MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

20 minuten varen met een elektro.... hahaha! sorry.
Nee even serieus, dat gaat je met gewone cellen echt niet lukken.
Wil je lang varen, dan moet je een langzame boot nemen..
Met een speedboot ga je 20 minuten echt niet redden, met lipo's die parallel staan is het al moeilijk te doen..

Wil je een snelle speedboot, dan zul je het met de korte vaartijd moeten doen.
Een kleinere boot zal de vaartijd misschien iets kunnen verhogen omdat de motoren minder stroom gebruiken, maar 20 minuten is echt hoog hoor.
Gezien je eisen van het varen op de rivier (tricky met de stroming trouwens) is 55 a 60cm wel het kleinste wat je moet nemen. Daaronder kan het wel, maar ik denk niet dat je opzoek bent naar een micro model? Met een budget van 300 euro moet je in ieder geval een leuke borstelboot op kunnen bouwen.

Ik weet ook niet hoe snel je wilt varen? Als je bijvoorbeeld 25km/h al genoeg vind is de vaartijd al anders dan dat je 60km/h wil.

Ik durf zo geen uitspraak te doen over een boot die 20 min kan varen op cellen (als die bestaat) Maar mocht ik een idee hebben dan zal ik die posten.
En je wil opzich ook wel op een accu varen zei je, is 10 minuten varen per accu ook oke? Dat is namelijk nog wel te doen

Groeten Jurriaan

20 minuten varen met een elektro.... hahaha! sorry.
Nee even serieus, dat gaat je met gewone cellen echt niet lukken.
Wil je lang varen, dan moet je een langzame boot nemen..
Met een speedboot ga je 20 minuten echt niet redden, met lipo's die parallel staan is het al moeilijk te doen..

Wil je een snelle speedboot, dan zul je het met de korte vaartijd moeten doen.
Een kleinere boot zal de vaartijd misschien iets kunnen verhogen omdat de motoren minder stroom gebruiken, maar 20 minuten is echt hoog hoor.
Gezien je eisen van het varen op de rivier (tricky met de stroming trouwens) is 55 a 60cm wel het kleinste wat je moet nemen. Daaronder kan het wel, maar ik denk niet dat je opzoek bent naar een micro model? Met een budget van 300 euro moet je in ieder geval een leuke borstelboot op kunnen bouwen.

Ik weet ook niet hoe snel je wilt varen? Als je bijvoorbeeld 25km/h al genoeg vind is de vaartijd al anders dan dat je 60km/h wil.

Ik durf zo geen uitspraak te doen over een boot die 20 min kan varen op cellen (als die bestaat) Maar mocht ik een idee hebben dan zal ik die posten.
En je wil opzich ook wel op een accu varen zei je, is 10 minuten varen per accu ook oke? Dat is namelijk nog wel te doen

Groeten Jurriaan

hey,

bedankt voor je reactie, ik vaar nu ook 20 minuten maar ik begrijp dat ik dus aan korter moet denken. 25 km/u vind ik te weinig maar 60 zit er niet in met wat vaartijd. ik zat te denken aan 40-45 ongeveer. 10 minuten is al een stuk rendabeler. op 1 accu varen vind ik fijner omdat ik er maar 2 bezit. een micro zit ik inderdaad niet op te wachten (alhoewel ik ze wel erg leuk vind maar ik ik heb er geen geschikte vaarplek voor) 50 cm is inderdaad wel echt het minimum waar ik aan zat te denken.

de stroming op een rivier heb ik weinig last van, ik vaar in een haven aan de rivier.
GroteFoto-GMR7XS6K.jpg

dit is onze vaarplek, we liggen met een bijbootje voor anker en varen vanuit het bootje, superhandig als je aan het experimenteren bent of als hij op zijn dak ligt, scheelt een hoop tennisballen en moeilijk gedoe.

Bedankt die je probeert mee te denken voor een geschikt model.

groetjes,

Jelmer

Bedankt Jelmer,

Ik heb ook even smakelijk zitten lachen...

Zoals Jurriaan al zei, probeer je dingen te combineren, die niet samen gaan, snelheid en een lange vaartijd.

Ik heb deze motor eens in m'n Mono II (62 cm, 12 cellen 3300mAh) getest met een 45K prop.
full

Het is een korte bouwvorm driepool 700 motor, met glijlagers en een kunststof achterschild (daarom ook de heftige koeling van de borstels, zonder krijg je echt fik...).
Deze motor krijgt zo'n romp nét in plané en je kunt er zo'n 15 minuten volgas mee varen.
Is dat leuk?

Nee, ik stond met één hand in de zak te sturen en de accu's leken maar niet leeg te raken, 25-30 km/h, harder ging het echt niet... Ik verveelde me kapot.

Dan heb ik liever 6-7 minuten 45km/h.

Ik heb nog tekeningen van een MTB met steps, daarmee kun je. al naar gelang hoe groot je 'm bouwt, de 40 km/h halen met een 500/600 motor met reductie op 7 cellen (60-75 cm romp) of een driepool 700 als op het plaatje, op 12 cellen, in een romp van 80 cm.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Jelmer,

Ik heb ook even smakelijk zitten lachen...

Zoals Jurriaan al zei, probeer je dingen te combineren, die niet samen gaan, snelheid en een lange vaartijd.

Ik heb deze motor eens in m'n Mono II (62 cm, 12 cellen 3300mAh) getest met een 45K prop.
*Plaatje*

Het is een korte bouwvorm driepool 700 motor, met glijlagers en een kunststof achterschild (daarom ook de heftige koeling van de borstels, zonder krijg je echt fik...).
Deze motor krijgt zo'n romp nét in plané en je kunt er zo'n 15 minuten volgas mee varen.
Is dat leuk?

Nee, ik stond met één hand in de zak te sturen en de accu's leken maar niet leeg te raken, 25-30 km/h, harder ging het echt niet... Ik verveelde me kapot.

Dan heb ik liever 6-7 minuten 45km/h.

Ik heb nog tekeningen van een MTB met steps, daarmee kun je. al naar gelang hoe groot je 'm bouwt, de 40 km/h halen met een 500/600 motor met reductie op 7 cellen (60-75 cm romp) of een driepool 700 als op het plaatje, op 12 cellen, in een romp van 80 cm.

Groeten, Jan.

hey,

blijkbaar waren mijn 20 minuten erg lachwekkend;)

ik vind snelheid ook leuk maar er is een grens en die grens ligt bij jou anders dan bij mij.

misschien een domme vraag hoor maar wat is een MTB? heb je deze tekening digitaal? zo ja, zou je hem misschien kunnen sturen op mijn msn-adres?(staat in mijn profiel)(Ik heb mijn beschikking over tekenprogramma's).

ook die tutorial heb ik wel intresse in, zou je deze als het geen probleem is kunnen sturen?

alvast bedankt

groetjes,

Jelmer

jelmer,

we bedoelen er niks mee met dat lachen hoor, alleen dat de combi 20 minuten varen en elektro nog niet echt samen gaan met hoge snelheden. Vaak hoor je 10 tot 15 minuten, maar minstens 20 was weer eens wat nieuws :)

De mono 1 die je aangaf zal op 8,4V met een 600 motor zeker wel leuk varen. De 10 minuten halen hangt van een aantal factoren af, als eerste natuurlijk welk type 600 motor, hoe groot je propt en hoe goed je cellen nog zijn.

groeten Jurriaan

Hallo Jelmer,

Laat je niet uit het veld slaan door het feit, dat er wel eens om je uitspraken gelachen zal worden, in dit geval was het meer een geval van gebrek aan praktijkervaring.

MTB betekend motortorpedoboot, da's dus een oorlogsschip, maar alle wapentuig aan dek kun je natuurlijk vervangen door een fraaie kap en dan is het gewoon een snelvarende romp.

MAS is de Italiaanse versie (Motoscafi Anti Sommergibile), deze heeft een gestepte romp, waardoor er lucht onder de romp gezogen wordt als de boot in plané komt, dit scheelt aanzienlijk in de weerstand en de boot is er dus sneller door.

Ik heb ooit een proefexemplaar van 75 cm gebouwd in polyester, dat was een tank, véél te zwaar, maar ging toch, met bescheiden motorisatie, als de brandweer, vanwege de steps.

Momenteel werk ik (zo nu en dan) aan een 110 cm lange M.A.S. in hout.

Ik heb geen MSN, als je de tekening en wat foto's wilt, PM me dan even je mailadres.
De tekening is ingescanned, niet gedigitaliseerd.
Ik heb twee versies van deze boot; het origineel, met een vrij stompe neus en smalle spiegel en een aangepaste 'race'versie met een scherpere neus en bredere spiegel.

