Mijn 2e Graafmachine

Bedankt.

Het nadeel van alles zelf bouwen is dat er belachelijk veel tijd in gaat zitten:puppydogeyes:. Maarja, het is ook een hobby.
En gisteren de boor vast geslagen in een olie verdeelblok, en mijn vinger weer eens flink open gehaald. Dus vandaag maar even geen vieze vingers.
En het blok kan ik nu ook weggooien:bad-words: en moet weer een nieuwe maken. schiet zo ook niet erg op.

Maarja, hopelijk volgend jaar meer geluk.
Iedereen nog de beste wensen voor volgend jaar trouwens :xmas::xmas:.

Ziet er zeer mooi uit... En voor ik het vergeet nog prettige feestdagen.
Bouw je eigenlijk gewoon van een echt plan of de pdf? Ik ben hier bezig met een cat 365Cl ES te verschalen maar de maten zijn niet juist. Die van de tekening bedoel ik, ze is gewoon niet op schaal. En caterpillar gaat niet echt iets vrijgeven van blueprints denk ik. Maar het lijkt op een graver.

(Hoe voeg je eigenlijk smilies in? Met dit nieuwe forum weet ik het niet...)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Jeroen,

Ik heb in eerste instantie ook alleen maar de PDF folder van internet.
Ik heb nu wel een handboek op CD gekregen van de dealer. Hier staan ook nog een paar plaatjes in. Maar het meeste moet ik toch van foto's hebben die o.a. op bouwmachineforum.nl staan. En de rest zelf verzinnen.:rolleyes:

en,neem je hem,zij mee naar bemmelnde nieuwe dan he.

ben nu bezig met iemand in duitsland die nu ook ventiele maakt,de zelfde persoon.die ook mijn ventielen gemaakt heeft.maar die gaan nu tot 70 bar.

gr ron

Hallo allemaal,

Weer wat aan de kraan gebouwd. Ik heb alle rollen van de onderwagen gemaakt totaal 24 stuks (16 onder en 8 boven) en de grote loopwielen. Ben nu bezig met de ketting spanner te verzinnen. Daarna bedenken hoe ik de ketting wielen moet maken.
Binnenkort de delen van de onderwagen maar eens aan elkaar solderen (met zilver), dan kan hij in elkaar.
Oja, ik ben trouwens van de 974C afgestapt. Het wordt toch de B versie (was al aan het olie tankje te zien).
Ik vind persoonlijk de 974B toch mooier. Dat schuine motordakje vindt ik toch maar niks en die schuine zijkant rondom is met teveel gedoe om alle randen dan gelijk te krijgen.
Ook de bovenwagen opbouw achter de kabine houdt ineens op. Bij de B loopt het schuin naar beneden, vind ik toch wat mooier.

Jeroen,
Ik kon de Duiste site al. Die gasten bouwen toch heel wat meer machines dan in nederland. maarja in duitsland is ook veel meer en makkelijker modelbouwspul te verkrijgen.

Ron,
Ga je een nieuwe kraan bouwen, omdat je al aan het rondkijken ben voor hydrauliek? Of is dit alleen ter info voor de andere?

Laatst bewerkt:
Super mooi project dit!!

Kan iemand mij vertellen van wie dit moois op de foto is:

dsc00844pu8.jpg

Volgens mij van iemand van de Duitse modelbouwclub Recklinghause (of zoiets).
Die stonden er namelijk ook.
Zo over twee dagen weer een mijlpaal van mijn graafmachine, dan ga ik de hele constructie van de boven en onderwagen in elkaar solderen (met zilversoldeer). daarna kan ik met het werkelijke in elkaar bouwen beginnen.

Laatst bewerkt:
Hey Stefan, ik heb je een pbtje gestuurd. En verder kijk ik uit naar de volgende update...

Zo het heeft even geduurd, maar nu weer even een update.

