Mijn 2e Graafmachine

hey

Ik ga voor de schaal 1:12, maar ik heb nog serieus wat werk, eerst en vooral al mijn pompen enzo proberen te maken. Nu kon blijkbaar diegene aan wie ik heb gevraagd om mijn plunjers te maken er geen bolvormige kop opzetten... Dus dacht ik geen probleem zoek ik wel een andere oplossing. Toen heb ik thuis eens rondgekeken en heb geharde paspennen gevonden van 4mm de maat die ik nodig had. Eens gebeld naar een bedrijf voor verchromen en gevraagd hoeveel er ongeveer extra af moet, ze zeiden 0,02mm extra van de diameter. Heb ik ook in een keer gevraagd of zij zelf hun verchroomde spullen nabewerken, en ze zeiden dat ze het uitbesteden aan een metaalbewerkingsbedrijf. Ook dan maar eens naar daar gebeld en gevraagd of ze zulke kleine voorwerpen wilde slijpen... De man aan de telefoon zei gewoon nee daar beginnen wij niet aan. Dus nu is het zoeken naar een andere oplossing, en ik denk dat ik wel iets weet.

Hallo,

Waarom maak je de plunjers niet van geslepen RVS, Roest Vast Staal ??
Geslepen RVS kan je zo bestellen bij de Metaalwinkel in Rotterdam.

Ik maak cilinderstangen van geslepen RVS, dit werkt prima, dus waarom verchromen ??
Dus de plunjers kun je volgens mij best van RVS maken !!

Ik zie geen voordeel in verchromen, bovendien duur !!
 
Tja dat verchromen was maar een idee maar ik ga nu iets proberen met geslepen kogels om hier een gewricht van te laten maken. En inderdaad dat verchromen is duur voor een prulletje van een paar mm vroegen ze een basisprijs van 50-75 euro, maar ik heb er 14 nodig, dan werd het dus een stukprijs van rond de 12 euro of meer. Maar voor een zuigerstang lijkt mij verchromen toch wel goed, de chroomlaag kan gehard worden en krast dus heel wat moeilijker als rvs. Oh en als ik iets door een bedrijf moet laten doen zoals slijpen denk ik dat dat ook best wel wat kost.
 
Tja dat verchromen was maar een idee maar ik ga nu iets proberen met geslepen kogels om hier een gewricht van te laten maken. En inderdaad dat verchromen is duur voor een prulletje van een paar mm vroegen ze een basisprijs van 50-75 euro, maar ik heb er 14 nodig, dan werd het dus een stukprijs van rond de 12 euro of meer. Maar voor een zuigerstang lijkt mij verchromen toch wel goed, de chroomlaag kan gehard worden en krast dus heel wat moeilijker als rvs. Oh en als ik iets door een bedrijf moet laten doen zoals slijpen denk ik dat dat ook best wel wat kost.

Hallo,

Het geslepen RVS hoef je niet meer te bewerken als je het precies op maat besteld, maar het is ook heel goed te draaien op de draaibank.
En de kosten van RVS vallen erg mee hoor !!

Bovendien is RVS best krasvast hoor, de meeste modelbouwers gebruiken RVS !!
 
Oh als het goed krasvast is zal ik er eens over nadenken maar het hoeft niet per se geslepen te zijn als het maar rvs is kan ik het zelf ook wel draaien. Het slijpen was vooral omdat ik eerst van plan was om de plunjers uit gehard staal te laten maken. Gehard staal kan alleen maar geslepen worden. Maar er is wel 1 ding heb je geen andere beitels nodig voor rvs te draaien?
 
Oh als het goed krasvast is zal ik er eens over nadenken maar het hoeft niet per se geslepen te zijn als het maar rvs is kan ik het zelf ook wel draaien. Het slijpen was vooral omdat ik eerst van plan was om de plunjers uit gehard staal te laten maken. Gehard staal kan alleen maar geslepen worden. Maar er is wel 1 ding heb je geen andere beitels nodig voor rvs te draaien?

