Mijn 2e Graafmachine

Marten, een dieplader.. dat moet dan wel een flinke worden, want mijn machine weegt nu al 41kG en dt zal wel richting de 50kG lopen als hij klaar is. En ook al zou de dieplader hem kunnen dragen, dan krijgt geen vrachtwagen hem van zijn plek.

Hoi Stefan,

Ik verwacht daar eerlijk gezegd geen problemen mee !
Mits het maar een goede aandrijflijn heeft.

En ja, er zullen wat weizigingen komen in de standaard te krijgen sets.
Een zwaardere motor met een een flinke transmissie bijv.
verder zal het van belang zijn, om alle (aangedreven)wielassen met kogellagers uit te rusten.
Uiteraard alle tandwielen en cardans van metaal, i.p.v. plastic.
Een rem-systeem zou zich ook wel tot de extra's behoren :)
Dit om eventuele schades te voorkomen aan de aandrijflijn !

Het zou wel een leuke uitdaging zijn :)

Hallo Stefan,

Ho, ho, dat er geen vrachtwagen is, die jou kraan niet van de plaats krijgt, moet ik toch tegenspreken !
Mijn 5 assige MB Actros zwaartransporttrekker trekt met gemak een 6 assige gestuurde ballasttrailer weg, die geladen was met 55 kg aan ballast !!!
Dus ook de kraan van jou ga ik ook wegtrekken, helaas alleen is er nog geen dieplader voor handen !

Ik ga binnenkort starten met de bouw van een 6 assige Nooteboom dieplader met smalbed en gieksleuf met een 2 assige voorloop Jeep dolly met hydraulische vering en besturing.
Het laadvermogen van de dieplader wordt ongeveer 60 kg !!
(bouwtijd ongeveer 2,5 jaar)

Omgerekend naar de schaal 1:1 klopt het gewicht niet, want dat zou in de 1:1 een Giga dieplader worden met een netto laadvermogen van 230 ton.
Eigen gewicht van de dieplader in 1:1 ongeveer 60 ton.
Totaal terreingewicht 290 ton.
Dit zou neerkomen op een gemiddelde aslast van : 22,3 ton
De asbelasting is te hoog voor de Nederlandse norm.

Maar ik wil dus wel behoorlijke lasten kunnen versjouwen met deze dieplader, dus vandaar dat ik ongeveer 60 kg wil kunnen laden !!

Deze dieplader wordt geheel van messing gebouwd en gesoldeerd met zilversoldeer, omdat het echt sterk moet zijn !

Dus Stefan over ongeveer 3 jaar, dan kan ik jou kraan wel gaan vervoeren !!!

p.s. mocht jou kraan zwaarder uitvallen, dan lees ik dat t.z.t. wel, want ik bouw de dieplader zo, dat ik ongeveer 20% kan overbeladen !!

Laatst bewerkt:
Piet, Ik ben bij Papendrecht geweest, alleen die hebben geen zand of klei om in te graven. potgrond en dat losse spul werkt bij mij niet, want daar zakt mijn machine doorheen (de kleine witte weegt ook al 22kG). Daarnaast is Papendrecht ook niet naast de deur.

t is een zware machine (R974 was het tog?) dus dan met draglineschotten gaan werken! die hebben ze ook in papendrecht!

Laatst bewerkt:
schit man,das nou jammer ja.dus hadden we toch bij elkaar gezeten.messchien volgend jaar wel.heb alweer wat plannen in mijn hoofd.maar als dat haalbaar is voor volgend jaar dat twijfel ik.heb nu ook weer een 2 andere hobby,s er bij,namelijk een bigscale hormann HTM.en het helikopter vliegen begint toch weer wat te kriebelen.

Hallo ik ben kees en nieuw op deze site ik ben bezig om assen te draaien voor mijn ford 9280 kniktrekker en wil ook een eindvertraging op deze assen maken nu zag ik een foto van je planeet reductie op pagina 2 en dit ziet er schitterend uit .Allen vraag ik me af hoe je de tandwielen op de goede plaats krijg? Kun je uitleggen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?

Nou Piet, daar houd ik je aan.
Dus over drie jaar in Bemmel?
Mijn machine weegt ook iets meer dan de echte.
Deze n.l. weegt met ballast 95ton => dus 95000/14^3= 34,6kg als model.
De mijne zal zonder giek circa 45kg gaan wegen, dus is 30% zwaarder.