Ik heb het spulletje in elkaar gesoldeerd, alleen met de bovenwagen wat problemen gehad.
Ik had namelijk alles met hechtlassen vasgezet, maar tijdens het heet stoken zijn er een paar lassen los gesprongen, met het gevolg dat de onderplaat krom ging trekken :( . Na een paar dagen stoken een een lege 10liter gasfles, had ik hem weer aardig vlak. Hij was nog wel een halve milimeter krom, dus heb hem aan de onderkant waar het lager van de draaikrans komt vlak gefreesd.
Vorige week heb ik de tandwielen voor de rupsen gemaakt.
Ik heb eerst in de schijf 15 gaten geboord, en vervolgens de buitenkant afgedraaid. Als laatste de tanden schuin gefreesd zodat de ketting mooi vrijloopt bij het afrollen.
Om even een idee te krijgen van hoe het er nu uitziet, even een foto.

Het messing deel in het midden van de draaikrans is de draaidoorvoer 5x hydraulisch + 4x elektrisch.

Ik moet nog wel in de onderwagen nog eindschakelaars en de sleepcontacten
voor de stroomvoorziening maken. Tevens nog de bevestigings blokken maken voor de onderrollen van de rupsen en alles nog monteren. Dus nog genoeg te doen.

Hey, ziet er mooi uit. Jammer van dat krom trekken tijdens het solderen maar mijn vader zegt dat dit nogal normaal is. Het kan ook gebeuren met lassen. Hij heeft onze trapconstructie zelf gelast, van een stalen profiel, ik denk dat de wanden rond de 5mm zijn. Deze trok ook helemaal krom toen hij de houders van de treden er op aan het lassen was. En deze houders waren niet zoveel laswerk, dus zoveel hitte zal er ook niet bij vrijgekomen zijn.

Ik denk dat het kromtrekken komt omdat het metaal snel afkoelt. Als je staal bijvoorbeeld zelf hard, ongeveer tot 700°C warmstoken, en dan plots afkoelt in water dan trekt dit toch ook krom. Maar om de spanningen uit het staal te halen wordt het nog eens verwarmd tot meer dan 200°C. Maar kromtrekken doet het altijd, perfect zal het dus nooit zijn :(... Daarbij ik denk dat een 0,5 millimeter al een heel mooi resultaat is.

Mvg Jeroen

Hallo Stefan,

Ik soldeer regelmatig met zilversoldeer, zowel messing als staal, ik heb nauwelijks last van kromtrekken, zeker niet bij messing.

Waarschijnlijk maak jij het te solderen materiaal te warm, dan gaat het inderdaad kromtrekken !
Wat voor brandertje gebruik jij ???
Is deze brander misschien te groot ??
Of is de valm te groot ?

Ik gebruik zelf een gasbrandertje met een instelbare gerichte dunne puntvlam, hiermee gaat het solderen perfect, hierdoor krijg je veel minder hitte in je materiaal, waardoor kromtrekken beperkt blijft en het zivertin redelijk snel begint te vloeien.

Trouwens, een mooi stukje vak-ouwerk zeg, echt Super hoor !!!

(Volvo)petje af voor jou bouwkunsten !!!

Succes met de verdere bouw van de kraan, ik ben benieuwd naar het eind resultaat !!
Kunnen wij al iets van de kraan zien in Bemmel ???

Groetjes Piet,
VOLVO FH 16 660
Volvo ............... ik rol

Hallo,

Ik heb een zo groot mogelijke propaan brander gebruikt om het geheel zo gelijkmatig mogelijk op te warmen. Tevens had ik van vuurvaste stenen een bak gemaakt waar hij in lag. Want hoe gelijkmatiger je hem verwarmt hoe minder de temperatuurverschillen zijn, des te rechter hij blijft. Maar ondanks was de temperatuur niet overal gelijk, waardoor hij toch nog krom trok.
Bij lassen en met een kleine autogeen brander verwarm je te veel op een plek, waardoor op die plek het materiaal gaat op stuiken (in elkaar drukken) zodat na het afkoelen gigantische trekspanningen ontstaan en hij milimeters krom zal trekken.
Dit heb ik een aantal jaren geleden al eens geprobeerd, dus geen succes.
Maar met een half milimetertje mag ik niet klagen dacht ik zo.

Ik probeer in Bemmel de onderwagen helemaal klaar te hebben en de bovenwagen al deels gemonteerd met de andere onderdelen.

