Hallo iedereen,
Ik ben vanaf November vorig jaar begonnen met de bouw van een nieuwe graafmachine.
Het wordt een Liebherr R974C (een zware dus).
Hij zal worden uitgerust met een wissel giek zie foto.
De foto is echter wel van een ouder type de R974B maar verders gelijk.

De bouw zal zo'n 2a 3jaar duren en het gewicht zo'n 40-50kG.
Op het moment heb ik de pomp unit klaar.

Deze bestaat ui twee verstelbare plunjer pompen met aangebouwde drukregeling die is afgesteld op 60bar.
Dit houd in dat zodra de 60bar bereikt is, de pompen automatisch terug regelen richting 0 L/min. De maximale opbrengst van de twee pompen kan ik met de servo instellen, zodat er ook heel langzaam gewerkt kan worden bijv. bij het oprijden op een trailer.
Ik heb trouwens gekozen voor twee pompen omdat de rups aandrijfing ook weer hydraulisch wordt en ik dan elke motor uit een pomp kan voeden waardoor hij mooi rechtuit rijdt.
De onderdelen van een pomp.

De aandrijf motor is gemaakt van een autokachel ventilatormotor.
Hierin een nieuw as geperst en het anker opnieuw gewikkeld.
De borstelhouders en het huis zijn ook nieuw gemaakt.

Hier een foto van de koppeling tussen motor en pompen.
Ik heb gekozen voor schuinvertande tandwielen, omdat deze veel minder lawaai maken dan rechtvertand.
Het bewijs hiervoor zit ook in de versnellingsbak van een auto n.l. de achteruitversnelling is rechtvertand en de overige schuinvertand.
En het verschil tussen achteruit en vooruit rijden hoor je wel aan het gieren.
De tandwielkast is ook gevuld met olie voor een goede smering die weinig vermogen kost.
Het olie peil is te controlleren met het peilglas aan de zijkant.

De draaikrans heb ik ook zover klaar.

In eerste instantie heb ik een dunring lager gebruikt. echter omdat hier aardig wat speling op zat heb ik het lager verbouwd. Ik heb de buiten ring over de lengte door geslepen, en de groef in de binnen ring onder een andere hoek geslepen. Nu dragen de kogels op vier punten en is het lager spelingsvrij en nastelbaar.

Acheraf bleek dat INA dit soort lagers gewoon produceert en ik mijzelf een hoop werk had kunnen besparen.
Die 4punts lagers zijn wel redelijk kostbaar. Ze zijn ook nog als rollager verkrijgbaar.
Ik ben nu bezig met de onderwagen. Omdat deze in spoorbreedte verstelbaar is, wordt de constructie vrij complex en zal het nog wel even duren voordat deze klaar is. De rupsen heb ik bij Damitz besteld.
Groet Stefan.
Ik ben vanaf November vorig jaar begonnen met de bouw van een nieuwe graafmachine.
Het wordt een Liebherr R974C (een zware dus).
Hij zal worden uitgerust met een wissel giek zie foto.
De foto is echter wel van een ouder type de R974B maar verders gelijk.

De bouw zal zo'n 2a 3jaar duren en het gewicht zo'n 40-50kG.
Op het moment heb ik de pomp unit klaar.

Deze bestaat ui twee verstelbare plunjer pompen met aangebouwde drukregeling die is afgesteld op 60bar.
Dit houd in dat zodra de 60bar bereikt is, de pompen automatisch terug regelen richting 0 L/min. De maximale opbrengst van de twee pompen kan ik met de servo instellen, zodat er ook heel langzaam gewerkt kan worden bijv. bij het oprijden op een trailer.
Ik heb trouwens gekozen voor twee pompen omdat de rups aandrijfing ook weer hydraulisch wordt en ik dan elke motor uit een pomp kan voeden waardoor hij mooi rechtuit rijdt.
De onderdelen van een pomp.

De aandrijf motor is gemaakt van een autokachel ventilatormotor.
Hierin een nieuw as geperst en het anker opnieuw gewikkeld.
De borstelhouders en het huis zijn ook nieuw gemaakt.

Hier een foto van de koppeling tussen motor en pompen.
Ik heb gekozen voor schuinvertande tandwielen, omdat deze veel minder lawaai maken dan rechtvertand.
Het bewijs hiervoor zit ook in de versnellingsbak van een auto n.l. de achteruitversnelling is rechtvertand en de overige schuinvertand.
En het verschil tussen achteruit en vooruit rijden hoor je wel aan het gieren.
De tandwielkast is ook gevuld met olie voor een goede smering die weinig vermogen kost.
Het olie peil is te controlleren met het peilglas aan de zijkant.

De draaikrans heb ik ook zover klaar.

In eerste instantie heb ik een dunring lager gebruikt. echter omdat hier aardig wat speling op zat heb ik het lager verbouwd. Ik heb de buiten ring over de lengte door geslepen, en de groef in de binnen ring onder een andere hoek geslepen. Nu dragen de kogels op vier punten en is het lager spelingsvrij en nastelbaar.

Acheraf bleek dat INA dit soort lagers gewoon produceert en ik mijzelf een hoop werk had kunnen besparen.
Die 4punts lagers zijn wel redelijk kostbaar. Ze zijn ook nog als rollager verkrijgbaar.
Ik ben nu bezig met de onderwagen. Omdat deze in spoorbreedte verstelbaar is, wordt de constructie vrij complex en zal het nog wel even duren voordat deze klaar is. De rupsen heb ik bij Damitz besteld.
Groet Stefan.