Groeten, Jan.

jelmer,

we bedoelen er niks mee met dat lachen hoor, alleen dat de combi 20 minuten varen en elektro nog niet echt samen gaan met hoge snelheden. Vaak hoor je 10 tot 15 minuten, maar minstens 20 was weer eens wat nieuws :)

De mono 1 die je aangaf zal op 8,4V met een 600 motor zeker wel leuk varen. De 10 minuten halen hangt van een aantal factoren af, als eerste natuurlijk welk type 600 motor, hoe groot je propt en hoe goed je cellen nog zijn.

groeten Jurriaan

Dat snap ik, het was gewoon een foute inschatting, ik had niet verwacht dat een (in mijn ogen) flinke accu zo snel leeg kon.

Ik vind de nostep 1 ook wel een erg leuk bootje, de 10 minuten moet ik daar denk ik wel mee kunnen halen. mijn accu's zijn nagenoeg nieuw, ik heb ze vaak gebruikt bij het testen van mijn vorige model maar dat was heel vaak maar 3-5 minuutjes (van de 20:p:D) die ik ze kon gebruiken dus ik heb ze niet echt super veel leeggetrokken(ze zijn zelf nog maar 1 keer helemaal leeg geweest) ook werd mij vappextech aangeraden omdat dit goede accu's zijn.

ik heb ook nog een aantal vraagjes:

zou dit rompje een beetje tegen wat golfjes kunnen of zou ik hier echt vlak water voor moeten hebben?

wat voor 600 motor (liefst bij 2brc) zou ik hier het beste in kunnen leggen?

wat voor roertje zou ik hier het best achter kunnen hangen?

zou ik een flexas moeten gebruiken in dit model of een starre as?

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

groetjes,

Jelmer

ik heb ook nog een aantal vraagjes:

1)zou dit rompje een beetje tegen wat golfjes kunnen of zou ik hier echt vlak water voor moeten hebben?

2)wat voor 600 motor (liefst bij 2brc) zou ik hier het beste in kunnen leggen?

3)wat voor roertje zou ik hier het best achter kunnen hangen?

4)zou ik een flexas moeten gebruiken in dit model of een starre as?

groetjes, Jelmer

Hallo Jelmer,

1) Een ongestepte romp kan over het algemeen wat meer ruw water verdragen dan een gestepte romp, als je een vloedkanaal inbouwt, zal het je worst wezen of het water (te) ruw is, je boot kantelt toch wel terug.

2) Een standaard 600 geeft je de langste vaartijd (15-20 minuten), hoe 'hotter'je de motor kiest, des te sneller zal je boot varen, maar de vaartijd wordt korter (8-12 minuten). welke motor je ook kiest, je zult altijd waterkoeling moeten installeren; door de hoge accucapaciteit (= lange vaartijd) zal de boel enorm opwarmen, dat vind een 600 niet leuk.
Een standaard 600 heeft vrij harde koolborstels en daardoor een hele lange levensduur (mits niet oververhit); een 600 HS BB van Jamara b.v. heeft veel zachter koolborstels, maar maakt aanzienlijk meer toeren, gemiddeld vaar/voer ik 12 tot 15 wedstrijden van 7 minuten vóór de koolborstels van een Jamara op waren.

3) Een standaard mono I roer, al dan niet met waterinlaat in het roerblad.

4) Daar een ongestepte romp altijd iets ashoek moet hebben, kun je een starre as gebruiken, dat moet dan wel een vrij lange as zijn zodat de motor vér voor in de boot ligt, wat voor een kleine ashoek zorgt.
Daarnaast is het de goedkoopste oplossing.
Een flexas heeft meer afstellingsmogelijkheden, in de praktijk zul je, als de optimale afstelling eenmaal is gevonden, daar weinig tot nooit meer gebruik van maken.

Groeten, Jan.

hey,

Bedankt voor je snelle reactie.

Heb je helemaal gelijk in, maar is het moeilijk om een vloedkanaal te bouwen?

waterkoeling heb ik weinig moeite mee, zeker als de inlaat op het roer zit. ik moet alleen weten wat voor koeling ik moet toepassen op de motor/regelaar. Zijn er speciale koelingen voor regelaars of moet je daar zelf iets van fabriceren? (ik heb dit type regelaar):
1671_ROBBE%20AIRCONTROL%20840%20LIPO.jpg

(ik heb zelf een zwaardere versie als op het plaatje)

Ik kwam dit setje tegen: op H&M:
P1060013.JPG

Ausbausatz Mono I Flex

Op het plaatje is de NO-Step1 te zien, een flexasje lijkt mij toch wel fijn want die zijn makkelijker te verstellen dan normale assen en ook de ligging van je motor kan dan optimaler lijkt mij. zou dat setje niet wat zijn of is dit wel erg duur?

