MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

ik zeg posietie 3 en de schuinte van 4..
nummer 4 is namelijk 90graden tegenover de bodem
nummer 1 staat namelijk op 110 graden tegenover de bodem.

dus samen gevat.
90graden tegenover de bodem en en zo veel mogelijk naar buiten.

Hey,

de schuinte zijn we dus over uit. 90 graden

De plek daarintegen nog niet...

Jaimy zegt zo ver mogelijk naar buiten en pompebled zegt zo ver mogelijk naar binnen. Wat moet ik nu doen?

groetjes,

Jelmer
 
Als de turnfin bij het rechtuitvaren grotendeels uit het water is, is plaatsing aan de buitenkant geen punt, zo heb ik ze ook aan m'n boten.

Alleen als er veel turnfin door het water wordt gesleept, is een plaatsing aan de buitenkant een punt, vanwege de extra weerstand en de daaruit voortvloeiende noodzakelijke stuurcorrectie (= minder snelheid).

Groeten, Jan.
 
Als de turnfin bij het rechtuitvaren grotendeels uit het water is, is plaatsing aan de buitenkant geen punt, zo heb ik ze ook aan m'n boten.

Alleen als er veel turnfin door het water wordt gesleept, is een plaatsing aan de buitenkant een punt, vanwege de extra weerstand en de daaruit voortvloeiende noodzakelijke stuurcorrectie (= minder snelheid).

Groeten, Jan.

Hey,

Ok, bedankt voor de verduidelijking.

Ik heb een positie gevonden waar hij buitenop zit met zoveelmogelijk lengte en bijna niet in het water zit(enkele milimeters). ideaal dus.

groetjes,

Jelmer
 
Hey,

Ben vandaag ook weer druk bezig geweest, heb terwijl ik bezig was ook nog wat dingetjes kunnen vragen en ik kreeg snel antwoord, bedankt daarvoor.

Ook heeft Robbert(mijn broer) me echt erg goed geholpen, nogmaals bedankt daarvoor.

Vandaag had ik als eerste op de planning staan om de motor te laten inlopen. Dus vanochtend een lege gelpot gepakt en daar 3 gaten in gemaakt. de motor zou op zijn kop (met de as naar het deksel) bevestigt worden met twee lange bouten. de draad ging door het derde gat naarbuiten. daarna het gedestileerde water door een koffiefilter laten lopen (ik hoorde dat er vlokjes?? in rond zouden drijven dus het zekere voor het onzekere genomen) en de motor erin gehangen. vervolgens de benodigde meetapperatuur en de voeding natuurlijk eraan gehangen. nadat ik de voeding had aangezet was dit het resultaat:

Foto-67WPLWWW.jpg


Foto-D7X6N3H4.jpg

De motor draaide hier al een tijdje dus het water was al wat zwarter

Foto-SZWSQAM6.jpg

de voltmeter en de amperemeter om de boel in de gaten te houden

Foto-HM4VETKU.jpg

De boel op het aanrecht

Ik dacht de 20 ampere voeding gepakt te hebben maar blijkbaar had ik toch de 4 ampere voeding. het inlopen ging dus niet zo super snel. ik ben er wel achtergekomen dat snel niet de manier is, als ik nu al zag wat een circulatie er door dat water ging met 1,5 volt dan had het met 8,4 volt helemaal uit de hand gelopen. Hij trok bij 1,5 volt al 4 ampere. de draden waren nou ook niet de koudste (ze waren niet echt warm) maar ik denk dat ik bij 20 ampere de draden nieteens hoefde los te solderen, dat hadden ze zelf wel gedaan. Het hele zaakje was na 3 uur en 2 keer filteren ingelopen. daarna heb ik de motor afgedroogt en droog laten worden op de kachel. nog eventjes met wd-40 gesmeert en klaar is kees. Ik heb het nat inlopen erg goeg ervaren, het was een stuk aangenamer, sneller en stiller dan droog inlopen en ik ga ook in het vervolg deze methode blijven gebruiken.

Tijdens het inlopen heb ik ook een aantal andere dingen gedaan, ik heb bijvoorbeeld de waterinlaat gemaakt. Ik ben erg tevreden over het resultaat:

Foto-IAB4OJ7K.jpg


Foto-RYCJ3JQK.jpg

Hij zit er niet helemaal lekker in maar dat komt omdat ik in een minder fijne positie het buisje vast houden en met de andere hand probeer een rechte foto te maken. normaal zit hij er mooi vlak met de bodem in.

