Mijn 2e Graafmachine

Hallo allemaal,

Ik weet het heeft een tijdje geduurt, maar hier weer een update van mijn graafmachine :D .
Ik ben met van alles tegenlijk bezig, hier een paar.

Dit is het middendeel van de onderwagen. Omdat de spoorbreedte instelbaar is, zitten er vierspindels en een motor in.
Ik hieb hiervoor bewust voor mechanisch gekozen en niet hydraulisch, namelijk als ik hem hydraulisch zou maken,
is het niet mogelijk om beide zijden gelijkmatig uit te schuiven. Er zal altijd een kant net iets lichter schuiven waardoor die als eerste uitschuift. tevens is het gevaar voor scharen met gevolg vastlopen te groot.
Het middendeel wordt aan de onderkant afgesloten met ssn staalplaat die met 60 8O M3 boutjes wordt vast gezet.

Hier nog twee plaatjes van mijn ventielen 8 stuks in totaal.
Deze ventielen heb ik van lagerbrons gemaakt. Aan de onderzijde heb ik gleuven gefreest, om de schuiven hydraulisch uitgebalanceerd te krijgen. In de witte kunstof ringentjes komen de servos (Hitec HS81) te zitten.

daarnaast heb ik ook weer een olie koeler gemaakt, puur voor de zekerheid, en omdat het wel profi staat :wink:

Het solderen was wel even werk, n.l. plaatje voor plaatje vast solderen op 6 buisjes.
In totaal 60 plaatjes van 10mmx60mm en 0,4mm dik zitten er in.

Na wat glad frezen en met twee cpu ventilatoren erop ziet hij er dan zo uit.

Ik ben ook al met de bovenwagen begonnen. Na een aantal maanden met AutoCad getekend te hebben, ben ik er nu ook eindelijk uit hoe ik hem moet bouwen. De onderplaat is bijna klaar.
Deze is van 6mm staal, welke ik aan de randen (70mmbreed) heb af gefreest naar 2,5mm om hem zo goed te kunnen buigen.
De plaat weegt nu steeds nog 4kG waardoor het lekker hard gaat met de kilotjes.
Foto's hiervan komen als ik hiermee wat verder ben.

prachtig gemaakt hoor!

vraagje, de draaikrans, hoe kan ik deze het beste maken?
Of is het goedkoper om er eentje te kopen?

Alvast bedankt!

Groetjes
Nicolas

Mooi werk StefanF, dat wordt een echt machien :wink:
Die onderwagen verstelling zal zo prima werken, maar je moet wel oppassen met zand daar houden dit soort draadspindel systemen niet zo van.
Als ik het goed bekijk kom je er later als alles is gemonteerd ook niet zo gemakkelijk meer bij. Ik zou alles goed in pakken met rubber manchetten of moffen.
Groeten
Zwikbeer

Hallo,

Nicolas, wat voor een soort draaikrans heb je nodig, inwendig of uitwendig vertand.
Het tandwiel van mijn draaikrans heb ik via een kennis bij Meadler besteld.
Als lager gebruik ik een dunring lager. Deze zijn zijn in verhouding tot standaard lagers smaller en minder hoog.

Nicolas, op zich kan ik er na het uitdraaien van die 60boutjes er zo weer bij. In de gleuven komen stalen koker frofielen te lopen van 30x30x3mm. omdat deze ronde hoeken hebben en wat ik uitgefreest heb rechte hoeken heeft, moet ik inderdaad een soort van vuilafstrijker maken. Die maak ik van een zachte soort kunstof (met ronde hoeken) welke weer met een aantal M2 boutjes wordt vast gezet. Zo kan er als het goed is geen zand in de constructie komen.

hallo Stefan,

ik had gedacht aan een uitwendig vertande draaikrans. Deze lijkt mij gemakkelijker te maken. Niet?

Nicolas

Tja, scheelt mekaar niet zoveel hoor.
Een uitwendig vertandtandwiel is wel wat makkelijker te verkrijgen.
Als je de draaikrans zelf wilt maken, moet je wel een draaibank hebben. Je moet namelijk het tandwiel uitdraaien zodat er een lager in past. Daarnaast moet de as welke weer in het lager zit ook gemaakt worden.