Hallo,

Als je het RVS zelf gaat draaien dan hoef je ook geen geslepen RVS te kopen, want dan ben je ook goedkoper uit
Want RVS staf is goedkoper dan geslepen RVS

En ja, draaibeitels :
Ik zelf gebruik Widia draaibeitels met vaste Widia tip, die kan je prima gebruiken om RVS te draaien.
Ik werk al 40 jaar met Widia draaibeitels, ik ben hier zeer tevreden over !
Tegenwoordig gebruiken veel modelbouwers draaibeitels met losse verwisselbare beiteltips, die je kan draaien en meerdere keren gebruiken.
I
k zelf ben hier niet zo stuk van, maar sommige modelbouwers zijn er zeer te vreden over.
Smaken verschillen hé !
 
Hallo,

jpjedi, wat moet ik met accumulatoren in mijn graafmachine, hebben de echte volgens mij ook niet. De piekdrukken vallen wel mee, de slangen tussen de pompen en ventielenblok zullen ook nog wel wat dempen.

Graafmachines is een van onze grootste markten. Volvo gebruikt alleen al 80.000 stuks per jaar.

Ik heb niet enorm veel tijd om het nu helemaal uit de doeken te doen maar zal hier even een stukje neerplempen uit het fluidpower magazine.

En of het voor je model nodig is..tja dat kan ik niet zeggen. krachten zijn allemaal een stuk kleiner en de systemen worden niet zo intensief gebruikt.

Toch ben ik van mening dat als je een goed systeem wil uitvoeren en je de componenten wil ontlasten, dat er een accumulator in het systeem dient worden geplaatst. Dit alleen al om alle overtollige energie op te nemen die anders via diverse wegen zal wegvloeien.

Ik lees dat je kennis genoeg hebt om die afweging te maken!


ENERGY RECOVERY
Excavators, are prime candidates for energy-recovery systems. The machine’s massive arms, when lowered, generate a great deal of force on the rod end of the lift cylinders. In turn, this exerts huge forces on the fluid and blind end of the cylinders. Fluid forced from the cylinders — at several hundred psi, in most instances — throttles through valves and returns to the reservoir. The result: potential energy in the elevated lift is lost as heat when the arm lowers.
Energy-recovery systems, in contrast, use the high-pressure fluid being expelled from the cylinder to drive a hydraulic motor. The motor, in turn, drives a hydraulic pump that charges an accumulator. Energy stored in a piston or bladder accumulator can subsequently be harnessed to supplement pump flow and help lift the excavator arms and load on the next work cycle.
For example, if lowering the excavator arms displaces 7 gallons of fluid at 1,000 psi, the hydraulic motor can drive a hydraulic pump and develop 2,175 psi or more. This high-pressure fluid can then be stored in an accumulator for use in the next lift cycle.
Such energy-recovery systems make it possible to reduce pump size by 25%, with resulting fuel cost savings as high as 30 to 35%.
Excavators with energy recovery features generally command about a 15% premium over the cost of standard machines, depending on fuel or electricity prices. In addition to excavators, energy recovery generally produces the best payback on loading and trenching machines. Forestry excavators with accumulators, for example, have a fuel-cost savings of about 25 to 30% because they can use smaller diesel engines. Typical machines used in construction applications yield a 10% savings.
In addition, most loading cycles have about 20 sec when full pump flow is not used. As a result, the primary pump operates in a partially compensated mode and draws less power. Pump flow during this “dwell” time can also charge an accumulator. Then, when the hydraulic system requires full flow, the accumulator can supplement flow from the pump. Here, designers taking advantage of this concept can significantly reduce the size of the primary pump.
A typical accumulator system stores 8.5 gallons of fluid at pressures between 1,150 and 2,175 psi. Fluid discharge from the accumulator takes about 5 sec, or a flow rate of 102 gpm. Combining the accumulator’s 8.5-gallon flow with the output of an 80-gpm pump generates flow rates of 108.7 gpm during the 5-sec time span. The instantaneous flow of fluid stored in the accumulator combined with that of the primary pump results in a faster, more-responsive system.
Generally, excavators use a 50-gallon piston accumulator supplemented by 50-gallon gas bottles — pressurized cylinders that increase capacity — for a total gas capacity of 100 gallons. Smaller machines use about 30 gallons of gas capacity. Some manufacturers of smaller machines gang five 6-gallon piston accumulators. Others OEMs prefer six 5-gallon bladder combination units.
Using gas bottles in conjunction with an accumulator can significantly reduce costs as well as save space. Gas bottles can mount remotely and in any orientation. Excavator designers typically position accumulators on the rear and replace a portion of the counterbalance weight.
Sizing accumulators
Sizing an accumulator is fairly straightforward once designers know the volume recovered from the cylinder output after intensification by the secondary pump. Basically, accumulators are sized to supplement pump flow, so engineers need to know minimum and maximum system pressures and how much fluid the accumulator must deliver.
Some accumulator manufacturers offer software-based calculators to streamline the process. Parker’s inPHorm Accumulator Sizing and Selection software, for example, performs the necessary calculations and eases the process of sorting through catalog charts, tables, and drawings. The software includes calculations for using accumulators as an auxiliary power source such as supplementing pump flow.
 
