Mijn 2e Graafmachine

nicolas zei:
zijn er hier in belgie trouwens bedrijven die in schaal hydraulic doen??
t beste lijkt me om het in duitsland te kopen, niet?
nicolas

Ha Nicolas,

Ik heb al wat rond geGoogled en nog niets gevonden, maar je zit hier toch met 21% btw :evil: Duitsland lijkt mij beter

nicolas zei:
mannekes florisjan! niet te doen wat je aan het maken bent!!
:D het is inderdaad wel een verzoeking maar dat is nu precies wat ik zocht, ik wil gewoon eens zien of ik zo'n megaproject tot een goed eind kan brengen,
en als het dan werkt dan heb je ook wel iets speciaals.

als je toevallig in de buurt woont van een beek of vijver, kan je de oever verbreden! ;-)

inderdaad die btw.....die is onlangs ook verhoogd in duitsland..

gisteren heb ik trouwens gezien dat er hier in de buurt een bedrijf is die hydraulic doet. ik zal daar eens navragen...je weet maar nooit!

Hallo Florisjan,

Tjonge dat is nog eens een bakje.
Hoe groot (en zwaar) wordt de machine zelf wel niet?
Die zet je volgens mij niet even achter in de auto.

Nog even over de remmen. Je moet die zo maken dat ze met veerkracht remmen, en hydraulisch vrij getrokken worden (zogenaamde negatieve werking). Het voordeel hiervan is dat als je de ventielen in de middenstand zet de remmen door de geringe maar altijd aanwezige inwendige lekkage van de ventielen niet langzaam vrij komen en dan je bak ineens naar beneden komt zetten.
Ik zelf zou de remmen toch met een grote servo bedienen, omdat dit sneller werkt en er meer tegenlijk kunt bedienen. bij hydraulische komt de lichst lopende rem altijd als eerste vrij.
Je kunt zelfs nog industrie lamellen remmen gebruiken van bijv het merk Lenze. deze werken ook negatief en schroef je gewoon achter op je Emotor. De voeding hiervan sluit je parallel aan op je motor. De laagste spanning waarmee die dingen werken is wel 24V.
Ik weet toevallig dat mijn oude baas Elektromotoren Fabriek Nijmegen die dingen op voorraad heeft. :wink:
Dus mocht je interessen hebben kun je even bellen 024 3502424 en desnoods even langs gaan om te kijken.

Zover ik weet is er in belgie geen echte handel in modelbouw hydrauliek naast het doorverkopen van Leimbach hydrauliek.
Die kun je dan beter rechstreeks bestellen dat scheelt weer Eurotjes

Groet Stefan

StefanF zei:
Hallo Florisjan,

Tjonge dat is nog eens een bakje.
Hoe groot (en zwaar) wordt de machine zelf wel niet?
De schaal is 1:5,7 maar ik hanteer 1:6 voor het gemak, de rupsen zijn, gemeten van voorkant drijfwiel tot achterkant spanwiel 890mm elke rups is 170mm breed, de hele onderwagen met rupsen 690mm breed.
De toren 540mm breed zonder loop roosters, en van boomdraaipunt tot achterkant contagewicht 920 mm lang, vanaf hart draaischijf tot achterkant contragewicht 700mm.
Gemeten van grond tot bovenkant torenframe is hij nu 600mm, er zit nog geen A-frame op maar dat wordt ongeveer 300mm hoog dat is neerklapbaar voor transport.
De boom of giek, ik spreek zelf het liefste over boom, wordt vanaf het draaipunt tot de schijvenas in de top 3500mm lang in stukken deelbaar zoals in het echt.
En dan nu de ham vraag, hoe zwaar?
Wel, ik bouw een 50 tons kraan na, 50 ton op schaal 1:6 is toch nog een slordige 231,48 Kg !!!
Dat ga ik niet halen vrees ik, ik schat dat ik aan 280 Kg ga komen, maar sla mij niet plat als het stiekem toch 300 Kg wordt, ik doe mijn best zo dicht mogelijk in de buurt van het schaal gewicht te blijven. Ik kreeg het onderset zonder de rupsen al niet meer van mijn werkbank af. 8)
StefanF zei:
Die zet je volgens mij niet even achter in de auto.
Nee dat klopt hij moet zelfstandig mijn aanhangertje inrijden, er komen 4 - 12V accu's in die zijn bedoeld voor het rijden. Voor het graafwerk een stekker voor een externe voeding in de onderwagen gemaakt.
StefanF zei:
Nog even over de remmen. Je moet die zo maken dat ze met veerkracht remmen, en hydraulisch vrij getrokken worden (zogenaamde negatieve werking). Het voordeel hiervan is dat als je de ventielen in de middenstand zet de remmen door de geringe maar altijd aanwezige inwendige lekkage van de ventielen niet langzaam vrij komen en dan je bak ineens naar beneden komt zetten.
Ja en dat is wat echt niet mag gebeuren, veiligheid staat vooraan, ik moet er niet aandenken door een technisch mankement een toeschouwer te raken.
Wat de meeste dragline cq rupskraan bouwers doen is de kabeltrommels direct via een ketting aan te sluiten op een electromotor. Dat kan, maar dan kan je niet zoals in het echt je graafbak "weggooien", je kan natuurlijk je kabel met de motor uitvieren maar de kans dat die kabel los rolt op de trommel en vervolgens in de knoei komt te zitten is aanzienlijk.
Ik wil een meer natuurgetrouwe weergave maken, dat houdt in dat ik alleen kan hijsen, het vieren moet de zwaartekracht voor mij doen.
Inprincipe moet het zo gaan werken: De trommels staan altijd vol op de rem en natuurlijk zijn (is) de hijsmotor(en) ontkoppeld. De graafbak ligt op de grond voor de machine, om hem op te hijsen moet de rem vrij gezet worden en de motor in gekoppeld, hier tussen zit een bepaalde verhouding, als de bak al is gehesen en nog wat hoger gehesen moet worden mag de bak niet even zakken omdat de rem eerder los is dan de koppeling aangegrepen, dat wordt dus flink oefenen :D
Ik dacht dus ook aan hydraulica voor het bedienen hiervan, maar nu je het bovenstaand hebt geschreven weet ik het nog niet, met vette servos lukt het wel maar ik weet niet hoelang zo'n servo dat uithoudt. Voor de kabeltrommels heb ik voorassen met trommelremmen van een fiets gebruikt, om ze op de rem te houden moet je wel voortdurend kracht uitoefenen.
Ik heb ook gedacht aan pneumatiek maar een kompressor maakt verschrikkelijk veel lawaai.
Enfin, bedank voor je zeer nuttige informatie, de ontwikkelingen staan niet stil hier.

closeup kabeltrommels
trommels-01.jpg

Groeten
Florisjan

hey florisjan,
wat een bak beest man,wat ga je er mee doen,nieuwe tuin aan leggen of zo iets.
ik vind het persoonlijk te groot :wink: .wat wil je 300 kiloooot,jes.maar wel een mooi mega project.super.
een tip,waarom maak je geen eigen topic aan.met jou project.

ik wil deze zeker in het echt aan het werk zien!!!!!

een goeiemiddag grondverzetters!

ik heb navraag gedaan bij leimbach voor een volledig setje (pomp, cilinders,stuurventielen, olie, slangen, etc) voor het ombouwen van mn shovel.

de totale prijs zou op 650 euro komen. kan dit goedkoper of is dit een normale prijs.

was wel eventjes schrikken.... :-)

zonder de nodige technische kennis lijkt het me onbegonnen werkt om het zelf te fabriceren, niet?

groetjes
nicolas

r.o.n. zei:
hey florisjan,
wat een bak beest man,wat ga je er mee doen,nieuwe tuin aan leggen of zo iets.
ik vind het persoonlijk te groot :wink: .wat wil je 300 kiloooot,jes.maar wel een mooi mega project.super.
een tip,waarom maak je geen eigen topic aan.met jou project.

ik wil deze zeker in het echt aan het werk zien!!!!!

Hallo allemaal,
Ja een eigen topic heb ik eigenlijk wel maar die staat tussen de tanks, eigenlijk wil ik wachten op een grondverzet forum (sub-forum) om helemaal opnieuw te beginnen met een uitleg en presentatie.
Dat mijn dragline wat groot is uitgevallen dat klopt en dat is zeker niet gemakkelijk wat betreft de bouw en het hanteren van het gevaarte, maar als ik naar een filmpje kijk van een eenarmige graver (van jou geloof ik) en zie dat de hele machine heen en weer gesleurdt wordt dan denk ik dat die machine te licht is, wat weegt jou model? en wat weegt hij in het echt, en wat zou hij op schaal moeten wegen? en sleep je hem dan nog heen en weer?
Sorrie voor het vervuilden van deze torpic, als ik mijn eigen heb zal ik hier alles weg halen.

nicolas zei:
de totale prijs zou op 650 euro komen. kan dit goedkoper of is dit een normale prijs.

Ja dat is ff schrikken, voor mij een déjà vue, ik moet dat kolos ook van zijn plaats krijgen en heb daar echt hele goed motoren voor, maar daar zit wel een prijskaartje en dat was ook flink slikken. :wink:

Hallo..

Zwikbeer
Dat wordt een flink machientje. Bouw je er ook nog zo'n dumper bij? Of je koopt gewoon een pickup auto 8) die klopt ook wel qua schaal met zo'n mecha dumper. Heb je meteen het vervoers probleem opgelost.(geintje)

Nog even over de rem bediening. :idea: Als er voor zorgt dat het servo armpje bij aangetrokken rem precies in lijn met de bedieningsstang is, is de servo mechanisch qua koppel ontlast. Een servo continu op koppel belasten is op lange termijn funnest voor de motor en de electronica. Tot ongeveer 25% van de stelkracht zou dit nog kunnen, omdat de servo dan door zijn eigen wrijving blijft staan. Je kunt ook de veren welke in de trommel rem zitten verwisselen door minder zware dan is deze ook makkelijker te bedienen. Bij een fiets zijn deze n.l. zo stug omdat deze via het gebruikelijke armpje de kabel en de handel terug moeten trekken als je de rem loslaat. Dit hoeft bij een servo natuurlijk niet.
Ik zelf vind schijfremmen toch mooier omdat je hiervan alles zo kan zien zitten.(bij een trommelrem is alles weggewerkt in de naaf.

Je kunt ook nog een vrijloop in de voor rem maken in de hijs richting. Dan hoef je tijdens het hijsen niet de rem te lichten en zal als je stopt met hijsen meteen de vrijloop ingrijpen tegen het teruglopen. de vrijloop zet je dan tussen de kabel trommel en de rem.

Dat met het weggooien van de bak zie ik zelf zowiezo niet zo zitten, omdat zodra de bak uitgeslingert is de kabeltrommel nog vrolijk door kan blijven draaien. Of je moet er weer een bepaalde wrijving in bouwen dat dat niet kan... maar dan gaat hij weer niet zo ver omdat ie weer afgeremd wordt. Al met al een lastige zaak :?

Nicolas,
Tja als je iets moois wilt hebben kost dat nou eenmaal euro's. Het maken van hydrauliek kost door de nauwkeurigheid nou eenmaal meer tijd en dat is geld.
Tja alles is zelf te maken, als je maar over een aardig machine park bezit en veel tijd en geduld hebt. je moet ook wel tegen een tegenslag kunnen. Ikzelf heb al drie pompen voor mijn graafmachine moeten bouwen voordat hij goed was. ook de ventielen heb ik twee keer moeten maken, omdat ik de eerste keer het verkeerde materiaal had gebruikt. :(

hoi stefan
ik ben onder de indruk van je werk en omdat mijn werk zich plaatst in de hydro sector (bobcat fantuzzi komatsu toyota enz) weet ik welke nauwkeuigheid daar bij komt kijken echt mooi werk
maar de losse plunjer in de lengte richting van de pomp is deze voor demping van de spiegelplaat
en heb je misschien een schemaatje ben er erg nieuwschierig naar
voor het rijwerk ga je daar dezelfde units voor maken maar dan onafhangkelijk van elkaar aangestuurt
ga het zeker volgen al duurt het een paar jaar

groet marcel

goeiemorgen

het zelfbouwen kan inderdaad lang duren en een paar keer opnieuw moeten bouwen.....dat ken ik :-)

ik heb me ergens al verzoend met dat bedrag ;-)
dussssss, binnenkort zal er hier een draadje over geopend worden ;-)

nicolas

Hallo MGR,

De plunjer die naast het cilinderblok in het huis zit, is om de slagplaat naar 0graden te drukken dus 0 liter opbrengst zeg maar. De slagplaat wordt met een externe draai veer (naast de servo) naar maximal opbrengst gestuurt. Echter zodra de druk hoger wordt dan 60bar (instelbaar) wordt er druk op de plunjer gezet en zal de pomp terug regelen.
Het heeft wel even geduurd voordat ik de regeling stabiel en rustig had. Eerst zwabberde de slagplaat alle kanten op.
Maar met een smoorventieltje met een doorlaad van 0,25mm is dit opgelost.
Een tekening heb ik er nog niet van, moet ik nog eens maken.

De rij motoren werken in principe gelijk, zei het niet dat de slagplaat hoek niet verstelbaar is.
Ik weet dat dit bij de echte grote jongens wel het geval is, maar door deze hoekverstelling wordt de motor toch weer wat groter en past dan niet meer in de naaf van het tandwiel en steekt dan veel te ver uit. Tevens heeft het bij mij weinig voordeel.

Mijn kraan rijdt straks gewoon van 0 tot maximale (orginele) snelheid en trekt toch nog snel een kilotje op 30 per rups weg. is wel voldoende dacht ik zo.

Groet Stefan.

moderne loadsensing toegepast in de modelbouw moet niet gekker worden

in de kleinere machines word de spiegelplaat wel vast gezet gebruikt hooguit een verstelling voor een 2e rijsnellheid
de snelheid word geregeld door een ventielen blok dus zover zit je er niet naast
vaak word dit gedaan om de ingewikkeld heid van een hydrostatisch systeem te omzeilen

het is dat ik al een hobby heb (eentje is genoeg heb ik door schade geleerd)

marcel

hoi
ik wil een verrieker gaan bouwen maar weet niet op welke schaal ik hem zal gaan bouwen weet iemand een mooie schaal .
en petje af voor de bouwer van de baggers

Hey,

Wat is een "verrieker" in het Nederlands :?
Is dat zo'n apparaat op vier wielen met vier stempels.
Waar een uitschuifbare arm naast de cabine zit met aan het einde twee lepels (zoals die van een vorkheftruck)??

Tja, wil er er vrachtwagens mee legen, dan bouw je hem het beste schaal 1:14 tot 1:16.
wil je er thuis een beetje me spelen, dan is een grotere wel wat leuker zo'n 1:10. die is wat sterker.
Ik zou hem niet groter maken dan 1:8 want dan wordt hij weer zo zwaar om te vervoeren.
Qua prijs zal het niet zoveel uitmaken, omdat bijv 1:8 assen bijna net zo duur zijn dan 1:14.

Nog even een korte update van mijn project.
Ik heb de ventielen (8stuks) inmiddels klaar,
Het midden deel van de onderwagen is ook zogoed als klaar.
Ik ben nu met de grondplaat van de bovenwagen bezig en de verdere opbouw van de onderwagen.
Foto's volgen nog.

Groet Stefan

klopt helemaal, en die kunne ook nog 360 graden rond draaien.
heb nu beslooten hem op schaal 1/14 te gaan maken .
maar begin eerst met een starre om de techniek te leren kennen en dan gaan we voor het grote werken die wordt ongeveer 1meter 85 centiemeter .
ik heb er een jaartje of twee voor uit getrokken

veel sucses met de bouw van je graafmachine :D

daar heb ik 2 dingen op aan te merken,het is verreiker en niet verrieker.
en niet alle verreikers kunnen 360° rond draaien hoor,dit zijn speciale modellen

gr.senne

dat klopt helemaal senne
verreikers zijn vanaf 13 meter roterende verkrijg baar . en die gaan dan tot 30 meter werk hoogte

gr benzie

dat klopt ook senne
de modellen die roterend zijn beginnen vanaf 13 meter en gaan tot 30meter werk hoogte
maar mijn modelen die ik ga maken zijn een van 6 meter en een 25.50 meter en dan om gereken naar schaal 1/14 natuurlijk
gr benzie

ff toegevoegd op msn.

leuk dat je er zo 1ntje gaat maken! komt er ook een bouwverslag ?
ga je de verreiker van 6m ook roterend maken?

gr.

nee dat niet
op schaal 1/1 is het een starre verreiker en de andere wordt roterende verreiker
maar begin eerst met de starre verreiker om te kijken hoe ik de techniec kan gebruiken
en/of de hydroliek sterk geneog is om het gewicht te kunne houden

Back