Daarna kwam mijn broer thuis, hij heeft geholpen met het ophangen van de powertrim (er moesten nog twee cruciale gaten geboord worden) en met de turnfin, deze zit nu ook op een goede plek. dit het is resultaat:

Foto-IYWSUF4X.jpg


Foto-HFGNN73A.jpg



Daarna hebben we het koppelstuk aan de motor vastgemaakt, aangezien de as te kort was en er niet helemaal lekker in wilde hebben we voor een andere oplossing gekozen: warmstoken en dan het asje erin doen, het gevolg: een motor die echt nooit meer loskomt. daarna hebben we de as op maat gemaakt en de motor voorzien van borstelkoeling. na het aansluiten van de as en de regelaar was het tijd om te testen. Alles liep soepel, lekker en uitgelijnt, de aandrijving is compleet. er zitten nu 7 kogellagers op de as:p 2 in mijn motor, twee in het steunlager en 3 in de powertrim, kan niet beter toch;)

Foto-N6W6S68G.jpg


Hier nog eventjes een plaatje van de nood-uit:

Foto-GCXZM7WL.jpg


en een totaalplaatje(alleen de antenne mist):

Foto-BHZ3G3PQ.jpg


Ik vond vandaag een geslaagte dag, ik ben tevreden over de resultaten maar er zit een keerzijde aan, het geeft zo een hoop rommel:

Foto-AITHBNQ8.jpg


Foto-KDZ8WDCJ.jpg


Niet alle rommel heb ik gemaakt hoor maar wel een groot deel:D:p

Ik heb alleen nog wel een vraagje:

Heel veel dingen in de boot zitten boutje-moertje en bijna alles is m3. Ik heb een doppendoos met een stuk of 20 doppen en een sleutelset met echt een hele hoop maten maar ik loop continu tegen het probleem aan dat een 5 te klein is en een 6 te groot, die draait er gewoon overheen. Het lijkt wel of ik een maat 5,5 moet hebben ofzo. Zeker met het monteren van de turnfin is het eht onmogelijk om met een punttang de moertjes aan de draaien, het wil gewoon niet goed vast komen. Bestaat er iets van een maat 5,5 ofzo en zo ja waar kan ik dit halen? of doen jullie het anders, zo ja: Hoe?

Ik hoor wel wat jullie er van vinden tot nu toe en ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag.

Groetjes,

Jelmer

Ps: voor grotere foto's en alle foto's: Gozilla
 
Laatst bewerkt:
Dop 5,5 voor M3 is niet vreemd hoor.

Losse dop haal je op de Bermweg bij de ijzerwinkel.

Maar in de 5€ koopjes-bak in div. bouwmarkten liggen setjes ,

daar kan óók 5,5 inzitten.
 
Dop 5,5 voor M3 is niet vreemd hoor.

Losse dop haal je op de Bermweg bij de ijzerwinkel.

Maar in de 5€ koopjes-bak in div. bouwmarkten liggen setjes ,

daar kan óók 5,5 inzitten.

hey,

ok, Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoort:p ik dacht dat er alleen maar hele maten waren.

Ik heb sleutel en dop 5.5 nodig dan, k zal eerst eventjes een gokje wagen bij de bouwmarkt en als die het niet hebben ga ik eventjes naar de bermweg. Ik fiets toch elke dag langs de bouwmarkt:D

er schiet me ook net ook nog een vraag tebinnen:
Op de powertrim zit aan het uiteinde een m4 asje met schroefdraad waar je schroef op gaat. als ik de schroef erop schroef komt deze niet achterin en ook niet tegen het druklager (dat ook achterin zit) Moet ik dan het uiteinde inkorten of moet ik er iets tussen doen. Ik heb ook nog een kleinere schroef, als ik hem dus inkort voor deze schroef (33mm 1,6 pitch) zal die ander nogsteeds te ruim zitten (31mm 1,4 pitch) en als ik hem inkort op de kleine schroef dan heeft die ander niet meer genoeg vlees lijkt mij? Wat kan ik het beste doen?

bedankt voor de info en ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden

groetjes,

Jelmer
 
Laatst bewerkt:
12494972f0ac37e0a.jpg


Kijk eens gekocht in een model bouwzaak een goede dan wel te verstaan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk Jelmer!

