Mijn 2e Graafmachine

Ik had vooral gedacht aan kogelagers omdat deze dicht zijn. Er kan moeilijker vuil in, want ik heb hier en daar toch al gehoord dat het rijwerk daar ook best veel van lijdt.

Vandaag proef gedraaid met de pompen van mijn graafmachine.
Ik heb hier van alles aan gemeten, en kom met de volgende berekeningen voor de liefhebber.

Als de pomp op 0l/min teruggeregeld draait, trekt hij 2,6A= 31,2Watt.
Dit is voornamelijk ijzer verliezen van de motor (20Watt) omdat het blik waaruit de rotor gemaakt is een dikte van 1mm heeft. Dit geeft behoorlijke wervelstroom verliezen. 0,5mm of 0,3mm dikte zou een stuk beter zijn, maar daar kom je niet zomaar aan :(.
De overige 11,2 Watt zijn wrijvings verliezen van de pompen, tandwielkast en de keerringen.

Als de pompen samen 963ml/min (max) pompen trekt hij 3,3A
Dus de stromings verliezen zijn dan 39,6-31,2=8,4Watt.

Bij 50bar trekt de motor 10,9A, en zakt het toerental van 3875 RPM (bij 3,3A) naar 3450 RPM.
Uit deze toerental daling kan het de toerendaling per Ampere berekend worden.
Dit is dan (3875-3450)/(10,9-3,3)=55,9 RPM/V
Als de motor stroom dan 0A zou zijn, zou het toerental dan 3875+(55,9x3,3)=4060RPM zijn.
Deze waarde is nodig om het uitgaande vermogen van de motor te berekenen.
Want door de toerental daling wordt het uitgaande vermogen lager. n.l. P=nxM

Dus de motor neemt bij 10,9A 10,9x12=130,8 watt op en geeft aan de as (130,8-20)x3450/4060=94,2Watt aan vermogen af en neemt Het motor rendement is dus 94,2/130,8=72%.

Bij die 50bar pompen de pompen nog 753ml/min (komt door het lagere toerental). Het hydraulisch vermogen is dan 753x50/600=62,75Watt.
Het rendement van de pompen zijn dus 62,75/94,2=66,6%.
Dat in vergelijking met de 33% rendement die de Jung pompjes hebben, mag ik toch zeker niet klagen.

Het totale rendement van de motor en pompen samen is dan
62,75/130,8=48%.

Ik heb ook nog de lekolie gemeten, dit is slechts 24ml/min.
Dus het volumisch rendement is dan 1-24/753=97%
Het druk rendement is dan 66,6/97=68,7% wat relatief laag is.
Dit komt vermoedelijk door de wrijving van de plunjers op het axiaal lager.
Bij de grote pompen zitten hier n.l. glijschoenen op welke over een olie film glijden. Omdat dit niet op schaal na te maken is, lopen bij mijn pompen de plunjers tegen een axiaal lager aan wat natuurlijk meer wrijving geeft.
Maar ja je kunt niet alles hebben.

Laatst bewerkt:
Hallo Stefan,

Ga je ook nog naar Zwolle op 15 of 16 maart 2008 ???

Groetjes Piet

VOLVO FH 16 660
Volvo ........... ik rol

Prachtog allemaal! Dat wil ik ook!

Ik werk nu nog met Lego Technic. Vorig jaar heb ik mijn eerste pneumatische cilinder gemaakt. Die van Lego waren te kort. Deze werkt goed. Het begin van echte modelbouw is er!

Over een aantal jaar zal ik zeker beginnen met deze vorm van modelbouw. Hydrauliek vind ik altijd erg mooi, dus dit forum is straks een graafmachinebouwer rijker!

FF wat vragen

Hoi Stefan,

Wat jij hier aan het doen ben is al heel lang een droom voor mij, en zal dat voorlopig ook nog wel even blijven.
Klasse wat jij klaarspeelt, mijn complimenten !
Ik heb de machinistenopleiding (SOMA) gedaan, en ben na een paar jaar werkzaam te zijn geweest in de grondverzet, om priveredenen de metaalbewerking in gegaan, en heb dat vak vervolgens 15 jaar met veel plezier uitgeoefend.
Nu ben ik sinds 1 1/2 jaar werkzaam in de proces industrie, wat me goed bevalt, alleen blijft de techniek jeuken.
Over een tijdje wil ik me weer hobbymatig met metaalbewerken bezig gaan houden, en dan is het voor mij het meest logisch om een hydraulische graafmachine te gaan bouwen.
Een tijdje geleden heb ik een 1:50 model gekocht van een Komatsu PC450-lc, waar ik al een beetje mee aan het tekenen ben geslagen in AutoCAD (omgezet naar 1:16)

Alleen heb ik nog wat vragen :

- Is de schaal van jou nieuwe project 1:16 ?
- Het schuivenblok, is dat hetzelfde als een echte, dwz een plunjer die op en neer gaat in het blok, of is het een draaiend ventiel met inwendige kanalen ?
- Heb je alle hydraulische onderdelen ook zelf gemaakt ?
- De rupsplaten, heb je die gekocht of zelfgemaakt ?

Als (ex) draaier/frezer weet ik hoe knap het is wat jij hier terecht brengt.
Ben trouwens benieuwd wat jouw huidige machinepark inhoud, dan heb ik ongeveer een idee, wel eens van Herman Buitelaar in Waddinxveen gehoord ? (Home)

Groeten

Ernst

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie positieve reacties.
Vandaag weer een dag aan de twee hefcilinders gewerkt.
Het draaiwerk hiervoor is nu klaar, nu nog in elkaar solderen.
Het deksel wordt gemonteerd met 12 M2 boutjes, zodat ik er altijd bij kan mocht er iets lekken.

Ernst:
De schaal van mijn machine wordt 1:14 dit staat trouwens helemaal aan het begin van dit draadje.
De ventielen zijn schuif types, omdat deze veel minder stelkracht nodig hebben dan de draai types. Ze zijn ook makkelijker te maken. fotoos hiervan staan volgens mij een aantal pagina's terug.
Ik maak echt alle onderdelen zelf op de afstandsbesturing na.
Dus ook de elektromotor welke de pompen aandrijft, de pompen zelf, ventielen, hydromotoren en de cilinders natuurlijk.
De rupsketting heb ik gekocht. Na het eeuwige freeswerk voor de rupsen van mijn vorige kraan, doe ik ze nu maar kopen.

Ik heb laatst een nieuw draaibank gekocht, Het is wel geen HBM, maar lijkt er sprekend op. Je kan wel zien dat die dingen uit China komen.
Ik heb het hele ding uit elkaar gegooid en alle draaiende delen verbust omdat dit of speling had, of staal op staal liep (en dat voor een nieuwe draaibank).

Daarnaast een snel klem op de center gemaakt (dus niet meer dat gedoe met die moer).

Slot gaten in de spindel gefreesd zodat de klauwplaat er snel en gemakkelijk af kan (dus niet meer pielen met die moertjes die steeds vallen).

Een 24gaats verdeel schijf op de spindelas om gaat patronen af te tekenen.

En als laatste de hele electronica verbouwd met koppel instelling (handig bij tappen) een rem weerstand (staat hij meteen stil en dat moet bij schroefdraad snijden) en drukknop bediening.
Dus dat was weer een maand welk, maar dan heb je wel wat.

Maarja, ik ben ook naar een Wabeco wezen kijken, maar die kosten 3x zoveel, en dan heb je nog niks. Dus geen handig werkende automatische voeding bijvoorbeeld.

Daarnaast heb ik een freeskolom (iets van B25) en een kolomboormachine.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Weer een update uit Lent.
Ik heb twee weken geleden het contragewicht gemaakt.
Ik begon met een stuk staal van 50x270x125mm wat zo'n 13kG woog.
Na ruim 10 uur frezen en ruim 4,5kilo aan krullen weegt hij nog 8,4kG en ziet er dan zo uit.

Hij zit aan de bovenwagen vast met 4 paspennen en twee M6 boutjes.
Zo kan ik hem er snel en gemakkelijk afhalen, als ik van accu moet wisselen.
Dit is het zwarte blok achterin.

Daarnaast zijn de cilinders voor het heffen van de giek ook klaar
Net nog het tussenstuk gemaakt waarmee de cilinders aan de giek vast zitten.

Ook nog een smeer leiding aan de zwenkaandrijving gemaakt, om het tandwiel wat in de draaikrans zit vanaf de buitenkant te kunnen smeren.
Hier een fotootje van de onderdelen van de zwenk aandrijf motor.

V.d. week maar eens met de bouw van de giek beginnen.;)
Voor degene die mijn bouwsel van dichtbij wil bekijken, deze en mijn vorige kraan trouwens ook kan volgende week naar modelshow europe in Bemmel komen. Misschien tot dan.

Ziet er mooi uit!
ik vind dat echt knap dat je dat allemaal zelf maakt.

Hey stefan ziet er weer mooi zoals altijd :D
En die dingetjes op de linkerkant van de foto naast het plunjerhuis, zijn dat de remventielen?

Modelshow

Het staat al een tijdje in m'n agenda, ik ga er zeker naar toe.
Ben heel benieuwd om jou projecten live te zien, en eens een praatje te maken.

Hallo,
bedankt voor de reacties. Dit geeft weer de drive om verder te bouwen.

