motiveren...

Je hebt slechts 3 fanaten nodig.

Enne, dat nitro, dat hapt er aardig in.....

200 L meth. 100,--
40 L klotz 344,--

240liter voor 440,--

9,20 euro voor 5 liter.

Johan

Huh?

Ik doelde op zo'n brandstof:

18% klotz
10% nitro
72% methanol

Als je gaat delen door 4, kom je op 80/20 uit, en met nitro nog op iets anders. Mijn berekening klopt volgens mij wel.

Als 200l 72% methanol is, dan kloppen de aantallen die ik noem.

Overigens zie ik her en der ook als advies staan om 2% aceton toe te voegen, hoe zijn de gedachtes daar over?

Ik bedoel delen door vier of meer vrienden.....

Aceton is rotspul, slecht voor je lak en verf.

Probeer wasbenzine.

2% Is voldoende bij temperaturen onder 10 graden voor
een vlottere start.

Johan

Ah ja op zo'n fiets.. tsja het probleem is een beetje dat ik in utrecht op dit moment de enige gek ben die nog zoveel vliegt met brandstof. De meesten vliegen minder of electro..

gisteren levering al gehad, 95.7€ voor 160 kg ofwel 202L

als aditief werd er op de club wel eens een paar procenten gewone super benzine bijgedaan, wat goed scheen te werken. Ik heb het zelf niet geprobeerd. Ik vlieg zelf met de oeroude 20/80 - recinus/methanol

Voor een " echte " auto heb je (bio) ethanol nodig.......

Ga methanol NOOIT gebruiken als autobrandstof......

stel je voor zeg...

straks zit er accijns op.

Johan

simendewulf zei:
en is dit zuivere methanol,
ga me dan volkswagen kopen, die met methanol draait.

Bij een prijs van € 97,xx voor ca 200 Liter moet je heel wat kilometer maken om het voordeel eruit te halen.

Je moet je motor zowieso behoorlijk ombouwen om hem methanol bestendig te maken .... en je verbruik verdubbeld minimaal ....
Je brandstof kost dus ca. € 1,-- in vergelijk met € 1,29 voor benzine met en gelijke verbrandingswaarde, dus je "verdient" nog maar € 0,29 per liter en daarvan moet je ombouw naar methanol nog bekostigd worden.

Tevens is Methanol behoorlijk giftig ......

simendewulf zei:
als ik goed kan rekenen ( kan ik echt niet hoor ) is 97 : 200 = 0,485 euro de liter
"
Ja maar om één liter benzine qua energie te vervangen heb je minstens twee liter methanol nodig .... dus kom je op één Euro voor één liter benzine-equivalent ..... of te wel als je auto nu 1:10 loopt loopt ie op methanol nog hooguit 1:5 .....

Hoe zou het volgende mengsel zijn?

10% nitro
16% klotz
2% ricinus (wonderolie)
2% wasbenzine of aceton
70% methanol

Castrol MSSR heb ik niet kunnen vinden, ook niet hier bij de BP.. op internet vind ik wel verhalen dat het niet meer geproduceerd wordt? Castrol M schijnt gewone wonderolie te zijn en dan ook nog eens niet 'degummed'.. die sla ik dus maar over..

Back