hallo Jeroen,
Waarom zou je de geharde paspennen willen verchromen? Deze zijn al keihard omdat ze gehard zijn. Je kunt ze met een goede widia beitel en veel koeling wel draaien. Ik doe ze meestal bewerken met een Dremel multitool in de beitelhouder van de draaibank.
Met een slim draaibaar houdertje zou je er ook bolkoppen mee kunnen slijpen.
Maar ik zou er helemaal geen bolkoppen aan maken, heb ik ook niet, en werkt bij mijn andere kraan al 4 jaar zonder problemen of slijtage.
Van ongeharde staalsoorten ben ik niet zo kapot van. Rvs zal door de hoge snelheden toch snel gaan inslijten met lekkagge tot gevolg.

jpjedi,
In mijn voorbeeld liebherr R974 zitten geen accumulatoren.
Volgens mij heeft dit meer nadelen als voordelen. je hebt weer een extra booster pomp nodig om de druk te verhogen (kost weer ruimte). En als je accumulator leeg is, heb je pas weer de volle druk tot beschikking als hij weer vol is. Dus kom je iets hards in de grond tegen, dan stopt je graafarm en gaat hij later pas weer verder. Ik vind het mooier als de kraan in een keer door trekt. Om de maximale flow naar je ventielen blok te begrenzen moet je continu gaan smoren = verlies, anders gaat je arm eerst veel te snel en daarna weer te langzaam. Nu kan ik de ventielen gewoon helemaal open gooien en kan de olie met weinig weerstand naar de cilinders toe.
 
hallo Jeroen,
Van ongeharde staalsoorten ben ik niet zo kapot van. Rvs zal door de hoge snelheden toch snel gaan inslijten met lekkagge tot gevolg.

Hallo Stefan,

Kan jij mij uitleggen waarom RVS volgens jou snel slijt, want de meeste modelbouwers werken met RVS cilinderstangen en eigenlijk probleemloos.

Volgens mij gebruiken Leimbach en Scal-Art ook RVS cilinderstangen, deze systemen werken feillooos.

Ik kan me het wel voorstellen bij de 1:1 dat de cilinderstangen gehard zijn, omdat men te maken heeft met het schuren van zand, stof, enz, maar slijtage door het regelmatig snel heen en weer bewegen van de cilinderstangen ???

Er zit toch altijd tussen de afdichting en de cilinderstang een micro-oliefilmpje, dat de cilinderstang als het ware smeert, dus vraag ik me af of het in de modelbouw dan toch nog gaat slijten ???
Ik kan me wel voorstellen dat de afdichtingen slijten, maar die zijn eenvoudig te vervangen !
Maar als ik het mis heb, hoor ik het wel !!

