Mick Reeves Sopwith Camel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 19 jan 2007.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    De bouw zal zeker nog wel even in gebruik nemen 8)

    De mooiste filmpjes zijn geslaagde maidens vindt ik altijd, je hebt bij zo`n vlucht een bepaald gevoel wat je bij het terugkijken vaak weer terug voelt zonder de zenuwen van de vlucht er omheen.

    Daarom filmen wij ook altijd onze maidens wat er ook gebeurt.


    Succes met de bouw ik blijf het volgen :yes:
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wat lijkt het rustig op het forum...is iedereen aan het bouwen?

    Al het CNC werk is goed uitgevoerd, kwam echter een klein dingetje tegen..
    de uitsparingen voor de voorste liggers in de ribben moesten iets uitgenomen worden voor een betere passing

    [​IMG]

    [​IMG]

    De liggers dienen aan de uiteinden te worden versmald

    [​IMG]

    Ondervleugel op de mat, klaar om te bespannen

    [​IMG]

    [​IMG]

    De aileron servo's worden op de luikjes vastgezet die hierin gaan passen
    De 'Stix-it' op de onderzijde van de cap-strips is hier goed te zien

    [​IMG]

    De kabels zijn al aangebracht en de bespanning zit er reeds op

    [​IMG]

    De ailerons, de achterlijst is hier weer opgebouwd met 2mm verenstaal
    AIIII, hier ging het qua schaal mis..... :oops:
    Bij het origineel loopt de onderzijde van de achterligger plat (vlak) door,
    bij de mijne loopt deze iets omhoog.....5mm :oops: :oops:

    Zag niet zo snel een mogelijkheid dit na te maken met de gegevens en onderdelen die ik had
    Dit detail stond ook niet aangegeven op de tekening, jammer maar helaas, hij zal er niet minder om vliegen :wink:
    (voordeel is wel dat de tip 'vloeiender' verloopt) :p

    [​IMG]

    De hoorn versterkt met 2mm VST, eea met zilver gesoldeerd
    tevens wat extra versterking aangebracht tpv de scharnieren

    [​IMG]

    Stukje balsa aangebracht voor betere hechting van de folie

    [​IMG]

    En van de andere zijde, 2 stuks M2

    Ralf
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo allen, hier het laatste restje 'vleugelwerk'

    De vleugeltip wordt gemaakt van 3mm lite ply
    er wordt 2mm verenstaal aangebracht om de rand
    Dit maakt het bijna 'bullet proof' en stootvast (transport) :roll:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De uiteinden van de liggers worden naar elkaar toe geknepen en vastgelijmd

    [​IMG]

    Goed te zien is hoe flinterdun de tip wordt

    [​IMG]

    En het zijaanzicht, mooi te zien de holle onderzijde

    [​IMG]

    Hier is de verenstaal rand goed te zien, was nog een aardig klusje om dit mooi vloeiend te buigen
    je hebt nl 2 krommingen :roll:
    Het verenstaal is goed vast te zetten met groene ZAP en Zip-Kicker (activator)
    Vast zetten met tape, gedeelte ertussenin lijmen, tape verplaatsen, etc, etc,...
    wel eerst goed ontvetten...

    [​IMG]

    Zo, de tex is reeds aan de onderzijde vastgezet


    [​IMG]

    De rib stitching werd aangebracht mbv garen wat op het solartex gelijmd is,
    hiervan werden stroken van 5mm gesneden

    [​IMG]

    Vasthechten op de bespanning en later een strook (afgescheurde) solartex van 16mm breed eroverheen folieen
    Omdat ik altijd loop te K**** :oops: met de dekking van witte verf heb ik de roundels gesneden uit witte solartex
    hoef ik alleen het rood en blauw nog te schilderen
    Dit zijn de bovenvleugelhelften

    [​IMG]

    Hier de beide ondervleugels bespannen, het schilderen van de roundels heeft me de nodige grijze haren bezorgd
    Het wit werd met een spuitbus aangebracht, bij de 2e laag ging eea 'trekken' en kwamen er allerlei scheurtjes in... :vamp:
    uithuilen en verwijderen die bende...
    deze keer ging het wel goed
    Nu het rood en blauw geschilderd, tot zover goed... (voelt u alweer wat aankomen?)

    [​IMG]

    NEEEJJJ! :bad-words: als fuel proofer gebruikte ik Glitsa eiglans parketlak (zoals ik bij bijna al mijn vorige modellen heb gedaan)
    Deze keer werd echter het blauw (Humbrol) volledig ontleed!
    dit had ik nog nooit eerder meegemaakt!

    Affijn jullie zijn allemaal getuige en ondanks dat laat ik het er maar mooi bij zo,
    Het is gelukkig de onderzijde maar moeten we maar denken :roll: :| :cry:

    Ach ja....
    volgende keer weer betere berichten

    Tot zover voor vannavond,
    Bye Ralf
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Aha......dat bedoelde je dus... :wink: Inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen, bij mij is het als weer zo goed als hersteld, roundeltjes gaan we erop zetten met humbrol blikjes.

    Gaat aardig snel zo, of ziet het er enigzins geflatteerd uit?? Wordt een mooie bak!

    Groetjes,
    Gerald
     
  5. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ralf,

    ik heb tot nu toe voor de meeste kisten (behalve de Stearman en de romp v.d. FII) als fuelproofer een matte of zijdematte parketlak op polyurethaanbasis gebruikt (waterverdunbaar) gewoon bij de bouwmarkt.
    Hiermee heb ik perfekte en duurzame resultaten, het spul is zelfs zeer goed met de kwast op te brengen, en het reageert met geen enkele verf.
    (Meestal gebruik ik (2k)autolakken voor de grote vlakken en de Humbrol of Revell kleuren voor de details.)
    Misschien probeer je met een dergelijk lak (i.p.v. glitsa) eens een proefstukje om te zien hoe het bevalt?
    Hoop dat je er wat aan hebt,

    groet,

    Frank
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Antwoord zal vaste ergens staan, maar: ben jij dit nu 'as we speak' aan het bouwen? :?

    Wat een razend tempo! 8O

    :?


    jan.
     
  7. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Gaat inderdaad in een lekker snel tempo 8O
    Het ziet er wel mooi uit allemaal, ik blijf je volgen 8)
    Ruben
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    @Frank,

    Zat toen zelfs nog te twijfelen in de bouwmarkt... :roll:
    gezien de ervaringen uit het verleden ging ik ervan uit dat de -niet waterbasis- gewoon goed was
    Had zelfs nog een proefstukje gemaakt, niets aan de hand
    echter natuurlijk niet met BLAUW :mad:

    De top roundels moeten nog, misschien probeer ik wel een stukje met waterbasis eiglans :wink:
    Op een proefstukje kan ik dan gelijk zien of het niet teveel afwijkt van de reeds geverfde delen

    @Jan,

    Dit lijkt maar zo, momenteel ben ik bezig met de staartsectie
    De vleugels zijn ca. 95% klaar, romp basis gereed en het landingsgestel kan worden geschilderd
    Dit geheel heeft me tot nu toe 1 jaar gekost....

    Bovendien; mijn naam is niet Han de Bouwer :lol:
    die kunnen we met zijn combinatie snelheid/super bouwen wel opgeven voor het Guinness book of records.... :wink:

    Groet en dank voor de support :bye: , Ralf
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Weet niet wat ik moet zeggen maar wil toch even laten weten dat ik meekijk.

    Niet alleen super mooi, maar ook erug groot

    Ton
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dit is wat ik met de cowl gedaan heb,
    aangezien de voorkant een 'eye-catcher' is, is hetvolgende de extra moeite wel waard

    [​IMG]

    strip 25mm litho plaat met de brander verwarmen, deze wordt nu 'boterzacht'
    nu is hij goed om de rand heen te buigen met je vingers
    Wel eerst wat teststukjes maken.. :lol:

    [​IMG]

    Als de rand geplaatst is dan deze met schilderstape vastzetten
    nu kun je makkelijk de posities voor de 'klinknagels' markeren
    Tevens glijdt je boortje niet weg (geeft van die lelijke krassen op je mooie glimmende cowl) :|

    [​IMG]

    boortje 1mm, slechts enkele gaatjes... :roll:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu kunnen de spelden erin gehangen worden
    Kon ze helaas niet meer krijgen met een bol kopje, was wat fraaier geweest...

    [​IMG]

    Spelden omvouwen, afknippen en met epoxy vastzetten

    [​IMG]

    De aluminium cowl is goed met een schaar te knippen,
    evt. oneffenheden kunnen goed met een fijn vijltje glad gemaakt worden
    Ben wel tevreden met het resultaat :D

    [​IMG]

    Deze foto is al eens langsgeweest maar geeft een goed beeld van het eindresultaat

    groet, Ralf
     
  11. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Ralf,

    De detaillering ziet er goed uit.
    Ben benieuwd of we je ook gaan zien in het wedstrijdcircuit.
    We kunnen er nog wel een aantal gebruiken hoor! 8)

    Groeten,

    Bert
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Bert,

    Heb met Ton al afgesproken dat ik in ieder geval 1 keer mee zal proberen te doen dit jaar
    De Camel gaat over de 12kg :roll: ,weet niet of daar ook klassen voor zijn...

    Momenteel ben ik "as we speak" met de staartsectie bezig, hier volgt eea

    [​IMG]

    Hoogteroer is opgebouwd uit 6mm grenen en 2mm staaldraad
    Voor het buigen van het staal gebruik ik glazen potjes met div. omtrekken

    [​IMG]

    'schaal'-scharnieren worden gemaakt met 2 busjes messing met een koppelstukje,
    het grenen komt hierin te draaien

    [​IMG]

    Eerst soldeer je de stukjes op de juiste positie (tack-weld) en daarna bind je ze met draad,
    vervolgens weer solderen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hevels zijn met zilver gesoldeerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    Detail hevel en scharnier zwart geschilderd (valt dit te zien? :| )

    [​IMG]

    Gewicht valt me toch tegen, wil je niet in de staart... :roll:

    [​IMG]

    Solartex erop, eerst de onderzijde

    [​IMG]

    Zo, dat zit er weer op
    De hoogteroertjes moest ik eerst maken en bespannen omdat de scharnieren aan de achterlijst
    van het stabilo vast komen te zitten, wordt anders een heel lastig klusje.. :wink:

    Ralf
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    [​IMG]

    CNC werk ziet eruit om gelijk mee te beginnen.. :p

    [​IMG]

    Hopenlijk kan ik dit weekend het stabilo afmaken

    Groet, Ralf
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ralf, komen er metalen beugeltjes op die metalen roerhevels? ... hoe voorkom je dan interferentiestoring?
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Henri,

    Ja, Er komen metalen forkends op deze metalen hevels

    Voor interferentie was ik bij mijn 1 1/2 Strutter ook doodsbenauwd,
    Deze heeft nl. dezelfde constructie

    Uit ervaring heb ik geleerd dat als er iets spanning op staat je nergens last van hebt !
    Het is wat anders als er metalen onderdeeltjes los 'tikken' tegen andere metalen dingen,
    dan zou je wel eens last kunnen krijgen.... :roll:

    De constructie bij de Reeves Sopwiths 'barsten' van de metaal op metaal verbindingen...
    niets om je zorgen over te maken mits je er wat spanning op houdt
    heb er met mijn Strutter al 36 vluchten mee gemaakt en hij leeft nog steeds...

    Groet, Ralf
     
  16. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    He Ralf,

    Geen enkel probleem die 12 kg.
    Zolang je maar onder de 15 kg blijft.
    Dat is inclusief dummy piloot en exclusief brandstof.
    Dit is wat het reglement F4C voorschrijft, dus van harte welkom in het circuit. :p


    Groeten,

    Bert
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, dan zijn er nog maar weinig redenen om eronder uit te kunnen komen he :oops: :oops: :oops:

    Bye Ralf
     
  18. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ralf,
    ik las net op het draadje van Teus dat je de TC wielen voor je Camel besteld hebt, maar waarom niet die van Mick Reeves dan?
    Dat is een complete set met afdekkappen etc ,die zien er perfect schaal uit?

    groet,

    Frank
     
  19. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    dit gaat niet lukken mijn camel weegt ongeveer 18 kg met een seidel 525 en hier moest nog wat lood bij

    gr. jack
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo allemaal,

    Je weet bij voorbaat dat je met zo'n kort neusje als de Camel je niet ontkomt aan extra ballast voorin
    Heb nu zo'n beetje de tailsectie gereed en kan kijken hoeveel neusballast er ongeveer bij moet gaan komen

    Dit is wat ik reeds heb aan massa voor in de neus:

    ZG62 met vertraging 3650 gram
    Demper 350 gram
    Dummy Clerget 450 (veel matten erin soppen, is verste punt voorin)
    2x5cel ontvanger accu 600

    Totaal ca.5 kg (ca. 1/3 van totaal gewicht)

    Alan Yendle's Camel weegt ca. 21kg (andere constructie dan Reeves)
    en heeft ca. 3 kg extra ballast in de neus

    Teus, dank voor het opmeten van de wielen!
    De Toni Clark wielen heb ik aangeschaft omdat de ABS-kappen van de Reeves wielen overmaats zijn
    Deze zijn dus haast niet vast te zetten (zijkant komt tegen de band ipv op velg)
    Dit hoorde ik ook al van Jacques.1, hij heeft ze ook vervangen


    (Wilde ze toch al hebben voor een 1/3 Fokker EIII die ik ooit nog eens plan te bouwen…fluit een deuntje...) :roll:
    Hopelijk dit weekend weer een update met foto's

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina