Mick Reeves Sopwith Camel

strutter

PH-SAM
Als je een droom hebt en je bent in de mogelijkheid deze na te streven, doe dat dan!

Mijn droom was een schaal 1/3 Sopwith te bouwen en te vliegen
(Ik stond vaak te watertanden bij de 1/3 pup van een clubgenoot :wink: )

Mijn keus viel op de Camel omdat dit een model is dat je niet vaak ziet
Helaas had het echte voorbeeld moeilijke vliegeigenschappen, zeker voor nieuwelingen :?
dit was voornamelijk te wijten aan de grote rotatiemotor voorop en de enorme wendbaarheid door de korte romp
Voor goede vliegers was het echter een fantastische kist omdat ze er alles mee konden doen wat ze wilden

Dit model schijnt hier geen last van te hebben en zou makkelijk te vliegen moeten zijn volgens Mick :yes:

Yendle2.jpeg


Deze is als voorbeeld gebouwd door Alan Yendle

camelfly.jpeg


Daar gaat je hart sneller van stromen niet??

Spanwijdte is 2,84m, gewicht ca. 13-16kg
Als motor wordt 50-100cc aangeraden
Ik heb gekozen voor de ZG62 met Torquemaster (vertraging)
zodoende kun je een grote prop draaien (28")

De kit is goed verzorgd en het CNC-freeswerk is keurig gemaakt
Het meeste hout is (hard) liteply

P1011677.JPG


P1011676.JPG


Verder bevat de kit veel metalen onderdelen zoals RVS-fittings, forkends, spandraden, landingsgestel, alu-cowl (36cm!) en een hele berg schroefjes
Hiernaast ook nog de tekeningen, ABS Lewis machinegeweren, wielen en noem maar op

Heb zelf al eens eerder een Sopwith van Mick's tekeningen set gemaakt en weet dus welke bouwwijze hij toepast en hoeveel werk het is
Daarom heb ik besloten om de kit te kopen ipv deze van tek. te maken
Heb in het totaal 4 kisten verkocht en kon zodoende deze bouwdoos bestellen in Engeland

P1190142.JPG


Je verzamelt alvast wat informatie vooraf natuurlijk..

P1190137.JPG


en ook het plastic modelletje mag niet ontbreken
Volgende keer verder met de vleugels


Groet, Ralf
 
Erg mooi!!
Was de Camel trouwens niet met Vickers machinegeweren uitgerust?.....Tenminste als ik de mijn Biggles boeken van mijn pa goed gegelezen heb :wink:
 
Inderdaag errug mooi bak die 1/3 versie. Heb deze bij de EK F4c schaal te Lappeenranta in Finland door Mick zien vliegen........heel imposant om te zien, door formaat versus gewicht lijkt het wel of hij wandelend bij te houden is zoals de echte. Komt tóch de oude uitdrukking "Big is beautiful" weer terug......
Veel succes met bouwen!

Groetjes,
Gerald
 
Mooi Ralf,

de Camel staat bij mij ook (hoog) op de lijst, (heb vroeger alle Biggles boeken gelezen) kan ik nu mooi de kat uit de boom kijken.....
vroeg me af; een ZG38 met Clark vertraging draait een 32¨x18¨ is die diameter niet meer op schaal? :teacher: (als bij de pup)
volg dit nauwgezet uiteraard,

groet,

Frank
 
Weer een heel mooi te volgen project 8)

Heb al wat van de foto's gezien, wordt heel mooi.
:thumbsup:
Gr. Teus
 
Heren, dank voor de warme ontvangst

@Awol, VICKERS is natuurlijk de juiste benaming! :oops:
was een beetje in de war

En ja wie kent ze niet die prachtige verhalen van Biggles.... mooi he die WW1 stories

P1010008.JPG


speciaal voor Awol de Vickers guns

P1010043.JPG


ABS kitjes geplakt en net het nodige 0,4mm ply gefatsoeneerd

P1010111.JPG

En zo komen ze ongeveer te zitten
maar ik loop al een beetje te ver vooruit....