Als ik het goed heb begrepen werk jij wel met 50 bar, waardoor de olie natuurlijk door het snel heen en weer pompen behoorlijk heet wordt, maar jij gebruikt toch een oliekoeler ???, tenminste als ik goed gekeken heb op de foto's en in Bemmel.
 
Hallo Piet,

We hebben het hier ook niet over zuigerstangen, maar over de plunjers van de oliepompen. Hier zitten geen afdichtingen in, dus moet zuiver op de passing afdichten.
De snelheid van de plunjers is ook veel groter dan een zuigerstang van een cilinder, dus zullen ook sneller slijten. Daarbij zijn, als de plunjers 1 honderste mm afgesleten zijn, al onbruikbaar omdat de lekkagge te hoog wordt. Omdat mijn pompen een hogerrendement hebben dan tandwielpompen, wordt de olie ook helemaal niet zo warm. Zonder koeler wordt deze niet warmer dan 40graden. De koeler is ook meer voor de sier dan echt noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Tja ik blijf zoeken naar een goede oplossing maar dat verchromen gaat waarschijnlijk niet doorgaan... Ze hebben mij gezegd dat de flashchroom ook ruwer zal zijn dan het oorspronkelijke oppervlak. En omdat ze geen nabewerking willen doen gaat dit dus niet verdwijnen. Misschien moet ik eerst al maar beginnen met de kraan en dan alles goed plaatsen. Maar er is wel een ding wat ik mij afvraag, als de stalen plunjers al zo hard slijten hoe zit het dan met de messing plunjerblok? Want messing is toch heel wat zachter dan staal.
En is 1 honderste niet precies genoeg, welke tolerantie dan want ik kan maar gaan tot 5 duizendste? Als je het "perfect" passend maakt is er dan niet veel kans op vastlopen? Pasnauwkeurigheid of zoiets is volgens mij al een vak apart, en als je dan nog eens rekening moet houden met smeerfilmen enzo wordt het wel heel ingewikkeld.
Ik denk dat het vooral wat uitzoeken enzo is maar ik heb niet veel tijd moet morgen 12 minuten presenteren voor godsdienst.
 
Hallo Piet,

We hebben het hier ook niet over zuigerstangen, maar over de plunjers van de oliepompen. Hier zitten geen afdichtingen in, dus moet zuiver op de passing afdichten.
De snelheid van de plunjers is ook veel groter dan een zuigerstang van een cilinder, dus zullen ook sneller slijten. Daarbij zijn, als de plunjers 1 honderste mm afgesleten zijn, al onbruikbaar omdat de lekkagge te hoog wordt. Omdat mijn pompen een hogerrendement hebben dan tandwielpompen, wordt de olie ook helemaal niet zo warm. Zonder koeler wordt deze niet warmer dan 40graden. De koeler is ook meer voor de sier dan echt noodzakelijk.

Hallo Stefan,

Ooh, ik het het dus verkeerd begrepen, ik dacht dat jullie het over cilinders hadden, sorry voor het misverstand !!

Inderdaad moet je bij plunjerpompen een perfecte pasvorm hebben van de plunjers in de plunjer behuizing, want anders gaat het inderdaad lekken en heb je snel een groot drukverlies !!!

Ik zelf ga voor het hydraulisch systeem van mijn te bouwen dieplader een tanradpomp gebruiken, omdat ik niet een extreem hoge druk nodig heb, ongeveer 20 bar, daar heb ik volgens mij wel genoeg aan voor mijn dieplader.
Bovendien is de tandradpomp niet steeds in bedrijf.
 