Eén ding; dat messing busje, is dat het steunlager?
Op de foto's lijkt het in de ruimte te zweven, maar dat zit vastgelamineerd, toch?

Persoonlijk had ik de as meer 'ingepakt', met 20.000+ rpm vrijlopend in de boot vind ik toch wat link, mocht er eens een draad o.i.d. tegenaan zakken tijdens de vaart...

Groeten, Jan.
 
hallo

ik zou die rode draden toch achter de motor langs laten lopen hoor
voor de rest is er niet veel bedrading in een speedboot
hoe ga je de accu's vast zetten
met clitteband of carbon staafjes ????

groetjes raf
 
hallo

ik zou die rode draden toch achter de motor langs laten lopen hoor
voor de rest is er niet veel bedrading in een speedboot
hoe ga je de accu's vast zetten
met clitteband of carbon staafjes ????

groetjes raf

Hey,

Dat messing buisje is inderdaad het steunlager, deze zweeft ook, deze moet dus eventjes goed ondersteunt worden als deze in de epoxy gaat.

Een open as heeft inderdaad wel wat gevaren maar als alles goed vast zit moet dat geen probleem zijn.

Ik kies er denk ik toch voor om de draden onder de as door te laten lopen omdat dit een hoop lengte en rommel bespaart, ik heb daar mooie klemmen voor die ik goed vastzet op de bodem, jullie zullen het wel zien als ik ze erin heb gezet.

de accu zet ik vast in een accuschaal, deze heb ik gekregen daar zitten dan klittenband riempjes in.

Groetjes,

Jelmer
 
Jan ;

steunlager is een messingbuisje, met daarin 2 kogellagers, opgesloten door
2 stukjes alu-buis .

Jelmer, mag ik even een foto van de achterkant ?
Turnvin lijkt mij namelijk te ver naar buiten te zitten.
Positie 4 is de enige goede namelijk..............
90 graden t.o.v. de bodem, en het snijpunt op de overgang tussen bodem en het
platliggende gedeelte aan de buitenkant.

EDIT : heb net gezien dat ie dus inderdaad niet goed zit !!!!!


ps ; slijp je nog een "gleufje" richting de waterpickup ?
 
Laatst bewerkt:
Draden naar de nood-uit kunnen véél korter.
Gewoon in het luchtledige laten lopen, over de as !!
Draden HAAKS op de stekkers solderen, als je ze gewoon rechtachteruit
soldeert heb je een veel te grote radius terug naar de regelaar.
 
Kan het anker van de motor heen en weer ?
Zo ja : check even of de koppeling niet tegen de motor komt als je het anker induwt.
( aan de kant van de prop duwen, alsof je de motor richting de neus wilt drukken )
 
Hey,

Ik dacht dat de turnfin op die plek moest, maar ik zal hem eventjes omhangen. heb jij een manier om het gat (m3) te dichten? Het haaks solderen van de draden had ik nog niet aan gedacht, is een goede tip ga ik eventjes doen. de ene draad is inderdaad een beetje lang uitgevallen maar deze zal ik gelijk bij het haaks solderen eventjes inkorten. Wat bedoel je precies met het luchtledige? bedoel je dat ik de draden gewoon een beetje strak moet zetten zodat ze over de as lopen en dan niet de as kunnen raken? Het anker van de motor kan nog ruim heen en weer bewegen. en het koppelstuk komt niet tegen de motor aan.

Heb jij nog een tip hoe ik die gleuf kan maken? en hoe kan ik het beste het steunlager bevestigen? een matje eroverheen en dan epoxy erover of moet ik er iets onder maken zodat hij goed ondersteunt word van onder (hij zit namelijk een halve cm boven de bodem)

Ik hoor het wel

groetjes,

jelmer
 
Hoi jelmer,

nog makkelijk, waarom de regelaar niet gewoon aan de andere kant van de motor?

- Korte bedrading
- Geen gedoe met over/onder/achter de motor langs met de nood-uit draden

Enige is dan dat de accu draden nog onder de motor door moeten, maar dit zijn er maar 2 dan.
Ook ik zou iets meer bescherming rond je as maken, zelf probeer ik altijd zo min mogelijk as bloot te laten liggen. Heb een keer gehad dat een draadje lekker aan het doorslijten was onder het varen..