Je kan natuurlijk ook een draaikrans van Leimbach of Damitz kopen, als de maten een beetje kloppen. Vraag me alleen niet wat die kosten.

Nou, nog niet.
Ik ben nu met het olie tankje bezig, en hoop dat ik voor Modelshow Europe, april volgen jaar iets in elkaar heb zitten. Maar klaar....dat is hij zelfs dan zeker nog niet. Maar ja, kwaliteit kost nou eenmaal tijd zeg maar. :roll:
Heb van de week nog wel met mijn andere graafmaschine mijn bloemenborder omgespit.
Weer 2uurtje bezig geweest.

Na enig zoeken ben ik hier terecht gekomen is nl niet zo heel veel te vinden op het gebied van RC grondverzet machines en hier op het forum valt het ook tegen om die specifieke zaken eruit te vissen.

Ziet er allemaal zeer netjes/professioneel uit Stefan. Ben zelf ook voorzichtig begonnen met het ontwerp van een model rupskraan (Komatsu PC350) 1:8. Een voormalig buurman van me heeft zo'n apparaat, kan ik eens gaan kijken naar de 1:1 variant.

Heb meteen enige vragen mbt de pomp, liggen er bijvoorbeeld berekeningen ten grondslag aan het ontwerp. Ik heb zelf nl een berekening gemaakt van een plunjer pomp (oude studieboeken weer voor de dag). Had eerst een ontwerp met een vaste hoek maar ik zie dat het ook mogelijk is een instelbare tuimelplaat te gebruiken/maken. Ga het ontwerp maar eens herzien denk ik. Wil niet gaan loadsensen maar meer de plaat in kunnen stellen om de werking van de kraan zo echt mogelijk te laten zijn. Ofwel de hoek van de plaat afhankelijk van de uitslag van de knuppel op de zender.

De plunjers lopen die tegen het axiaal kogellager aan of vervult het axiaal lager een andere functie?
Wat is het toerental waarop je de pomp laat lopen.

Zodra het ontwerp wat gevorderd is zal ik wel eens trachten wat 3d plaatjes op het forum te plaatsen.

Kees

Hallo KeesG,

Ten eerst van harte welkom op het modelbouwforum.
Je heb gelijk dat het qua graafmachines hier vrij rustig is, maar het worden er langzaam steeds meer.
Mijn pompen werken trouwens ook niet echt volgens het loadsensing systeem. Dit vereist n.l. nogal ingewikkelde ventielen en is op zo'n kleine schaal niet nuttig vind ik. Mijn pompen regelen wel automatisch op druk.

Het axiaal lager dient inderdaad om de plunjers er tegen aan te laten lopen. het lager draait dan mee, en dat scheelt weer in de wrijving. Omdat de beweging van de plunjers eliptisch zijn, bewegen deze natuurlijk wel iets op het lager.
Mijn pompen draaien zo'n 1300 toeren afhankelijk van de belasting en de lading van de accu.

Je bouwt wel een flink kraantje. hoe zwaar wordt hij wel niet?
Het is misschien wel leuk als je een eigen draadje aanmaakt, kunnen de andere en ik je bouw wat makkelijker volgen.

Wat is load sensing precies? Als iemand mij dit eens zou kunnen uit leggen...
Want ik ben een beetje in de war wat dat betreft is dit niet iets meer gebonden aan een bepaald merk van graafmachine?
Ik dacht dat de slagplaat werd versteld naar gelang de functie die bediend werd en het motortoerental wordt veranderd als de
kraan in een andere modus wordt geplaatst om zo meer druk te krijgen...
Bijvoorbeeld bij de hyundai robex, is standaard modus iets van een 1900 toeren denk ik en als men overschakeld naar de maximale power is het iets van een 2500 toeren. En dan heb je nog geprogrammeerde modussen die zelf ingesteld kunnen worden hoe de chaffeur het wil. Dit dient dan om meer druk te leveren. Als de kraan dan aan het werken is naargelang de functie die bedient wordt wordt ook de slagplaat van de plunjerpomp versteld. Dit om de verhoudingen in snelheid van het uitschuiven van de cilinders hetzelfde te houden. Bijvoorbeeld als men de boom omhoog doet en deze telt 2 cilinders, dan zal de slagplaat schuiner gaan staan om deze 2 cilinders even snel te laten uitschuiven als de functies met 1 cilinder. Of zit ik er compleet naast?

oh en in je bouwverslag schrijf je dat je gebruik maakt van 2 pompen om de 2 rupsen dezelfde snelheid te geven waarom lukt dit niet met 1 pomp? En zou dit niet werken met een soort van schakeling die de oliestroom gelijk houdt in de 2 leidingen zodat de druk overal het zelfde is? Ben de naam eventjes kwijt... (is het misschien de Graetz schakeling?)