Hallo jeroen,
Het cilinderblok is niet van messing gamaakt, maar lagerbrons. Dit spul is wel zacht, maar behoorlijk slijtvast. De gaten moet je boren met 3,8 en dan ruimen met een machineruimer van 4,01mm. vervolgens een hele partij geharde 4mm paspennen kopen, en de pennen een voor een in de gaten passen, en hieruit de beste selecteren.

Piet, is jouw dieplader achter de schotel ook deelbaar, en wordt hij daar ook geheft.
Dan heb je nog aardig wat druk nodig om die 60kg van de grond te krijgen. Is op dat punt toch gauw 30kg en met een schotel => schanierpunt en cilinder => schanierpunt verhouding van bijv 1 op 5 zit je al op 150kg cilinder kracht. bij 20 bar heb je dan al een dubbele cilinder met 22mm zuigers nodig. Wordt misschien wel erg dik.
 
ach stefan.22mm is toch lekker.waar praten we over.waarom pakken we niet gewoon.koper rond 28.of rond 35.of 42 dan praat men over brute power. heftigggggggggggggg.;-}dan wordt de tuin wel wat aan de korte kant.nie.maare je bent goed bezig man.echt wel.ook van deze kant zeer veel succes gewenst met je model.maar dat komt wel goed.heb ik in de gaten

tot ziens
 
Piet, is jouw dieplader achter de schotel ook deelbaar, en wordt hij daar ook geheft.
Dan heb je nog aardig wat druk nodig om die 60kg van de grond te krijgen. Is op dat punt toch gauw 30kg en met een schotel => schanierpunt en cilinder => schanierpunt verhouding van bijv 1 op 5 zit je al op 150kg cilinder kracht. bij 20 bar heb je dan al een dubbele cilinder met 22mm zuigers nodig. Wordt misschien wel erg dik.

Hallo Stefan,

Ja, er komt aan de dieplader een afkoppelbaar zwanenhals met 2 hefcilinders, want anders is het niet mogelijk om grote kranen, zoals die van jou te laden op het smalbed, omdat de rupsen naast het smalbed komen te hangen, omdat als de kraan boven op de dieplader komt te staan de kraan te hoog wordt en niet meer aan de max. hoogte voldoet !!
Dus je rijdt de kraan al het ware over het smalbed heen en de kraan moet dan door stophout op het smalbed komen te rusten en dan is het te bedoeling dan de 2 hefcilinders de dieplader vanaf de grond weer op rijhoogte te heffen via het zwanenhals.
Bij de echte Nooteboom dieplader 1:1, gebeurd dit met 200 tot 250 bar !!!

Ik realiseer mij terdege dat ik behoorlijk van kracht nodig heb om de dieplader te heffen, ik ga hiermee van te voren expermiteren of het lukt om ongeveer aan een kant 40 kg te heffen. (voorkant zwanenhals)

Aan de achterkant zal het heffen wat makkelijker gaan, want hier wordt de druk verdeeld over 12 cilinders, aan weerskanten 6 cilinders, die last recht om hoog moeten drukken.
Misschien moet ik wel naar een hogere oliedruk van 50, 60 bar., ik ga in ieder geval wel een pomp aanschaffen die een druk van 60 bar. kan opbouwen, omdat ik ten eerste geen ruimte heb voor zulke dikke cilinders en bovendien wil ik met de cilinders ongeveer op schaal blijven met de cilinders van de 1:1 Nooteboom dieplader.

Ik weet alleen niet of deze druk met een tandradpomp op gebouwd kan worden, dat moet ik nog gaan onderzoeken.
Alle tips zijn trouwens welkom !!!

Maar Stefan, ik realiseer mij heel erg goed dat ik nog tegen heel wat problemen zal oplopen, die ik zal moeten oplossen door veel te expermiteren, maar dat is hobby hé !
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,
Inderdaad problemen oplossen maakt de hobby juist leuk, maar dingen 2keer maken vind ik eigenlijk minder leuk dus daarom gaf ik je de hint, het was niet mijn bedoeling om alles voor te kauwen, sorry. Een tandwielpompje kun je bij de firma Jung bestellen. Deze gaan tot 120bar geloof in. Hier weet Ron (twee berichten hiervoor) meer van.