Oja als je messing, koper en alu (met speciaal soldeer spul) gaat hardsolderen, gloei je het materiaal uit, en wordt het veel slapper dan het eerst was. Ik zou staal nemen, is goedkoper, sterker, weegt iets minder en kun je ook nog lassen (in elkaar hechten voor het solderen). Dus waarom neem je messing? is meer geschikt voor solderen met tin.

Ron, kun jij heli vliegen?
Ik heb 2,5jaar geleden zo'n Walkere heli gekocht voor 200Euro. 630mm rotor diameter, maar krijg het ding niet van de grond. Eerst wat de accu te licht, en nu ik er een lipo in heb begint de motor te stinken. Er moet dan ook nog een bruschless in, wordt mij te duur allamaal. Het ding staat nu al weer 2 jaar in de kast.

Kees, heb je het PBtje gelezen?
Mij planeet reductors zijn bestaand, dus heb ik niet helemaal zelf hoeven maken.
Ik heb het huis en de tandwielen gewoon weer gebruikt. Voor de gaten heb ik een oud plaatje als mal gebruikt, lekker makkelijk. In jouw gaval moet je een verdeelapparaat op de freesbank of draaibank hebben, en dan de steekcirkel uitmeten en de gaten boren om de 90graden bij vier tandwielen. Anders krijg je het niet nauwkeurig genoeg, en worden je tandwielen ongelijk belast.

Laatst bewerkt:
Hallo Stefan,

Daar mag jij mij aanhouden hoor, want de dieplader zal dan ongeveer klaar zijn !!
In ieder geval de ruwbouw, dan kunnen wij gelijk even uittesten of de dieplader sterk genoeg is om jou kraan te laden en niet te veel doorzakt !

Bedankt voor de goede tip !!

Ik ga het chassis, het zwanenhals, de achterbrug (chassis waar de 6 gestuurde assen onder komen) en de chassis van de Jeepdolly van staal maken en in elkaar lassen met hechtings-lassen/puntlassen, daarna, indien nodig solderen/dicht laten vloeien met zilvertin.

Maar Stefan, staal is toch zwaarder dan messing ???

De rest waar niet zo veel kracht op komt ga ik van messing maken, want ik vind dat je met messing mooi fijn werk kan maken !!

Toch niet hoor, volgens mijn tabellen boekje weegt messing 8,5kg/dm3 en staal 7,8kg/dm3. dus staal weegt net iets minder.
De door jouw omscheven las soldeer methode werkt goed. Zo doe ik het ook, en is super sterk. Je moet als je met electrode last, voor het solderen alles goed schoonmaken. Dus de zwarte aanslag verwijderen, anders hecht het zilver niet goed.
Ook bij het voorwarmen al betijds het vloeimiddel aanbrengen om vervuiling te voorkomen.

kraan

over 3 jaar klaar??!!
tja wie zal er het eerst klaar zijn,de kraan of de dieplader,
we volgen het wel op t forum,
succes mannen,
mvg markioo

Hallo Stefan,

Ik ga binnenkort starten met de bouw van een 6 assige Nooteboom dieplader met smalbed en gieksleuf met een 2 assige voorloop Jeep dolly met hydraulische vering en besturing.
Het laadvermogen van de dieplader wordt ongeveer 60 kg !!
(bouwtijd ongeveer 2,5 jaar)

Dat is geinig. Mijn firma levert de hydraulische vering voor Nooteboom en dus vraag ik me af hoe je in godsnaam hydraulische accumulatoren gaat fabriceren in miniatuur.

Vandaag proef gedraaid met de pompen van mijn graafmachine.
Ik heb hier van alles aan gemeten, en kom met de volgende berekeningen voor de liefhebber.

Als de pomp op 0l/min teruggeregeld draait, trekt hij 2,6A= 31,2Watt.
Dit is voornamelijk ijzer verliezen van de motor (20Watt) omdat het blik waaruit de rotor gemaakt is een dikte van 1mm heeft. Dit geeft behoorlijke wervelstroom verliezen. 0,5mm of 0,3mm dikte zou een stuk beter zijn, maar daar kom je niet zomaar aan :(.
De overige 11,2 Watt zijn wrijvings verliezen van de pompen, tandwielkast en de keerringen.

Als de pompen samen 963ml/min (max) pompen trekt hij 3,3A
Dus de stromings verliezen zijn dan 39,6-31,2=8,4Watt.