En nog een laatste vraag zit er een soort van klep op je draaikrans die ervoor zorgt dat je mooi kan remmen? Een soort demping? Want door de traagheid van de upper structure zou wanneer je stopt met olie pompen deze nog even door draaien. Dan werkt eigenlijk de zwenkmotor als een pomp, ook al is dit maar voor heel even de olie kan nergens heen en zit gevangen tussen een ventiel. En omdat olie niet echt samendrukbaar is kan dit schade veroorzaken, of zal de upper structure schokkend tot stilstand komen.

Hiermee wil ik niet je ontwerp aanvallen of bekritiseren maar ben ik gewoon een beetje benieuwd naar de mogenlijkheden in modelbouw. Voor mij is het nogal moeilijk om te weten wat niet kan en wel omdat dit zowat de eerste keer is dat ik er over nadenk...
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel want het is nogal slecht getypt :roll:

groetjes Jeroen

Hallo Jeroen,

Load sensing kijkt zoals de naam al zegt naar de load of belasting.
De stuurventielen hebben hier voor twee speciale poorten extra , welke de cilinderdruk meet de zogenaamde loadsensing line.
Deze cilinderdruk gaat naar de pompregeling toe. Deze de pompdruk dan bijv. 20bar hoger dan de hoogste cilinderdruk.
Ald je dus geen ventiel bedient, zijn alle meetpoorten in het ventielenblok afgesloten en id de druk hierin dan ook 0bar.
Via een kleine smoring wordt trouwens de kleine hoeveelheid lek olie praktisch drukloosafgevoerd.
Omdat de pomp regeling dus 0bar krijgt, is de persdruk van de pomp zelf 0+20=20bar. i.p.v. de maximale systeemdruk van 350bar wat bij groter kranen een gebruikelijke druk is. Daarbij wordt deze 20bar niet via een overdrukventiel weg gedesippeerd, maar pompt de pomp net zoveel om de druk op 20bar te houden.

Wordt nu een ventiel bediend, dan zal als eerste de meet poort met de cilinder doorverbinden worden, en daarna pas met de pers poort van de pomp.
Laat de cilinder nu een druk hebben van 150bar, dan gaat er dus 150bar naar de pomp regeling toe, en zal de pomp persdruk dan 170bar zijn.
Het voordeel hiervan is dat er continu 20bar over je stuurventiel heenvalt, waardoor deze meer lineair regelbaar is. Tevens stook je minder eniergie weg in het smoren van je ventiel. Zou je n.l. een vast druk van 350bar hebben, dan zit je bij een cilinderdruk van 150bar 200bar drukverschil weg te smoren met je stuurventiel.
:(
Tegenwoordig wordt dit allemaal electronisch geregeld met een pompstuurunit. hoe dit allemaal presies werkt, weel ik ook niet.(is ook niet echt mijn vak zeg maar)

Dat met die stroomverdeler ( flow divider )voor het rijden met een pomp, gaat niet echt werken, omdat deze stroom verdeler de olie hoeveelheid continu halveert kan je nooit meer een rups iets langzamer laten draaien. Dit komt omdat als je de ene poort afknijpt, da ander automatisch ook minder wordt, omdat je immers de hoeveelheid in tweeen deelt.

Ik heb trouwens remventielen op mijn zwenkmotor zitten. Dus alles is voorzien voor mijn kraantje. :wink:

Bedankt nu snap ik er al wat meer van maar jij hebt dus een servo en een druk regeling er op zitten als ik met niet vergis :oops: ...
Ik kan dit niet echt uit de foto van de pomp unit opmaken omdat als ik er op klik ik gewoon bij imageschack uitkom, en niet bij de foto.
En nog iets over die doorstroomregeling, hoe doen ze het dan met die leimbach gravers? Deze zijn toch ook hydraulisch aangedreven. Voor zover ik weet zijn er wel andere mogenlijkheden, maar ik denk niet dat deze inbouwbaar zijn in een model. Tijdens mijn observatie heb ik zo een hydraulisch schakelschema voor mij gehad, was best wel verbaast hoeveel schakelingen er zitten voor een rups.
Ook had ik al wat getekend op papier maar ik denk dat daar nog wat werk aan is, de afmetingen zijn namelijk iets te groot. En hoe vorderd het werk bij jou?

