Hey,
Ben vandaag ook weer druk bezig geweest, heb terwijl ik bezig was ook nog wat dingetjes kunnen vragen en ik kreeg snel antwoord, bedankt daarvoor.
Ook heeft Robbert(mijn broer) me echt erg goed geholpen, nogmaals bedankt daarvoor.
Vandaag had ik als eerste op de planning staan om de motor te laten inlopen. Dus vanochtend een lege gelpot gepakt en daar 3 gaten in gemaakt. de motor zou op zijn kop (met de as naar het deksel) bevestigt worden met twee lange bouten. de draad ging door het derde gat naarbuiten. daarna het gedestileerde water door een koffiefilter laten lopen (ik hoorde dat er vlokjes?? in rond zouden drijven dus het zekere voor het onzekere genomen) en de motor erin gehangen. vervolgens de benodigde meetapperatuur en de voeding natuurlijk eraan gehangen. nadat ik de voeding had aangezet was dit het resultaat:
De motor draaide hier al een tijdje dus het water was al wat zwarter
de voltmeter en de amperemeter om de boel in de gaten te houden
De boel op het aanrecht
Ik dacht de 20 ampere voeding gepakt te hebben maar blijkbaar had ik toch de 4 ampere voeding. het inlopen ging dus niet zo super snel. ik ben er wel achtergekomen dat snel niet de manier is, als ik nu al zag wat een circulatie er door dat water ging met 1,5 volt dan had het met 8,4 volt helemaal uit de hand gelopen. Hij trok bij 1,5 volt al 4 ampere. de draden waren nou ook niet de koudste (ze waren niet echt warm) maar ik denk dat ik bij 20 ampere de draden nieteens hoefde los te solderen, dat hadden ze zelf wel gedaan. Het hele zaakje was na 3 uur en 2 keer filteren ingelopen. daarna heb ik de motor afgedroogt en droog laten worden op de kachel. nog eventjes met wd-40 gesmeert en klaar is kees. Ik heb het nat inlopen erg goeg ervaren, het was een stuk aangenamer, sneller en stiller dan droog inlopen en ik ga ook in het vervolg deze methode blijven gebruiken.
Tijdens het inlopen heb ik ook een aantal andere dingen gedaan, ik heb bijvoorbeeld de waterinlaat gemaakt. Ik ben erg tevreden over het resultaat:
Hij zit er niet helemaal lekker in maar dat komt omdat ik in een minder fijne positie het buisje vast houden en met de andere hand probeer een rechte foto te maken. normaal zit hij er mooi vlak met de bodem in.
Daarna kwam mijn broer thuis, hij heeft geholpen met het ophangen van de powertrim (er moesten nog twee cruciale gaten geboord worden) en met de turnfin, deze zit nu ook op een goede plek. dit het is resultaat:
Daarna hebben we het koppelstuk aan de motor vastgemaakt, aangezien de as te kort was en er niet helemaal lekker in wilde hebben we voor een andere oplossing gekozen: warmstoken en dan het asje erin doen, het gevolg: een motor die echt nooit meer loskomt. daarna hebben we de as op maat gemaakt en de motor voorzien van borstelkoeling. na het aansluiten van de as en de regelaar was het tijd om te testen. Alles liep soepel, lekker en uitgelijnt, de aandrijving is compleet. er zitten nu 7 kogellagers op de as

2 in mijn motor, twee in het steunlager en 3 in de powertrim, kan niet beter toch
Hier nog eventjes een plaatje van de nood-uit:
en een totaalplaatje(alleen de antenne mist):
Ik vond vandaag een geslaagte dag, ik ben tevreden over de resultaten maar er zit een keerzijde aan, het geeft zo een hoop rommel:
Niet alle rommel heb ik gemaakt hoor maar wel een groot deel

Ik heb alleen nog wel een vraagje:
Heel veel dingen in de boot zitten boutje-moertje en bijna alles is m3. Ik heb een doppendoos met een stuk of 20 doppen en een sleutelset met echt een hele hoop maten maar ik loop continu tegen het probleem aan dat een 5 te klein is en een 6 te groot, die draait er gewoon overheen. Het lijkt wel of ik een maat 5,5 moet hebben ofzo. Zeker met het monteren van de turnfin is het eht onmogelijk om met een punttang de moertjes aan de draaien, het wil gewoon niet goed vast komen. Bestaat er iets van een maat 5,5 ofzo en zo ja waar kan ik dit halen? of doen jullie het anders, zo ja: Hoe?
Ik hoor wel wat jullie er van vinden tot nu toe en ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag.
Groetjes,
Jelmer
Ps: voor grotere foto's en alle foto's: Gozilla