Mijn 2e Graafmachine

Tja, je hebt er altijd negatievelingen bij, of gewoon jaloers, dat kan ook.
Maar soms kan je elkaar niet verstaan door de herrie van mijn sloophamer, dat kan vervelend zijn, dat snap ik. Ik zal de sloophamer in ieder geval thuis laten, die kennen ze nu onderhand wel.

Zwikbeer,
Als ik mijn kraan in de auto moet beuren, verwijder ik eerst het contragewicht en de accu. Dit scheelt ruim 10kG, en met 40kG is het wel te doen hoor.
Hij past trouwens maar net overdwars door de achterklep van de auto heen.
ik zie en spreek je wel in Bemmel. Dit geld trouwens ook voor Fabi, Piet, en alle andere die naar bemmel komen om te showen of om te kijken.


Ziet er super uit, met de goede achtergrond is ie niet van echt te onderscheiden.

Trouwens ga je ook nog naar Zwolle op 9 mei ???
 
Hallo allemaal.
Ik ben weer heel thuis aangekomen met de modelen van een geslaagde dag in Bemmel.
Ze hadden me weer in een hoekje achter in de hal gedumpt. Hier was ook nergens 220V te bekennen. Met dank aan Fabi heb ik bij Papendrecht kunnen staan, wat mij goed bevallen is. Misschien toch maar eens lid worden, alleen dat opbouwen van de baan lijkt mij eigelijk niks, omdat ik er toch geen gebruik van maak, maarja maar eens de afweging maken. In ieder geval ieder bedankt voor het langskomen en we zie elkaar wel weer een keer.
 
hoi stefan

hier het eerste beeld materiaal van je prachtige machine ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Stefan,
Heb je rupskraan vanmiddag in Bemmel gezien. Het is echt een knap stukje vakmanschap wat je hebt gemaakt!
groeten Björn
 
hey Stefan,
we hebben ons toch weer goed geamuseerd he , man man wat een pracht ding is me dat
die je me daar tentoonstelde , was echt aan de grond genageld hoor , door jouw kunsten ,
als ook de Duitse liefhebbers hebben weer voer om over tepraten denk ik hahahahaaahahha
En ook bedankt datje de witte Terex mee bracht hij blijft ook een kunst werkje .
Oja ,
ik ga ook naar Hobma , dus leuk jou daar weer tezien.
 
Hallo allemaal,

Hoezo niet sterk !!!!

Iedereen heeft veel foto's gemaakt van de bovenkant, zijkanten, voorkant en de achterkant, maaaaaaaaaaaaaaar.................
Wat dachten jullie hiervan !!!!

HPIM0222.jpg


Net zo perfect afgewerkt las de bovenkant !!

Stefan, wat een Wereld rupskraan zeg, dit doet jou echt niemand na !!! Echt SUPER hoor !!

Er zijn geen woorden voor jou bouwkunsten !!!

Het lijkt wel of de rupskraan zo rechtstreeks bij Liebherr uit de fabriek komt !!

Ik heb nog veel meer foto's van jou rupskraan, als je de foto's wilt hebben, dan hoor ik het wel !!!
 
hallo,
Bedankt voor de complimenten, daar wordt ik even stil van.
Piet, ik heb door de drukte bijna geen foto's kunnen maken.
Kun je de mooiste een keer op de mail zetten?
De dag was ook weer voorbij voordat ik het wist.
 
hallo,
Bedankt voor de complimenten, daar wordt ik even stil van.
Piet, ik heb door de drukte bijna geen foto's kunnen maken.
Kun je de mooiste een keer op de mail zetten?
De dag was ook weer voorbij voordat ik het wist.


Hallo Stefan,


Ik heb er zoveel gemaakt, dat ik ze wel even op een CD rom brand, dat gaat sneller dan per e-mail versturen.

Helaas heb ik het graven de de Liebherr gemist, ik was toen buiten detailfoto's aan het maken van de Nooteboom Ballst-trailer.
 
Stefan, dat is echt indruk wekkend ik ben heel benieuwd waar jij naar toe gaat groeien in de modelbouw, iedere modelbouwer weet dat zijn volgend project weer meer uitdaging moet brengen. In jou geval kan het volgens mij niet complex genoeg. Werkelijk een meester stuk.
Groeten
Florisjan
 
Hallo Stephan,

Ik heb even met jou machine mogen draaien, maar het verschilt dus niet veel met het gevoel van een echte liebherr.
Deze week op een klus gezeten waarbij ik zo'n 40 keer per dag uit de cabine moest komen om dingen aan te pikken. Misschien moeten we eens praten of je een echte machine ook met afstandbediening kan voorzien. Dan kan ik gewoon buiten blijven staan.

verder is het een prachtig stukje techniek.

groet Stef
 
[oftopic] @stef een open haak is ook best handig.. kheb een keer een machinist op een werk gehad die had een harpsluitign met een open haak in het hijsoog hangen van de mobiele kraan
dit was opzich best handig want kon deze gewoon laten hangen ook tijdens het graven
en dan kon hij zelf de trilplaat in en uit de sleuf zetten zonder dat ik uti de sleuf hoefde te kruipen;)
maar tis wel tegen de regeltjes(A)
maar nu weer terug ontopic:D
[/offtopic]
vette machine stefan;) ben je bij hobma ook van de partij? dan probeer ik de cat ook klaar te hebben..
groetjes wesley
 
Jep, eind mei ben ik bij Hobma ook weer met mijn machine.

Een radiografische graafmachine... wel leuk, maar of het veilig is, i.v.m. storingen???. Meestal zijn de knuppels hydraulisch, en niet electronisch, dus dan zou je grote servo's op de stuurknuppels moeten zetten. Lijkt mij niet praktisch.
 
misschien ook iets om te werken met een DSC kabel zegmaar?
en steeds meer en meer knuppels worden elektronisch.. bij de hijskranen dan..
dus ik neem aan dat in de toekomst ook meer elektronische bedieningen komen op graafmachines

toevallig bij de nieuwe hitachi ex 350 hebben ze hele lichte veren in de knuppels gezet.. dus dan kun je al wat kleinere servos gebruiken..
was het niet mooi als je dan een soort van 2 kistjes kon maken\die je zo over de knuppels heen schoof..
en als je op handbediening overging dat je die 2 kistjes er zoafhaald en achter de stoel legt met de zender...
hmmmzzz...
*brainstormd verder*
groetjes wesley
 
hallo,
Nog even een nieuwtje.
Ik heb zoals eerder gescheven de pomp aandrijfmotor gedemonteerd, omdat hier een andere rotor in komt met dunnere blikjes. Echter tijdens het demonteren kwam ik er achter dat in de tandwielen van het vertragingskastje wat groeven zaten, ofwel de tandwielen slijten te hard. Om te voorkomen dat ze na 100uur versleten zijn, en een hoop lawaai gaan maken, heb ik eens naar de mogelijkheden geinformeerd. Ik zou bijvoorbeeld tandwielen uit een boormachine kunnen slopen en die gebruiken, echter dan moet ik een hoop nieuw maken. Ik heb nu gekozen om de tandwielen te laten carbonitreren. Behandelingen - Bodycote Warmtebehandelingen Nederland
Met dit process wordt het metaal bij ca. 1000graden met koolstof verrijkt en vervolgens afgeschikt in olie. Het oppervlak is dan net zo hard als door en door geharde tandwielen.
Omdat hiervoor een minimum order bedrag voor gold , en ik hier tot 2kg aan tandwielen mocht aanleveren, heb ik meteen de reserve tandwielen en de draaikrans met het rondsel ook maar laten harden. Omdat dit C45 is, wordt dit weer genitreerd. Dus mijn machine ligt weer helemaal uit elkaar.
 
Ik ben vandaag door body cote gebeld, omdat ze een tandwielsetje hebben laten vallen, en deze beschadigd zijn, mooi balen. gelukkig had ik het reserve setje ook gestuurd, deze schijnt zonder problemen gehard te zijn. Een klein voordeeltje, ik hoef nu niets voor de behandeling te betalen, dit was anders 80Euro. Hiervoor moet ik dan later wel weer tandwielen voor kopen, maar als ze gehard zijn, zouden ze een eeuwigheid mee moeten gaan.

Ik heb in de tussentijd het nieuwe anker op de as geperst en gewikkeld. Als referentie heb ik eerst een test wikkeling erop gelegd om hieruit de exacte wikkeling te berekenen.

img0372t.jpg

By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-05-05

De definitieve wikkeling is 11turns bij 1,00mm draad dikte.


img0381d.jpg

By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-05-05

Ik heb ook nog nieuwe koolborstels gamaakt, omdat de oude te veel inliepen in de collector omdat de stroomdichtheid voor het gebruikte borstel materiaal te laag was.
Ik heb deze van een oude koolborstel gemaakt.
Eerst de litze met zilverpoeder in de borstel gestamp met behulp van een buisje.

img0362m.jpg

By stefanf at 2009-05-05

Daarna afzagen en op maat vijlen


img0365spg.jpg

By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-05-05

In tweeen zagen en weer vijlen

img0368.jpg

By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-05-05

En toen heb ik weer twee nieuwe borstels van het juiste materiaal.
 
Ik ben vandaag door body cote gebeld, omdat ze een tandwielsetje hebben laten vallen, en deze beschadigd zijn, mooi balen. gelukkig had ik het reserve setje ook gestuurd, deze schijnt zonder problemen gehard te zijn. Een klein voordeeltje, ik hoef nu niets voor de behandeling te betalen, dit was anders 80Euro. Hiervoor moet ik dan later wel weer tandwielen voor kopen, maar als ze gehard zijn, zouden ze een eeuwigheid mee moeten gaan.

Ik heb in de tussentijd het nieuwe anker op de as geperst en gewikkeld. Als referentie heb ik eerst een test wikkeling erop gelegd om hieruit de exacte wikkeling te berekenen.


By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-05-05

De definitieve wikkeling is 11turns bij 1,00mm draad dikte.

By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-05-05

Ik heb ook nog nieuwe koolborstels gamaakt, omdat de oude te veel inliepen in de collector omdat de stroomdichtheid voor het gebruikte borstel materiaal te laag was.
Ik heb deze van een oude koolborstel gemaakt.
Eerst de litze met zilverpoeder in de borstel gestamp met behulp van een buisje.


By stefanf at 2009-05-05

Daarna afzagen en op maat vijlen



By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-05-05

In tweeen zagen en weer vijlen


By stefanf, shot with Canon DIGITAL IXUS 970 IS at 2009-05-05

En toen heb ik weer twee nieuwe borstels van het juiste materiaal.


Hallo Stefan,


Wat een pech met de tandwieltjes zeg !!

Waarom heb je geen kant en klare motor gekocht zonder koolborstels ???

Wat een gepruts zeg om de wikkelingen te berekenen en zelf een anker te maken, petje af hoor voor jou bouwkunsten.

Maar ook het zelf maken van de koolborstels vind ik een knap staaltje werk, echt Super !!!

p.s.
Waren er problemen met de betaande motor ??? , ik dacht dat er alleen problemen waren met de tandwieltjes ??
 
Back
Top