@Gerald, geweldig! jij hebt mijn HELD (MR) al 'in het echt' ontmoet

Welke motor vloog hij er toen in? eigenbouw 80cc V-twin/ King 100cc of de vertraagde ZG62?
Kun je ook nog iets vertellen over de landingseigenschappen?
(daar heb ik nog wat twijfels/angst voor)

P1010009.JPG


@ Frank,
34" is de juiste maat als schaalprop, ben alleen bang dat je hiermee te weinig grondspeling hebt
32x18" staat er hier als dummy op, heb erg lang nagedacht over de juiste aandrijving voor deze kit
Het leek me dat de ZG38 met Toni clark vertraging net iets te weinig power zou hebben voor deze kist

Ideaal leek me de Schlundt ZG45 + 2,5:1 getriebe met 32x18" prop, deze was mij echter veel te duur
en er is te weinig ruimte voor de dummy motor

Dus ondanks dat de door mij gekozen ZG62 met torquemaster maar een 28x12/14" draait
heeft deze volgens mij de beste papieren 8)

80-100cc twins kan ook natuurlijk maar dan zit je weer met dure dempers, bovendien leveren ze wel erg veel vermogen
(Seidel 125cc is ook heel mooi... :wink: )

P1010010.JPG


Hier nog de cowl met dummy-prop zoals deze al enige tijd aan de wand van mijn bouwhok hangt
totdat deze klaar is om te vliegen natuurlijk

volgende keer dan echt de bouw van de vleugels...

Groet, Ralf
 
Biggles, doet me denken dat ik een toppe Engelse leraar op de middelbare school had. Voor de literatuur lijst mocht ik Biggles lezen........ :lol:

Maar goed, off topic, abootje om dit mooie werkstuk te volgen.
 
Ben begonnen met de mid-wing sectie

De 4 liggers zijn 17x5mm vuren (!)
neuslijst rond 3mm GFK
achterlijst rond 2mm verenstaal
ribben zijn 3mm liteply en de wortelribben 6mm triplex
de diagonale versterkers zijn 6x6mm hard balsa

al met al een redelijk zware constructie maar de vleugels zijn erg dun (dikste punt 26mm)
en op deze manier is het geheel toch erg sterk

De afmeting van de mid-sectie is 73,5x46cm
Voor dit project heb ik een nieuwe bouwplank aangeschaft van 22mm MDF
Heb het zo laten zagen dat ik deze hele sectie in een soort mal kan bouwen

P1011685.JPG


Na het buigen van de achterlijst en de bevestigings lippen worden deze aan elkaar gehecht met soldeer
Hierna worden ze omwikkeld met 0,4mm verzinkt draad en dit wordt weer gesoldeerd
Er ontstaat op deze manier een hele sterke achterlijst constructie die goed schaal lijkt

P1011691.JPG


de webbings zijn 0,8mm ply en worden aan 2 zijden vastgelijmd
Voor het hele project gebruikte ik witte houtlijm
De capping strips 6x1,5mm balsa werden met groene ZAP gelijmd
omdat dit lekker snel werkt (jeukt alleen zo aan je ogen)

P1010046.JPG


Voor de bespanning gebruikte ik Solartex 'Linen', deze is niet zo doorzichtig als de Solartex 'antique'
En de kleur is precies goed voor de ‘clear doped’ onderzijde van de Sopwiths

P1010047.JPG


De ribben worden aan de onderzijde (hol) met SIG 'Stix-it' ingestreken om een betere hechting te krijgen

P1010048.JPG


P1010050~0.JPG


De ronding wordt dmv inknippen gedaan
Bij het folieen om de achterlijst (2mm vst) knip je 8-10mm overlap, deze vouw je om naar de bovenzijde en
zet hem daar vast met een 'hechtje' aan zichzelf
Op het verenstaal hecht de tex nl niet
later bij het bekleden van de bovenzijde maak je een overlap van ca. 6mm die je weer aan de onderzijde hecht
De 'kreukels' van de 1e hechtjes verdwijnen bij het echte spannen met de bout/ fohn.

P1010051.JPG


Detail voor de kabels, hier komt later een inspectievenster overheen
De kabeltjes zelf moeten nog door een dummy turnbuckle verbonden worden

P1010052.JPG


P1010072.JPG


Hier ben ik nog bezig met het uitlijnen van de cabanes
Hiertoe werd wederom een mal gemaakt
Ik kon nog niet met de romp beginnen omdat de motorkeuze (positie motorspant)
nog niet bekend was, zodoende de mal

P1010070.JPG


Moest ivm transport van en naar zolder de gehele cabane afneembaar maken
hiertoe moesten 4 metalen lippen gemaakt worden die aan de romp bevestigd worden
De voorste kruisdraden moesten aan de onderzijde ook aan de struts bevestigd worden
Kleine afwijking van schaal om praktische redenen…
Normaal worden deze voor de voorste strut aan de romp bevestigd

het geheel is nu met 4 stuks M3 boutjes en niloc moeren afneembaar

P1010071.JPG


Gewicht van de hele mid wing sectie met folie 530 gram
Inclusief verf en lak werd dit 550 gram