Uhh Ron, mijn dikste cilinder heeft nog maar een zuiger van 16mm, is even dik als de graafarm cilinder van mijn vorige kraan. Moet wel een beetje op schaal blijven. Orgineel zijn deze 220mm dus 15,7mm bij 1:14.
Nog bedankt voor je complimenten, de ondergiek is trouwens bijna klaar.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,
Inderdaad problemen oplossen maakt de hobby juist leuk, maar dingen 2keer maken vind ik eigenlijk minder leuk dus daarom gaf ik je de hint, het was niet mijn bedoeling om alles voor te kauwen, sorry. Een tandwielpompje kun je bij de firma Jung bestellen. Deze gaan tot 120bar geloof in. Hier weet Ron (twee berichten hiervoor) meer van.

.

Hallo Stefan,

Niks geen sorry hoor, ik ben blij dat je met me meedenkt en bedankt voor de tip, want cilindersstangen van 22 mm is niet natuurgetrouw, want cilinders van de Nooteboom 1:1 zijn 95 mm rond.
Dus op schaal 1:14.8 moeten de cilinderstangen dus 6,5 mm zijn !!
Dus zal in k inderdaad de druk moeten verhogen.
Bovendien bedankt voor de naam van de firma Jung voor een tandwielpompje !!
Nou met tandwielpompje van 120 bar moet ik wel uit de voeten kunnen denk ik !
Ik zal t.z.t wel even een P.B, je sturen naar Ron over dit soort pompjes.
 
hallo Piet,

Met die 22mm bedoel ik de zuiger van de cilinder zelf. De stang zal dan iets van 12mm kunnen zijn. Het maakt voor de drukkracht van de cilinder niet uit hoe dik de stang is.
Bij trekkracht geld hoe dikker de stang des te minder de cilinder kan trekken.

Bij een stang van 95mm rond zal de zuiger zelf zo'n 160mm rond zijn schat ik.
Op schaal is dit 12mm (afgerond). Als ik even van het hiervoor bepaalde 150kg uit ga, dan moet je al 66 bar aan druk hebben. Dus eerst even de krachten bepalen, en dan je cilinder lijkt mij wel handig.
 
hallo Piet,

Met die 22mm bedoel ik de zuiger van de cilinder zelf. De stang zal dan iets van 12mm kunnen zijn. Het maakt voor de drukkracht van de cilinder niet uit hoe dik de stang is.
Bij trekkracht geld hoe dikker de stang des te minder de cilinder kan trekken.

Bij een stang van 95mm rond zal de zuiger zelf zo'n 160mm rond zijn schat ik.
Op schaal is dit 12mm (afgerond). Als ik even van het hiervoor bepaalde 150kg uit ga, dan moet je al 66 bar aan druk hebben. Dus eerst even de krachten bepalen, en dan je cilinder lijkt mij wel handig.

Hallo Stefan,

Ik heb het even op tekening van Nooteboom nagekeken, de zuiger van de cilinder is 150 mm rond
De cilinder zelf is buitenwerks 170 mm rond
Dus dit had jij redelijk ingeschat, dat de zuiger ongeveer 160 mm rond zou zijn !

Ik ga op de schaal 1:14.8 bouwen, want ik bouw alles op de Wedico maat en daar is de schaal 1:14.8 van.
Als ik de zuigers op schaal ga maken dan zal de zuiger 10 mm worden.
De cilinderstangen worden dan 65 mm
De buitendiameter van de cilinder zal dan 12 mm worden
Om meer trekkracht te krijgen is het misschien handiger om de cilinderstang 8 mm rond te maken, i.p.v. 10 mm rond !