over de motoren: ik zie 3 600 motoren bij 2brc staan , 1 standaard 600 motor voor 12,60 deze lijkt mij niet geschikt. een iets duurdere en stuk snellere motor 2 Brothers RC - Bussum en een stuk duurdere 600 motor die minder snel is 2 Brothers RC - Bussum welke van deze twee kan ik dan het beste nemen?

sorry voor de vele vragen

groetjes,

Jelmer

Hoi Jelmer,

Nee, een vloedkanaal inbouwen is een kwestie van nauwkeurig werken, het is geen heksentoer.

Er zijn een paar regelaar koelblokjes te koop, ik maak ze zelf van een stuk aluminium strip van 6mm dik en een paar 4mm buisjes.
full

Twee gaten Ø 3,2mm aan één kant tot bijna onderin en een derde gat, dat de beide gaten verbindt tot een U, het gat aan de zijkant wordt met een stelboutje M4 afgesloten, de beide bovenste gaten opgeboord tot 4 mm en vervolgens met Loctite van twee buisjes voorzien.

full

Een watergekoelde regelaar naast een standaard exemplaar.

De 6370 van Graupner is de 'standaard' Mono I motor, werkt goed.
Die andere heeft verwisselbare koolborstels, da's duurder om te maken, vandaar.

H&M accesoires hebben de neiging om nogal duur te zijn...

Het zal je motor een biet zijn hoe die is ingebouwd; een starre as loopt lichter dan een flex en, als je weet hoe je het moet inbouwen, doet een starre as niks onder voor een dure flexas.
Het is jouw keuze.

Groeten, Jan.

hey,

Heel erg bedankt voor de informatie die je me hebt gegeven. die volmantelkoeling ga ik denk ik ook maken in mijn volgende model. ook het maken van een koelblokje voor een regelaar is erg makkelijk als ik het zo zie. maar hoe bevestig ik deze op mijn regelaar? ik neem aan dat ik het plastic eraf moet knippen en dan het koelblokje erop (met koelpasta ertussen) maar hoe maak ik dit allemaal weer dicht?

het is mooi om te weten dat de motor geschikt is maar ik doe hier toch wel iets langer mee als 10-15 keer? en wat voor snelheid denken jullie dat ik ongeveer haal uit dit bootje met deze motor?

ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat H&M erg duur is. toch denk ik dat een starre as niet voldoet aan wat ik ermee wil gaan doen, als er een groot schip langs komt zijn er ook mega grote golven (voor zo een bootje). bij de landingen krijgt de as flinke klappen (lijkt mij) en ik denk dat de schroefas dan erg snel krom is. met een flexas heb je hier geen last van dus ik denk dat het een flexas wordt.

Wat denken jullie van deze setup:
De strut met flexas enzv.(dus niet de houder die vast word gemaakt aan de boot):

Stevenrohr mit Flex-Welle 3,2mm rechts
1042.jpg

monteren onder dit roer:
Mono 1 roer
mhz_1064_carbon_roer.jpg

is dit mogelijk, zo ja:denken jullie dat dit een beetje goed gaat werken met elkaar? of moet ik het anders aanpakken?, zo ja: Hoe?

Laatst bewerkt:
hey,
1)maar hoe maak ik dit allemaal weer dicht?

2)het is mooi om te weten dat de motor geschikt is maar ik doe hier toch wel iets langer mee als 10-15 keer? en wat voor snelheid denken jullie dat ik ongeveer haal uit dit bootje met deze motor?

3)Toch denk ik dat een starre as niet voldoet aan wat ik ermee wil gaan doen, als er een groot schip langs komt zijn er ook mega grote golven (voor zo een bootje). bij de landingen krijgt de as flinke klappen (lijkt mij) en ik denk dat de schroefas dan erg snel krom is. met een flexas heb je hier geen last van dus ik denk dat het een flexas wordt.

4)is dit mogelijk, zo ja:denken jullie dat dit een beetje goed gaat werken met elkaar? of moet ik het anders aanpakken?

Hallo Jelmer,

1) inderdaad, met warmtegeleidende pasta en een nieuw stuk krimpkous

2) Lezen is een vak, dat weet ik..., de standaard motor gaat, mits goed gekoeld, jaren mee, het is de tuning motor met zachte koolborstels, die maar een tamelijk korte levensduur heeft.