Hallo Stefan,

Tja, jij soldeert natuurlijk wel hele grote vlakken en is de kans op kromtrekken het grootst, ik soldeer meestal maar kleine naden van 2 tot 4 cm lengte, dus is het kromtrkken niet zo snel aan de orde.
Ik maak een gesoldeerde verbinding nooit koud, want dan het materiaal wel krom, ik laat elke soldeerverbinding langzaam afkoelen, door middel de verbinding na het soderen nog iets te verwarmen, waardoor het afkoelingsproces gecontroleerd gebeurd !
En ja, ieder heeft denk ik, zijn eigen methode van solderen.

Ik gebruik zelf nooit vuurvaste steen, want ik vind dat in de vuurvaste steen te veel warmte verloren gaat, wat niet ten goede komt aan de soldeerverbinding.

Ik probeer zo veel mogelijk in de vrije ruimte te solderen, (zoveel mogelijk klemmetjes gebruiken) en het niet te solderen gedeelte opspannen in de bankschroef met rood koperen hoeklijnen als klemming, zodat er nauwelijks of geen geen warmte verloren gaat in de bankschroef.
Dit is dus mijn persoonlijke ervaring, dit hoeft natuurlijk niet jou mening te zijn hé, ik geef hiermee alleen maar aan hoe ik werk.

Succes met de verdere bouw !!!
Ik ben benieuwd om het geheel te bewonderen in Bemmel !

Zo weer even een update,

Ik heb nu eindelijk alle rollen en steunen van de onderwagen klaar.

Was wel saai werk hoor 32 assen steuntjes maken.
Gemonteerd op de onderwagen ziet het er dan zo uit.

Daarna de aandrijfmotoren in elkaar gezet.
Dit zijn de onderdelelen voor een hydraulische ketting aandrijving.

De dubbele planeet reductie in de naaf.

De ketting spanners.

De rechtse moer is om de veerspanning in te stellen.
De linkse moer is om de vrije slag in te stellen, zodat de ketting een bepaalde speling heeft zodat deze niet strak staat als er niets tussen zit.

De onderwagen. Lengte 455mm en de spoor breedte 245mm.

De onderwagen uitgeschoven nu met een spoorbreedte van 335mm.

Hier zijn ook de vuilafstrijkers zichtbaar (zwart), welke bij het weer inschuiven het zand en vuil buiten de constructie houden. Deze afstrijkers heb ik gemaakt van Delrin (kunststof) wat slijtvast is en goed te bewerken is.

Zo nu nu ga ik weer verder met de bovenwagen.

Laatst bewerkt:
Ziet er zeer mooi uit.

Maar een vraagje zou het nuttig zijn om alle looprollen te lageren met afgedichte lagers?

Hallo Stefan,

Een mooi stukje draai en freeswerk zeg, SUPER hoor, zeer professesioneel gemaakt !

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat !!

Kunen we er al wat van zien in Bemmel ??

Tja,
Ik heb de rollen van messing gemaakt omdat dit goede loop eigenschappen heeft op staal. Om de rollen allemaal te gaan kogellageren vindt ik een beetje overbodig, je rijd er toch geen km's mee. Trouwens ik denk dat zo'n klein kogellagertje snel kapot gaat door de klappen die hij krijgt.

Hij gaat mee naar Bemmel, ondanks dat hij nog niet klaar is.

Hallo Stefan,

Inderdaad denk ik, dat de kogellagertjes in het rijwerk van de rollenwagen het begeven, als jij de sloophamer gaat gebruiken, want die sloophamer vergt toch wel heel veel van de kraan, alles krijgt het behoorlijk voor de kiezen.

Mijn schoonzoon heeft een loonwerk-aannemersbedrijf en 4 rupskraanen en 7 mobiele kranen van twee merken : Caterpillar en Liebbher.

Ook hij gebruikt regelmatig bij 2 rupskranen een zware sloophamer, maar dit vergt heel veel van het materiaal, alles slijt veel sneller en alle koppelingen in de masten en cilinders worden extra zwaar belast.
Ook de machinisten zijn niet altijd even blij met het slopen, want het is soms erg vermooeiend voor het lichaam.

Groetjes Piet

VOLVO FH 16 660
Volvo ............ik rol

Back