Jij bouwt op de schaal 1:12 ?
Nou dat moet dan wel lukken om jou kraan te kunnen laden, qua breedte en lengte !
De breedte van de dieplader wordt exl. verbredingsstukken 275 cm (1:1) omgerekend in 1:14.8 = 186 mm breed
Met verbredingsstukken 325 cm (1:1) omgerekend in 1:14.8 = 219 mm
Lengte van het diepbed : 900 cm (1:1) omgerekend in 1:14.8 = 610 mm

De dieplader wordt niet uitschuifbaar, omdat dit ten koste gaat van de belasting van het diepbed, want als de dieplader wordt uitgeschoven zal deze behoorlijk gaan doorzakken, dit gaat dan weer ten koste van de bodemvrijheid, maar het wordt ook redelijk ingewikkeld met de bekabeling en de hydraulische slangen, of ik moet gebruik gaan maken van 2 tandwielpompen, maar dat wordt dan weer behoorlijk kostbaar !

Stefan, misschien een domme vraag, maar ik ben benieuwd hoe jij de druk (bar) berekent, die je moet gebruiken om het gewenste hef-resultaat te bereiken.

Dus ik bedoel : de hefkracht berekening en het berekenen van de oliedruk !
Waarschijnlijk speelt de cilinderinhoud en de lengte van de cilinder van minder belang, of heb ik dat mis ??
Ik begrijp wel dat als je de cilinderstang te dik maakt ten opzichte van de cilinder zelf dat je als het ware een kleine zuiger krijgt om een grote trekkracht te kunnen opbrengen.

Ik ga voor het heffen van het zwanenhlas gebruik maken van 2 cilinders !!

Trouwens nog bedankt voor jou adviezen, want ik kan deze adviezen goed gebruiken !

Want ik wil wel iets gaan bouwen wat ook daadwerkelijk goed functioneert !!

p.s.
voordat ik begin te bouwen wil ik wel goed voorbereid zijn en weten hoe ik precies de dieplader ga bouwen, om niet al te veel miskleunen te maken !!!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Mijn machine is schaal 1:14 en is orgineel een Liebherr R974.
de onderwagen is ingeschoven 295mm breed en 455mm lang.
De bodem is vlak op de 60 M3 boutjes na dan.
De bodem vrijheid id 43mm.

Om de kracht van een cilinder uit te rekenen is F=PxA dus druk X zuiger oppervlak.
F in kg, A in cm2 en P in bar
Het ziugeroppervlak is dan D1^2 x Pi / 4. Dus de diameter in het quadraad keer Pi (3,14) gedeeld door 4.
Voor de trekkracht geld het zuiger oppervlak-stangoppervlak.
dus A=(D1^2-d2^2) x PI /4. Dus diameter van de zuiger in het quadraad min de diameter van de stang in het quadraad en de uitkomst hiervan keer Pi gedeeld door 4.

Voorbeeld.

Zuiger 15mm (D1)
stang 10mm (d2)
druk 50bar (P)
Zuigeroppervlak (A)=D1^2xPi/4 => 1,5^2 x 3,14 / 4 = 1,77cm2
F=PxA => 50 x 1,77 = 88,4 kg

Voor trekken
Stang oppervlak =d2^2xPi/4 => 1^2 x 3,14 / 4 = 0,79 cm2
Het effectieve oppervlak A= zuiger - stang = 1,77-0,79 = 0,98cm2
Of in een keer (1,5^2 - 1^2) x 3,14 / 4 =0,98 cm2 (is natuurlijk het zelfde)
De trekkracht is dan F=PxA => 50 x 0,98 = 49kg.

Bij een stang van 6mm kom je dan uit op 74 kg
Bij een stang van 12mm kom je dan uit op 32kg.

Je ziet dus, hoe dikker de stang des te minder trekkracht je hebt.
Maar uh jouw cilinders drukken toch de zwanenhals omhoog, of niet?

Is het trouwens niet makkelijker om een eigen draadje te maken van jouw bouw plannen, dan kunnen de andere het makkelijker vogen, en halen ze het niet door elkaar.
 
Back
Top