Groetjes Jeroen

Hey Jeroen,

Bij de graafmachines van Leimbach zijn de rupsen niet hydraulisch aangedreven maar met elektromotoren. De Rupsen van Damitz modellen werken wel hydraulisch, maar is qua snelheid niet vooruit te branden. Volgens mij is bij dat model ook zo dat als een rups iets zwaarder draait, deze gewoon stil gaat staan, en de andere twee keer zo snel draait.
Omdat ik zelf niet zo'n koopding heb, weet ik dit niet zeker.

Even over de schema's van een echter kraan, De motoren op de rupsen, hebben een regelbare opbrengst, welke met een stuurleiding tussen twee standen te schakelen is.
Tevens zit er nog een rem op, welke weer met de olie druk naar de motor toe vrij gegeven wordt. Daarnaast zitten er nog twee remventielen op.

Oja het zijn dat als je image hack twee keer opent, dat deze dan wel werkt.

Nogmaals bedankt voor het antwoord... Heb een tijdje al geen forum meer open gehad, ik had examens. Maar pa is aan het zoeken achter een draaibank en een frees hij interesseert zich wel in die machines enzo. En mijn mama heeft een soort van winkeltje rond zeep maken, dus dan kunnen er mallen gefreest worden... Komt ook weer goed uit met belastingen enzo. Als ik verdere vragen heb stuur ik wel een pbtje om deze topic niet te zeer te vervuilen...

Groetjes Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Nu wou ik even een update van mijn kraan geven, maar hoe krijg ik er nu foto's bij?
Ik kan het linkje naar imagehack niet meer vinden... Of moet het nu op een andere manier, omdat we sinds kort op een "ander" forum zitten.

Je moet gewoon de foto uploaden en dan hotlink for forums (1) kiezen... Deze dan gewoon in je berricht plakken. Zo lukte het toch voor de onderstaande afbeelding.

Oke, even naar de site van imagehack gezocht.
Maar hier komen ze dan,

Dit wordt de olie tank. Er gaat zo'n 0,3liter olie in. Het ronde ding links boven is de behuizing voor het oliefilter. Daar vandaan loopt een leiding naar het blokje wat er rechts naast zit.
Hier komt weer een schuifje in met een veertje, welke de filterdruk (vervuilingsgraad) aangeeft. Tevens opent deze boven een bepaalde druk een kanaaltje om de olie te bypassen. Om ervoor te zorgen dat de olie wel in de tank blijft, komt er een pielglas voor de aanwijzing. Hierin kan ik dan meteen het olie peil controleren.

Het vertikale pijpje naar beneden is de tank beluchting. tede komt voor de tank uit waar weer een luchtfilter in komt.

Onder het bakje van gaas komt het filter.

Zo ziet hij er dan uit nu hij klaar is. Onder de grote dop zit het oliefilter. de kleine dop is de fulopening .

Laatst bewerkt:
Even wat los spul in elkaar gestoken.
Ik moet alles nog met zilversoldeer in elkaar solderen. De vraag is alleen hoe ik het geheel warm krijg (zonder de pomp en tank natuurlijk).
Lassen is voor mij geen optie, omdat alles dan krom trekt, en je niet overal tussen kan komen.

De bovenwagen. Rechts boven komt de lood accu van maar liefs 17Ah.
Dit ding neemt ook de meest plek in beslag. met dit accuje moet ik toch wel een kleine 2uur aan een stuk door kunnen graven.
De twee brons kleurige blokken zijn de ventielen. 8stuks in totaal.

De onderwagen. Hier zit ook nog heel wat werk in :(. Moet alle rollen nog draaien en de assen nog na bewerken. De draaidoorvoer 5x hydraulisch en 4x elektrisch heb ik al bijna klaar.
Binnenkort maar eens de grote branders te voorschijn toveren om alles aan elkaar vast te krijgen.

Back