Jeroen
Dat heb je goed gezien, dat die twee kogeltjes met veertjes de remventielen zijn.
Omdat mijn ketting aandrijving toch wel erg licht loopt, moet de hydromotor hem tegenhouden tijdens het graven. Om te voorkomen dat deze een keer zonder olie komt (er zijn immers lekverliezen) moet ik nog ergens een paar nazuig kleppen in bouwen.
Omdat de bodem onder mijn ventielen blok eenvoudig te verwijderen is, schoef ik hier gewoon een bodem onder met nazuig kleppen erin. Dit doe ik meteen voor het ventiel van het zwenkwerk, zodat deze bij het afremmen niet gaat caviteren.

Ik moet nu ergens een plaatje zien te vinden van het basis deel van de wisselgiek.
Hier zijn ook weer diverse uitvoeringen in omloop. N.l de standaard kromme van Liebherr en de rechte die Heimans op zijn R974 heeft zitten. Echter hier zitten de draaipunten ook hoger dus die valt eigenlijk al af.
Maar eens wat ik CAD gaan tekenen.

Hallo,

Zo Bemmel zit er weer op, dus nu even rust. De laatste maand onderhand elk vrij uurtje aan mijn machine gebouwd om het e.a. te kunnen tonen.

Zo zag hij er op de beurs trouwens uit.

Ik heb ook nog met verschillende modelbouwclubs gesproken, omdat ik wel wat vaker dan eens per jaar op een beurs wil staan. Echter deze clubs doen weer heel weinig met grondverzet, en zitten ook niet in de buurt van Arnhem
en omstreken.
Dus als iemand nog een club hier in de buurt kent, dan hoor ik het graag.

Hoi Stefan,

Dat ziet er echt toppy uit !!!
Helaas kon ik niet naar Bemmel toe dit jaar, om hem van dichtbij te bewonderen.

Ga je hier ook nog een dieplader voor maken ?
Of laat je hem vervoeren door een andere firma !:)

Succes verder met de bouw...

Bemmel

Ja het was weer zeer de moeite waard allemaal, dat dioramagepriegel spreekt mij trouwens minder aan, al is het wel heel knap hoe ze dat gepriegel voor elkaar krijgen, echt horlogemakers techniek.

Ook de LEGO was weer goed vertegenwoordigd, met zelfs een tot in detail nagebouwde V8, zuigers, nokkenassen, kleppen, en zelfs de bougiekabels lichtten op in de goeie volgorde.

Stefan,

Al die complimenten die je kreeg in de tijd dat ik erbij stond pfffffffff............. ik zou er verlegen van worden, maar helemaal terecht hoor !
Ze zeggen wel eens kennis is macht, maar daar kun jij zeker over meepraten.

Ik heb in ieder geval genoten van alle bewegende modellen, en veel inspiratie opgedaan om als ik zover ben ook weer aan deze superleuke hobby te beginnen.

Groeten

Hallo Stefan,

Nou Stefan, petje af hoor voor jou bouwkunsten, echt SUPER hoor !!

En ja, in het echt bewonderen is toch mooier dan op de foto's !!

Srefan, heb jij ook ge-informeerd bij de MBVP, want bij onze club doen we juist heel veel met grondverzet !!!
Misschien even bellen met de voorzitter : Arie van Bennekum.

Hallo,
Tja af en toe wordt ik ook wel eens verlegen van alle complimenten die hier gegeven worden. maarja ik ben zelf nogal kritisch op wat ik bouw, dus het resultaat mag er dan ook wezen.

Marten, een dieplader.. dat moet dan wel een flinke worden, want mijn machine weegt nu al 41kG en dt zal wel richting de 50kG lopen als hij klaar is. En ook al zou de dieplader hem kunnen dragen, dan krijgt geen vrachtwagen hem van zijn plek.

Enry, ik vond het leuk dat je geweest bent, het is toch wel leuker dat je de mensen van het forum ook van gezicht kent. Ik hoop dat je binnenkort tijd krijgt om met je nieuwe hobby te beginnen.

Piet, Ik ben bij Papendrecht geweest, alleen die hebben geen zand of klei om in te graven. potgrond en dat losse spul werkt bij mij niet, want daar zakt mijn machine doorheen (de kleine witte weegt ook al 22kG). Daarnaast is Papendrecht ook niet naast de deur.

Ron, Het is jammer dat je niet kon komen, we zouden naast elkaar gestaan hebben.
Ze hadden me n.l. de verkeerde plaats nummers door gegeven.
Misschien volgend jaar?

We moeten toch een proberen om hier een apparte topic te krijgen voor grondverzet. het aantal bouwers wordt langzamerhand toch groter en in verhouding tot het tank topic gebeurd hier toch net iets meer.

Back