Mick Reeves Sopwith Camel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 19 jan 2007.

  1. Teus

    Teus Guest

    Ralf,

    Als je nog wat NUTTIG gewicht nodig hebt voor in je neus van de Camel, of een andere kist met een ZG-62, overweeg dan eens om de springstarter van Toni Clark te installeren. Deze is 270gr. en niet geheel nutteloos :idea: En je hoeft tevens niet meer zo te sleuren aan de prop 8)

    ik heb deze optie ook in mijn achterhoofd voor als ik gewicht nodig heb.

    Pagina 105 van de nieuwe cataloges. 2007 cataloges Toni Clark

    [​IMG]

    Gr. Teus
     
  2. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ja maar met die vertraging kan je hem al zo mooi aanslaan!

    Frank
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hoop idd dat je hem mooi kunt aanslaan met vertraging...

    Hier wat foto's van de bouw van het landingsgestel

    opgemaakt uit 6 en 3 mm verenstaal verbonden met draad en gesoldeerd


    [​IMG]

    [​IMG]

    Tack solder

    [​IMG]

    en verbinden met draad

    [​IMG]

    opspannen in mal

    [​IMG]

    [​IMG]

    met assen en wielen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    reeds gemonteerd, met menie ingesmeerd om roesten tegen te gaan

    [​IMG]

    Het bekleden met balsa, dit wordt later met solartex bespannen
    al met al een hele klus

    Ralf
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Deel 2, de bekleding

    [​IMG]

    Het tussenvleugeltje moet om het draadwerk heen gemaakt worden

    [​IMG]

    Het wordt opgebouwd uit 2 delen die met 6 druppels ZAP aan elkaar vast gehouden worden
    nu kun je ze mooi in vorm schuren

    [​IMG]

    [​IMG]

    en de lijm lossnijden

    [​IMG]

    Tijd om te bekleden

    [​IMG]

    [​IMG]

    vast even op de romp geschroefd, de messing lugs aan de bovenkant lijken mij niet zo sterk
    Hij zwiept nog wat naar links en rechts
    wel komen er nog wat kabels om de dwarskrachten op te vangen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een heel gepriegel om het passen te krijgen...
    Het bekleden kost erg veel tijd, wel gaaf als het er eenmaal op zit :)


    Groet, Ralf
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    De afgelopen week ben ik druk geweest om de staartsectie voor elkaar te krijgen

    [​IMG]

    De staart wordt hier gesoldeerd, zelfde opbouw als het hoogteroer

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Weer even op de weegschaal om te kijken hoeveel gewicht er weer bij de staart komt...

    [​IMG]

    De opbouw van de staartsectie

    [​IMG]

    Het stabilo wordt vastgezet met 3 M3 boutjes, hiertoe heb ik inslagmoeren aangebracht
    later wordt het op zijn plek gehouden door spandraden, ongelofelijk hoeveel sterkte dit geeft!
    Het rudder wordt in een messing pijpje geplaatst dat met gesoldeerde lipjes aan de romp is gezet

    [​IMG]

    De scharnieren van het rudder zijn de normale van plastik, de stijlen zijn 8mm rond dus dat gaat goed
    Sleufjes frezen met dremel schijfje

    [​IMG]

    Het onderste scharnier is los van elkaar gemaakt, nu is de hele staart demonteerbaar
    Goed te zien de 0.8mm ply wangen op het achterstuk van de romp
    dit geeft heel veel sterkte voor de tailskid

    [​IMG]

    JA! dat begint al een beetje op een Camel te lijken :D
    Nu nog de instelhoek bepalen en dan kan de verspanning op maat gemaakt worden
    8 draden dus weer 16 forkends zilver solderen.... :roll:


    [​IMG]

    Hier nog een foto van de wielkappen bij de Reeves wielen
    Is wat lastig te zien maar de rand van de wang is ca. 5mm groter dan de velg
    eea moet met stukjes dubbelzijdig tape op de velgrand vastgezet worden

    Omdat de wangen ahw in de band ´prikken´ zal de kap naar mijn idee snel los komen

    Moet zeggen dat ditzelfde principe bij mijn Strutter wel goed paste en nog steeds vast zit...