Het gat van de turnfin dichten is niet heel moeilijk. Aan de buitenkant even een stukje tape plakken, dan van binnen wat epoxy met wat kleine vezels erin 'gieten'. Vervolgens nog even een matje erover. Dicht.

groeten Jurriaan
 
Hoi jelmer,

nog makkelijk, waarom de regelaar niet gewoon aan de andere kant van de motor?

- Korte bedrading
- Geen gedoe met over/onder/achter de motor langs met de nood-uit draden

Enige is dan dat de accu draden nog onder de motor door moeten, maar dit zijn er maar 2 dan.
Ook ik zou iets meer bescherming rond je as maken, zelf probeer ik altijd zo min mogelijk as bloot te laten liggen. Heb een keer gehad dat een draadje lekker aan het doorslijten was onder het varen..

Het gat van de turnfin dichten is niet heel moeilijk. Aan de buitenkant even een stukje tape plakken, dan van binnen wat epoxy met wat kleine vezels erin 'gieten'. Vervolgens nog even een matje erover. Dicht.

groeten Jurriaan

Hey,

dit werd mij omwille van de gewichtsverdeling aangeraden. ook zijn deze draden definitief, deze draden leg je 1 keer neer en hoeven als het goed is nooit meer los. Bescherming om de as lijkt mij niet nodig, als alles gewoon goed vast zit en als je geen loshangende draden hebt is er niets aan de hand. de regelaar ontvanger en het servo komen gewoon netjes en goed vast te zitten. de draden daarvan worden strak gemaakt of netjes door kabelgeleidertjes naar de goede plek gebracht. de accu logt vast in een accuschaal met riempjes. Lijkt mij dat er weinig fout kan gaan toch?

Bedankt voor de tip over het dichten van het gat voor de turnfin.

groetjes,

Jelmer
 
Je boot maakt rare klappen, ik had ook alle draden netjes met kabelbinders vast en alles in schalen etc. Maar alles kan los! Je boot word er niet minder om, alleen maar veiliger..

Het kan geen kwaad zeg maar

Groeten Jurriaan
 
hallo

met een speedboot wil je snel gaan
alles wat je er extra in bouwd dat niet nodig is dat is loos gewicht dat je mee sleept voor nop
kabelgootjes, klemmetjes allemaal mooi en wel maar het is nodeloos gewicht
zo ook de accu bak
klitte band op de bodem lijmen daar waar de accu moet komen te zitten zo spaar je weer het gewicht van de accu bak
ik heb zelf een eco evo en een robbe waar ik de naam nu eventjes niet meer van weet

groetjes raf
 
hallo

met een speedboot wil je snel gaan
alles wat je er extra in bouwd dat niet nodig is dat is loos gewicht dat je mee sleept voor nop
kabelgootjes, klemmetjes allemaal mooi en wel maar het is nodeloos gewicht
zo ook de accu bak
klitte band op de bodem lijmen daar waar de accu moet komen te zitten zo spaar je weer het gewicht van de accu bak
ik heb zelf een eco evo en een robbe waar ik de naam nu eventjes niet meer van weet

groetjes raf

@Raf: Mij heb je niets over een kabelgoot horen zeggen, ik had het alleen over kabelklemmetjes. Van 3 kabelklemmetjes zal hij echt niet anders gaan varen hoor, we gaan toch ook niet de behuizing van onze ontvanger en servo's afhalen omdat dat misschien een paar gram kan schelen? er is een grens. Ik zou ook die kabelklemmen kunnen besparen door een bescherming om de as te maken. Maar het lijkt mij dat dit nog zwaarder is.

@jurriaan: Wat voor soort bescherming had je in gedachten?

Ik hoor het wel

groetjes,

Jelmer
 
@ Raf, kabelbinders, accuschalen, alles weegt praktisch niks. Je merkt hier niks van onder het varen (zeker niet als je fun vaart). Wel ligt alles een stuk steviger vast. Bij mijn boten blijven accu's met alleen klitteband op de bodem echt niet meer liggen bij een flip. Een accuschaal met banden stopt ze accu's wel van door de romp vliegen.
Liever een paar gram meer, dan door de romp vliegende objecten :)

@ Jelmer, een teflon buisje om de as zal al voldoen, het gaat erom dat er niks tegen de draaiende as aan kan komen. Als je teflon gebruikt heeft het ook het voordeel dat de as geen hinder ervan ondervind, mocht de buitenas de as eens raken. Heb nog wel wat liggen hier, dus als je nodig hebt roep je maar..
 
Back
Top