3) Ha ha ha ha...! Als je boot goed opgebouwd is, kun je er de gekste dingen mee uithalen voor je een as krom vaart; ik ben met m'n 12 cellen mono eens bij storm gaan varen bij Makkum, de wind stond recht het kanaal in, met golven van een meter hoog.
Tegen de wind in kon ik nét met halfgas tegen een golf opvaren en werd de boot door de storm gewoon achterover geblazen, de golf weer af, ruggelings.
Vóór de wind kon ik enorme sprongen maken van de ene golftop naar de andere, soms meters ver, dan maak je nog eens klappers!
Schitterend varen was dat, met die as vaar ik vandaag de dag nog...

4) goede spullen, niks mis mee.

Groeten, Jan.

Hallo Jelmer,

1) inderdaad, met warmtegeleidende pasta en een nieuw stuk krimpkous

2) Lezen is een vak, dat weet ik..., de standaard motor gaat, mits goed gekoeld, jaren mee, het is de tuning motor met zachte koolborstels, die maar een tamelijk korte levensduur heeft.

3) Ha ha ha ha...! Als je boot goed opgebouwd is, kun je er de gekste dingen mee uithalen voor je een as krom vaart; ik ben met m'n 12 cellen mono eens bij storm gaan varen bij Makkum, de wind stond recht het kanaal in, met golven van een meter hoog.
Tegen de wind in kon ik nét met halfgas tegen een golf opvaren en werd de boot door de storm gewoon achterover geblazen, de golf weer af, ruggelings.
Vóór de wind kon ik enorme sprongen maken van de ene golftop naar de andere, soms meters ver, dan maak je nog eens klappers!
Schitterend varen was dat, met die as vaar ik vandaag de dag nog...

4) goede spullen, niks mis mee.

Groeten, Jan.

hey,

bedankt voor je antwoord

kun je die krimpkous kopen in de modelbouwwinkel of moet ik deze ergens speciaal vandaan halen? en kan ik de koolborstels vervangen als deze op zijn of moet ik een complete nieuwe motor kopen?

een starre as is dus weldegelijk sterk genoeg als ik het zo hoor uit jouw verhaal. toch ga ik denk ik voor flexibel omdat je daar makkelijker dingen aan kunt verstellen enzo.

het is mooi om te horen dat de spullen die ik heb uitgezocht goed zijn, ik wist niet zeker of de bladlengte van het roer wel lang genoeg was en of er wel echt een strut onder kon, blijkbaar wel dus.

hey,

bedankt voor je antwoord

kun je die krimpkous kopen in de modelbouwwinkel of moet ik deze ergens speciaal vandaan halen? en kan ik de koolborstels vervangen als deze op zijn of moet ik een complete nieuwe motor kopen?

een starre as is dus wel degelijk sterk genoeg als ik het zo hoor uit jouw verhaal. toch ga ik denk ik voor flexibel omdat je daar makkelijker dingen aan kunt verstellen enzo.

het is mooi om te horen dat de spullen die ik heb uitgezocht goed zijn, ik wist niet zeker of de bladlengte van het roer wel lang genoeg was en of er wel echt een strut onder kon, blijkbaar wel dus.

Krimpkous vind je in de electronica winkel.
Bij een closed can standaard 600 motor zijn de koolborstels niet vervangbaar, op = op.

Oei, niet goed gelezen; ik ging ervan uit, dat je het roer rechts naast de strut zou plaatsen, da's sneller en dan is het roerblad ook lang genoeg.
Als je het roer achter de prop wilt hebben (waarom, vraag ik me af?) zou je 2BrothersRC moeten vragen of dat past, zoals jij in gedachten hebt, want de maten staan er niet bij, dus da's lastig inschatten.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Krimpkous vind je in de electronica winkel.
Bij een closed can standaard 600 motor zijn de koolborstels niet vervangbaar, op = op.

Oei, niet goed gelezen; ik ging ervan uit, dat je het roer rechts naast de strut zou plaatsen, da's sneller en dan is het roerblad ook lang genoeg.
Als je het roer achter de prop wilt hebben (waarom, vraag ik me af?) zou je 2BrothersRC moeten vragen of dat past, zoals jij in gedachten hebt, want de maten staan er niet bij, dus da's lastig inschatten.