Bij 50bar trekt de motor 10,9A, en zakt het toerental van 3875 RPM (bij 3,3A) naar 3450 RPM.
Uit deze toerental daling kan het de toerendaling per Ampere berekend worden.
Dit is dan (3875-3450)/(10,9-3,3)=55,9 RPM/V
Als de motor stroom dan 0A zou zijn, zou het toerental dan 3875+(55,9x3,3)=4060RPM zijn.
Deze waarde is nodig om het uitgaande vermogen van de motor te berekenen.
Want door de toerental daling wordt het uitgaande vermogen lager. n.l. P=nxM

Dus de motor neemt bij 10,9A 10,9x12=130,8 watt op en geeft aan de as (130,8-20)x3450/4060=94,2Watt aan vermogen af en neemt Het motor rendement is dus 94,2/130,8=72%.

Bij die 50bar pompen de pompen nog 753ml/min (komt door het lagere toerental). Het hydraulisch vermogen is dan 753x50/600=62,75Watt.
Het rendement van de pompen zijn dus 62,75/94,2=66,6%.
Dat in vergelijking met de 33% rendement die de Jung pompjes hebben, mag ik toch zeker niet klagen.

Het totale rendement van de motor en pompen samen is dan
62,75/130,8=48%.

Ik heb ook nog de lekolie gemeten, dit is slechts 24ml/min.
Dus het volumisch rendement is dan 1-24/753=97%
Het druk rendement is dan 66,6/97=68,7% wat relatief laag is.
Dit komt vermoedelijk door de wrijving van de plunjers op het axiaal lager.
Bij de grote pompen zitten hier n.l. glijschoenen op welke over een olie film glijden. Omdat dit niet op schaal na te maken is, lopen bij mijn pompen de plunjers tegen een axiaal lager aan wat natuurlijk meer wrijving geeft.
Maar ja je kunt niet alles hebben.

De vuistregel voor hydraulisch vermogen die ik gebruik is delen door 612 ipv 600. Dan heb je in een keer het hydraulisch vermogen.

Wil je nu echt een top hydraulisch systeem van maken dan moet je nog 25% van het hydraulisch vermogen gaan wegkoelen met een luchtkoelertje van Oiltech. :cool:

Laatst bewerkt:
hallo jpjedi,

Inderdaad het is om presies te zijn 611,6 omdat 1kg 9,81N is en geen 10, maar dat beetje verwaarloos ik meestal.
Mocht het je nog niet opgevallen zijn, mijn systeem heeft een olie koeler. Dat is het messing blok met de twee koelventilatoren er onder.
Trouwens een accumulater maken is toch niet zo moeilijk. Je maakt toch gewoon een zuiger accumulator (dus een cilinder zonder stang). Welke je met stikstof vult of een veer inbouwt. moet niet zo heel moeilijk zijn.

Ik hoop trouwens dan mijn machine volgend jaar klaar is, dus zal waarschijnlijk eerder klaar zijn dan de dieplader.

Ja eigenlijk ook zo.. Zuigeraccuutje erin en klaar, ik zat in mijn hoofd met een membraamaccu. Veerbelaste accumulator is erg conventioneel en wordt in de praktijk niet toegepast omdat je het niet kan afstellen en het dempend vermogen igv pulsatie een stuk minder is. Zuigeraccu is redelijk traag maar zal ik jouw geval zeker wel functioneren. (gaat terugveren ipv dempen) Wel super eigenlijk dat je het zo professioneel aanpakt.

Ik kan wellicht wat contacten voor je op doen bij mijn collega`s in Nederland of België indien gewenst. Mijn firma is namelijk de uitvinder en de grootste producent van accumulatoren ter wereld. Wij produceren accumulatoren van het model zuiger, membraam en balg, daarnaast produceren wij oliekoelers.

Hoe kom je aan die specifieke kennis van hydraulica als ik vragen mag? (Wereldje is erg klein in Benelux)

Laatst bewerkt:
hey jpjedi.
Even ter duidelijkheid, ik ga die dieplader niet bouwen maar Piet (Volvo FH16 660).
Heb je kennelijk overheen gelezen.

Ik heb mijn kennis uit wat boeken van de bibliotheek, uit ervaring en veel logisch nadenken.

hey jpjedi.
Even ter duidelijkheid, ik ga die dieplader niet bouwen maar Piet (Volvo FH16 660).
Heb je kennelijk overheen gelezen.

Ik heb mijn kennis uit wat boeken van de bibliotheek, uit ervaring en veel logisch nadenken.

Sterk van je dat je dit zo onder de knie hebt gekregen.!

Zet je geen accu`s in je graafmachine dan? Ben je niet bang voor piekdrukken bij schakelende ventielen, mechanische stoten op je hydrauliek en pompstarts?