hopenlijk wordt het een beetje duidelijk zo

Groet Ralf
 
Welke motor vloog hij er toen in? eigenbouw 80cc V-twin/ King 100cc of de vertraagde ZG62?
Kun je ook nog iets vertellen over de landingseigenschappen?
(daar heb ik nog wat twijfels/angst voor)

pfffff.....hallo..(!).., dat was 1993, 13 jaar geleden...da weet ik allemaal niet meer hoor :lol: Ik weet wel dat het een goed vlieg beeld had en leek eenvoudig te vliegen op Mick zijn eigentijdse manier zal ik maar zeggen, landingen waren allemaal een eitje, wel een beetje oppassen met x-wind, tis een lichtvoetig beestje waar de wind snel vat op heefd.
Zie Mick bijna elk jaar op WK of EK schaal en is ontzettend aardige man die graag helpt. Wel een beetje eigenwijs maar da's een eigenschap die wij modelbouwers allemaal gemeen hebben denk ik.....

Groetjes,
Gerald
 
Hi Strutter,

"I have a dream" las ik in het begin.
Deze droom gaat zeker uitkomen, dat is goed te zien.
Als je vragen hebt Mick Reeves heeft, zoals je wellicht wel weet een eigen site en ik stel me voor dat hij ook emails beantwoordt.

Hij geeft UITGEDREID commentaar als je hem iets vraagt.

Image1%7E0.jpg

Vraagje aan Mick Reeves levert zeker een antwoord op.

Groeten en succes,

Bert
 
Ha Gerald en Bert,

Mick is zeker niet de beroerdste om te helpen!
Heb ik zelf ook al een aantal malen meegemaakt bij vragen over de Sopwiths
Leuk te horen dat jullie er ook zo over denken en leuke foto trouwens Bert, dank

Had ook een klein 'misfitje'gevonden in de kit, de riblets bleken undersized te zijn
mailtje naar hem en binnen een week een set nieuwe met excuus, super gewoon!

P1011684.JPG


P1010038~0.JPG


Hier nog het detail van het folieen van de achterlijst

P1010040.JPG


P1011689.JPG


De ophangpunten voor de brackets zijn gemaakt van 2 M3 moeren die op een messingplaatje zijn gesoldeerd

P1010016.JPG


Het maken van de cabane struts, aftekenen, schaven en de rest schuren

P1010015.JPG


Als je dan toch bezig bent neem je de interwing struts gelijk mee

P1010020.JPG


2x beitsen met 'Teak' en vervolgens 2x in de blanco Acrylfix

P1010144~0.JPG


Zo komt het er dan uit te zien

Ralf
 
Vreeeeselijk al die mooie foto´s, kan het bijna niet aanzien.
als ik geen drie kisten onderhanden zou hebben dan zou ik onmiddelijk die kit bestellen Ralf!!
prachtige constructie,

Frank
 
Hier ook nog wat details van de metalen bevestigingsplaatjes
Deze komen uit een bijgeleverde RVS-set (ca 100 stuks) (zie ook mijn 1 1/2 Strutter draadje) :roll:

P1010037.JPG


Enkele met zilversoldeer samengestelde delen

cup.JPG


Deze plaatjes worden in de uiteinden van de struts gelijmd met epoxy
hiertoe moet er een sleuf gemaakt worden, dit werd gedaan door enkele gaten te boren
met een 1mm boortje in de kop van de strut
de restanten eruit 'trekken' met een restje van een oud ijzerzaagje :wink:

P1160132.JPG


Hier de voorste cabanestruts inclusief de lipjes voor de voorste kruisdraden

P1160131.JPG


en de achterste cabanestruts reeds op de romp gemonteerd
De M3 inbusbout is de 'transportdeling'
Dit geheel was een aardig priegelklusje maar het geeft wel een voldaan gevoel als het 'goed is gekomen' :P

Dat was het weer voor vannavond,

Groet, Ralf
 
Heej Frank,

als ik geen drie kisten onderhanden zou hebben dan zou ik onmiddelijk die kit bestellen Ralf!!

Voor liefhebbers, en dat ben jij denk ik ook wel :wink:
is dit echt een genot om te maken
You won't be dissapointed...

Blij dat ik voor de kit kon gaan ipv bouwen van de tekening, dit scheelt zo veel tijd!

Ralf
 
Hee, Strutter geweldig mooi kan niets anders zeggen hier ga ik van kwijlen.


ps. wordt dit opdracht nr 3 :lol:
 
Ha Berto,

ps. wordt dit opdracht nr 3

zou niet verkeerd zijn een filmpje van de maiden, leuk als afsluiting van zo'n draadje..
kun je gelijk zien of het goed gaat, of niet.... :roll:
We zien tzt wel


groet, Ralf
 
Back
Top