hallo Piet,
Met die 22mm bedoel ik de zuiger van de cilinder zelf. De stang zal dan iets van 12mm kunnen zijn. Het maakt voor de drukkracht van de cilinder niet uit hoe dik de stang is.
Bij trekkracht geld hoe dikker de stang des te minder de cilinder kan trekken.
Bij een stang van 95mm rond zal de zuiger zelf zo'n 160mm rond zijn schat ik.
Op schaal is dit 12mm (afgerond). Als ik even van het hiervoor bepaalde 150kg uit ga, dan moet je al 66 bar aan druk hebben. Dus eerst even de krachten bepalen, en dan je cilinder lijkt mij wel handig.
Hallo Stefan,
Ik heb het even op tekening van Nooteboom nagekeken, de zuiger van de cilinder is 150 mm rond
De cilinder zelf is buitenwerks 170 mm rond
Dus dit had jij redelijk ingeschat, dat de zuiger ongeveer 160 mm rond zou zijn !
Ik ga op de schaal 1:14.8 bouwen, want ik bouw alles op de Wedico maat en daar is de schaal 1:14.8 van.
Als ik de zuigers op schaal ga maken dan zal de zuiger 10 mm worden.
De cilinderstangen worden dan 65 mm
De buitendiameter van de cilinder zal dan 12 mm worden
Om meer trekkracht te krijgen is het misschien handiger om de cilinderstang 8 mm rond te maken, i.p.v. 10 mm rond !
Jij bouwt op de schaal 1:12 ?
Nou dat moet dan wel lukken om jou kraan te kunnen laden, qua breedte en lengte !
De breedte van de dieplader wordt exl. verbredingsstukken 275 cm (1:1) omgerekend in 1:14.8 = 186 mm breed
Met verbredingsstukken 325 cm (1:1) omgerekend in 1:14.8 = 219 mm
Lengte van het diepbed : 900 cm (1:1) omgerekend in 1:14.8 = 610 mm
De dieplader wordt niet uitschuifbaar, omdat dit ten koste gaat van de belasting van het diepbed, want als de dieplader wordt uitgeschoven zal deze behoorlijk gaan doorzakken, dit gaat dan weer ten koste van de bodemvrijheid, maar het wordt ook redelijk ingewikkeld met de bekabeling en de hydraulische slangen, of ik moet gebruik gaan maken van 2 tandwielpompen, maar dat wordt dan weer behoorlijk kostbaar !
Stefan, misschien een domme vraag, maar ik ben benieuwd hoe jij de druk (bar) berekent, die je moet gebruiken om het gewenste hef-resultaat te bereiken.
Dus ik bedoel : de hefkracht berekening en het berekenen van de oliedruk !
Waarschijnlijk speelt de cilinderinhoud en de lengte van de cilinder van minder belang, of heb ik dat mis ??
Ik begrijp wel dat als je de cilinderstang te dik maakt ten opzichte van de cilinder zelf dat je als het ware een kleine zuiger krijgt om een grote trekkracht te kunnen opbrengen.
Ik ga voor het heffen van het zwanenhlas gebruik maken van 2 cilinders !!
Trouwens nog bedankt voor jou adviezen, want ik kan deze adviezen goed gebruiken !
Want ik wil wel iets gaan bouwen wat ook daadwerkelijk goed functioneert !!
p.s.
voordat ik begin te bouwen wil ik wel goed voorbereid zijn en weten hoe ik precies de dieplader ga bouwen, om niet al te veel miskleunen te maken !!!