Groeten, Jan.

hey,

Ik ga dan maar is een bezoekje brengen aan de electronicawinkel voor wat krimpkous en is even kijken of we netjes een waterkoeling kunnen aanbrengen op de snelheidsregelaar.

de reden waarom ik het roer achter de schroef had gedacht is omdat ik dat mooier vind en omdat ik dan geen extra mount hoef te monteren, scheelt weer 4 gaten.

ik ga de boel voor de laatste keer nog een keer omgooien:

het word geen H&M no-step 1 maar een MHZ Scorpion

MHZ Scorpion
Scorpion.jpg

daarachter ga ik een roer-flexas combinatie zetten van Graupner:

Profiwellenanlage mit Strut und Ruder
2373.jpg

de motor word een:

E - Motor 600/8
2133.jpg

deze motor word ook aangeraden door MHZ

ik wil focused en pompebled heel erg bedanken voor het helpen en geven van informatie, ik heb echt een hoop geleerd van jullie

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Hoi Jelmer,

Als je wilt zien hoe deze boot vaart (met een starre as):
[63125] speedboot-eigen-ontwerp-beginner-vragen-4
Als je de hele thread doorleest kom je dingen tegen, die je bekend in de oren zullen klinken...

Dit oudere MHZ model heeft een heel ander vaargedrag dan de Nostep van H&M (maar is wel een stuk goedkoper).

Groeten, Jan.

Hoi Jelmer,

Als je wilt zien hoe deze boot vaart (met een starre as):
speedboot-eigen-ontwerp-beginner-vragen-4

Als je de hele thread doorleest kom je dingen tegen, die je bekend in de oren zullen klinken...

Dit oudere MHZ model heeft een heel ander vaargedrag dan de Nostep van H&M (maar is wel een stuk goedkoper).

Groeten, Jan.

hey,

ik zal het draadje nogmaals is doorlezen idd.

Of de boot goedkoper is boeit mij niks, goed varen moet i. (natuurlijk moet het ook niet een romp van 175 euro worden maar dat spreekt voorzich)

het voordeel van de scorpion is dat deze zelfkerend is (mits een goede gewichtsverdeling) en dat deze door zijn steps minder weerstand heeft in het water.

Het roer-flexassetje van graupner wat ik aangaf word het achteraf toch niet, deze blijkt iets te groot te zijn en het stuurgedrag word beter als ik het roer naast de prop zet.

waarscheinlijk komt er dit roertje in te hangen:

Mono 2 roer met water pick-up
gr_2425.1_aluminium_roer_klein.jpg

en flexas moet ik nog eventjes naar kijken.

groetjes,

Jelmer

Dat roertje komt me bekend voor...

Als je het hele draadje doorleest, zie je dat de bouwer van die Scorpion ook een vloedkanaal heeft ingebouwd, blijkbaar is de romp niet zó zelfrichtend als de documentatie wil doen geloven.
Helemaal als je op open water vaart, is een functionerend vloedkanaal toch een geruststellend idee, lijkt mij.

Groeten, Jan.

Dat roertje komt me bekend voor...

Als je het hele draadje doorleest, zie je dat de bouwer van die Scorpion ook een vloedkanaal heeft ingebouwd, blijkbaar is de romp niet zó zelfrichtend als de documentatie wil doen geloven.
Helemaal als je op open water vaart, is een functionerend vloedkanaal toch een geruststellend idee, lijkt mij.

Groeten, Jan.

hey,

ik heb de hele draadje nog is een keertje doorgelezen, ik heb eerlijkgezegt altijd gedacht dat het een gecko was:p nu zie ik pas dat het een scorpion is.

ik ben ook een stuk wijzer geworden uit het toppic en ik heb nu ook een idee over hoe hij gaat varen.

Ook ben ik van mening dat een flexas een hele hoop gerotzooi scheelt. als ik het zo lees in dat topic is de ashoek echt cruciaal, deze is met een flexas makkelijk in te stellen.

ik verbaaste me wel erover dat hij een vloedkanaal had, MHZ Zegt duidelijk in de omschrijving dat bij een goede gewichtsverdeling deze romp zelfkerend is. Ik ga het bij 2brothers rc ook nog eventjes navragen en anders wordt het gewoon een vloedkanaal. en inderdaad zeker op open water is een zelfkerende boot erg geruststellend.

Het verschil tussen zijn bootje en de mijne zal niet zo daverend veel worden, we gebruiken bijna dezelfde motor, zelfde romp, zelfde roer alleen ik voer hem uit met een flexibele schroefas.

ik wil je heel erg bedanken voor die link, ik ben ook daar weer een stuk wijzer uit geworden.

ik heb nog 1 vraagje: waar kan ik Buisjes en slangetjes halen voor mijn waterkoelingsysteem?

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Back