Normaal zit er ook een zuigeraccu op de rem voor noodbediening maar dat zal voor jou niet nodig zijn. :rolleyes:

hallo jpjedi,

Trouwens een accumulater maken is toch niet zo moeilijk. Je maakt toch gewoon een zuiger accumulator (dus een cilinder zonder stang). Welke je met stikstof vult of een veer inbouwt. moet niet zo heel moeilijk zijn.

Ik hoop trouwens dan mijn machine volgend jaar klaar is, dus zal waarschijnlijk eerder klaar zijn dan de dieplader.

Hallo Stefan,

Bedankt voor de uitleg aan jpjedi over de hydraulische vering, dan hoef ik dit niet meer te doen !
Ik ga cilinders met een veren bouwen i.p.v. vullen met stikstof.

jpjedi :
Inderdaad, zoals Stefan schrijft : Ik ga de dieplader bouwen, om t.z.t. Stefan zijn rupskraan te vervoeren !

Bedankt voor je aanbod, om mij eventiueel van gegevens te kunnen voorzien van de accumulatoren van jullie bedrijf, misschien zal ik t.z.t. nog even contact met jou op nemen voor detail foto's van de originele vering voor Nooteboom diepladers !

t.z.t. zal ik wel foto's van de door mij gebouwde hydraulische vering op dit forum plaatsen.

Laatst bewerkt:
Hey

Ik had zelf ook al wat aan accumulatoren gedacht maar ik vroeg mij vooral af of het wel mogenlijk is zoiets veilig zelf te maken? Ik denk toch dat het gas onder een redelijk hoge druk komt te staan.
oh en nog iets ik ben vorig weekend een caterpillar 365CL op gaan meten. Was best wel een groot ding, maar na 3 uur metingen enzo heb ik nog niet eens half de maten... Dus moet ik nog eens teruggaan. Hopen dat de zon dan niet zo hard schijnt, in die groeve was het echt bakken, en achteraf was ik dan ook verbrandt in mijn nek en aan mijn armen.

Laatst bewerkt door een moderator:
R3R0JN,

Waarom haal de je de maten niet van het internet, daar staan alle maten van elk type Caterpillar kranen op en zijn gratis te downloaden !!
Klik hier : Caterpillar - Nederland: Producten>Machines
Type aanklikken :
Product-brochure aanklikken :
Downloaden en je alle maten tot je beschikking.
Omrekenen naar je eigen te bouwen schaal en je bent klaar om te gaan bouwen !!
Maten en foto's staan in de productinformatie

Succes met de bouw van de CAT. 365 CL

Laatst bewerkt:
Hallo,

jpjedi, wat moet ik met accumulatoren in mijn graafmachine, hebben de echte volgens mij ook niet. De piekdrukken vallen wel mee, de slangen tussen de pompen en ventielenblok zullen ook nog wel wat dempen.

Jeroen, je gaat dus een Cat365 bouwen, dat wordt een leuk project. Welke schaal?
Trouwens als je de accumulator eerst even afperst met water of olie met bijv de dubbele druk, zal hij niet uit elkaar klappen (olie is niet samendrukbaar) en zal dit bij de helft van de druk met gas dan ook niet gebeuren. Dus volkomen veilig dacht ik zo. Het probleem is alleen dat de accumulator voor 100% dicht moet zijn, anders ben je na een paar maanden je stikstof voordruk kwijt.

hey

Ik ga voor de schaal 1:12, maar ik heb nog serieus wat werk, eerst en vooral al mijn pompen enzo proberen te maken. Nu kon blijkbaar diegene aan wie ik heb gevraagd om mijn plunjers te maken er geen bolvormige kop opzetten... Dus dacht ik geen probleem zoek ik wel een andere oplossing. Toen heb ik thuis eens rondgekeken en heb geharde paspennen gevonden van 4mm de maat die ik nodig had. Eens gebeld naar een bedrijf voor verchromen en gevraagd hoeveel er ongeveer extra af moet, ze zeiden 0,02mm extra van de diameter. Heb ik ook in een keer gevraagd of zij zelf hun verchroomde spullen nabewerken, en ze zeiden dat ze het uitbesteden aan een metaalbewerkingsbedrijf. Ook dan maar eens naar daar gebeld en gevraagd of ze zulke kleine voorwerpen wilde slijpen... De man aan de telefoon zei gewoon nee daar beginnen wij niet aan. Dus nu is het zoeken naar een andere oplossing, en ik denk dat ik wel iets weet.

Back