    Groeten van Ralf
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    oh ja, heb ff de hele bende op de weegschaal gehad

    Schade tot nu toe:

    Romp, cabane sectie, landingsgestel, wielen en staart 4100 gram
    Bovenvleugels, reeds bespannen, incl draden 1500
    ondervleugels, reeds bespannen 1900
    Interwing struts 230
    Div. mat w.o. alu, rompspantjes, piloot, guns 1200
    Electronica, 6 servo´s, ontvanger, 2x 5 cel pack, schakelaars 1000
    Cowl, dummy en prop 1000
    Motor en red. 4000

    Totaal tot nu toe al 15 kg

    Romp en staart moeten nog bespannen en geschilderd worden
    En natuurlijk de hamvraag, hoeveel lood moet er in de neus???????? :roll: :roll:

    Time will tell... :wink:
    Streefgewicht 17kg :yes:

    Groet, Ralf
     
  7. Teus

    Teus Guest

    Dat ziet er schitterend uit Ralf :thumbsup:

    Er gaat en hoop werk in zitten, maar het resultaat is er naar. :yes: Heb je een planning waarneer hij gereed is?

    Gr. Teus
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Planning...

    Hopenlijk wordt het dit jaar nog, en jij met je DVIII?
    Zou wel mooi wezen samen de maiden te vliegen :lol:

    Ralf
     
  9. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf.

    zoals ik al gedacht had als hij klaar is nog een kilotje of zo lood erbij en je bent ook aan de 18 kg

    gr. jack
     
  10. Teus

    Teus Guest

    Ik ga ook voor dit jaar, maar waarneer in het jaar :?: geen beloften. :wink:

    hoop eigenlijk een klein beetje........... als het vlot............. nog voor de zomer 8O

    Gr. Teus.
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    @Teus,

    Yeah, my dreams exactly! daar hoopte ik eigenlijk ook al op voor de mijne
    Zou mooi zijn als ik in dit tempo kon blijven doorwerken, dan schiet het tenminste lekker op
    (12,5 kg klinkt trouwens ook goed voor jouw ZG62)

    @ Jacques, 18 kg zou ik ook mee kunnen leven hoor :D

    Groet, Ralf
     
  12. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Kwam, ter vergelijk, met de pup uit op 15.5 kg waarvan 1.5kg lood..........

    Frank
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Frank, wat vind jij van de motorisering op jouw Pup?

    ZG38 met vertraging en 15,5 kg
    Zag op het filmpje van Berto dat hij er goed mee stijgt

    Door het grote vleugeloppervlak is het natuurlijk een 'floater' maar heb je nog een beetje vermogen over voor loops en voor het vliegen bij iets hardere wind of had je er liever iets meer vermogen in gehad?

    Dat met die vertragingen houdt mij maar bezig,
    waanzinnig dat je er voor dit soort kisten met 'relatief' kleine motoren er zoveel rendement extra uit kunt krjgen

    En dan nog maar niet te spreken over die GROTE props, mooi, mooi, mooi
    :yes: :yes: :yes:

    Misschien als de Camel eerdaags een beetje vliegt dat ik eens wat kan gaan experimenteren met andere overbrengingen
    Voor de ZG62 :
    De Reeves Torquemaster heeft 1,75:1 en draait een 28x14" @4400 rpm
    De Schlundt draait een 34x20" met 2,5:1 @3100 rpm
    Misschien draait een 2,1/ 2,2:1 vertraging dan wel een 32x18" prop @3200-3300 rpm, een mooie schaal-maat voor de Camel

    Voer voor later, eerst maar eens doorbouwen... :roll:

    Ralf
     
  14. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ha Ralf,
    Met de ZG 38 met vertraging 2.8:1 heeft de pup meer dan genoeg vermogen, ik vlieg zelden meer dan half gas! Met opstijgen is max 3/4 gas nodig en alleen met bijv. een stall turn volgas!
    En dan is het geluid ook nog heel apart, en stationair 'zie' je de propellor draaien! ben er zeer tevreden over!
    De Camel zal met de ZG62 meer dan voldoende gemotoriseerd zijn, no problem!
    Ben benieuwd straks naar jouw ervaringen,

    Frank
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag de steunen gemaakt voor de 2 ontvangeraccu paketten
    Alle gewicht voorin dus 2 heavy duty bakken gemaakt
    De paketten dienen te worden uitgewisseld met die van mijn Tiger Moth, zo worden ze vaker gebruikt en hoef je niet steeds alle paketten te cyclen

    [​IMG]

    bakjes opgebouwd uit 3mm triplex
    binnenzijde bekleden met schuim

    [​IMG]

    Paketten worden er aan de onderzijde ingeschoven, wordt nog geborgd

    [​IMG]

    Vraagje nog, Keuze uit 2 tankinbouwposities
    Deze met de tank zijwaarts geplaatst, (levert dit geen problemen op in deze positie??) :roll:
    wel mooi in het zwaartepunt en de positie van de slang komt beter (vloeiender) uit voor de aansluiting naar de carb.
    En de servo's kunnen nu een stukje verder naar voren
    Heeft wel mijn voorkeur....

    Of deze;

    [​IMG]

    Of deze opstelling: tank iets achter het zwaartepunt
    en de slangpositie naar de carb dient omgelegd te worden ivm de motorsteun aan de voorzijde
    met nog een extra bevestiging te maken...
    wel is nu de tank beter uitwisselbaar

    Dilemma's, dilemma's, wat weegt het zwaarst?

    [​IMG]

    Ja nu gaat het in een keer hard, ff de dummy op zijn plaats en de cowl om te kijken (kwijlen) naar het resultaat

    Groet, Ralf
     
  16. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Je clunk moet naar achteren liggen, om in alle vliegposities goed aan te zuigen, dus jouw tweede versie geniet de voorkeur, de verschillen mbt het balanspunt zullen minimaal zijn, in relatie tot de 1.5kg lood die er toch nog bij komt!!!!

    Frank
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ha Frank,

    Dank je voor je reaktie,
    Is niet wat ik wilde horen maar wel de waarheid :D
    Heb zelf ook nog nooit eerder een tank zijwaarts gemonteerd ivm clunkpositie naar achteren
    Soms ben je net even aan het twijfelen omdat iets mooier/beter uit lijkt te komen,
    je verliest dan de belangrijke dingen uit het oog :roll:

    Ook daar heb je gelijk in, het scheelt niet zo heel veel

    Ik ga hem nu in de 2e positie monteren maar dan iets uit het midden, zo kan ik de brandstofslang
    toch nog vloeiend laten aankomen

    Nogmaals dank van even een twijfelaartje

    Ralf :bye:
     
  18. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ralf,

    als je de tank in pos. 1 legt en de carb. aansluiting in `t midden (li. naar r. op foto) op de tank bovenkant maakt zover mogelijk naar voren,
    een viltklunk erin ,dan moet `t zo ook gaan.

    gr. jacues
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ha Jack,

    Dan wordt het slangetje naar de clunk wel erg kort toch?
    Of begrijp ik je verkeerd?

    Ralf
     
  20. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Blijkbaar moet het toch kunnen, die tank dwars, kijk maar eens bij de Wilga's, daar worden ze bijna allemaal dwars geplaatst.
    Ziehier hoe de tank in mijn wilga komt:
    [​IMG]

    Klunk zit in de dop, en loopt tot ongeveer in het midden van de tank.

    En hier een ander voorbeeld...je ziet de tank nog net zitten onder het instrumentenbord.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina