Mig 15

Discussie in '3D Printen' gestart door mig 3, 2 mei 2017.

  1. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Op welke snelheid print jij? 50mm/s is dacht ik toch niet slecht, zeker niet voor default printing speed.

    Ik print met mijn printer een layer hoogte van 0,25mm, snelheid 60mm/s outline 80% dan is voor mij de kwaliteit goed genoeg. Zie foto. Als ik de snelheid hoger zet is het uiterlijk na snelle korte bewegingen, voor mij niet meer acceptabel (ringing).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Spit.jpg
      Spit.jpg
      Bestandsgrootte:
      152,2 KB
      Weergaven:
      343
  2. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Snelheid is een lastig begrip. Dat je in je slicer 60mm/s hebt staan, wil niet zeggen dat hij dat haalt, al denk ik dat hij dat wél doet voor de omtrekken. Dat heeft ook met acceleratie en 'jerk' te maken. Ik kan bv. wel 10000mm/s instellen, als ik dan als acceleratie zeg 10mm/s^2 pak, dan print het prima, omdat hij never nooit niet aan die snelheid komt.

    Hoe dan ook, je print ziet er zeker netjes uit. Er valt met de Anet ook best goed te printen, maar niet zomaar 'out of the box'. Jij bent best wel even bezig geweest met calibreren etc.

    Ik print de spit op 100mm/s, ook .25 laaghoogte en .4 nozzle. Bij doorzichtig is het lastig goed te fotograferen, maar de print is netjes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Da's nogal wiedus.
    Tipp-ex is over de blommen gegaan (heeft wel een doorstart gemaakt naar ik meen) en geen enkele andere firma waagt zich er aan om verdunningsvloeistof voor correctievloeistof 2.0 te ontwikkelen.
    Dat is er namelijk allang en daar kunnen ze niet tegenop boksen.
    Het spul heet H2O, in de volksmond ook wel "water" genaamd.

    Overigens werkte mat-witte acrylverf (Tamiya) destijds bijna even goed.
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Dat ziet er strak uit in transparant met een hoogte van 0,25! :thumbsup: bowden setup? Ben erg benieuwd hoe het met ringing is bij jou print. Heb je daar misschien een foto van?


    Ik print overigens niet met een Anet. had ik misschien even moeten vermelden. De instellingen pak ik van 3Dlab en daar pas ik het één en ander aan. Onder anderen omdat ik een bowden setup gebruik en een ander start scrip nodig heb, enz. Acceleratie weet ik zo niet waar deze op staat. Dit zal ik eens nakijken. Bedankt voor de tip.


    De snelheid die bij mijn printer max haalbaar is zou iets meer dan 150mm/s moeten zijn met een ,4 nozzle.

    Gegevens van de fabrikant: 0.40 nozzle: up to 16 mm³/s

    mijn berekening als deze klopt. (zo niet hoor ik dit graag)

    150mm/s * 0,4 * 0,25 = 15mm³/s

    Lijkt me wel dat de machine dan op zijn tandvlees loopt :confused:
     
  5. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Sowieso is printen altijd een balans tussen kwaliteit en snelheid. Boven de 100mm/s kom je eigenlijk alleen met delta's, en dan nog is het schipperen. FDM is niet gemaakt op snelheid. In het begin was ik ook op jacht naar snelheid, dat idee heb ik al laten varen. Ik print liever een uurtje langer, voor een mooie print.

    Ringing komt door slop in je frame en - als daar sprake van is - de belts. Mijn belts zijn snaarstrak gespannen en aan beide zijden gelagerd opgehangen, zo'n een keer per 2 maanden knapt er eentje.

    Geen bowden, direct drive. Maar wel met een 'pannekoek' stepper, deze:
    https://www.123-3d.nl/123-3D-NEMA17...per-stap-2-1-kg-cm-42BYGHM208-i2150-t398.html

    Waardoor de kop nog relatief licht is.

    Transparant is een ramp om te fotograferen, het is maar net onder welke hoek je kijkt, onder één hoek valt het prachtig weg, onder een andere hoek ziet het er uit als een drama. Ik probeer de snelheid te verhogen, tot ik ringing krijg bij het 3dprintlabs logo, zie foto. Dat is bij 100mm/s. Op deze foto komt de overige printkwaliteit niet echt uit de verf, doordat het transparant is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Transparant is idd een ramp om te fotograferen. Maar ringing valt me veel mee zeker met die snelheid en direct drive. Dat is toch een behoorlijk gewicht wat dan in beweging is.

    Het logo van 3Dlabprint haal ik met S3D van de onderdelen af. Ziet er niet uit op de buitenkant. Bij de grote Spit heb je de keuze, het onderdeel met of zonder logo. Denk dat veel mensen daar naar hebben gevraagd. In S3D kun je dit echter gemakkelijk zelf verwijderen.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2017
  7. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Hoe haal je dat met S3D eraf? Nooit geëxperimenteerd met het editen van .stl's, maar dat logo mag er van mij wel af. Voor kleine wijzigingen gebruik ik nu meshmixer van autodesk, maar echt soepel werkt dat niet (ligt aan mij).

    Het ziet er best netjes uit (zie foto) maar het vertraagt het printen. Op deze foto kun je het 'probleem' van het fotograferen van transparant ook goed zien, het lijkt alsof de linkerkant ontspoort is, maar die is toch echt hetzelfde als het midden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Een voorraadje is altijd goed :)

    Wat je bij de foto van de wingtip erdoor ziet steken, is het binnenwerk. Dit is met S3D ws nog wel beter te krijgen door de overlap te verkleinen. Maar ik vind het goed zo. Dit is extreem closeup.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Mooi Hoor! zeker met die blauwe schijn.

    Ik zal een filmpje proberen te maken hoe de bestanden te editen.
    even geduld :beer:
     
  10. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven


    Het is gelukt ;)
     
  11. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Nooit geweten dat dat zo makkelijk kon. Thx!!
     
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Graag gedaan.

    Op de zelfde manier kun je ook twee delen prepareren en later op elkaar plaatsen tot één model;)

    Zo heb ik dat ook met een aantal delen van de Stearman en nu de Spit Mk IX gedaan gedaan. De "uitlijnings" driehoekjes verwijderen voor het mooie of sommige delen iets verplaatsen zodat het te printen is, en gaan.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2017
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Inmiddels ongeveer 11 vluchten gemaakt zonder problemen. Vermogen is super bij de start. Na 4 1/2 min gaat de timer af en de poten uit. Dan met een leuke vliegstijl 3000mAh uit de accu. Loopings gaan ook goed al heeft het niet veel over qua vermogen.
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik ben nr 2 nu aan het samenstellen.

    DCM lijkt goed te werken al duurt het uren voor het weer de oude stijfheid krijgt.
    Wel redelijk vlot op de juiste positie drukken omdat het snel hecht en daarna week/rubberachtig blijft.

    Ik ben eigenlijk niet zo blij met de kwaliteit van nr 2.
    Met name bij de vleugels zijn er wat delen die erg dun zijn en lagen onderling hier en daar slecht verbonden zijn.
    Eens kijken of ik er ook glas op ga kliederen of nieuwe vleugels ga printen.
    Maar dat wordt dan pas over een week of drie, want de grote Spit wordt sinds gisteren geprint.
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hechting is wel erg goed, mits de vlakken goed aansluiten.

    Twee stukjes vleugel die ik eens teveel heb geprint en als eerste gelast met DCM, nu juist even op buigen belast.
    En precies zoals het hoort houd de ene zijde verbinding (trekbelasting) en wil de andere zijde kreukelen (drukbelasting), dus deze techniek heeft wel potentie.

    Het verbruik gaat wel rap.
    Ik had vier flesjes ( van, ik dacht 200cc) besteld en de eerste is bijna op.
    Werkend vanuit een koekenpan met deksel van de action. Toch eens zien of ik er een goede afdichting tussen kan knutselen.
     
  16. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Kun je het niet gewoon met een kwastje aanbrengen? ik kan mij voorstellen dat er met die koekenpanmethode veel verdampt.
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Gelijk het deksel weer op de pan doen.

    Het is erg dun. Dus dat wordt enorm kliederen met een kwast op de dunne huid.
    Niet alles kun je in de pan proppen (niet alle vormen zijn vlak) en dus een klein spuitje gebruikt, wat redelijk werkt als het niet anders kan.

    Net even een breuktest gedaan.
    Twee vleugeldelen die een uur of vier geleden zijn gelast, op mijn bovenbeen gelegd en met twee vlakke handen net zolang gedrukt tot het brak.
    Dat deed het, maar niet op de lasnaad. Ruim er vandaan en een willekeurige breuk over vele lagen.
    Toevallig had dit proefstukje een servo uitsparing en deze maakte deel uit van het breukvlak.
     
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Zou deppen met een sponsje kunnen werken?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Met een beetje DCM wat oplossen tot een soort lijm?
     
  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Trouwens niet z'n best goedje......

    Veroorzaakt huidirritatie.
    Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
    Kan irritatie van de luchtwegen veroorzaken.
    Kan slaperigheid of duizeligheid veroorzaken.
    Verdacht van het veroorzaken van kanker.
    Kan schade aan organen (Lever, Bloed, Centrale zenuwstelsel) veroorzaken bij langdurige of herhaalde blootstelling.
     

Deel Deze Pagina