StefanF zei:
Hallo Florisjan,
Tjonge dat is nog eens een bakje.
Hoe groot (en zwaar) wordt de machine zelf wel niet?
De schaal is 1:5,7 maar ik hanteer 1:6 voor het gemak, de rupsen zijn, gemeten van voorkant drijfwiel tot achterkant spanwiel 890mm elke rups is 170mm breed, de hele onderwagen met rupsen 690mm breed.
De toren 540mm breed zonder loop roosters, en van boomdraaipunt tot achterkant contagewicht 920 mm lang, vanaf hart draaischijf tot achterkant contragewicht 700mm.
Gemeten van grond tot bovenkant torenframe is hij nu 600mm, er zit nog geen A-frame op maar dat wordt ongeveer 300mm hoog dat is neerklapbaar voor transport.
De boom of giek, ik spreek zelf het liefste over boom, wordt vanaf het draaipunt tot de schijvenas in de top 3500mm lang in stukken deelbaar zoals in het echt.
En dan nu de ham vraag, hoe zwaar?
Wel, ik bouw een 50 tons kraan na, 50 ton op schaal 1:6 is toch nog een slordige 231,48 Kg !!!
Dat ga ik niet halen vrees ik, ik schat dat ik aan 280 Kg ga komen, maar sla mij niet plat als het stiekem toch 300 Kg wordt, ik doe mijn best zo dicht mogelijk in de buurt van het schaal gewicht te blijven. Ik kreeg het onderset zonder de rupsen al niet meer van mijn werkbank af. 8)
StefanF zei:
Die zet je volgens mij niet even achter in de auto.
Nee dat klopt hij moet zelfstandig mijn aanhangertje inrijden, er komen 4 - 12V accu's in die zijn bedoeld voor het rijden. Voor het graafwerk een stekker voor een externe voeding in de onderwagen gemaakt.
StefanF zei:
Nog even over de remmen. Je moet die zo maken dat ze met veerkracht remmen, en hydraulisch vrij getrokken worden (zogenaamde negatieve werking). Het voordeel hiervan is dat als je de ventielen in de middenstand zet de remmen door de geringe maar altijd aanwezige inwendige lekkage van de ventielen niet langzaam vrij komen en dan je bak ineens naar beneden komt zetten.
Ja en dat is wat echt niet mag gebeuren, veiligheid staat vooraan, ik moet er niet aandenken door een technisch mankement een toeschouwer te raken.
Wat de meeste dragline cq rupskraan bouwers doen is de kabeltrommels direct via een ketting aan te sluiten op een electromotor. Dat kan, maar dan kan je niet zoals in het echt je graafbak "weggooien", je kan natuurlijk je kabel met de motor uitvieren maar de kans dat die kabel los rolt op de trommel en vervolgens in de knoei komt te zitten is aanzienlijk.
Ik wil een meer natuurgetrouwe weergave maken, dat houdt in dat ik alleen kan hijsen, het vieren moet de zwaartekracht voor mij doen.
Inprincipe moet het zo gaan werken: De trommels staan altijd vol op de rem en natuurlijk zijn (is) de hijsmotor(en) ontkoppeld. De graafbak ligt op de grond voor de machine, om hem op te hijsen moet de rem vrij gezet worden en de motor in gekoppeld, hier tussen zit een bepaalde verhouding, als de bak al is gehesen en nog wat hoger gehesen moet worden mag de bak niet even zakken omdat de rem eerder los is dan de koppeling aangegrepen, dat wordt dus flink oefenen
Ik dacht dus ook aan hydraulica voor het bedienen hiervan, maar nu je het bovenstaand hebt geschreven weet ik het nog niet, met vette servos lukt het wel maar ik weet niet hoelang zo'n servo dat uithoudt. Voor de kabeltrommels heb ik voorassen met trommelremmen van een fiets gebruikt, om ze op de rem te houden moet je wel voortdurend kracht uitoefenen.
Ik heb ook gedacht aan pneumatiek maar een kompressor maakt verschrikkelijk veel lawaai.
Enfin, bedank voor je zeer nuttige informatie, de ontwikkelingen staan niet stil hier.
closeup kabeltrommels
Groeten
Florisjan